Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob wordt ingewijd in de geheimen van Twitter

Bob is divisiedirecteur van een groot concern hij doet zijn best. In aflevering 169 wordt hij ingewijd in de geheimen van twitter.

Van Bob
Aan Willem
Onderwerp urgent: we moeten nodig iets aan social media doen

Hoi Willem,
Ik krijg net een mailtje van de Task Force Social Media van Hoofdkantoor. Het klinkt nogal urgent. Nou weet ik wel: alle mailtjes van Hoofdkantoor klinken urgent, maar deze klinkt éxtra urgent. Die Task Force heeft na vier maanden onderzoek gezien dat wij hopeloos achterlopen op het ­gebied van social media. Ze halen ook de Amerikaanse goeroe David Thornton aan, de auteur van Without social media your company is dead meat. Hoofdkantoor blijkt echt zijn zinnen erop te ­hebben ­gezet, want normaliter komt zo’n Task Force niet al na vier maanden met een rapportage, laat staan met conclusies die je gewoon na één keer lezen al begrijpt. En weet je wat ze onder meer willen? Dat ik als divisiedirecteur ga twitteren… Over urgentie gesproken, het staat er zelfs zo: ‘Start. With Twitter. Now!’ Nu begrijp ik van Agnes dat jij zo ongeveer de enige bent binnen ons bedrijf die twittert en weet wat je moet doen en laten. Klopt dat? Ik ben eigenlijk dringend op zoek naar advies.
Bob

Hoi Bob,
Ja, ik twitter nu alweer een jaartje, als secretaris van de tennisvereniging. Ik twitter vooral uitslagen door, dus ben niet zo bekend met corporate twittering, maar help je natuurlijk graag, zeker als het zo urgent is. Je moet natuurlijk beginnen met een account aan te maken, wat ik je nu wel kan uitleggen, maar het lijkt me beter dat ik vanmiddag even langskom om dat voor je te doen. Dan kun je aan de slag. Daarvoor heb je maximaal 140 tekens ter beschikking, wat – en dit bedoel ik heus niet negatief – in jouw geval niet makkelijk zal zijn, aangezien je wel eens, hoe zal ik het zeggen, de neiging hebt lang en ingewikkeld te praten. Stel je dus de vraag: wat wil ik wanneer melden over onze divisie en hoe doe ik dat zo kernachtig mogelijk? Dat is wel even oefenen natuurlijk. Dat is eigenlijk alles.
Willem Veenendaal
Digital Director

Willem,
Dank. Daar ga ik mee aan de slag, met die 140 tekens. Weer een domme vraag, hoor, maar wat gebeurt er vervolgens?
Bob

Bob,
Nou, dan gaan mensen je volgen, mits je tweets interessant zijn natuurlijk. Ik heb nu zelf bijna 300 volgers, best veel vind ik, maar dat komt omdat ik ook altijd heel snel ben met die uitslagen. In jouw geval zal het de bedoeling zijn dat (potentiële) klanten je gaan volgen. Je moet mensen ook een beetje opwarmen. Ik twitter dan bijvoorbeeld: ‘Vanmiddag half 4… de herendubbel halve finale!!!’ In jouw geval is dat wat moeilijker. Maar je kunt bijvoorbeeld twitteren: ‘Volgende week… een nieuw innovatief product… spannend…’ Zit je ruim onder de 140 tekens en heb je, denk ik, toch al wat volgers te pakken. Je moet er vooral niet te lang en diep over nadenken, over twitteren.
Willem

Willem,
Oké, erg simpel eigenlijk, al is het wel jammer dat we helemaal geen nieuw innovatief product in aantocht hebben.
Bob

Bob,
Maar dat geeft helemaal niets, twitteren is erg vluchtig. Als je een week later niks meldt is er echt niemand die vraagt waar dat innovatieve product nou blijft. Het gaat er meer om dat je de indruk wekt dat er van alles gebeurt. Je kunt ook iets twitteren als, ik zeg maar wat: ‘Zit net dat boek te lezen van David Thornton… ongelooflijk ­inspirerend!’ Dat kun je dan op zondagochtend twitteren, zodat Hoofdkantoor denkt dat je altijd met je werk bezig bent. Bovendien kun je die berichtjes van tevoren maken, zodat je ’s zondags wel gewoon kunt uitslapen. Nou, dan heb je toch al twee tweets!
Willem

Willem,
Had ik helemaal nog niet aan gedacht: Hoofdkantoor gaat ze natuurlijk ook lezen, ja, misschien wel voorál Hoofdkantoor, onze klanten kennende… Maar richting Hoofdkantoor kan ik dus gewoon zogenaamd om 10 uur ’s avonds berichten: ‘Net klaar met alle cijfers. Heerlijk, zo’n team dat echt tot het gaatje gaat!’
Bob

