Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Expertpanel

STELLING Een nieuwe directeur kan niet omschrijven wat zijn adviesbureau nu eigenlijk doet. Zijn bedrijf (40 fte) is een steeds losser geheel en, erger, ook de scheidslijn tussen de eigen organisatie en de netwerken van de consultants wordt steeds onduidelijker. Moet hij de organisatie stroomlijnen? Of moet hij een nieuwe vlag bedenken voor z’n lading, met daarbij de vraag: hoe doe je dat?

‘Moet ik onze consultants aan de lijn leggen?’

Rob Pols ceo ict-dienstverlener AtosOrigin

“Is een organisatie het spoor bijster, dan is er maar één plek om te beginnen: de klant. Wat willen zij en wat is hun beeld van de organisatie? Ik zou met 10 klanten om tafel gaan zitten en die vraag stellen. De vervolgvraag is dan: is mijn organisatiestructuur een reflectie van de wensen van die klanten?
De volgende stap is dan focus aanbrengen. Dit bedrijf kan met zijn 40 medewerkers maximaal 3 focusgebieden bieden, maar 2 is nog beter. Dan moet je dus ook kritisch kijken naar de mensen die er werken. Wie passen er bij die focus en wie niet? Een deel zal afvallen, die posities kun je vullen met passende mensen en zo de focus van de organisatie scherper krijgen.
Ik vermoed dat in het verleden de eigen ambitie te veel leidend geweest is en niet de wens van de klant. Het is beter om goeroes en nieuwe ontwikkelingen te volgen.
Daarnaast heeft het management een cruciale rol. Bij organisaties tot 10 man draagt sociale controle bij aan de focus. Met 40 mensen verwatert die en dat leidt ook tot een diffuser beeld. Het management moet op dagelijkse basis sturen op de eenheid van de bedrijfsactiviteiten.”

Hein Knaapen directeur human resources KPN

“Mijn eerste baas bij Philips leerde me een belangrijke les: als je niet in 1 A4’tje kunt uitleggen wat je doet, heb je het zelf niet begrepen. Dit is bij deze organisatie ook aan de hand. Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn voor deze wanorde: toegeeflijkheid, gebrek aan kritische zin, te veel middelpuntvliedende krachten, gebrekkige leiding, kies maar. Maar ongeacht de oorzaak, de verandering moet beginnen bij de heroriëntatie op waar de organisatie voor is. Welk product of welke dienst leveren we nu eigenlijk? Dat is het makkelijkste deel.
Daarna volgt het lastige deel: de professionals zullen opnieuw moeten worden gedisciplineerd. Zij moeten terug naar het werk waar ze oorspronkelijk voor zijn aangenomen. De professionals zijn in de periode dat het bedrijf niet strak werd aangestuurd een eigen leven gaan leiden. Dat terugdraaien is een lastig proces, vaak ook een bron van veel arbeidsconflicten. Ik hoop voor de directeur dat hij daarvoor de ruggengraat heeft en dat niet al te veel medewerkers een in steen gebeitelde -arbeidsovereenkomst hebben. Het is een noodzakelijke fase waar hij met zijn bedrijf doorheen moet. Want als hij dat niet doet, kan hij wel vergeten dat zijn organisatie impact krijgt of – voor zover nog aanwezig – houdt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onno Maathuis zelfstandig adviseur en founding father van adviesbureau De BR-ND Positioneringsgroep

“Deze directeur moet het in de eerste plaats niet hebben over zijn bedrijf, maar over de markt waarop hij opereert. Hoe hij met zijn organisatie op die veranderende markt inspeelt, dát moet zijn verhaal zijn. Een lossere netwerkstructuur kan dan juist heel verstandig zijn. De organisatie stroomlijnen en terug in het harnas jagen is het terugdraaien van de klok. Zou ik niet doen.
Beter is het om te ‘hercategoriseren’, zoals dat in jargon heet: een nieuwe beschrijving voor je activiteiten vinden. Oliebedrijven zijn nu bijvoorbeeld energieleveranciers geworden, ze doen niet meer alleen in fossiele brandstof. Of neem Durex, eens condoomfabrikant gericht op bescherming, nu leverancier van een breed assortiment ‘speelgoed voor volwassenen’. Zo kun je ook stellen dat de termen ‘consultant’ en ‘adviseur’ eigenlijk verouderd zijn. Kennisintensieve organisaties werken in netwerkverband. De directeur kan dus beter daar een visie op formuleren. Waarom is zijn organisatie beter in het leggen van verbindingen dan zijn concurrent? Dat moet zijn verhaal zijn. Misschien moet hij ook naar een nieuwe term om zijn voormalige consultants te duiden.”

