Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob’s revolutionaire management-idee

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft Bob een revolutionair management-idee: collega's mogen zelf aangeven wie er overbodig is.

VAN Bob
AAN Allen
ONDERWERP Bezuinigingsvoorstellen

Beste mensen,
Ik hoef natuurlijk niemand meer te vertellen dat komend jaar een moeilijk jaar voor ons wordt. En natuurlijk kunnen in deze situatie bezuinigingen niet uitblijven. Maar dat willen we dit keer eens anders aanpakken. Nu niet eens door de directie, vanaf verre afstand, maar door jullie. Jawel, door jullie. Want jullie op de werkvloer weten immers beter dan wij van de directie waar de quick wins te vinden zijn, wat substantie heeft en wat niet of niet meer in deze tijden. Deze methode van bezuinigingen wordt momenteel in veel Amerikaanse bedrijven toegepast en hoewel we echt niet elke trend uit dat land willen overnemen (die kredietcrisis hadden we liever niet overgenomen, haha!) lijkt deze methode zeer toepasbaar op ons bedrijf. We horen graag snel jullie bezuinigingsvoorstellen!
Namens de directie,Jullie Bob

Beste directeur,
Ik was er liever niet over begonnen, en het gaat ook eigenlijk tegen mijn natuur in, maar nu er toch bezuinigd moet worden: Dirk-Jan. U kunt hem makkelijk wegbezuinigen. Dirk-Jan is Supervisor Ad Hoc Projecten en nu bijna alle ad hoc projecten on hold zijn gezet heeft hij nauwelijks nog iets te doen. Dat kan ik weten want ik zit tegenover Dirk-Jan en hij is nu bezig een sudoku op te lossen op zijn computer.
Marjolijne

Hoi directie,
Ik ben vorig jaar gepasseerd en geen adjunct geworden op mijn afdeling. Ik geef eerlijk toe dat me dit toen erg heeft geraakt. Maar inmiddels heb ik nieuwe inzichten gekregen en zie ik om zonder wrok. Die nieuwe inzichten zijn dat een adjunct op een kleine afdeling als de onze eigenlijk niet nodig is. Sterker nog: zo'n extra schakel in het management veroorzaakt alleen maar ruis en oponthoud en daar zijn het, zoals u weet, niet de tijden na. Ik heb het overigens over George Biemans, verder best een geschikte kerel.
Joris

Hoi directie,
Op mijn afdeling werkt Joris Ruigrok, nou ja werken, hij is voornamelijk druk met de boel te verzieken, omdat hij zich gepasseerd voelt. Die heb je altijd wel op een afdeling, zo'n type, maar dit lijkt me wel een geschikt moment om ervan af te komen, want de boel verzieken op een afdeling kost natuurlijk ook geld, ik schat een halve ton op jaarbasis. Zal ik gezien de economische situatie reeds deze week een slechtnieuwsgesprek met hem voeren?
George Biemans
Adjunct F&O

Dag directie,
Mijn direct leidinggevende, Tom IJzermans, Director Facility Management, wil koste wat kost ook dit jaar verder met Inter Cleaning, terwijl het schoonmaken van dit gebouw substantieel goedkoper kan, bijvoorbeeld met Total Cleaning of Office Cleaning. Waarom, vraagt u zich nu natuurlijk af, gaat mijn baas dan toch door met Inter Cleaning? Ik denk dat een onderzoek hier snel een antwoord op zal vinden en van dat antwoord zal u nog staan te kijken…
Wim Simonsen
Deputy Facility Management

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zeer geachte directeur,
Het is niet omdat ikzelf geen kinderen heb, maar mij stoort toch wel het gedrag van bepaalde vrouwen op mijn afdeling die voortdurend aan het bellen zijn met hun kinderen of oppas of ineens om half vijf weg zijn omdat Jaapje of Roosje naar de mondhygiëniste moet, ik noem maar wat. Zoals tegenover mij Annejet, die het wel erg bont maakt: twee, drie keer per week rent ze ineens naar huis, omdat daar weer eens de chaos is uitgebroken. Ik wil niet rancuneus overkomen, zo ben ik niet, en houd het daarom zakelijk: als ze er morgen niet meer is, merkt u dat niet aan de output en kan ze meteen ook thuis aan de slag, wat aan de telefoontjes te horen erg nodig is.
Dra. Ingrid Schoenmakers

Dag Bob,
Klikken, daar houd ik niet van, maar in deze omstandigheden vind ik wel dat je extreme gevallen aan de orde kunt, ja móet stellen. Neem Ingrid Schoenmakers, pardon, doctoranda Schoenmakers: ze doet gemiddeld twee weken over het schrijven van een simpel rapportje. En de meeste van die rapportjes verdwijnen in een la. Ook is ze vaak ineens weg omdat een van haar poezen ziek is geworden. Ze is 58 dus er is vast wel een chique regeling te treffen.
Annejet Smulders

Meer Bob de manager?

Spanningen op de werkvloer escaleren sneller: ‘Zolang niemand stop zegt, gaat het door’

Een team dat vastloopt in onderlinge spanningen. Een leidinggevende die te laat ingrijpt. En een organisatie die daarvan de rekening betaalt. Expert Silvia Prins ziet dat conflicten op de werkvloer steeds sneller escaleren. 'We worden er niet beter in.'

silvia prins de werkprofessor

‘Wat mij vooral opvalt is dat conflicten heel lang blijven liggen’, zegt Silvia Prins. ‘Leidinggevenden hebben moeite om de signalen vroeg op te pikken en snel actie te ondernemen. Daardoor escaleren conflicten vanzelf en worden de problemen steeds groter.’

Als expert in conflicthantering, teamcoaching en leiderschap ziet Prins de laatste jaren een zorgwekkende trend. Organisaties worstelen steeds meer met spanningen die uit de hand lopen, terwijl de oplossing vaak simpel kan zijn: vroeg ingrijpen en het gesprek aangaan.

Oude manieren

Prins weet waar ze het over heeft. Na haar promotie in de organisatiepsychologie aan de KU Leuven richtte ze in 2006 Circles for Connection op, een bureau dat organisaties begeleidt bij het creëren van gezonde samenwerkingsdynamiek. In de podcast De Werkprofessor vertelt ze over haar ervaring met conflicthantering.

‘Veel mensen zitten vast in hun oude manieren van omgaan met ruzies en irritaties’, legt ze uit. ‘Ze maken grapjes, negeren dingen of zwijgen voor de lieve vrede. Daardoor gaan ze het conflict niet aan. De emmer loopt steeds voller, tot het op een gegeven moment ontploft.’

Om te begrijpen hoe conflicten escaleren, gebruikt Prins de escalatieladder van Glasl. Deze ladder beschrijft negen stappen van oplopende spanning. ‘In de eerste drie stappen, de groene fase, kan een leidinggevende nog zelf ingrijpen. Daarna heb je een externe bemiddelaar nodig. En in de laatste fase willen mensen niet meer met elkaar praten.’

Warme en koude conflicten

Prins maakt onderscheid tussen ‘warme’ en ‘koude’ conflicten. ‘Warme conflicten zijn zichtbaar, met drama en gedoe. Die zijn eigenlijk makkelijker aan te pakken. Koude conflicten zijn veel lastiger – die zitten onder de radar, maar escaleren onzichtbaar. Dan is er dertig jaar geleden iets gebeurd en ontploft ineens de boel. Niemand had door dat het al zo lang speelde.’

Het is een misverstand dat je spanningen op het werk kunt negeren, benadrukt Prins. ‘Sommige mensen zeggen: hou je gevoeligheden lekker thuis, op het werk kom je om te werken. Maar deze dingen staan juist in de weg van goede samenwerking en relaties.’

Peaceful Rebel

Om organisaties te helpen ontwikkelde ze de ‘Peaceful Rebel’-methodiek, met vier modules die stapsgewijs helpen bij het herkennen en oplossen van conflicten. Van het vroegtijdig signaleren van spanningen tot het begeleiden van teams die beschadigd zijn door langdurige conflicten.

‘Iedereen heeft het mandaat om aan de bel te trekken’, zegt Prins. ‘Als teamlid kun je aangeven dat een situatie onhoudbaar is geworden. Of dat je er last van hebt. Zolang niemand stop zegt, gaat het door.’

Haar belangrijkste advies? ‘Moed is het kernwoord. De moed om dingen onder ogen te zien, om ze te benoemen, om moeilijke situaties aan te pakken. Daar zie ik veel mensen op vastlopen – ze durven niet, het voelt niet veilig genoeg, ze weten niet hoe. En dan ontstaan er allerlei gekke dynamieken uit die angst.’

Drie takeaways uit de podcast:

  • Moed is essentieel – Het aangaan van conflicten vraagt om lef. Leidinggevenden en medewerkers moeten de moed hebben om moeilijke gesprekken niet uit de weg te gaan, maar juist te benutten voor groei en verbinding.
  • Vroegtijdig signaleren voorkomt escalatie – Conflicten verdwijnen niet vanzelf. Door tijdig in te grijpen en open communicatie te stimuleren, kunnen organisaties veel grotere problemen voorkomen.
  • Goede conflicthantering draagt bij aan een gezondere organisatie én samenleving – Door beter om te leren gaan met conflicten op de werkvloer, ontwikkelen medewerkers ook vaardigheden die bijdragen aan gezondere relaties en samenlevingen.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.