Bob,
Jazeker. Ik twitter ook vaak zogenaamd om 6 uur ’s ochtends: ‘Sta op de baan… Even keihard trainen voor morgen!’ Zodat mijn tegenstander denkt: ‘Jezus, die Willem maakt er werk van…’ Komt ongeveer op hetzelfde neer. Ja, zo bekeken kun je goed voor de dag komen bij Hoofdkantoor.
Willem

Willem,
Mijn scepsis trekt helemaal weg. Heb er nu ook eentje: ‘Net met ons Facebookteam gezeten. Allemaal jonge, enthousiaste mensen. Inspirerend!’ En, wat vind je?
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
Helemaal de juiste toon, binnen de 140 tekens en toch niks wezenlijks gezegd. Dit gaat goed komen! Zie je vanmiddag.
Willem Veenendaal

Afbeelding, Flickr: Uncalno Tekno

Zzp-pakket eFaktura spreekt Pools (en 8 andere talen): ‘Nederland kan niet zonder buitenlandse vaklui’

De Pools-Nederlandse Marysia Dabrowska heeft met eFaktura.nl een niche gevonden in de boekhoudsoftware voor ondernemers: haar pakket spreekt Pools, Engels en andere talen, maar stuurt Nederlandse offertes en facturen uit. 'Nederland kan niet zonder bouwvakkers, IT'ers en andere vaklui uit andere Europese landen.'

Marysia Dabrowska eFaktuyra boekhoudpakket anderstaligen
Foto: Claudia Rison

Ze zijn niet meer weg te denken uit Nederland, de Poolse, Roemeense en andere Europese zzp’ers die vooral in de bouw werken. Hoeveel het er zijn, is niet exact bekend, omdat het CBS ondernemers niet indeelt naar hun nationaliteit. Maar al die buitenlandse krachten zijn, als ze echt zelfstandig ondernemen, samen goed voor een opmerkelijk niche in de markt voor online boekhouden: software die hun taal spreekt.

Correcte facturen met Poolstalige software

eFaktura heeft zo’n pakket ontwikkeld. Gebruikers werken ermee in het Pools, Engels, Roemeens, Russisch en vijf andere talen om hun offertes, facturen en andere stukken voor de boekhouding te kunnen opstellen, hun uren en kilometers bij te houden en bonnen te scannen. In het Nederlands, volgens alle fiscale- en boekhoudregels en in een vorm waar klanten en boekhouder blij van worden.

‘Polen zijn gewend aan een enorme bureaucratie,. Ze kunnen nauwelijks geloven dat die in Nederland zoveel minder is en zijn bang fouten te maken. Met ons pakket kunnen ze een factuur maken die klopt’, zegt medeoprichter Marysia Dabrowska (37). Het is geen toeval dat ze zelf een Poolse achtergrond heeft, wel dat ze als ondernemer in de zakelijke software is beland.

Van tv-redacteur naar uitzendmarketing

‘Mijn moeder had in Polen haar eigen radioprogramma en toen we naar Nederland verhuisden heb ik alles op alles gezet om hier journalist te worden. Het was in Polen ook al mijn droom, en het is gelukt. Niet als schrijvend journalist, daarvoor was mijn Nederlands net niet goed genoeg, maar ik heb voor allerlei tv-programma’s in de redactie gezeten.’

marysia dabrowska efaktura
Bijna de helft van de Poolse zzp’ers in Nederland is klant bij Marysia Dabrowska. Foto: Claudia Rison

Op een goed moment werd Dabrowska benaderd door Frank van Gool, de oprichter van uitzendbureau Otto Workforce, dat zich specialiseert in Poolse krachten. ‘Of ik de communicatie wilde doen. Het was bikkelhard werken, maar ik heb daar in een paar jaar zó ontzettend veel geleerd over alle facetten van marketing, pr en ook talloze events georganiseerd. Echt een supergoede leerschool.’

Het idee voor eFaktura

Toch begon de Poolse haar eigen marketingbureau. ‘Ik heb zelf ontslag genomen, best dapper van mezelf. Ik werd aangemoedigd door mijn man. Die heb ik via Otto Workforce ontmoet en is videograaf, we deden ook samen videoprojecten.’

Op een gegeven moment moest hij een factuur opstellen en viel het op hoe lastig dat eigenlijk is als je de taal niet goed beheerst. Daar komen nog ingewikkelde kwesties als de btw en andere regels bij. ‘Hij was feitelijk afhankelijk van mij bij die administratie, terwijl hij het zelf wilde kunnen.’

Daarmee was het idee voor eFaktura geboren. ‘Als hij dat probleem had, moest dat toch voor veel meer zzp’ers gelden?’ Samen met IT’er Adam Paplinski en Dariusz Kurek, boekhouder en accountant, besloten Dabrowska en haar man Piotr simpele software te bouwen. Niet te veel toeters en bellen, precies afgestemd op de zzp’er en vooral: in het Pools en Engels.