 

6 kabinetsplannen uit de Miljoenennota die impact hebben op jouw bedrijf

Lagere lasten, minder regels, meer geld voor Invest-NL. Dat zijn enkele plannen van het kabinet-Schoof. Wij plozen de Miljoenennota door en zetten de maatregelen die ondernemers raken op een rij.

dick schoof kabinet plannen ondernemers miljoenennota
Foto: Patrick van Katwijk/Getty Images

Het nieuwe kabinet presenteert zich als vriendelijk voor bedrijven, groot en klein. Of dat ook echt zo is, daar zijn ondernemers sceptisch over, blijkt uit een peiling van Kieskompas in opdracht van VNO-NCW en MKB-Nederland. Eerst zien, dan geloven. Dat lijkt de houding.

Bijna de helft van de ondernemers heeft wel het gevoel dat het kabinet zich voor hen inzet, maar er is niet veel optimisme dat premier Schoof en co hun grootste problemen zal verhelpen. Een meerderheid van de bijna 4.000 ondervraagde ondernemers (52 procent) heeft zelfs weinig vertrouwen in de landelijke overheid.

Kortom: het kabinet-Schoof moet zich eerst bewijzen. Dat kan vanaf dinsdag, want op Prinsjesdag zijn de plannen van de regering officieel bekendgemaakt. Een groot deel daarvan was voor het weekende al bekend geworden, toen het kabinet het regeerprogramma publiceerde.

Wat heeft het kabinet in petto voor ondernemers? Wij zetten de belangrijkste plannen op een rij.

1. Lastenverlichting voor bedrijven

Het kabinet-Schoof heeft verschillende plannen om de lasten voor bedrijven te verlichten. Deze plannen zijn gericht op het stimuleren van de economie en het verbeteren van het ondernemingsklimaat.

  • De verlaging van de mkb-winstvrijstelling naar 12,03 procent, die door het vorige kabinet was voorgesteld, gaat niet door.
  • Er gaat ook een streep door de geplande verhoging van de energiebelasting.
  • De renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting wordt opgekrikt van 20 procent naar 25 procent, wat dichter bij het Europese gemiddelde ligt.
  • De verhoging van de CO2-heffing voor de industrie wordt niet ingevoerd. Het kabinet wil zo voorkomen dat Nederlandse bedrijven in het nadeel zijn ten opzichte van bedrijven in andere EU-landen.
  • De faciliteit in de dividendbelasting voor inkoop van eigen aandelen blijft behouden.
  • Het budget voor de WBSO (de aftrek voor R&D-uitgaven) wordt verhoogd van 1.446 miljoen tot 1.582 miljoen euro.

2. Kleinere regeldruk

Het kabinet heeft een aantal specifieke maatregelen voorgesteld om de regeldruk voor bedrijven te verminderen, met als doel dat ondernemers meer tijd overhouden om te ondernemen.

  • Het kabinet introduceert een Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) met de wettelijke plicht om vroegtijdig te worden betrokken bij nieuwe nationale regelgeving. Het kabinet streeft ernaar om de adviezen van het ATR ‘in principe’ over te nemen. Het ATR zal ook een rol spelen bij de beoordeling van EU-voorstellen.
  • Het kabinet lanceert een reductieprogramma om onnodige regeldruk te verminderen. Dit programma zal zich richten op het vereenvoudigen van bestaande regels om de naleving te vergemakkelijken.
  • Het kabinet is van plan om geen extra Nederlandse regels (‘koppen’) meer toe te voegen aan Europese regels. Bestaande nationale ‘koppen’ zullen worden heroverwogen en waar mogelijk worden geschrapt.
  • De Bedrijfseffectentoets (BET) zal worden aangescherpt om de impact van nieuwe regels en wetten op bedrijven te beoordelen. Er wordt gekeken of het mogelijk is om bij nieuwe regels en wetten een uitgeklede variant te maken die van toepassing is op mkb-bedrijven.
  • Het kabinet is van plan om met toezichthouders in gesprek te gaan over het verminderen van regeldruk. Mogelijke oplossingen zijn onder meer risicogebaseerd toezicht, duidelijkere regels en betere informatie-uitwisseling.

3. Betere toegang tot financiering

Het kabinet-Schoof heeft een aantal plannen aangekondigd om de toegang tot financiering voor ondernemers te verbeteren, met name voor het midden- en kleinbedrijf.

