Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

7 tips voor teambuilding: zo smeed je een collectief

Als je mensen bij elkaar zet, heb je een groep en nog geen team. Terwijl je dat juist nodig hebt in jouw bedrijf. Columnist Mariska Wijbenga geeft tips om een team te smeden.

teambuilding tips ondernemers
Getty Images
Je leest nu: 7 tips voor teambuilding: zo smeed je een collectief

Laatst mocht ik weer eens wat langer bij een organisatie binnenkijken. Zij hadden een aantal jaar geleden gekozen om te gaan werken met zelforganiserende teams.

Niks mis mee. Ik ben voor zelfstandig werkende teams. Ik geloof erin dat je zo tot optimale resultaten komt met je bedrijf met het grootste werkplezier.

Alleen gaat dit niet werken door alleen maar te zeggen dat je dit gaat doen. Dit werkt alleen maar als de basis van een team staat als een huis en je een team hierin begeleidt.

Je zal dus altijd moeten investeren. Maar waarin dan precies? Hoe pak je dit aan als ondernemer? Zeven tips.

1. De juiste mensen op de juiste plek

Het begint altijd hier, bij de juiste mensen op de juiste plek. Als je niet al te kritisch bent op de mensen die je binnenhaalt (oftewel regelmatig ‘dan maar handjes aanneemt’), dan krijg je altijd gedoe. En dat kost je energie, tijd en geld. Het is slechts een kwestie van tijd.

Ik weet dat dit een uitdaging is in de huidige tijd als vacatures lang openstaan. Maar doe hierin nooit concessies. Zoek vooral de juiste persoon op de plek en ook voor je team. Kennis en vaardigheden kan iemand leren. Qua persoonlijkheid en houding verandert iemand meestal niet veel. Ga dus altijd voor die ene persoon die je echt wil.

Mocht het een keer geen match zijn? Neem dan snel actie. Ga het gesprek aan. Tolereer nooit rotte appels of gedrag dat je niet aanstaat. Dit is vergif voor je team. Aan jou als leider de taak om je team ‘schoon’ te houden.

2. Veiligheid en openheid

Werk bewust aan de psychologische veiligheid en openheid in je team. Zorg dat iedereen zijn zegje kan doen en serieus wordt genomen. Voer op een gezonde manier discussies. Nodig ook uit om het niet altijd met elkaar of jou eens te zijn. En zorg dat feedback geven aan elkaar heel normaal is. Jij hebt hierin een leidende rol.

Lees ook: 4 misverstanden over psychologische veiligheid op het werk

3. Leer elkaar goed kennen

Investeer bewust in elkaar leren kennen. Hoe beter je elkaar kent, hoe beter je elkaar begrijpt, hoe makkelijker je samenwerkt. We denken vaak door samen te werken dat je elkaar al leert kennen. Maar dit mag een niveautje dieper.

Leer elkaar ook persoonlijk beter kennen door meer over het leven, de passies, ambities en dromen van een ander te weten te komen. En ook wat bij een persoon in het werk juist goed werkt en wat je vooral niet moet doen. Dit werkt altijd enorm verhelderend.

4. Beleef dingen met elkaar

Door achter een scherm elkaar een paar keer te spreken, versterk je geen band. Zie elkaar regelmatig. Zorg voor intermenselijke connectie. En juist die praatjes over het bureau of bij het koffieapparaat zijn superwaardevol.

Zorg dat je elkaar regelmatig ziet en dingen met elkaar beleeft. Dat betekent ook juist niet-werkgerelateerde uitjes. Dat kan van een weekend weg tot even een borrel bij de kroeg op de hoek. Het hoeft niet per se groots en meeslepend, als je maar iets samen beleeft.

5. Wat vinden jullie normaal? En wat verwacht je?

Bespreek met elkaar wat jullie normaal vinden in jullie bedrijf. Wat jullie belangrijkste waarden zijn, hoe jullie willen samenwerken. Spreek uit wat jij van je team verwacht, wat zij van jou kunnen verwachten en wat je van elkaar verwacht. En bewaak hierin de grenzen. Wanneer hiervan wordt afgeweken, grijp dan gelijk in en spreek iemand hierop aan.

6. Communicatieskills

Investeer in je eigen communicatieskills om je team steeds beter te laten presteren. Ik ben er inmiddels heilig van overtuigd dat je communicatieskills je goud zijn als leider. Dit betekent dat je je hand niet omdraait voor het aanspreken van iemand, je medewerkers kan coachen, meer luistert dan dat je praat, goede feedback kunt geven, nadenkt over het effect wat je wil bereiken en je team kan faciliteren om elke keer weer een stap te nemen.

Als jij dit goed onder de knie hebt, kun je alles aan in je team, kun je altijd bijsturen en veel problemen voorkomen. Hierdoor kan jij, maar vooral ook je team, tijd en energie besteden aan dat wat het verschil maakt in plaats van allerlei randzaken.

7. Wees consistent

Blijf consistent werken aan jullie teamperformance. Het is nooit af. Sterker nog, er gaan mensen weg en er komen weer nieuwe bij.

Eenmalig afspraken maken en dan de waan van de dag weer laten regeren helpt niet. Blijf consistent aandacht besteden aan ‘hoe doen we het samen’, wat kunnen we verbeteren en help individuele medewerkers om beter te worden in wat ze doen. Niet door hap-snap-acties, maar consistente aandacht voor ‘hoe zorg ik dat mijn teamleden hun werk zo goed mogelijk kunnen doen?’.

Lees meer artikelen over leidinggeven als ondernemer: