Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Je leest nu: Bob wordt ingewijd in de geheimen van Twitter

Bob is divisiedirecteur van een groot concern hij doet zijn best. In aflevering 169 wordt hij ingewijd in de geheimen van twitter.

Van Bob
Aan Willem
Onderwerp urgent: we moeten nodig iets aan social media doen

Hoi Willem,
Ik krijg net een mailtje van de Task Force Social Media van Hoofdkantoor. Het klinkt nogal urgent. Nou weet ik wel: alle mailtjes van Hoofdkantoor klinken urgent, maar deze klinkt éxtra urgent. Die Task Force heeft na vier maanden onderzoek gezien dat wij hopeloos achterlopen op het ­gebied van social media. Ze halen ook de Amerikaanse goeroe David Thornton aan, de auteur van Without social media your company is dead meat. Hoofdkantoor blijkt echt zijn zinnen erop te ­hebben ­gezet, want normaliter komt zo’n Task Force niet al na vier maanden met een rapportage, laat staan met conclusies die je gewoon na één keer lezen al begrijpt. En weet je wat ze onder meer willen? Dat ik als divisiedirecteur ga twitteren… Over urgentie gesproken, het staat er zelfs zo: ‘Start. With Twitter. Now!’ Nu begrijp ik van Agnes dat jij zo ongeveer de enige bent binnen ons bedrijf die twittert en weet wat je moet doen en laten. Klopt dat? Ik ben eigenlijk dringend op zoek naar advies.
Bob

Hoi Bob,
Ja, ik twitter nu alweer een jaartje, als secretaris van de tennisvereniging. Ik twitter vooral uitslagen door, dus ben niet zo bekend met corporate twittering, maar help je natuurlijk graag, zeker als het zo urgent is. Je moet natuurlijk beginnen met een account aan te maken, wat ik je nu wel kan uitleggen, maar het lijkt me beter dat ik vanmiddag even langskom om dat voor je te doen. Dan kun je aan de slag. Daarvoor heb je maximaal 140 tekens ter beschikking, wat – en dit bedoel ik heus niet negatief – in jouw geval niet makkelijk zal zijn, aangezien je wel eens, hoe zal ik het zeggen, de neiging hebt lang en ingewikkeld te praten. Stel je dus de vraag: wat wil ik wanneer melden over onze divisie en hoe doe ik dat zo kernachtig mogelijk? Dat is wel even oefenen natuurlijk. Dat is eigenlijk alles.
Willem Veenendaal
Digital Director

Willem,
Dank. Daar ga ik mee aan de slag, met die 140 tekens. Weer een domme vraag, hoor, maar wat gebeurt er vervolgens?
Bob

Bob,
Nou, dan gaan mensen je volgen, mits je tweets interessant zijn natuurlijk. Ik heb nu zelf bijna 300 volgers, best veel vind ik, maar dat komt omdat ik ook altijd heel snel ben met die uitslagen. In jouw geval zal het de bedoeling zijn dat (potentiële) klanten je gaan volgen. Je moet mensen ook een beetje opwarmen. Ik twitter dan bijvoorbeeld: ‘Vanmiddag half 4… de herendubbel halve finale!!!’ In jouw geval is dat wat moeilijker. Maar je kunt bijvoorbeeld twitteren: ‘Volgende week… een nieuw innovatief product… spannend…’ Zit je ruim onder de 140 tekens en heb je, denk ik, toch al wat volgers te pakken. Je moet er vooral niet te lang en diep over nadenken, over twitteren.
Willem

Willem,
Oké, erg simpel eigenlijk, al is het wel jammer dat we helemaal geen nieuw innovatief product in aantocht hebben.
Bob

Bob,
Maar dat geeft helemaal niets, twitteren is erg vluchtig. Als je een week later niks meldt is er echt niemand die vraagt waar dat innovatieve product nou blijft. Het gaat er meer om dat je de indruk wekt dat er van alles gebeurt. Je kunt ook iets twitteren als, ik zeg maar wat: ‘Zit net dat boek te lezen van David Thornton… ongelooflijk ­inspirerend!’ Dat kun je dan op zondagochtend twitteren, zodat Hoofdkantoor denkt dat je altijd met je werk bezig bent. Bovendien kun je die berichtjes van tevoren maken, zodat je ’s zondags wel gewoon kunt uitslapen. Nou, dan heb je toch al twee tweets!
Willem

Willem,
Had ik helemaal nog niet aan gedacht: Hoofdkantoor gaat ze natuurlijk ook lezen, ja, misschien wel voorál Hoofdkantoor, onze klanten kennende… Maar richting Hoofdkantoor kan ik dus gewoon zogenaamd om 10 uur ’s avonds berichten: ‘Net klaar met alle cijfers. Heerlijk, zo’n team dat echt tot het gaatje gaat!’
Bob

Bob,
Jazeker. Ik twitter ook vaak zogenaamd om 6 uur ’s ochtends: ‘Sta op de baan… Even keihard trainen voor morgen!’ Zodat mijn tegenstander denkt: ‘Jezus, die Willem maakt er werk van…’ Komt ongeveer op hetzelfde neer. Ja, zo bekeken kun je goed voor de dag komen bij Hoofdkantoor.
Willem

Willem,
Mijn scepsis trekt helemaal weg. Heb er nu ook eentje: ‘Net met ons Facebookteam gezeten. Allemaal jonge, enthousiaste mensen. Inspirerend!’ En, wat vind je?
Bob

Bob,
Helemaal de juiste toon, binnen de 140 tekens en toch niks wezenlijks gezegd. Dit gaat goed komen! Zie je vanmiddag.
Willem Veenendaal

Afbeelding, Flickr: Uncalno Tekno

Krappe arbeidsmarkt? Soms is een personeelstekort je eigen schuld

En wéér verlaat een topmedewerker je bedrijf. En wéér wordt een openstaande vacature niet opgevuld. Werkgevers wijzen al snel naar de krappe arbeidsmarkt als schuldige. Maar soms ligt het aan henzelf, schrijft MT/Sprout-columnist Kirsten de Roo. 'Verander je mindset.'

kirsten de roo personeelstekort
Kirsten de Roo
Je leest nu: Krappe arbeidsmarkt? Soms is een personeelstekort je eigen schuld

Nu de ene na de andere crisis elkaar lijkt op te volgen, hebben veel ondernemers het zwaar te verduren. De personeelscrisis is daar één van. Maar liefst een kwart van de mkb-ondernemers in Nederland ligt ’s nachts wakker van een tekort aan personeel.

Als ik ondernemers vraag waar hun grootste pijn zit, wijzen ze op hun frustratie dat ze het plezier in het ondernemen (bijna) kwijt zijn. En dat wijten deze ondernemers in eerste instantie volledig aan het personeelstekort, terwijl het eigenlijk komt door een gebrek aan een goede visie en strategie, vanuit de mindset die ze hebben.

De mindset van werkgevers

Veel werkgevers hebben echt een andere mindset nodig wanneer het gaat om het vinden en behouden van medewerkers. Te lang hebben bedrijven dit gezien als een kostenpost. Ze zagen het als iets wat alleen maar tijd kost in plaats van als een waardevolle investering, die zich gauw terugverdient wanneer je er goed mee omgaat.

En daar betalen ze nu de prijs voor. Een heel hoge prijs. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt, waar het voor veel bedrijven lijkt alsof nergens mensen te vinden zijn. Of mensen vertrekken die ze graag hadden willen behouden.

Vinden en behouden van medewerkers

Het werven, selecteren en behouden van je medewerkers kan niet los van elkaar worden gezien. Je kunt niet het één heel goed doen en het andere compleet links laten liggen. Negen op de tien werkgevers maakt zich zorgen over het behoud van medewerkers, iets wat dus ook de nodige aandacht behoeft.

Immers: je kunt wel mensen werven, maar wanneer ze vervolgens binnen afzienbare tijd weer (gillend) wegrennen, blijf je in een vicieuze cirkel draaien. Ook wil je graag goede mensen behouden die al langere tijd voor je werken. Zij verdienen oprechte aandacht in plaats van dat alle aandacht gaat naar het vinden van nieuwe medewerkers. En daar wordt te vaak aan voorbijgegaan.

Stop met kortetermijndenken

Om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen én te behouden is een strategie nodig. Eentje die niet alleen op de korte termijn gericht is, maar juist ook op de langere termijn. Waarin mensen als een cruciale succesfactor worden gezien. En laat nou net vaak het probleem zijn dat bedrijven er maar niet in slagen om mensen te vinden én te behouden.

Ze zijn te veel gericht op de korte termijn en die overheerst de langetermijnvisie: wat wil je bereiken met je bedrijf, waar sta je voor en waar hecht je waarde aan? Wat betekenen deze zaken voor de mensen die je om je heen nodig hebt om dit te kunnen bereiken? Wat vraagt dat vanuit leiderschap? Nu en in de toekomst?

Maar wat vaak overheerst is het kortetermijndenken:

  • ‘Het is nu druk, dus we hebben nu extra mensen nodig.’
  • ‘Het is toch minder druk, zet de vacature maar weer stop.’
  • ‘We zoeken een kopie van die topmedewerker.’
  • ‘We hebben het nu erg druk, dus voor het inwerken hebben we geen tijd. Het zal wel goed komen.’
  • ‘Mensen ontwikkelen kost te veel tijd en geld. Dat gaan we nu niet doen.’
  • ‘Ik heb geen tijd om met mijn mensen in gesprek te gaan over hoe ze hun werk hier ervaren. Ik krijg ook geen signalen, dus het zal wel goed zijn.’

Verander de mindset

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tijd is een groot goed voor veel ondernemers en leidinggevenden. Het is vaak hét excuus, terecht of onterecht, maar ze hebben niet in de gaten dat een kortetermijnvisie uiteindelijk veel meer tijd, geld én energie kost en de snelste route is naar personeelstekort in hun bedrijf.

Het wordt dus tijd om die mindset voor eens en voor altijd te veranderen. Kijk naar medewerkers als een cruciale succesfactor die jouw bedrijf kan maken of breken. Zie ze het als een investering om je klanten tevreden te houden en torenhoge kosten te voorkomen.

Start daarom met een concrete en duidelijke strategie. Vanuit de juíste mindset. Gericht op nu én de toekomst. Zodat je met de juiste mensen op de juiste plek verder kunt bouwen aan jouw bedrijf. En krijg regie over je personeelstekort, dat scheelt een hoop kopzorgen.

Lees meer over personeelstekort: