Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Expertpanel

STELLING Een nieuwe directeur kan niet omschrijven wat zijn adviesbureau nu eigenlijk doet. Zijn bedrijf (40 fte) is een steeds losser geheel en, erger, ook de scheidslijn tussen de eigen organisatie en de netwerken van de consultants wordt steeds onduidelijker. Moet hij de organisatie stroomlijnen? Of moet hij een nieuwe vlag bedenken voor z’n lading, met daarbij de vraag: hoe doe je dat?

‘Moet ik onze consultants aan de lijn leggen?’

Rob Pols ceo ict-dienstverlener AtosOrigin

“Is een organisatie het spoor bijster, dan is er maar één plek om te beginnen: de klant. Wat willen zij en wat is hun beeld van de organisatie? Ik zou met 10 klanten om tafel gaan zitten en die vraag stellen. De vervolgvraag is dan: is mijn organisatiestructuur een reflectie van de wensen van die klanten?
De volgende stap is dan focus aanbrengen. Dit bedrijf kan met zijn 40 medewerkers maximaal 3 focusgebieden bieden, maar 2 is nog beter. Dan moet je dus ook kritisch kijken naar de mensen die er werken. Wie passen er bij die focus en wie niet? Een deel zal afvallen, die posities kun je vullen met passende mensen en zo de focus van de organisatie scherper krijgen.
Ik vermoed dat in het verleden de eigen ambitie te veel leidend geweest is en niet de wens van de klant. Het is beter om goeroes en nieuwe ontwikkelingen te volgen.
Daarnaast heeft het management een cruciale rol. Bij organisaties tot 10 man draagt sociale controle bij aan de focus. Met 40 mensen verwatert die en dat leidt ook tot een diffuser beeld. Het management moet op dagelijkse basis sturen op de eenheid van de bedrijfsactiviteiten.”

Hein Knaapen directeur human resources KPN

“Mijn eerste baas bij Philips leerde me een belangrijke les: als je niet in 1 A4’tje kunt uitleggen wat je doet, heb je het zelf niet begrepen. Dit is bij deze organisatie ook aan de hand. Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn voor deze wanorde: toegeeflijkheid, gebrek aan kritische zin, te veel middelpuntvliedende krachten, gebrekkige leiding, kies maar. Maar ongeacht de oorzaak, de verandering moet beginnen bij de heroriëntatie op waar de organisatie voor is. Welk product of welke dienst leveren we nu eigenlijk? Dat is het makkelijkste deel.
Daarna volgt het lastige deel: de professionals zullen opnieuw moeten worden gedisciplineerd. Zij moeten terug naar het werk waar ze oorspronkelijk voor zijn aangenomen. De professionals zijn in de periode dat het bedrijf niet strak werd aangestuurd een eigen leven gaan leiden. Dat terugdraaien is een lastig proces, vaak ook een bron van veel arbeidsconflicten. Ik hoop voor de directeur dat hij daarvoor de ruggengraat heeft en dat niet al te veel medewerkers een in steen gebeitelde -arbeidsovereenkomst hebben. Het is een noodzakelijke fase waar hij met zijn bedrijf doorheen moet. Want als hij dat niet doet, kan hij wel vergeten dat zijn organisatie impact krijgt of – voor zover nog aanwezig – houdt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onno Maathuis zelfstandig adviseur en founding father van adviesbureau De BR-ND Positioneringsgroep

“Deze directeur moet het in de eerste plaats niet hebben over zijn bedrijf, maar over de markt waarop hij opereert. Hoe hij met zijn organisatie op die veranderende markt inspeelt, dát moet zijn verhaal zijn. Een lossere netwerkstructuur kan dan juist heel verstandig zijn. De organisatie stroomlijnen en terug in het harnas jagen is het terugdraaien van de klok. Zou ik niet doen.
Beter is het om te ‘hercategoriseren’, zoals dat in jargon heet: een nieuwe beschrijving voor je activiteiten vinden. Oliebedrijven zijn nu bijvoorbeeld energieleveranciers geworden, ze doen niet meer alleen in fossiele brandstof. Of neem Durex, eens condoomfabrikant gericht op bescherming, nu leverancier van een breed assortiment ‘speelgoed voor volwassenen’. Zo kun je ook stellen dat de termen ‘consultant’ en ‘adviseur’ eigenlijk verouderd zijn. Kennisintensieve organisaties werken in netwerkverband. De directeur kan dus beter daar een visie op formuleren. Waarom is zijn organisatie beter in het leggen van verbindingen dan zijn concurrent? Dat moet zijn verhaal zijn. Misschien moet hij ook naar een nieuwe term om zijn voormalige consultants te duiden.”

 

Met 12,5 miljoen aan vers geld zet Workwize koers naar Amerika: ‘We moeten daar fysiek heen’

Drie jaar geleden leverde Workwize nog bureaus en koffie aan thuiswerkers, nu beheert de startup wereldwijd meer dan 100.000 laptops, smartphones en dergelijke, voor bedrijven als Adyen, FrieslandCampina en HelloFresh. Die succesvolle transformatie wordt beloond: het Amsterdamse SaaS-bedrijf haalt 12,5 miljoen euro op voor verdere internationale groei.

workwize sebastiaan scholten michiel meyer victor dik
Vlnr: Sebastiaan Scholten (cto), Michiel Meyer (ceo) en Victor Dik (cco), de drie founders van Workwize. Foto: Diederik van der Laan/Photo Republic

De Series A-financieringsronde wordt geleid door het Canadese Klass Capital, met Peak en Graduate Entrepreneur Fund op de bagagedrager. Met het geld wil Workwize investeren in artificial intelligence en zijn platform voor IT-automatisering uitbreiden, met name in de Verenigde Staten. Die markt is veelbelovend.

‘Inmiddels komt bijna 40 procent van onze klanten uit de VS’, vertelt ceo en medeoprichter Michiel Meyer. ‘De bedrijven die we daar binnenhalen zijn groter, de deals zijn groter en de deals zijn sneller rond.’

Remote werken faciliteren

Het idee voor Workwize ontstond eind 2020 tijdens de coronacrisis. Remote werken bleek voor bedrijven een logistieke en administratieve uitdaging. Dat zag Meyer met eigen ogen bij betaalbedrijf Buckaroo, waar hij toen werkte. Nieuwe werknemers kenden een moeilijke start; de thuiswerkplek was niet op orde en een goede laptop ontbrak.

Dat probleem loste Workwize op, als inkoopplatform voor thuiswerkspullen. Meyer zette het bedrijf op samen met Victor Dik, Sebastiaan Scholten en Dirk Kranendijk. Die laatste is in niet meer actief betrokken bij Workwize. ‘Hij is in 2022 vertrokken’, zegt Meyer. ‘Dat is in goed overleg gegaan. We hebben nog steeds goed contact.’

Op het online platform van Workwize konden werknemers van aangesloten bedrijven op één plek producten bestellen voor hun thuiswerkplek, van bureaus en koffie tot pennen en printpapier. Met die propositie pakte het bedrijf begin 2022 de Startup van het Jaar-award van MT/Sprout.

Pivot naar IT-beheer

Niet lang daarna maakte Workwize een strategische draai. De focus verschoof naar het beheer van apparaten zoals laptops, smartphones en randapparatuur. ‘Met steeds meer klanten waren we met name in gesprek met de IT-teams’, zegt Meyer.

Voor bedrijven met kantoren in meerdere landen is het lastig om te zorgen dat elke werknemer een werkend apparaat heeft. IT-teams moeten vaak met tientallen verschillende leveranciers samenwerken. Het aanschaffen, prepareren, versturen, weer innemen en opschonen van een laptop kost veel tijd. En soms is het onbegonnen werk.

Meyer: ‘Als een werknemer uit dienst gaat in Brazilië of de VS, dan geven bedrijven het gewoon op. Dan zeggen ze: hou de laptop maar, we kunnen het gewoon niet meer terugkrijgen.’

SaaS-platform voor IT-apparatuur

Workwize belooft het beheer te versimpelen. Het SaaS-platform is gekoppeld aan meer dan 150 lokale IT-servicepartners in meer dan 100 landen. Daarmee is de on- en offboarding van werknemers volledig te automatiseren.

Het platform is ook gekoppeld aan mobile device management-systemen. Daardoor kunnen klanten zelf software installeren op de laptops, inclusief eigen bedrijfsapplicaties. ‘IT-managers hoeven die software niet naar ons te sturen om het handmatig te installeren. Tegenwoordig kan dat allemaal remote’, legt Meyer uit.

workwize klass capital
Workwize begon als inkoopplatform voor thuiswerkspullen, nu automatiseert het IT-beheer voor grote bedrijven wereldwijd. Foto: Diederik van der Laan/Photo Republic

De pivot voelde natuurlijk, maar het was wel een hectische tijd, blikt Meyer terug. ‘Onze complete marketing ging op de schop, de website moest worden aangepast en de salesmanagers moesten in één keer een andere pitch houden naar prospects toe.’

Maar dat leverde wel meteen iets op. ‘Toen we deze verandering doorvoerden, haalden we in één keer acht klanten per maand binnen in plaats van vier. We voelden dat de tractie toenam en dat gaf een enorme kick.’

Wisselende werknemers

Workwize richt zich op middelgrote en grote bedrijven. Vanaf 300 tot 500 werknemers is een potentiële klant interessant. De belangrijkste indicator is het aantal ‘movements’, zoals Meyer dat noemt: het aantal wisselingen qua personeel.

Meyer: ‘Wij kijken met name naar wanneer de pijn van IT-teams het grootst is. Als jij 10.000 werknemers hebt en 15 procent verloop, zijn dat 1500 werknemers die geoffboard moeten worden. Vaak worden die vervangen door nieuwe werknemers, dus 1500 onboardings.’

Bepaalde sectoren zijn extra interessant voor Workwize, zoals financiële instellingen en snelgroeiende bedrijven. Maar ook gewoon grote corporates met een hoge turnover, zegt Meyer.

Workwize zelf heeft inmiddels zeventig medewerkers, twee keer zoveel als een jaar geleden. De komende tijd wil het bedrijf het personeelsbestand opnieuw verdubbelen. ‘We zijn vorig jaar verdrievoudigd qua omzet en verwachten dat dit jaar door te zetten.’

Groeien in de VS

Die groei moet onder meer komen uit de VS. Met het investeringsgeld wil Workwize daar meer klanten binnenhalen. Het bedrijf opent deze maand een kantoor in New York met vijf medewerkers. ‘We hebben nu al veel marketing inbounds die uit de VS komen’, zegt Meyer. ‘Om dat goed te kunnen doen, moeten we daar gewoon fysiek aanwezig zijn.’

Een van de drie oprichters zal permanent in New York zitten, om de start goed te managen. De komende maanden is dat co-founder Dik. Daarna gaat Meyer of Scholten die kant op voor een tijdje. ‘Daarover zijn we nog in gesprek.’

Concurrentie is er genoeg. Alleen al in de VS zijn meer dan een handvol bedrijven die iets vergelijkbaars doen, zoals Allwhere, Firstbase, GroWrk en Rayda. En de markt is volop in beweging. Zo werd Firstbase vorig jaar overgenomen AppDirect, een online handelaar in clouddiensten. En het Britse Hofy kwam in handen van payroll- en hr-platform Deel.

Toch liggen er volgens Meyer genoeg kansen. De markt is nog lang niet verzadigd. ’90 procent van onze deals is met bedrijven die een interne oplossing hebben. Ze onderhouden dan zelf contact met tientallen leveranciers in verschillende landen. Dat is tijdrovend en er gaan vaak dingen mis.’

Klik met Klass Capital

In 2022 haalde Workwize 2,1 miljoen euro op bij Peak, Graduate Entrepreneur Fund en een groep angel-investeerders. Daar zaten onder meer Marnix Broer (oprichter van StuDocu) en Max Klijnstra en Milan Daniels (oprichters van Otrium) bij.

Dit keer leidt het Canadese investeringsfonds Klass Capital de ronde. Dat was een bewuste keuze, zegt Meyer. ‘Zij zitten erin voor de lange termijn. Veel investeringsfondsen hebben een horizon van vijf tot zeven jaar. Dat betekent dat ze het liefst na drie of vier jaar weer uitstappen met een mooi rendement.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Klass Capital is gefinancierd vanuit het MIT Endowment, een collectie fondsen van de beroemde universiteit uit Boston die bestaat uit giften van alumni. ‘Zij willen over tien, twintig of dertig jaar een return. Dat matcht met hoe wij het zien.’

De klik was er meteen bij de eerste ontmoeting, zegt Meyer. Andere partijen legden de focus op de risico’s voor de korte termijn, Klass wilde van de drie founders weten hoe ze een bedrijf gaan bouwen dat over tien jaar nog relevant is. ‘Het waren gesprekken waar we zelf ook geïnspireerd door werden.’

Investeringen in Nederlandse startups stijgen met bijna 25 procent in 2024

Nederlandse startups haalden in 2024 2,3 miljard euro aan gepubliceerde investeringen op. Het op twee na beste jaar ooit, blijkt uit de laatste editie van het Quarterly Startup Report. Het Nederlandse investeringsklimaat blijft echter kwetsbaar, zegt Myrthe Hooijman, director ecosystem change en governmental affairs bij Techleap.

Groeigeld
Foto: Getty

Nederlandse startups hebben in 2024 een totaalbedrag van 2,3 miljard euro aan gepubliceerde investeringen opgehaald. Dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van 2023, toen er 1,9 miljard euro werd geïnvesteerd.

Volgens het laatste Quarterly Startup Report ligt het werkelijke bedrag, inclusief niet-gepubliceerde investeringen, rond de 2,5 miljard euro. Hiermee is 2024 het op twee na beste jaar ooit, na de recordjaren 2021 en 2022.

‘2,3 miljard is veel en in vergelijking met de rest van Europa schommelen we al jaren in de top 5’, zegt Lucien Burm, voorzitter van de Dutch Startup Association. ‘Maar om dit in perspectief te plaatsen: In de VS zijn AI-startups zoals Anthropic in hetzelfde jaar al meerdere keren in staat hetzelfde bedrag, of meer, in één ronde op te halen. Voor ons concurrentievermogen gaat het van fundamenteel belang worden om een veelvoud van de huidige investeringen te gaan behalen.’

Daling in vierde kwartaal 2024

Ondanks de sterke jaarcijfers liet het vierde kwartaal een daling zien. In oktober, november en december werd er 416 miljoen euro geïnvesteerd, 28 procent minder dan in dezelfde periode in 2023. Ook het aantal deals nam af met 25 procent, van 114 naar 85.

Hoewel er een lichte opleving was in pre-seed investeringen, die goed waren voor 30 procent van de deals met bekende bedragen in Q4, was dit nog steeds maar de helft van het aantal pre-seed deals in Q4 2023.

Lees ook: 20 vragen die je moet kunnen beantwoorden als je groeigeld wil ophalen

Thomas Mensink, ceo van Golden Egg Check, is enigszins bezorgd: ‘Na een goede start in het eerste kwartaal had ik verwacht en gehoopt dat na bijna twee jaar van relatieve status quo de groei in de investeringen weer zou aantrekken. Dat was helaas niet het geval. Veel startups hebben meer moeite om vervolgrondes aan te trekken, investeerders moeten vaak bijspringen met extra kapitaal en hebben zelf ook meer tijd nodig om nieuwe fondsen op te halen.’

Grotere rondes

Het jaar werd gekenmerkt door grotere investeringsrondes maar minder deals. Het totaal aantal deals daalde van 417 in 2023 naar 342 in 2024. Daarentegen steeg het bedrag in Series B+ rondes (15 miljoen euro of meer) fors naar 1,7 miljard euro, tegenover 1,1 miljard euro in 2023.

De top 10 grootste investeringen waren samen goed voor 1,06 miljard euro, met Picnic als koploper met een investering van 355 miljoen euro in Q1.

Lees ook: Dit waren de grootste klappers in startup en scaleup investeringen van 2024

‘Het Nederlandse investeringsklimaat is kwetsbaar, zo blijkt uit de afname in vroege investeringen en het uitblijven van grote financieringsrondes’, zegt Myrthe Hooijman, director ecosystem change en governmental affairs bij Techleap. Ze maant tot actie: ‘Onze scaleups hebben een enorme bijdrage aan arbeidsproductiviteit en maatschappelijke vraagstukken, zoals de energietransitie. Een sterkere focus op de aanwas en doorgroei van deze bedrijven is noodzaak.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niettemin blijven de vooruitzichten voor 2025 voorzichtig positief, mede dankzij de grote hoeveelheid niet-geïnvesteerd kapitaal uit 2024 en de verwachting dat de rente zich zal stabiliseren.

Lees ook: Hoe wordt 2025 voor investeringen in startups? ‘Founders moeten laten zien wat ze met AI doen’

IoT-startup Undagrid krijgt Duitse eigenaar: ‘Zo kunnen we beter aan corporate standaarden voldoen’

Het Nederlandse Internet of Things-bedrijf Undagrid, actief in de luchtvaart en logistiek, wordt overgenomen door het Duitse EnOcean. Medeoprichter en ceo Rolf van de Velde legt uit waarom hij zijn bedrijf ruim tien jaar na de start op laat gaan in een groter geheel. 'We hebben er heel rationeel én emotioneel naar kunnen kijken.'

undagrid enocean
Vlnr: Lennart Schröer, Christiaan Willemsen en Rolf van de Velde richtten in 2014 Undagrid op.

In 2015 werd Undagrid nog uitgeroepen tot Startup van het Jaar door MT/Sprout. Van de Velde had, samen met compagnons Christiaan Willemsen en Lennart Schröer, sensoren en software ontwikkeld waarmee luchtvaartbedrijven onder meer bagagekarren en onderhoudsmateriaal konden volgen.

Met miljoenen van investeerders als het Mainport Innovation Fund en later Innovation Industries aan boord veroverde het Internet of Things-bedrijf de afgelopen jaren de internationale markt voor het tracken van belangrijke assets, en het bediende inmiddels ook klanten in de logistieke sector.

Dinsdag kondigt Undagrid aan dat het wordt overgenomen door het Duitse EnOcean. Dat is een veel grotere speler op het gebied van draadloze IoT-technologie, maar beperkte zich tot nu toe tot het beheren van gebouwen. ‘Het is allemaal nog heel vers’, zegt Van de Velde. ‘De deal is rond de kerst beklonken. Vervolgens was iedereen weg voor de feestdagen, dus het is nog maar net rond.’

Van full-stack naar software

Intussen is er veel gebeurd sinds Van de Velde pitchte als Startup van het Jaar. Toegegeven, net als andere bedrijven die in de luchtvaartsector actief zijn, was de coronaperiode met zijn lockdowns ontzettend zwaar. ‘Tijdens corona werden veel innovatieprojecten stopgezet. We hebben onze portie echt wel gehad.’

Undagrid kwam erdoorheen en besloot tot een strategische heroriëntatie. ‘Geen pivot, maar we zijn van een full-stack provider die hardware en software in eigen hand hield gegaan naar een focus op software. We doen nu veel meer met partners en concentreren ons op onze kernexpertise.’

Dat softwareplatform doet het goed in de markt, en wordt dankzij de artificial intelligence die Undagrid toepast op inmiddels tien jaar aan ervaringsdata steeds slimmer. ‘We kunnen nu veel meer suggesties doen aan onze klanten’, vertelt Van de Velde. ‘Bijvoorbeeld op Schiphol, waar we systemen hebben voor passagiers die een rolstoel nodig hebben. We kunnen voorspellen hoeveel rolstoelen waar nodig zijn, gebaseerd op vluchtgegevens en historische data.’

Groei en uitdagingen

Ondanks het succes in zijn niche, stond Undagrid voor uitdagingen die typerend zijn voor scaleups. Met een team van de afgelopen tijd acht experts – ‘Lennart en ik zijn de enigen die nog geen letter software kunnen schrijven’ – bedient Undagrid grote corporate klanten in de VS, Europa en Azië, die vanzelfsprekend hoge eisen stellen aan zaken als bijvoorbeeld privacybescherming en cybersecurity.

‘Als klein bedrijf wordt het steeds lastiger om aan alle standaarden te voldoen’, zegt Van de Velde. ‘Onze klanten hebben dat altijd geaccepteerd, omdat we uitmuntende oplossingen bieden. Maar de druk nam toe. Je moet niet alleen goede systemen opzetten voor privacy en cybersecurity, maar die ook kunnen blijven voeden en onderhouden.’

De keuze voor overname

Undagrid had ook kunnen kiezen voor een nieuwe investeringsronde om zelfstandig te blijven en meer mensen aan te nemen. ‘We hebben daar goed en lang over nagedacht’, zegt Van de Velde. ‘Maar het is de vraag hoeveel verder je komt met een volgende fundingronde. Je kunt met de opbrengst een operationele laag opbouwen rond je team. Maar dan heb je nog niet de garantie dat de omzet in het jaar erop voldoende groeit om die kosten eruit te halen – laat staan dat je dat kapitaal kunt inzetten om nieuwe producten te ontwikkelen.’

Vandaar die andere optie: een strategische overnamepartner die wel zo’n organisatie heeft opgetuigd en waar de specialisten van Undagrid op kunnen terugvallen. ‘Het is geen blauwdruk voor andere startups hoor’, zegt Van de Velde. ‘Maar voor ons deed de kans zich voor.’

Die kwam al snel op hun pad in Duitsland, waar EnOcean als spin-off van Siemens gespecialiseerd is in technologie voor smart buildings. ‘Het is een no-nonsense organisatie’, vertelt Van de Velde. ‘Net als wij. We hadden dus een goede klik. Ze willen expanderen, niet alleen in gebouwen en de industrie maar ook in asset tracking in het algemeen. Onze software-omgeving past op een aantal plekken perfect bij wat ze doen.’

raoul wijgergangs enocean rolf van de velde undagrid
Links ceo Raoul Wijgergangs van het Duitse EnOcean, rechts Undagrid-ceo Rolf van de Velde.

Toekomstplannen

Undagrid blijft als merk en Nederlands bedrijf bestaan, nu met een Duitse moedermaatschappij. Het is ook niet verplicht om  te gaan werken met de Duitse hardware en kan blijven samenwerken met bestaande partners, stelt Van de Velde. Voor hem persoonlijk betekent de overname een nieuwe rol. Hij wordt vice president partnerships en services bij EnOcean, medeoprichter Schröer wordt directeur van Undagrid.

Is dat niet wennen? ‘Natuurlijk, ik zal het zeker missen, want het bedrijf is een deel van je leven en denken geweest. En ik zal het Undagrid-team blijven supporten met raad en daad, maar niet ongevraagd. Het team heeft al lang hun sporen verdiend. Dit is een logische, natuurlijke stap. En we werken als founders al twintig jaar met elkaar, dit is een nieuwe fase waar we veel zin in hebben.’

Emotie en ratio

Het verkopen van je bedrijf is na ruim tien jaar niet alleen een zakelijke beslissing. ‘Er is een deel opluchting, maar je verkoopt ook een stukje van jezelf. Het is het kindje waar je met bloed, zweet en tranen letterlijk dag en nacht voor in touw bent geweest. Maar we hebben er alle drie geen moeite meer mee, omdat we er een tijdlang heel goed zakelijk, rationeel én emotioneel naar hebben kunnen kijken. Dit is de beste toekomst voor Undagrid en het team.’

Daarmee waren de investeerders achter de scaleup, Mainport Innovation Fund en Innovation Industries, het ook eens. Zonder dat ze de afgelopen jaren druk hadden gezet om een exit te bewerkstelligen. ‘We hadden als oprichters een groot belang in Undagrid, maar natuurlijk hadden we op gezette tijden gesprekken daarover.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zijn ze goed uit de overnamedeal gekomen? ‘Wij zijn meer dan tevreden. En ik heb ook geen aandeelhouders aan de lijn gehad die boos de hoorn erop gooiden.’

Van de Velde hoeft zelf niet te verhuizen voor zijn nieuwe job: hij woont zelf al jaren in de omgeving van München. ‘Ik blijf vanuit hier werken en het is hier prachtig. Voor zover ik weet woon je in Nederland nergens tussen zulke prachtige bergen.’

Keen lanceert fonds van €125 miljoen voor defensie-startups: ‘Op nog een datingapp zit niemand te wachten’

Venture capital-bedrijf Keen Venture Partners gaat investeren in defensie- en security-startups. Zijn European Defence and Security Tech Fund heeft straks 125 miljoen euro klaarliggen voor innovatieve jonge bedrijven die Europa onafhankelijker maken op het gebied van defensie. 'Dat is belangrijk, maar ook een economische kans.'

keen defense fund alexander ribbink giuseppe lacerenza
Alexander Ribbink (L) en Giuseppe Lacerenza. Foto: Keen Venture Partners

In de VS kijkt niemand ervan op, maar in Europa is Keen Venture Partners een van de eerste durfinvesteerders die komt met een fonds dat zich richt op defensie en cybersecurity. Overheden schroeven hun uitgaven aan defensie drastisch op vanwege de geopolitieke spanningen. Dat zorgt voor een enorme groeimarkt, waarin ook behoefte is aan innovatie.

Campagne voor sterkere defensie

Toch is het geen opportunisme dat Keen zich nu stort op startups achter drones, software en andere hightech die de Europese defensie kan versterken, zegt partner Alexander Ribbink. Hij was eerder cmo van TomTom en is ervan overtuigd dat Europa zijn defensie moet versterken.

Jaren geleden betaalde hij al uit eigen zak een campagne met posters en radiocommercials om duidelijk te maken dat ook Nederland veel meer moet uitgeven aan defensie.

Ribbink: ‘Let wel: dat was lang vóór de Russische inval in Oekraïne, en met het oog op de verkiezingen die toen aanstaande waren. Daar kwam kabinet-Rutte III voort, dat het defensiebudget verhoogde met 3 miljard euro. Kennissen grapten dat dat mijn best renderende investering ooit is geweest. Maar serieus: het is wennen, we moeten iets meer als volwassenen op onze eigen benen leren staan.’

Oorlogsvoering vraagt om innovatie van startups

Samen met defensie-expert Giuseppe Lacerenza zet Ribbink zich nu ook als partner bij Keen Ventures in voor een veilig Europa. De redenatie is helder: Europa moet onafhankelijker worden van de VS op het gebied van defensie en moet daarom zijn eigen industrie uitbouwen, inclusief de technologie erachter.

Jarenlange onderinvestering in R&D heeft wat dit betreft geleid tot een behoorlijke achterstand ten opzichte van de VS, die de afhankelijkheid nog verder versterkt.

Werk aan de winkel dus. Terwijl de grote bestaande spelers – in Nederland bijvoorbeeld radarleverancier Thales en scheepsbouwer Damen – hun orderboeken vullen, moet de baanbrekende innovatie net als in andere industrieën komen van startups.

Zeker nu de regels van de oorlogsvoering zijn veranderd door de opkomst van drones, satellieten en hybride oorlogsvoering, schetst Ribbink. ‘In Oekraïne wordt dat nu pijnlijk duidelijk. Denk je dat die Russische schepen in de Zwarte Zee tot zinken zijn gebracht door grote Oekraïense fregatten? Nee, dat waren een soort waterscooters met bommen.’

Lees ook: Dit zijn 5 Nederlandse defensiekampioenen van de toekomst

Amerikaanse investeerders dominant

Het bestaande ecosysteem van grote corporate defensiebedrijven die grote platforms als schepen en tanks bouwen moet zo snel mogelijk worden aangevuld met bedrijven die sneller, goedkoper producten ontwikkelen die het materieel aanvullen. Ribbink en Lacerenza stellen vast dat de investeringen in Europese defensiestartups intussen nog worden gedomineerd door Amerikaanse vc’s: samen zijn die inmiddels goed voor 63 procent van alle funding.

Dat moet om strategische redenen veranderen, maar is ook gewoon een goede economische kans. ‘Misschien is investeren in dit soort innovatie een betere manier om welvaart te creëren dan het overmatig kweken van middelmatig smakende tomaten of varkens, zoals we nu nog in Nederland doen. En op de volgende datingapp zit ook niemand te wachten.’

125 miljoen kapitaal voor 20 tot 25 startups

Keen gaat vanaf deze week de boer op met zijn fonds. Dat richt zich op investeringen in startups vanaf de allervroegste fase, maar kan ook doorinvesteren tot rondes van enkele miljoenen. De 125 miljoen euro waar Keen op inzet, moet voldoende zijn om 20 à 25 startups te ondersteunen.

Het European Investment Fund, een onderdeel van de Europese Investeringsbank, heeft een speciale afdeling gericht op defensie- en veiligheidsinvesteringen en komt hopelijk binnenkort aan boord.

Lees ook: Robin Radar kiest voor private equity: ‘Met Parcom als wingman slaap ik beter’

Interessant is welke ondernemers zich wel en niet kwalificeren voor funding uit het European Defence Technology Fund. Aan louter ‘offensieve’ technologie als tanks, wapens en munitie waagt hij zich niet, zegt Ribbink. En ook niet aan uitgebreide en complexe hardwareplatformen zoals radarsystemen of legervoertuigen.

Dual use als interessante marktkans

Het fonds focust zich in plaats daarvan op startups met technologie die wordt toegepast op de verdediging van mensen en materie, maar ook zijn weg kan vinden in de civiele sector.

‘Zie die dual use als een interessante extra marktkans, een kans ook voor de maatschappij. We beschikken nu over zaken als internet en gps-navigatie, die waren er nooit gekomen als ze niet voor militaire doeleinden was ontwikkeld.’ Tegenwoordig zou je bij dual use kunnen denken aan startups die software voor beeldherkenning ontwikkelen, waarmee zowel drones als zelfrijdende auto’s beter hun weg kunnen vinden.

Wat technologie betreft speelt software, en zeker ook artificial intelligence, een sleutelrol in Keens visie. ‘Kunstmatige intelligentie kan defensiesystemen efficiënter, effectiever en goedkoper maken.’ De investeerder volgt verder de focus van de NAVO zelf, en van het European Defence Fund van de EU.

Cybersecurity, ruimtevaart en robots

Daarom zet het naast AI in op onder meer software voor cybersecurity, ruimtevaarttechnologie, robots en autonome systemen, en mobiele energie. Voorwaarde voor een funding is wel dat startups al banden hebben met een overheid of ministerie van Defensie.

Ribbink: ‘De founders moeten de defensiewereld echt begrijpen, met zijn trage sales cycles en bijzondere klanten. Het vereist geduld en een zekere sociale intelligentie van de ondernemer. En startups moeten ook niet te lang blijven hangen in de R&D-fase doordat ze exact willen voldoen aan alle eisen van een bepaald leger. Zo kom je nooit snel genoeg tot een verkoopbaar product.’

Het fonds is overigens niet de eerste stap van Keen in de defensiewereld: eerder stak het al geld in Avalor AI, dat drones autonoom hun (verkennings)werk laat doen, cybersecuritybedrijf EclecticIQ en Perciv.ai, dat met AI radarbeelden versterkt.

Mart de Kruif en Jaap de Hoop Scheffer als adviseurs

Om een vliegende start te kunnen maken in verschillende NAVO-landen, heeft het fonds een raad van advies opgetuigd met zwaargewichten uit de defensie-, politieke en zakenwereld. Mart de Kruif, voormalig Commandant Landstrijdkrachten, bijvoorbeeld, en Jaap de Hoop Scheffer, voormalig secretaris-generaal van de NAVO. ‘Het is belangrijk om te weten wat je niet weet. Mart weet bijvoorbeeld hoe je een bataljon leidt’, zegt Ribbink.

Lees ook: Deze Nederlandse anti-dronegranaat trekt wereldwijd aandacht

Ook uit Duitsland, Frankrijk, Italië en het VK trekt het experts aan, wat de Europese focus van het fonds weerspiegelt. Ribbink c.s. zeggen te willen bijdragen aan een sterk Europees ecosysteem voor defensietechnologie door ondernemers, overheden, investeerders en kennisinstellingen samen te brengen.

Grote Europese defensiebedrijven bouwen

‘Mijn ambitie is dat we, net zoals de Amerikanen gedaan hebben, een paar grote nieuwe Europese defensiebedrijven bouwen’, aldus Ribbink. Toch weer met de blik naar de VS. Daar is Silicon Valley natuurlijk ontstaan uit de enorme uitgaven aan militaire technologie, maar werden de afgelopen decennia grootheden als Boeing en Lockheed Martin zoekgespeeld door SpaceX en andere raketstartups.