  • Het kabinet is van plan om een Financieringshub op te richten met als doel mkb-ondernemers te helpen bij het vinden van passende financieringsopties. De Financieringshub zal fungeren als een centraal punt waar ondernemers informatie kunnen vinden over verschillende financieringsvormen en advies kunnen krijgen.
  • Het kabinet zal de samenwerking voortzetten die is ontstaan in het kader van het Nationaal Convenant MKB-financiering. Dit convenant, waaraan banken, MKB-Nederland, Qredits en andere partijen deelnemen, is gericht op het creëren van een optimaal financieringsklimaat voor het mkb.
  • Invest-NL krijgt tot en met 2029 meer middelen. Het investeringsfonds onder leiding van Rinke Zonneveld richt zich op het ondersteunen van innovatieve bedrijven. Invest-NL moet door gerichte investeringen bijdragen aan de doorgroei van startups naar scaleups. Ook krijgt Invest-NL meer mogelijkheden om blended finance-constructies op te zetten. Dit houdt in dat publieke middelen worden gebruikt om privaat kapitaal aan te trekken voor bedrijven en projecten met maatschappelijke meerwaarde.
  • De overheid blijft de komende drie jaar (tot 2026) Techleap.nl financieren om het vestigingsklimaat voor startups te versterken. Daarna wordt bekeken hoe de taken van Techleap.nl structureel kunnen worden ondergebracht bij andere publieke en private organisaties.
  • Voor de SEED Capital-regeling wordt in 2025 een extra tender opengesteld specifiek voor deeptech-investeringsfondsen.
  • Het kabinet wil de toegang tot Europese financieringsmogelijkheden voor mkb-ondernemers verbeteren. Denk aan het benutten van programma’s zoals de EU-meerjarenbegroting, de Europese Investeringsbank en de kapitaalmarktunie. Ook wil het kabinet ook de samenwerking met Europa op het gebied van mkb-financiering versterken.

4. Personeel en arbeidsmarkt

  • Het kabinet wil werkzekerheid vergroten en de flexibilisering van de arbeidsmarkt terugdringen. Dit betekent dat het streeft naar meer vaste banen en minder flexibele contracten.
  • Er komt een wetsvoorstel dat de werkzekerheid van flexwerkers vergroot, met name voor uitzendkrachten, oproepkrachten en tijdelijke werknemers. Nulurencontracten worden vervangen door bandbreedtecontracten met meer zekerheid.
  • Het kabinet wil schijnzelfstandigheid aanpakken door meer duidelijkheid te creëren over wanneer iemand als werknemer of zelfstandige moet worden beschouwd. Er komt een wetsvoorstel dat een ‘rechtsvermoeden’ introduceert om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Ook gaat de Belastingdienst voortaan controleren of iemand echt zelfstandige is.
  • Het kabinet werkt aan een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen om hen beter te beschermen tegen inkomensverlies bij ziekte.
  • De eerder voorgestelde versobering van de expatregeling (ofwel de 30%-regeling) wordt vrijwel volledig teruggedraaid. Voortaan is nog 27 procent van het salaris belastingvrij. 
  • Het verlofstelsel moet eenvoudiger. Daarom wordt het kort- en langdurend zorgverlof samengevoegd tot
    het ‘mantelzorgverlof’.
  • Om mkb’ers te ontlasten, wil het kabinet de regels rond ziekte en arbeidsongeschiktheid op de schop nemen. Kleine en middelgrote werkgevers kunnen onder voorwaarden straks na één jaar ziekte van de werknemer kijken naar het vinden van een werkplek bij een andere werkgever. Hoe dit er concreet uit gaat zien, is nog niet bekend.

5. Netcongestie aanpakken

De regering is van plan om ‘stevig regie te voeren’ op het probleem van netcongestie en wil het elektriciteitsnet toekomstbestendig maken. De belangrijkste maatregel die ze hiervoor inzet is de voortzetting van het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN).

Het kabinet wil de komende tijd vooral focussen op het toepassen van reeds geïdentificeerde maatregelen tegen netcongestie in regio’s waar dat nodig is. Voorbeelden van zulke maatregelen, die al worden uitgevoerd in de regio Flevoland-Gelderland-Utrecht, zijn:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Extra tijdelijke elektriciteitsproductie: Het opzetten van tijdelijke opwekkingscapaciteit om in te spelen op piekmomenten in de vraag naar elektriciteit.
  • Slimmer gebruik van laadpalen: Het stimuleren van slim laden, waarbij elektrische auto’s worden opgeladen op momenten dat er voldoende capaciteit op het elektriciteitsnet is.
  • Stimulering van flexibiliteit bij bedrijven: Het aanmoedigen van bedrijven om hun energieverbruik te verschuiven naar momenten dat er minder vraag is naar elektriciteit.
Het kabinet wil deze maatregelen, waar relevant en mogelijk, breder toepassen in alle regio’s met netcongestie.

6. Versnelde afwikkeling faillissementen

Het kabinet wil dat faillissementen, vooral van het mkb, beter en sneller kunnen worden afgewikkeld. Dit moet de impact van een bankroet voor bijvoorbeeld schuldeisers verlagen. Om dit te bereiken, wil het kabinet zakelijke zekerheidsrechten tegen het licht houden. Denk aan het pandrecht en het insolventie(proces)recht, adequate financiering van de taken van de curator en de mogelijkheid van stille voorbereiding van procedures.

Het is op dit moment nog onduidelijk wanneer het kabinet concrete stappen zal zetten om deze plannen te realiseren. Het lopende onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) biedt hopelijk aanknopingspunten voor de concrete invulling van deze plannen.

Startup Decodata failliet met dataplatform voor interieurproducten

Decodata, de startup waarmee Anne de Jongh en Eric Mencke aan een database met informatie over miljoenen producten voor de interieurbranche bouwden, is failliet verklaard. 'Uiteindelijk ontbrak het aan tijd, geluk en momentum, ondanks de bereidheid van onze investeerders.'

decodata team

De rechtbank in Amsterdam heeft dinsdag het faillissement uitgesproken van Decodata, de startup waarmee De Jongh en Mencke een online platform ontwikkelden waaruit retailers, meubelmerken en andere partijen in de interieurbranche digitale productinformatie konden halen.

Onafhankelijke database met interieurproducten

‘We hebben tot het laatste moment alles geprobeerd om Decodata te redden, maar helaas is het niet gelukt om een faillissement te voorkomen en dat is op z’n zachtst gezegd enorm jammer’, laat De Jongh op haar site weten. ‘We onderzoeken de mogelijkheid voor een doorstart, met als doel de automatisering en digitale transformatie van de woonbranche voort te zetten.’

De missie van Decodata klonk als een no-brainer: terwijl in de elektronica en andere branches de feeds met productinformatie al bijna zo oud zijn als het internet, bestond er voor meubels, accessoires en andere interieurartikelen nog geen onafhankelijke database. Daar is het vaak nog gedoe met Excelsheets of zelf het handmatig overtikken van pdf’jes, legden de oprichters van Decodata eerder al uit.

Data lake met productinformatie

De Jongh dreef ooit zelf een online webwinkel in designmeubels die ze overdeed aan fonq, waar ze enkele jaren aan boord bleef. Ze snapte dus exact nut en noodzaak van zo’n centrale plek met ‘SKU’s’ (Stock Keeping Units ofwel unieke product items). Sinds 2020 bouwde ze met Decodata aan zo’n service, later stapte Eric Mencke in als co-founder.

Decodata lanceerde begin 2021 zijn ‘data lake’ met productspecificaties die makkelijk verwerkt konden worden in webshops en digitale managementtools, en aan het eind van dat jaar haalde Decodata 7 ton op bij angel-investeerders om verder te bouwen. Mencke stapte bij die gelegenheid in als cco.

Woonbranche enthousiast

Aan de techniek en de relaties met alle partijen in de interieurbranche werd door een team van bijna 20 mensen hard gewerkt bij Decodata. Eind 2023 maakten de investeerders nog een extra gebaar om te zorgen dat de startup ook 2024 nog goed door zou komen. De branche was enthousiast over het eerste onafhankelijke data lake waarmee de digitalisering een flinke inhaalslag kon maken.

Dat stellen de founders ook nu nog: ‘Het delen van kennis en informatie tussen ‘concurrenten’ is uniek, zeker binnen de woonbranche. Toch slaagde Decodata erin om binnen anderhalf jaar inkooporganisaties, merken en retailers gezamenlijk aan tafel te krijgen, gedreven door de passie om de industrie vooruit te helpen’, schrijven ze.

Tempo markt bleef achter

Als oorzaak van het faillissement noemen ze het tempo waarin ze de markt meekregen. ‘Verschillende klanten waren enthousiast en verkopen nu sneller, meer producten. Toch is het starten met die digitale transformatie iets dat omarmd moet worden door mensen en draagvlak nodig heeft binnen de woonbranche’, aldus De Jongh.

Haar co-founder Mencke vult dat nader in: ‘We organiseerden zeven waardevolle evenementen met deelnemers als Vitra, Leolux en Eijerkamp. Maar voor succes moet de markt openstaan voor innovatie en bereid zijn om nieuwe ontwikkelingen financieel te ondersteunen.’

‘Ondanks onze inspanningen om inkooporganisaties, retailers en fabrikanten aan boord te krijgen, liep het tempo van besluitvorming in de markt, niet synchroon met die van een gefinancierde startup. Uiteindelijk ontbrak het aan tijd, geluk en momentum, ondanks de bereidheid van onze investeerders.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Curator onderzoekt doorstart

Curator Maarten Bout onderzoekt volgens het persbericht de mogelijkheden van een doorstart. Dat De Jongh en Mencke daar volledig achterstaan, blijkt uit het feit dat ze meteen maar de contactgegevens van de curator onder hun bericht hebben gezet.

Zelf laat de curator weten dat het nog te vroeg is om uitspraken te doen over een doorstart: ‘Het faillissement bevindt zich op het dit moment nog in de inventarisatiefase. In de aankomende periode zullen eerst de doorstartmogelijkheden worden onderzocht, daarna zal het onderzoek naar de oorzaken van het faillissement aanvangen. Het is te vroeg om hier in dit stadium uitspraken over te doen.’

