Maandag 1 maart is het Nationale Complimentendag. Goed bedoeld, maar niets zo gevaarlijk als een verkeerd geplaatst schouderklopje. Denk daarom goed na voor u met pluimpjes strooit.
1. Voorkom underperformance
Een compliment voor een makkelijk klusje kan leiden tot luiheid bij de ontvanger: ‘Als ik híer al een compliment voor krijg…’ Wees er daarom zuinig mee, doe het alleen als u ook echt ergens van onder de indruk bent, niet omdat u geleerd heeft dat het moet.
2. Waak voor complimentverlamming
Iemand steeds vertellen hoe goed hij is, kan leiden tot spanning, faalangst en risicomijding. Vertel daarom liever duidelijk waar u als manager blij van wordt, dat geeft meer richting dan af en toe een losse veer.
3. Pas op voor interne concurrentie
Een compliment voor de één kan voor een ander voelen als belediging. ‘Waarom hij wel, en ik niet?’ Complimenteer daarom geen mensen, complimenteer wat ze doen.
4. Zorg voor pluimvariatie
Om de haverklap complimentjes uitdelen, maakt u een slijmbal. Elke dag dezelfde daden prijzen, zorgt bovendien voor complimentdevaluatie: het wordt een loos gebaar. Vertel daarom liever wat u iemand echt heeft zien doen, dat toont ware interesse.