Wie de kerncompetenties van zijn bedrijf wil vaststellen, moet volgens Ben Tiggelaar met drie zaken rekening houden: ‘Kerncompetenties moeten onevenredig grote waarde aan bedrijven toekennen, uniek zijn en niet begrensd worden door een specifieke markt.’
Vooral dat laatste kan bedrijven in de problemen brengen op het moment dat een markt grote veranderingen doormaakt. ‘Kijk bijvoorbeeld naar de markt van fotografie. Veel mensen zeggen dat merken als Kodak de digitalisering niet aan zagen komen, maar niets is minder waar.’ Kodak testte in de jaren 80 al met digitale technologie. ‘Maar omdat hun kerncompetentie zo ingesteld waren op de analoge markt, konden ze niet snel genoeg schakelen.’
Bekijk ook andere video’s van Ben Tiggelaar:
- Ben Tiggelaar: ‘Richt je aandacht op de cirkel van invloed van Covey’
- Deel 2: ‘83% van de medewerkers wordt als zelfsturende professional gezien’
- Deel 3: ‘We moeten de cultuur van kleine bedrijven koesteren en stimuleren’
- Deel 4: ‘Wees eerst de baas over jezelf, dan pas over een ander’
- Deel 5: ‘Is Craigslist de oplossing voor succesvol management?’
- Deel 6: De strategie van Ricardo Semler werkt
- Deel 7: Zo voorkom je dat je het verkeerde personeel aanneemt
- Deel 8: ‘Houd vast aan je richting, maar laat medewerkers ook experimenteren’
- Deel 9: ‘Drie vaardigheden die een change master moet bezitten’
- Deel 10: De bescheiden maar gedreven professional is onmisbaar