Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Squla een onderwijsmarkt voor consumenten heeft gecreëerd

In samenwerking met Buckaroo - Het online abonnementsmodel voor content is pas sinds kort in opkomst. Online leerplatform Squla is één van de pioniers die daar nu de vruchten van plukt. Het geheim van hun succes? Goede ambassadeurs en wekelijks nieuwe content.

Squla abonnementsmodel
Foto: Squla

Het Nederlandse basisonderwijs staat momenteel voor een aantal serieuze uitdagingen, constateert Serge Bueters, CEO van Squla. Het bedrijf ontwikkelt educatieve games en quizzen die aansluiten op de lesstof op de basisschool.

‘Het oplopende lerarentekort, steeds grotere en steeds heterogenere klassen, minder budget en steeds méér regelgeving: de leerkracht staat in toenemende mate onder druk. Bovendien zit zij, alle onderwijsvernieuwingen ten spijt, nog steeds grotendeels gevangen in een klassikaal systeem met beperkte ruimte voor een persoonlijke aanpak.’

Serge Bueters CEO SqulaDoor al deze uitdagingen is goed onderwijs niet langer vanzelfsprekend, constateert Bueters. ‘We doen het in internationaal opzicht gemiddeld; de prestaties van leerlingen gaan al jaren achteruit, zoals ook de onderwijsinspectie vorig jaar al constateerde. Doodzonde, want onderwijs is zonder twijfel de beste investering voor een land of maatschappij. Daarnaast heeft de leerkracht logischerwijs het belang van de klas voor ogen, terwijl ouders natuurlijk vooral het belang van hun eigen kind voor ogen hebben.’

Zelflerend

In de visie van Squla zijn juist de ouders de meest gemotiveerde hulptroepen die je je kunt voorstellen, vertelt Bueters. ‘Kijk, qua technologie is Squla behoorlijk vooruitstrevend. Dankzij technieken op het gebied van machine learning kunnen we de software steeds beter aan de eindgebruiker – het kind – aanpassen; iets wat met een boek uiteraard niet kan. Ook hebben we, doordat we niet direct gebonden zijn aan wetgeving, veel vrijheid bij het samenstellen van de content.’

Deze tactiek werpt zijn vruchten af, zo blijkt. Sinds de oprichting in 2010 is het bedrijf flink gegroeid, met ruim 600.000 basisschoolleerlingen en zo’n 37.000 leerkrachten die zich hebben geregistreerd op het online leerplatform voor op school. Daarnaast kent Squla nog zo’n 143.000 abonnees, die er tegen betaling ook thuis gebruik van kunnen maken.

Abonnementsmodel

Een belangrijke succesfactor is vooral de omslag die Squla maakte van product(denken) naar diensten(denken), schetst Bueters. ‘Ons online leerplatform biedt kinderen en hun ouders de mogelijkheid om niet alleen in de klas, maar ook thuis met Squla aan de slag te gaan. Daar past een businessmodel bij op basis van abonnementen. Ouders kunnen bij ons een abonnement afsluiten à la Spotify of Netflix, waarmee ze verzekerd zijn van hoogwaardige oefenstof tegen een vast bedrag per maand, halfjaar of jaar.’

Stabiele omzet

Toen Squla in 2010 begon was het nog niet standaard om te betalen voor content, blikt Bueters terug. ‘Gelukkig ontdekken steeds meer mensen de voordelen van een dienst op basis van een abonnement. Voor de consument betekent een abonnement vooral gemak: ouders hebben er geen omkijken meer naar. En voor ons als leverancier betekent een businessmodel op basis van abonnementen terugkerende inkomsten en een stabiele omzet.’

Over die omzet doen ze echter geen uitspraken. De ruim 143.000 abonnees betalen tussen de €5,95 tot €11,95 per maand. De prijs is afhankelijk van de looptijd van het abonnement en het aantal kinderen waar je het voor afneemt. Ze bieden meerdere betaalmethodes aan, waaronder, iDEAL, SEPA en creditcard.

Sterk merk

Squla bereikt haar klanten – kinderen en hun ouders – door gestaag te bouwen aan haar merk. Zo werkt het bedrijf samen met toetsaanbieder Cito, die Squla inzet om leerlingen spelenderwijs kennis te laten maken met de vraagstelling van de welbekende Cito-toets.

Een niet te onderschatten factor is verder dat leerlingen op school gratis met Squla aan de slag kunnen, denkt Bueters. ‘Meer dan 100.000 kinderen werken elke dag met onze software op school, geheel in lijn met onze missie om álle kinderen vooruit te helpen. Doordat docenten dit zien en de voordelen ervan ervaren, bevelen ze ons platform aan. In combinatie met innovatieve consumentenmarketing leidt dat tot een heel sterke naamsbekendheid én tot meer abonnementen.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.

Lees ook:

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/