Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob wordt ingewijd in de geheimen van Twitter

Bob is divisiedirecteur van een groot concern hij doet zijn best. In aflevering 169 wordt hij ingewijd in de geheimen van twitter.

Van Bob
Aan Willem
Onderwerp urgent: we moeten nodig iets aan social media doen

Hoi Willem,
Ik krijg net een mailtje van de Task Force Social Media van Hoofdkantoor. Het klinkt nogal urgent. Nou weet ik wel: alle mailtjes van Hoofdkantoor klinken urgent, maar deze klinkt éxtra urgent. Die Task Force heeft na vier maanden onderzoek gezien dat wij hopeloos achterlopen op het ­gebied van social media. Ze halen ook de Amerikaanse goeroe David Thornton aan, de auteur van Without social media your company is dead meat. Hoofdkantoor blijkt echt zijn zinnen erop te ­hebben ­gezet, want normaliter komt zo’n Task Force niet al na vier maanden met een rapportage, laat staan met conclusies die je gewoon na één keer lezen al begrijpt. En weet je wat ze onder meer willen? Dat ik als divisiedirecteur ga twitteren… Over urgentie gesproken, het staat er zelfs zo: ‘Start. With Twitter. Now!’ Nu begrijp ik van Agnes dat jij zo ongeveer de enige bent binnen ons bedrijf die twittert en weet wat je moet doen en laten. Klopt dat? Ik ben eigenlijk dringend op zoek naar advies.
Bob

Hoi Bob,
Ja, ik twitter nu alweer een jaartje, als secretaris van de tennisvereniging. Ik twitter vooral uitslagen door, dus ben niet zo bekend met corporate twittering, maar help je natuurlijk graag, zeker als het zo urgent is. Je moet natuurlijk beginnen met een account aan te maken, wat ik je nu wel kan uitleggen, maar het lijkt me beter dat ik vanmiddag even langskom om dat voor je te doen. Dan kun je aan de slag. Daarvoor heb je maximaal 140 tekens ter beschikking, wat – en dit bedoel ik heus niet negatief – in jouw geval niet makkelijk zal zijn, aangezien je wel eens, hoe zal ik het zeggen, de neiging hebt lang en ingewikkeld te praten. Stel je dus de vraag: wat wil ik wanneer melden over onze divisie en hoe doe ik dat zo kernachtig mogelijk? Dat is wel even oefenen natuurlijk. Dat is eigenlijk alles.
Willem Veenendaal
Digital Director

Willem,
Dank. Daar ga ik mee aan de slag, met die 140 tekens. Weer een domme vraag, hoor, maar wat gebeurt er vervolgens?
Bob

Bob,
Nou, dan gaan mensen je volgen, mits je tweets interessant zijn natuurlijk. Ik heb nu zelf bijna 300 volgers, best veel vind ik, maar dat komt omdat ik ook altijd heel snel ben met die uitslagen. In jouw geval zal het de bedoeling zijn dat (potentiële) klanten je gaan volgen. Je moet mensen ook een beetje opwarmen. Ik twitter dan bijvoorbeeld: ‘Vanmiddag half 4… de herendubbel halve finale!!!’ In jouw geval is dat wat moeilijker. Maar je kunt bijvoorbeeld twitteren: ‘Volgende week… een nieuw innovatief product… spannend…’ Zit je ruim onder de 140 tekens en heb je, denk ik, toch al wat volgers te pakken. Je moet er vooral niet te lang en diep over nadenken, over twitteren.
Willem

Willem,
Oké, erg simpel eigenlijk, al is het wel jammer dat we helemaal geen nieuw innovatief product in aantocht hebben.
Bob

Bob,
Maar dat geeft helemaal niets, twitteren is erg vluchtig. Als je een week later niks meldt is er echt niemand die vraagt waar dat innovatieve product nou blijft. Het gaat er meer om dat je de indruk wekt dat er van alles gebeurt. Je kunt ook iets twitteren als, ik zeg maar wat: ‘Zit net dat boek te lezen van David Thornton… ongelooflijk ­inspirerend!’ Dat kun je dan op zondagochtend twitteren, zodat Hoofdkantoor denkt dat je altijd met je werk bezig bent. Bovendien kun je die berichtjes van tevoren maken, zodat je ’s zondags wel gewoon kunt uitslapen. Nou, dan heb je toch al twee tweets!
Willem

