Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kijk uit met complimenten

Maandag 1 maart is het Nationale Complimentendag. Goed bedoeld, maar niets zo gevaarlijk als een verkeerd geplaatst schouderklopje. Denk daarom goed na voor u met pluimpjes strooit.

1. Voorkom underperformance

Een compliment voor een makkelijk klusje kan leiden tot luiheid bij de ontvanger: ‘Als ik híer al een compliment voor krijg…’ Wees er daarom zuinig mee, doe het alleen als u ook echt ergens van onder de indruk bent, niet omdat u geleerd heeft dat het moet.

2. Waak voor complimentverlamming

Iemand steeds vertellen hoe goed hij is, kan leiden tot spanning, faalangst en risicomijding. Vertel daarom liever duidelijk waar u als manager blij van wordt, dat geeft meer richting dan af en toe een losse veer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Pas op voor interne concurrentie

Een compliment voor de één kan voor een ander voelen als belediging. ‘Waarom hij wel, en ik niet?’ Complimenteer daarom geen mensen, complimenteer wat ze doen.

4. Zorg voor pluimvariatie

Om de haverklap complimentjes uitdelen, maakt u een slijmbal. Elke dag dezelfde daden prijzen, zorgt bovendien voor complimentdevaluatie: het wordt een loos gebaar. Vertel daarom liever wat u iemand echt heeft zien doen, dat toont ware interesse.
 

Generatie Z is snel afgeleid – en niemand durft het te bespreken

Premium - Jonge medewerkers worstelen met hun focus - met een schermtijd op sociale media van gemiddeld 3,5 uur per dag is dat geen verrassing. Maar wijs niet te snel met de vinger, schrijft Gen Z-expert Laura Bas. Dit is nog maar het begin van een veel groter probleem.

laura bas generatie z focus

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.