Battolyser haalt 30 miljoen op om zijn batterij annex waterstofgenerator op de markt te brengen

Mattijs Slee heeft met Battolyser Systems 30 miljoen euro opgehaald voor het op de markt brengen van een 'waterstofbatterij' als een dubbelsnijdend zwaard: hij gaat netcongestie tegen én helpt de kostprijs voor groene waterstof te verlagen. 'We geven producenten van hernieuwbare energie een nieuwe afzetmarkt.'

mattijs slee battolyser

Battolyser Systems maakt flinke stappen. Nadat het nog geen jaar geleden een lening van 40 miljoen euro regelde bij de Europese Investeringsbank (EIB) om zijn Schiedamse pilotfabriek uit te breiden en daarna in Rotterdam op te schalen, kondigde het donderdag een nieuwe financiering aan.

Invest-NL, Innovation Industries en Global Cleantech Capital

Invest-NL stapt dit keer in, in een Series A-financiering waarin deeptech-investeerders Global Cleantech Capital en Innovation Industries eerder al 15 miljoen hadden gelapt. Ze storten bij, waardoor de teller op 30 miljoen euro belandt. Kapitaal dat het bedrijf van Mattijs Slee moet helpen verder uit te breiden en een volgende productgeneratie te ontwikkelen van de Battolyser.

Wat wij een beetje oneerbiedig waterstofbatterij noemen, is volgens de TU Delft-spinoff ‘de enige elektrolyser met batterijfunctie ter wereld.’ Maar hoe werkt dat? Even een misverstand uit de weg helpen: de Battolyser is geen batterij die is gekoppeld aan een waterstofgenerator ofwel elektrolyser. Nee, het is één en dezelfde installatie, een ‘stack’ met cellen, die groene stroom van wind- en zonneparken opslaan en waterstof opwekken zodra de elektroden geladen zijn.

Battolyser slaat stroom op en maakt waterstof

Dat biedt veel nieuwe mogelijkheden. De Battolyser kan stroom opslaan en omzetten in waterstof op momenten dat windmolens en zonnepanelen een overschot produceren. Die goedkope stroom maakt ook de waterstof goedkoop, want elektriciteit is de belangrijkste kostenpost voor de productie van waterstof. De in de elektroden opgeslagen stroom levert de Battolyser terug op het moment dat er weer vraag naar is, wat de prijs interessant maakt.

En dat is niet alleen een extra kostenvoordeel, op deze manier draagt de Delftse elektrolyser ook bij aan het tegengaan van netcongestie. Slee: ‘Dat wordt naar mijn smaak te weinig belicht: elektrolysers voorzien in waterstof die we straks hard nodig hebben voor de industrie, maar die van ons heeft ook een systeemfunctie in de elektriciteitsnetwerken: we gaan netcongestie tegen. Zo beperken we de netwerkkosten.’

Waterstof tegen de laagste prijzen

Die combinatie van batterijfunctie en generator maakt de Battolyser ook veel flexibeler dan de modellen van concurrenten, stelt Slee. ‘Een conventionele elektrolyser schakel je niet zomaar aan of uit, dat veroorzaakt storingen of zelfs onveilige situaties. Die van ons wel. En dat is cruciaal als je tegen de laagste stroomtarieven waterstof wilt produceren. Die van ons kan als het ware cherry picken in de stroomprijzen. ‘

Assemblage van de Battolyser in Schiedam.

Battolyser Systems is opgericht in 2018 en is inmiddels dichtbij de marktintroductie van zijn machines. Afgelopen jaar draaide een eerste waterstofbatterij proef in de energiecentrale van RWE in Eemshaven, binnenkort wordt een grotere versie, met een vermogen van 1 MW, geïnstalleerd in Rotterdam.

Van plug and play tot waterstoffabriek

Volgend jaar moeten twee versies van de nieuwste generatie Battolyser echt de markt op. De eerste, met een vermogen van 2,5 MW, wordt ‘plug and play’ op een rek aangeboden en kunnen klanten binnenrijden op locatie, aansluiten op hun stroomnet en de installaties waarin ze waterstof gebruiken. ‘Dan gaat er stroom en water in, en komt er stoom, zuurstof en waterstof uit.’

De tweede is een grotere versie die komt in modules van 5 MW en wordt ter plaatse door Battolyser Systems en zijn partners geïnstalleerd. ‘In feite is het lego, waarbij je net zoveel modules kunt bijschakelen als je wilt’, schetst Slee. Inderdaad, tot en met een serieuze waterstoffabriek waarvan Nederland er over een paar jaar heel wat kan gebruiken: het Klimaatakkoord zet in op een elektrolysecapaciteit van 4 GW voor 2030.

Battolyser spreekt alle energiepartijen

Wie de potentiële klanten zijn? ‘We spreken met alle grote energiepartijen die actief zijn in Nederland en daarbuiten. Die zien dit als een manier om de gemiddelde waterstofprijs naar beneden te halen, maar ook als manier om hernieuwbare energie in te passen in de bestaande netwerken.’