Willem,
Had ik helemaal nog niet aan gedacht: Hoofdkantoor gaat ze natuurlijk ook lezen, ja, misschien wel voorál Hoofdkantoor, onze klanten kennende… Maar richting Hoofdkantoor kan ik dus gewoon zogenaamd om 10 uur ’s avonds berichten: ‘Net klaar met alle cijfers. Heerlijk, zo’n team dat echt tot het gaatje gaat!’
Bob

Bob,
Jazeker. Ik twitter ook vaak zogenaamd om 6 uur ’s ochtends: ‘Sta op de baan… Even keihard trainen voor morgen!’ Zodat mijn tegenstander denkt: ‘Jezus, die Willem maakt er werk van…’ Komt ongeveer op hetzelfde neer. Ja, zo bekeken kun je goed voor de dag komen bij Hoofdkantoor.
Willem

Willem,
Mijn scepsis trekt helemaal weg. Heb er nu ook eentje: ‘Net met ons Facebookteam gezeten. Allemaal jonge, enthousiaste mensen. Inspirerend!’ En, wat vind je?
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
Helemaal de juiste toon, binnen de 140 tekens en toch niks wezenlijks gezegd. Dit gaat goed komen! Zie je vanmiddag.
Willem Veenendaal

Afbeelding, Flickr: Uncalno Tekno

Hoe moderne uitzendbureaus ondernemers helpen groeien: ‘Elke vacature is maatwerk’

In samenwerking met Unique uitzendbureau - In een krappe arbeidsmarkt worstelen ondernemers met het vinden én - belangrijker - het behouden van personeel. Gelukkig zijn er moderne uitzenders met een focus op soft skills én een balans tussen tech en touch.

unique uitzendbureau
Foto: Unique

De rol van moderne uitzendbureaus is drastisch veranderd. Waar ze vroeger vooral als tussenpersoon fungeerden, vervullen ze nu een veel strategischere rol. ‘We willen niet zomaar cv’s doorschuiven, maar echt een hr-partner zijn voor ondernemers’, vertelt Jesse van den Berg, verantwoordelijk voor sales bij Unique. ‘We kijken naar de volledige groeistrategie: waar wil de organisatie naartoe? Wat zijn hun doelstellingen? En vooral: wat is realistisch haalbaar?’

Volgens Van den Berg komen veel ondernemers op een kantelpunt als ze doorgroeien. ‘Je ziet het vooral bij bedrijven die naar zo’n twintig personeelsleden gaan. Ze komen op een punt dat er een hr-afdeling moet komen, die er meestal nog niet is. Dan kunnen wij de kritische vragen stellen: welke vraagstukken komen er op je af? Wat voor profiel heb je echt nodig? Samen zoeken we naar een middenweg die werkt én betaalbaar blijft.’

Proactief advies voorkomt kostbare misstappen

De hedendaagse arbeidsmarkt stelt ondernemers voor complexe uitdagingen die verder reiken dan alleen personeelswerving. ‘Soms komen er vraagstukken die niet gaan over vacatures vullen’, legt manager recruitment Yentl Perdaems  uit. ‘Neem het zzp-vraagstuk dat nu volop speelt. Dan zetten we experts in die kunnen adviseren over wet- en regelgeving. We proberen echt informatie over te brengen. Soms is de aanzet misschien dat een mkb’er een administratief medewerker zoekt, maar blijkt dat er eigenlijk meer behoefte is aan een flexibele schil. Dan teken je samen die plannen uit.’

Die adviserende rol vergt wel een gedegen onderbouwing. ‘De meeste ondernemers zijn koppig’, lacht Van den Berg. ‘Als we vallen, dan leren we daarvan, zeggen ze. Wij willen mensen juist behoeden voor het vallen. Maar dan moet je wel met data en marktonderzoek komen om je verhaal te onderbouwen.’

Sneller de diepte in met technologie

De branche maakt een technologische transformatie door die verder gaat dan alleen AI. ‘We hebben twee jaar geleden een bewuste keuze gemaakt om over te gaan naar het nieuwe Applicant Tracking System (ATS), gebouwd op het Salesforce-platform’, vertelt Perdaems. ‘In samenwerking met partners hebben we veel zelf gebouwd. Iedere twee tot vier weken hebben we nieuwe releases, ook op AI-niveau. Als je met rigide systemen werkt waar je weinig invloed op hebt, dan is het lastig om met de tijd mee te gaan.’

Die technologische vooruitgang uit zich op verschillende fronten. ‘Contact automation helpt om sollicitaties te verrijken met data’, legt recruiter Liselotte Duym uit. ‘Basale vragen worden vooraf gesteld, waardoor je in gesprekken sneller de diepte in kunt. Het helpt ook recruiters om sneller te voorsorteren en selecteren.’

