Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoge druk in je bedrijf? Zo houd je medewerkers aan boord

Harder werken en meer geld betalen heeft niet zoveel zin als je medewerkers zich niet gezien voelen, schrijft columnist Mariska Wijbenga. Zo doorbreek je de vicieuze cirkel van hoge druk en verloop.

Hoge druk in je bedrijf? Zo zorg je dat je je medewerkers behoudt
Foto: Getty Images

De hoge druk in je bedrijf. Het duurt al een tijd, en je ziet je team eronder lijden. Maar heel eerlijk, je weet niet wat je er precies aan moet doen.

Door de krappe arbeidsmarkt en de banen die voor je mensen voor het oprapen liggen, raak je medewerkers kwijt. Die gaten krijg niet zomaar weer gevuld.

Je doet je best om alle ballen hoog te houden. Elke week hoop je weer dat er nu toch echt goede mensen komen op die openstaande vacatures.

Wat als het probleem nog groter wordt?

Want je ziet de bui al hangen. Dat er zo meteen nog meer mensen uit je team vertrekken of gewoon omvallen. Ze werken met liefde een tandje harder, ze zijn loyaal, maar ook jij voelt wel aan dat hier een grens aan zit. Toch steek je liever je kop in het zand. Je weet de oplossing ook niet, behalve harder werken.

Je loopt gaten dicht, lost problemen op en maakt je druk over alle todo’s op je lijst. Nog even volhouden, jongens, denk je regelmatig. Maar nu zie je het verloop en het verzuim oplopen en wordt het alleen nog maar lastiger. Hoe doorbreek je deze cirkel?

De rek is eruit

Je team een keer vragen een stapje extra te doen is helemaal niet erg. Veel medewerkers vinden doen het met liefde. Het wordt alleen een probleem als de balans volledig zoek raakt. Als er gevraagd wordt om steeds veel te geven, maar ze er weinig voor terug ontvangen.

Als de balans lange tijd zoek is, dan gaat het in elke relatie mis

Als de balans lange tijd zoek is, dan gaat het in elke relatie mis, ook op het werk. Je raakt de verbinding met elkaar kwijt. En dan stapt op een gegeven moment één van de twee eruit. Door weg te gaan, of door te verzuimen en de rust te pakken die nodig is (‘nu ben ik aan de beurt’).

Wat kan je doen om de balans weer te herstellen?

Je wil heus wel extra geld betalen voor extra uren en inspanningen. Maar alle prijzen zijn omhoog gegaan, dus het kan gewoon niet uit. Daarnaast zet je zelf alle zeilen bij en geef je wat je kan om al die ballen hoog te houden. Meer dan dit is gewoon niet mogelijk.

Of toch wel?

En kun je dit oplossen zonder extra geld? Zou een andere keuze qua focus al een verschil kunnen maken?

Iedereen wil gezien worden

Een groot struikelblok is dat medewerkers zich niet gezien en gewaardeerd voelen.

Natuurlijk snappen jouw teamleden dat niet altijd alles gladjes verloopt, dat de omstandigheden soms vragen om een stapje extra. Maar dat begrip verdwijnt wanneer ze de indruk krijgen van een bodemloze put, en wanneer ze niet worden gezien.

Want iedereen wil gezien worden. Iedereen.

Wat doet er toe?

Vorige week was ik bij een bedrijf waar al lange tijd veel gevraagd wordt van medewerkers. Daarvoor krijgen ze best veel terug, zoals opleidingen en ondersteunende apparatuur. Maar waar het structureel aan ontbreekt is aandacht. Gezien en gehoord worden. Waardering krijgen.

De vraag die je jezelf in deze situatie mag stellen is: wat doet er echt toe? Wat maakt het verschil?

Je mensen maken je bedrijf. Het is je medewerkers eerst.

Kies voor een andere focus

In plaats van zelf meer uren te werken om de tent draaiende te houden, zou je meer nadruk kunnen leggen op het ‘zien’ van je mensen.

Dat kost je niks extra’s. Het vraagt alleen dat je je tijd anders besteedt.

Wat nou als je in die tijd bij ze langs zou lopen? Of met ze in gesprek zou gaan. Oprecht geïnteresseerd zijn in hoe het met ze gaat, en wat hij of zij op dit moment nodig heeft. Als je je waardering zou uitspreken.

Invloed op verzuim

Wat zou dit teweeg brengen? En wat zou dat voor invloed hebben op het verloop en het verzuim?

Iedereen wil gezien worden. Dat is een wetmatigheid.
Een wetmatigheid die ook geldt in je team.

Lees ook:
Moeiteloos werken met je team? Stop met deze 5 dingen
Maak jij qua leidinggeven ook de verkeerde keuze als ondernemer?
Twijfel over je leidinggevende rol? Geef niet te snel op