Lees ook: 10 ceo’s van scaleups luiden de noodklok: ‘Nieuwe kabinet moet gefocust inzetten op deep tech’

Slee geeft het voorbeeld van de windparken op de Noordzee: de investeringen daarin staan onder grote druk doordat de businesscase flink wordt aangetast door prijskannibalisatie. ‘Als het op de Noordzee goed waait, waait het ook bij je concurrent en brengt je stroom niks meer op. In feite kunnen ze dankzij onze elektrolyser hun elektriciteit verkopen op een andere markt: die van waterstof.’

Waterstof lastige markt in Nederland

Wat die markt betreft: spreekt Slee ook al met potentiële klanten buiten de energiesector die willen overschakelen van aardgas op waterstof? ‘Zeker, met industriële partijen die zelf waterstof gebruiken, al is het in Nederland een lastige markt. De afgelopen jaren regende het grote aankondigingen van klinkende namen, maar partijen vinden het nu toch lastig een investeringsbeslissing te nemen. De regulering is nog niet rond in Nederland, de infrastructuur is nog niet op orde en de financiering blijkt lastig.’

Slee ziet ‘voorzichtige’ verbetering, maar ook dat andere landen sneller gaan. ‘In Duitsland bijvoorbeeld, zijn elektrolysers vrijgesteld van netwerktarieven. Het is ook niet logisch om te betalen voor het opslaan en terugleveren van stroom als je daarmee de netwerkkosten juist weet te verlagen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Subsidie met CO2-oogkleppen

Maar in Nederland zijn ook onder het nieuwe kabinet gelukkig veel subsidieregelingen rond waterstofproductie overeind gebleven. ‘Die subsidie is wel te zeer gericht op CO2-reductie bij bedrijven. Die kiezen voor de goedkoopste oplossing om CO2 te besparen, maakt niet uit waar die vandaan komt. Als je de subsidie zou verdelen over de hele waardeketen in de waterstofeconomie, ontwikkel je Nederlandse technologie en hou je er een exportproduct aan over. We moeten echt oppassen dat we niet met CO2-oogkleppen op alleen maar reductie najagen en het verdienvermogen van Nederland vergeten.’

Hoe dan ook: tegen 2030 zal de industrie klaar zijn voor waterstof, schat Slee. En voor de Battolyser die hij ontwikkelt. Die tijd kan hij goed gebruiken om zijn operatie en productie op te schalen. Inmiddels werken meer dan 100 mensen bij de scaleup, met een assemblagelijn in Schiedam en een testfabriek in Rotterdam. ‘We zijn nog steeds uniek met ons product, de komende jaren gebruiken we om te zorgen dat de kwaliteit van onze producten en de businesscase die we leveren aan onze klanten klaar zijn voor de grote volumes.’

Leiderschap in het digitale tijdperk: ‘Het begint bij de mens en techniek volgt’

In samenwerking met Mobilee - Het succes van een digitale transformatie hangt af van de mate waarin je erin slaagt om je medewerkers mee te krijgen. Maar hoe doe je dat? Miranda Driessen, senior consultant bij Mobilee, heeft vele organisaties vanuit haar rol als consultant geholpen bij het realiseren van digitale transformatie. Zij deelt vijf tips voor succesvol leiderschap binnen het digitale tijdperk. 'Het begint altijd bij de mens, techniek volgt. Een visie moet mensen grijpen, niet de tools die je gebruikt.'

Mobilee Leiderschap digitaal tijdperk
Miranda Driessen, senior consultant bij Mobilee. Foto: Getty Images/Mobilee

In het digitale tijdperk is leiderschap ingrijpend veranderd. Hoe definieer je digitaal leiderschap nu precies? ‘Waar leiderschap vroeger draaide om een leider die instructies geeft en de rest uitvoert, is dat model vandaag de dag niet meer houdbaar’, stelt Driessen van organisatieadviesbureau Mobilee. ‘De snelheid waarmee kennis veroudert en de constante veranderingen maken het onmogelijk voor één persoon om alle kennis te hebben en de koers alleen te bepalen.’

‘Transformatie, vooral op digitaal vlak, is geen top-down proces meer’, voegt Driessen toe. ‘Het moet plaatsvinden op álle niveaus van de organisatie, waarbij samenwerking centraal staat. Leiders die dit niet begrijpen, missen vaak de aansluiting met de rest van de organisatie. Ze praten dan op een strategisch niveau in abstracte termen en jargon, waardoor hun visie vaag en onduidelijk wordt. Het draait nu om het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, waarbij iedereen binnen het team zijn of haar eigen bijdrage levert aan de stip op de horizon.’

Tip 1: Werk vanuit een gedeelde heldere visie

Een duidelijke en gedeelde visie is dus de basis van iedere succesvolle transformatie. ‘Het begint met een ‘why’ die voor iedereen helder is’, stelt Driessen. ‘Daar gaat het vaak al mis: die why is niet altijd voor iedereen even duidelijk. Een visie moet eenduidig en niet vatbaar zijn voor meerdere interpretaties.’

