Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Rockefeller Habit #1: Het managementteam zet de toon

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits van Verne Harnish zijn tien disciplines die helpen bij het managen van de hoofdprocessen. In dit artikel gewoonte één: het managementteam zet de toon.

Scale-up, groei, Rockefeller Habits, Verne Harnish, scaling-up, opschalen, management team, mt Getty
Je leest nu: Rockefeller Habit #1: Het managementteam zet de toon

Groeit een bedrijf naar de volgende fase, dan is het belangrijk dat er een hoge mate van structuur en discipline in het managementteam aanwezig is. Het streven: uitvoering zónder drama. Vier elementen zijn essentieel:

#1 De MT-leden hebben inzicht in elkaars prioriteiten, competenties en persoonlijkheidsstijlen.
#2 Regelmatig overlegt het team over strategie en innovatie.
#3 Het team doet aan doorlopende educatie (maandelijks).
#4 Teamleden zijn in staat om constructieve discussies te voeren, ieder voelt zich comfortabel om deel te nemen.

Competentieprofiel

De beste MT’s hebben een compleet competentieprofiel. Qua functiegebieden (operatie, marketing/sales, finance, HR, product, IT) representeren de MT-leden een blauwdruk van de organisatie.

Is het competentieprofiel in orde, zorg er dan voor dat iedereen de competenties herkent én ze weet in te zetten binnen de organisatie. Denk ook aan persoonlijkheidstesten als DISC, Belbin, MBTI, Big 5. Deze testen zijn ideaal om de rol van ieder MT-lid te evalueren. Zit iedereen op de juiste functie? En, heeft deze persoon de competenties om de rol naar een hoger niveau te brengen?

Strategische en operationele meetings

Het is verstandig om operationele en strategische meetings van elkaar te scheiden. Innovatie of strategie is niet iets dat één keer per jaar moet worden besproken tijdens een brainstorm- of heisessie. Het is een doorlopende taak van het MT (het is overigens een misverstand dat innovatie en strategie alleen bij de eigenaren moet liggen – het is de verantwoordelijkheid van het hele MT).

Strategische en operationele meetings hebben een strakke structuur nodig, net als de dagelijkse check-ins. Een goede voorbereiding is het halve werk, stuur daarom altijd naar het hele team vragenlijsten ter voorbereiding. Zorg dat ieder MT-lid ook zijn eigen team om input vraagt op het gebied van innovatie en productontwikkeling.

Doorlopende educatie

Elke organisatiefase vergt andere leiderschapskwaliteiten. Groeit de organisatie door, dan heeft het MT doorlopende educatie nodig. Zorg ervoor dat educatie is gericht op zowel de huidige als de volgende organisatiefase. Daarnaast moet er het hele jaar aan leiderschapsontwikkeling en rolspecifieke opleidingen worden gedaan.

Constructieve discussies

Heb je ‘The Five Dysfunctions of A Team’ van Patrick Lencioni gelezen, dan weet je dat angst voor conflict een negatief sneeuwbaleffect heeft. Het kan uiteindelijk leiden tot het ontbreken van commitment, ontwijken van verantwoordelijkheid en daardoor een gebrek aan resultaat en focus. MT’s moeten er daarom voor zorgen dat onderhuidse spanningen en misverstanden direct worden besproken.

Concrete acties:

#1 Evalueer de huidige rolverdeling binnen je MT. Gebruik DISC of MBTI als basis.
#2  Maak een scheiding tussen operationele en strategie meetings.
#3 Pas je educatie aan op de huidige én volgende organisatiefase; wat is er nu nodig om je MT mee te laten groeien naar de volgende fase?
#4  Maak het voeren van constructieve discussies onderdeel van je bedrijfscultuur.

*Dit artikel is onderdeel van de Rockefeller Habits serie, geschreven door Pieter van Osch van ScaleUp Company. Wil jij weten wat de Rockefeller Habits voor jou bedrijf kunnen betekenen? Download de checklist en pas de methode toe op je eigen bedrijf.

Download checklist