Die menselijke touch blijft essentieel, vooral in het mkb. ‘Elke vacature bij een mkb’er is maatwerk’, zegt Duym. ‘Dat kan niet door AI alleen. Past de persoon bij de organisatie? Dat blijft mensenwerk.’

AI én A/B-tests met vacatureteksten

De technologische vooruitgang heeft geleid tot verschillende innovaties in het recruitmentproces. Ook bij het schrijven van vacatureteksten speelt AI een groeiende rol. ‘De ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen’, zegt Perdaems. ‘Maar met de juiste prompts kun je gave, effectieve teksten genereren. We doen ook A/B-tests met verschillende versies om te zien waar kandidaten beter op reageren.’

Het gebruik van data gaat nog verder. Perdaems: ‘We werken met persona’s, gebaseerd op doelgroeponderzoek. De manier waarop we mensen benaderen varieert ook. De schrijfwijze is anders voor elke generatie. En iemand uit Limburg wil een andere tekst zien dan iemand in Friesland. We blijven testen en leren wat het beste werkt.’

Persoonlijkheid belangrijker dan een cv

Terwijl steeds meer organisaties worstelen met openstaande vacatures, beweegt de markt langzaam naar de uitvraag én inzet van soft skills, in plaats van traditionele wervingsmethoden als het cv en de motivatiebrief. ‘Daar is ons systeem écht op ingericht’, zegt Perdaems.

‘Hoewel we merken dat er soms weerstand is — het cv wordt nog vaak gezien als heilige graal — is het essentieel om verder te kijken. Natuurlijk zijn bepaalde vaardigheden soms noodzakelijk, maar we zien vaak dat kandidaten zichzelf uitsluiten op basis van een vacaturetekst, terwijl ze na een gesprek over de bedrijfscultuur juist heel enthousiast worden.’

‘Wat wij in de praktijk zien is dat bedrijven vacatures opstellen met bepaalde eisen, maar soms weten ze zelf niet waarom ze die eisen stellen’, voegt Van den Berg toe. ‘Door onze jarenlange ervaring weten we dat van de tien gestelde eisen er vaak drie kunnen vervallen. Het is belangrijker om concreet naar de soft skills te kijken.’

Nieuwe arbeidsmarkt, nieuwe uitdagingen

De arbeidsmarkt is fundamenteel veranderd sinds corona, merken de recruiters. ‘Werk-privébalans is belangrijker geworden, maar ook het salarisstuk’, zegt Perdaems. ‘Transparantie is het belangrijkste. Je hoeft niet de beste betaler te zijn, maar je kunt mensen naar je toe trekken door de juiste cultuur te hebben en goed voor je mensen te zorgen.’

Die spanning tussen werkgevers- en werknemerswensen zal dan ook niet ineens verdwijnen, verwacht Perdaems: ‘Als je kijkt naar de vergrijzing en veranderingen in wet- en regelgeving die er vast nog aankomen, denk ik dat dit spanningsveld vooral in de kandidatenmarkt wel blijft.’

De balans tussen tech en touch

Het werk van Unique stopt niet bij het plaatsen van een kandidaat. ‘Je kunt niet voorkomen dat mensen naar een volgende werkgever gaan’, zegt Perdaems. ‘Maar wij kijken naar doorbemiddeling. We willen mensen via onze Skills Town-opleidingen en trainingen beter op de markt zetten dan dat ze binnenkwamen. Het houdt niet op als iemand bij ons aan het werk gaat.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Die persoonlijke aanpak, gecombineerd met slimme technologie, vormt de toekomst van de branche. ‘We proberen het systeem zo automatisch en efficiënt mogelijk in te richten’, ziet Van den Berg. ‘Dat doen we juist om zoveel mogelijk tijd te hebben voor het menselijke stuk.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Perdaems knikt instemmend. ‘Wij doen mensenwerk. Toen ik startte in werving en selectie zei men al: dat gaat nooit weg. Je hebt met mensen te maken die aan het werk willen. Werk kan bepalend zijn voor wie je bent, of wie je wordt. Dat is een van de mooiste dingen in ons vak. We kunnen ons eerste belletje nog herinneren dat je een kandidaat de baan mag aanbieden. Die adrenalinekick, dat is het mooiste dat er is. De technologie is ontzettend fijn en helpt ons enorm om efficiënter te werken, maar uiteindelijk draait alles om die menselijke connectie.’