Daarnaast zijn visies ook niet altijd échte visies. ‘Of je nu de ambitie hebt om meer datagedreven of agile te werken, of nóg meer secure wilt zijn — verkondig dit dan niet als visie. Het zijn middelen om een doel te bereiken of een visie na te streven. Techniek an sich kan nooit een visie zijn. Dus als een CIO zegt: ‘Onze visie is om meer datagedreven te werken’, dan moet je áltijd de vraag stellen: waarom en waar willen we dan heen?’

Tip 2: Creëer verbondenheid

Een digitale transformatie slaagt alleen als iedereen binnen de organisatie zich betrokken voelt. Maar hoe doe je dat? ‘Verbondenheid ontstaat wanneer medewerkers niet alleen begrijpen wat de gezamenlijke visie is, maar ook hoe hun eigen werk daaraan bijdraagt’, stelt Driessen. ‘Een leider is niet langer degene die zegt wat er moet gebeuren. Een leider moet nu een vertaler zijn tussen verschillende afdelingen, zodat iedere afdeling snapt hoe zij baat hebben bij de transitie. Vervolgens moet de leider vertaalslag maken tussen strategie en uitvoering. Soms ook moet je jezelf kleiner maken om de werelden bij elkaar brengen.’

Als bijvoorbeeld een security-roadmap wordt uitgerold, vraagt dat om een serieuze samenwerking. ‘Op strategisch niveau wordt security vaak een beetje te eenvoudig beschouwd, sterkere wachtwoorden afdwingen en netwerkmonitoring, dat is toch een paar simpele instellingen aanzetten?’ Op operationeel niveau blijkt het echter vaak een enorme uitdaging om dat eenduidig te realiseren binnen een verouderd IT-landschap. Pas wanneer de verschillende lagen binnen de organisatie met elkaar in gesprek gaan, ontstaat er een gezamenlijk begrip en een werkbare oplossing.’

Lees ook: Agile portfoliomanagement: pak die kansen en blijf wendbaar in je strategie

Tip 3. Geef het goede voorbeeld

Onbedoeld of bedoeld: een leider loopt áltijd voorop én staat in de schijnwerpers. ‘Als een directeur zegt dat security belangrijk is, maar zelf zijn scherm niet vergrendelt, ondermijnt dat de boodschap’, waarschuwt Driessen. ‘Dan kan een directeur nog zo mooi het belang uitleggen van security, een medewerker die langs zijn scherm loopt, gelooft het niet meer. Het voorbeeldgedrag van leiders blijft bepalend voor de bedrijfscultuur. Mensen doen zoals je zelf doet, ze doen niet dat wat je zegt. Dus geef altijd het goede voorbeeld.’

Tip 4. Geef anderen een podium

Volgens Driessen vraagt digitale transformatie van leiders ook een gezonde dosis zelfreflectie. ‘Je kunt als digitale leider niet alles weten’, zegt Driessen. ‘Het is belangrijk om anderen het podium te geven en hun expertise te benutten. Want laten we eerlijk zijn, het ICT-kennisgehalte in de gemiddelde boardroom is op zijn zachtst gezegd minder prominent dan wenselijk. Zij onderschatten risico’s en complexiteit waardoor kosten en doorlooptijd te positief worden ingeschat. De vraag ‘Waarom is het nog niet af?’ heeft vaak te maken met onrealistische verwachtingen én onvoldoende kennis van de complexiteit van de materie.’

‘Om iedereen mee te krijgen, moet iedereen een eerlijke kans krijgen om bij te dragen en mee te groeien met de transformatie. Neem die specialist vanaf de werkvloer mee om het uit te leggen in de boardroom én voer als leider niet altijd zelf het gesprek, maar ben wel die ‘vertaler’, om te zorgen dat het juiste gesprek gevoerd wordt.’

Lees ook: Hoe voorbereid is jouw organisatie op de nieuwe datawetgeving? Data governance helpt én biedt extra kansen

Tip 5. Begrijp waar het om gaat: de mens

Digitale transformatie lijkt vaak te draaien om technologie. Het gaat echter om mensen, stelt Driessen. ‘Je moet je erg bewust zijn van de consequenties van wat je uitspreekt. Toets áltijd de impact, voordat je voor een heel bedrijf een initiatief lanceert en pas daarop je boodschap aan. Het gesprek vóór lancering voorkomt veel problemen.’

‘Mensen willen altijd meewerken, maar je moet iedereen áltijd even belangrijk maken’, concludeert Driessen. ‘Maak geen onderscheid in afdelingen en mensen. Door de behoeften van de mensen binnen én buiten het bedrijf centraal te stellen, creëer je een omgeving waarin innovatie kan floreren. Techniek volgt, maar het begint altijd bij mensen. Een visie moet mensen grijpen, niet de tools die je gebruikt.’