‘Onze kracht: we wisten precies wat een Poolse zzp’er die zelf voor het ondernemerschap kiest nodig heeft. We bieden een dashboard in hun eigen taal, met waar nodig uitleg over de Nederlandse regels.’

Moneybird-concurrent met Poolse touch

Moneybird, Snelstart, Rompslomp: tussen alle bekende zzp-pakketten sloeg eFaktura goed aan dankzij die Poolse touch. ‘We zorgen dat het er eenvoudig, stoer en mooi uitziet. Er kwam al snel een sneeuwbaleffect op gang, mensen tipten elkaar over de app die administratie voor anderstaligen makkelijk maakte.’

In 2017 ging de software live, en ondanks een beperkt marketingbudget is Dabrowska’s startup gegroeid tot tegen de 28.000 gebruikers.

efaktura polen zzp

Zonder externe funding of leningen. ‘We zijn niet van de school: regel een miljoen en we gaan knallen met een club IT’ers. Nee, we zijn voorzichtig. We zijn vanaf nul begonnen en hebben altijd strak gebudgetteerd.’

Vooral tijdens corona ging het keihard, zegt Dabrowska. ‘Alles ging on hold, maar de bouw ging door. Terwijl klanten en boekhouders ineens alles online aangeleverd wilden krijgen vanwege de maatregelen. Zzp’ers die niet meer met hun spullen naar de boekhouder konden, gingen dus op zoek naar een oplossing. Voor ons was het een toptijd.’

Helft van Poolse zzp’ers is klant

Best indrukwekkend, want daarmee schatten de makers dat ze bijna de helft van de Poolse zzp’ers in Nederland bereiken. Na een eerste gratis jaar, vooral bedoeld om zoveel mogelijk gebruikers en feedback te verzamelen, betalen die vanaf 12 euro per maand voor het pakket, dat goed aansluit op de software die boekhouders en klanten gebruiken.

‘De boekhouders zijn ook blij met ons, het scheelt enorm veel werk vergeleken met klanten die een doos met bonnen en briefjes omkeren. En je kunt een anderstalige zzp’er wel vragen of hij in Exact wil aanleveren, maar dat gaat al mis bij het downloaden van zo’n Nederlandse app.’

Webinar over de DBA liep storm

eFaktura is inmiddels in negen talen beschikbaar, maar nog steeds zijn Polen met driekwart de grootste gebruikersgroep, gevolgd door zzp’ers die het pakket in het Engels gebruiken. Daarna volgen Russische, Roemeense en Oekraïense klanten.

Nog een voorbeeld van de impact die de Nederlands-Poolse boekhoudstartup maakt: het webinar over de wet DBA, de wet tegen schijnzelfstandigheid die dit jaar toch echt wordt gehandhaafd, werd bezocht door 5.000 Poolse ondernemers.

Lees ook: De winnaars en verliezers in het paniekvoetbal over de wet DBA

‘We informeren ze ook via blogs over relevante ontwikkelingen. Goede en betrouwbare informatie is belangrijk voor ondernemers. Bedenk zelf maar wat je zou doen als je in Portugal gaat werken. Dan zoek je waarschijnlijk op Facebook een Hollandse community op. Maar hoe weet je of de informatie die je daar krijgt juridisch wel klopt?’

eFaktura ook naar België en Duitsland

eFaktura heeft dus nogal wat Poolse zzp’ers in Nederland als klant, maar er lijkt nog volop groei te halen bij andere anderstalige ondernemers. Toch heeft het de vleugels ook al uitgeslagen naar België en Duitsland. ‘Vooral in Duitsland is online nog een wereld te winnen. Tot voor kort kon je daar nog een handgeschreven factuur indienen. En nog steeds vertrouwen mensen software nog niet, of ze nu Duits zijn of Pools.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met een vast team van twaalf mensen, deels freelancers, blijft haar bedrijf overzichtelijk. ‘Ik vind het een beetje irritant als het succes van een ondernemer wordt afgemeten aan hoeveel werknemers er rondlopen. Ik heb gemerkt dat het veel tijd en effort kost om mensen in te werken en te binden aan je bedrijf. Wij investeren liever in AI en andere automatisering en werken met een klein clubje.’

Mist ze de tv-wereld niet? ‘Eigenlijk wel. De adrenalinekick mis ik. Maar wat we nu doen, is gewoon erg belangrijk. Nederland kan niet zonder bouwvakkers, IT’ers en andere vaklui uit andere Europese landen. Wij begrijpen hen en helpen ze bij een professionele uitstraling. Ik probeer een goede ondernemer te zijn, maar ik ben ook een goedzak. Gelukkig helpen we nu ondernemers op een wijze waaraan we geld verdienen.’