Je zit in de trein op weg naar huis. De vergadering is uitgelopen en eigenlijk heb je geen zin om thuis nog te koken. Genoeg restaurants op Utrecht CS, maar die tien minuten overstap is niet genoeg om een OMG Omega-salade te scoren bij Urban Salad. Of een slice bij New York Pizza. Want voordat je eindelijk kunt bestellen, heb je je aansluiting al gemist.
Soms is de oplossing verrassend simpel. In dit geval door alvast in de trein te bestellen. Foodsy maakt dit mogelijk. Met deze app kunnen treinreizigers vanuit de trein of op weg naar het station een maaltijd of drankje bestellen én betalen. Deze bestelling is vervolgens snel en gemakkelijk op het station af te halen, op zelfgekozen tijdstip. Dankzij deze app kun je dus wel je salade kopen én je aansluiting halen.
Omzeil de wachtrij
Initiatiefnemer van Foodsy, Sam Eerdmans, kreeg het idee toen hij zelf dagelijks pendelde tussen Utrecht en Leiden. ‘Elke treinforens zal het probleem herkennen: je hebt haast, de trein heeft vertraging en je hebt wel trek of dorst. Maar bij je favoriete kiosk staat een lange rij. De wachttijd voor een maaltijd in de spits kan flink oplopen. Tijd die je als haastige reiziger vaak niet hebt.’
Foodsy rekent af met deze frustratie. Na via de app besteld en betaald te hebben, kan de reiziger zijn of haar bestelling meteen bij aankomst op het station afhalen bij een apart loket in het betreffende restaurant. Eerdmans: ‘De reiziger kan desgewenst tot op de minuut nauwkeurig aangeven wanneer hij of zij de bestelling wil ophalen. Een eenvoudige manier om de rij te omzeilen en je overstap te halen.’
Foodsy Easypay
De reiziger kan kiezen uit meerdere betaalmogelijkheden, schetst Eerdmans. ‘We bieden alle gangbare betaalmogelijkheden, zoals iDEAL, PayPal en creditcard. In een later stadium komen daar wellicht ook nieuwe betaaldiensten – zoals Apple Pay – bij.’
Achteraf betalen via de eigen betaaldienst Foodsy Easypay is ook mogelijk. Eerdmans: ‘Daarbij kunnen klanten de bedragen van afzonderlijke bestellingen opsparen tot maximaal 50 euro. Afschrijving van het openstaande bedrag vindt 2 keer per maand plaats via automatische incasso. Bij openstaande bedragen boven de 50 euro kan de klant het openstaande tegoed voldoen via iDEAL of creditcard.’
Groeiend aantal gebruikers
Foodsy is het eerste mobiele pre-order en pay platform van Europa. In de VS hanteert Starbucks al een tijdje een soortgelijk concept; ongeveer één op de drie koffiebestellingen wordt daar inmiddels vooruitbesteld. Eerdmans: ‘Op dit moment zit Foodsy rond de 15.000 downloads van de app. En in totaal handelen we nu zo’n 200 à 300 bestellingen per dag af.’
Dat moeten er de komende tijd nog meer worden. Om verder te groeien wil Eerdmans het aantal stations waar de app actief is verder uitbreiden. ‘Momenteel zijn we te vinden op de stations Bijlmer ArenA, Zuid, Centraal en Sloterdijk in Amsterdam, Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. Uiteindelijk doel is landelijke dekking.’
Langs de weg?
Momenteel is ongeveer een kwart van de stationsketens aangesloten op Foodsy. Zowel grote ketens als The Döner Company, Urban Salad en New York Pizza, als diverse kleinere winkels met één vestiging. De komende tijd wil Foodsy – naast het aantal stations – ook het aantal deelnemende winkelketens verder vergroten, vertelt Eerdmans. ‘We willen uitkomen op minimaal zo’n 85 à 90 procent van alle stationswinkels. Dan kunnen we treinreizigers écht maximaal ontzorgen.’
Een eventuele volgende stap? ‘Ik kan me zomaar voorstellen dat we dit concept – na bewezen succes op treinstations – ook uitrollen naar bijvoorbeeld tankstations langs de snelweg.’ Maar daarvoor is het nu nog te vroeg, benadrukt Eerdmans.
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.
Lees ook:
- Geen excuses meer: zo betalen je klanten op tijd
- Verbeter de cashflow door de relatie met je klant te verdiepen
- Waarom haken je webshopbezoekers af?
- Zijn de betaalgegevens van je klant echt veilig bij jouw bedrijf?