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/

Startup Decodata failliet met dataplatform voor interieurproducten

Decodata, de startup waarmee Anne de Jongh en Eric Mencke aan een database met informatie over miljoenen producten voor de interieurbranche bouwden, is failliet verklaard. 'Uiteindelijk ontbrak het aan tijd, geluk en momentum, ondanks de bereidheid van onze investeerders.'

decodata team

De rechtbank in Amsterdam heeft dinsdag het faillissement uitgesproken van Decodata, de startup waarmee De Jongh en Mencke een online platform ontwikkelden waaruit retailers, meubelmerken en andere partijen in de interieurbranche digitale productinformatie konden halen.

Onafhankelijke database met interieurproducten

‘We hebben tot het laatste moment alles geprobeerd om Decodata te redden, maar helaas is het niet gelukt om een faillissement te voorkomen en dat is op z’n zachtst gezegd enorm jammer’, laat De Jongh op haar site weten. ‘We onderzoeken de mogelijkheid voor een doorstart, met als doel de automatisering en digitale transformatie van de woonbranche voort te zetten.’

De missie van Decodata klonk als een no-brainer: terwijl in de elektronica en andere branches de feeds met productinformatie al bijna zo oud zijn als het internet, bestond er voor meubels, accessoires en andere interieurartikelen nog geen onafhankelijke database. Daar is het vaak nog gedoe met Excelsheets of zelf het handmatig overtikken van pdf’jes, legden de oprichters van Decodata eerder al uit.

Data lake met productinformatie

De Jongh dreef ooit zelf een online webwinkel in designmeubels die ze overdeed aan fonq, waar ze enkele jaren aan boord bleef. Ze snapte dus exact nut en noodzaak van zo’n centrale plek met ‘SKU’s’ (Stock Keeping Units ofwel unieke product items). Sinds 2020 bouwde ze met Decodata aan zo’n service, later stapte Eric Mencke in als co-founder.

Decodata lanceerde begin 2021 zijn ‘data lake’ met productspecificaties die makkelijk verwerkt konden worden in webshops en digitale managementtools, en aan het eind van dat jaar haalde Decodata 7 ton op bij angel-investeerders om verder te bouwen. Mencke stapte bij die gelegenheid in als cco.

Woonbranche enthousiast

Aan de techniek en de relaties met alle partijen in de interieurbranche werd door een team van bijna 20 mensen hard gewerkt bij Decodata. Eind 2023 maakten de investeerders nog een extra gebaar om te zorgen dat de startup ook 2024 nog goed door zou komen. De branche was enthousiast over het eerste onafhankelijke data lake waarmee de digitalisering een flinke inhaalslag kon maken.

Dat stellen de founders ook nu nog: ‘Het delen van kennis en informatie tussen ‘concurrenten’ is uniek, zeker binnen de woonbranche. Toch slaagde Decodata erin om binnen anderhalf jaar inkooporganisaties, merken en retailers gezamenlijk aan tafel te krijgen, gedreven door de passie om de industrie vooruit te helpen’, schrijven ze.

Tempo markt bleef achter

Als oorzaak van het faillissement noemen ze het tempo waarin ze de markt meekregen. ‘Verschillende klanten waren enthousiast en verkopen nu sneller, meer producten. Toch is het starten met die digitale transformatie iets dat omarmd moet worden door mensen en draagvlak nodig heeft binnen de woonbranche’, aldus De Jongh.

Haar co-founder Mencke vult dat nader in: ‘We organiseerden zeven waardevolle evenementen met deelnemers als Vitra, Leolux en Eijerkamp. Maar voor succes moet de markt openstaan voor innovatie en bereid zijn om nieuwe ontwikkelingen financieel te ondersteunen.’

‘Ondanks onze inspanningen om inkooporganisaties, retailers en fabrikanten aan boord te krijgen, liep het tempo van besluitvorming in de markt, niet synchroon met die van een gefinancierde startup. Uiteindelijk ontbrak het aan tijd, geluk en momentum, ondanks de bereidheid van onze investeerders.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Curator onderzoekt doorstart

Curator Maarten Bout onderzoekt volgens het persbericht de mogelijkheden van een doorstart. Dat De Jongh en Mencke daar volledig achterstaan, blijkt uit het feit dat ze meteen maar de contactgegevens van de curator onder hun bericht hebben gezet.

Zelf laat de curator weten dat het nog te vroeg is om uitspraken te doen over een doorstart: ‘Het faillissement bevindt zich op het dit moment nog in de inventarisatiefase. In de aankomende periode zullen eerst de doorstartmogelijkheden worden onderzocht, daarna zal het onderzoek naar de oorzaken van het faillissement aanvangen. Het is te vroeg om hier in dit stadium uitspraken over te doen.’