Hoe het verhaal landt bij de partijen die straks in het defensiefonds moeten gaan investeren? Ribbink heeft de family offices en instituten nog niet officieel benaderd, maar zegt dat het verhaal wel resoneert.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Vooral ondernemers die met beide benen in de maatschappij staan, vinden dat dit belangrijk is en dat het een kans is om de economie te versterken en om daar returns op te krijgen. Ik zag mezelf tot nu toe niet als een missiegedreven investeerder, maar dit thema houdt me al heel lang bezig. En inderdaad, je kunt dit zien als een vorm van impact.’

Lees ook: Slimmer AI en investeerders Keen en DFF beginnen een fabriek voor AI-startups

Source.ag wil eerste Nederlandse Agtech-unicorn worden

In samenwerking met B. Amsterdam - Met 37 miljoen euro aan investeringen en klanten in 18 landen werkt het Amsterdamse Source.ag aan een ambitieuze missie: wereldwijde voedselzekerheid vergroten door AI. 'We willen de eerste Nederlandse Agtech-unicorn worden.’

Voor zijn start als ondernemer, werkte Rien Kamman bijna 10 jaar voor de Boston Consulting Group (BCG). ‘Daar liet ik decision support systems voor typisch grote industrieën bouwen’, vertelt Kamman. ‘Ik zag dat je met de juiste AI-toepassingen héél veel waarde kunt creëren, zoals voor een vloot vliegtuigen of een staalproducent, maar dat frustreerde mij op een gegeven moment ook wel. Zulke krachtige technologie, waarom werd die zo weinig gebruikt voor toepassingen met maatschappelijke waarde?’

Die vraag liet hem niet meer los. In 2020 nam hij samen met compagnon Ernst van Bruggen ontslag en trokken ze een jaar lang door het Westland. Samen op onderzoek. ‘Ik ben er wel grijs van geworden’, lacht hij. ‘Want op een gegeven moment heb je nog maar twee maanden spaargeld, maar wél een hypotheek en twee kinderen. Het risico betaalde zich gelukkig uit: precies op tijd haalden we de eerste investeringen binnen.’

AI in de kas

Zo werd Source.ag in hetzelfde jaar nog geboren. De Agriculture Technology (AgTech)-scaleup ontwikkelt AI- en datasystemen die glastuinders helpen hun productie te optimaliseren. ‘We maken gebruik van plantenbiologie-simulaties die rekening houden met verschillende zaadvarianten, genetica en locaties’, vertelt Kamman. ‘Onze software ondersteunt telers bij belangrijke beslissingen zoals het bepalen van het optimale startmoment van het seizoen, oogsttiming en teeltstrategieën — zónder dat er een investering in nieuwe hardware nodig is.’

‘Door bestaande kastechnologie te combineren met onze AI-gestuurde inzichten, helpen we telers hun output te maximaliseren met minimale grondstoffen’, aldus Kamman. ‘We richten ons specifiek op professionele kastelers die al gewend zijn aan hoogwaardige technologie, maar hun beslissingen nog grotendeels op ervaring baseren.’

Van ervaring naar data

‘Door onze systemen kunnen telers sneller het optimum bereiken in nieuwe situaties’, vertelt Kamman. ‘Bijvoorbeeld: een Nederlandse tomatenteler die uitbreidt naar Frankrijk hoeft niet jaren te experimenteren om de ideale teeltstrategie te vinden voor dat andere zonprofiel: onze software kan verschillende scenario’s risicovrij simuleren. We slaan een brug tussen puzzelstukjes academisch onderzoek en praktijkkennis. Dat vangen we in software en systemen die het schaalbaar maken.’

Voedselproductie fundamenteel anders aanpakken

Het is voor Kamman onderdeel van een onderliggende intrinsieke motivatie. ’Source.ag bestaat omdat toegang tot groente en fruit een basisrecht zou moeten zijn, maar dat is nu niet het geval’, zegt Kamman. ‘Met 800 miljoen mensen die te weinig calorieën binnenkrijgen en 3 miljard mensen die onvoldoende toegang hebben tot groente en fruit — zelfs in Europa en Noord-Amerika — moeten we de voedselproductie fundamenteel anders aanpakken.’

A billion dollar company

Die maatschappelijke missie vertaalt zich ook in harde groeicijfers. Source.ag ondersteunt momenteel 300 telers in ongeveer 18 landen, die samen één miljard kilogram groenten en fruit produceren voor zo’n 60 miljoen consumenten. En in vier jaar tijd heeft Source.ag via drie investeringsrondes opgehaald, ter waarde van 37 miljoen euro.

Maar de ambitie reikt verder, zegt Kamman. ‘We willen zo snel mogelijk naar een billion dollar company that reaches a billion people positively. Misschien is dat de innerlijke Amerikaan die in mij spreekt, door mijn tweejarige ervaring in New York, maar ik denk dat we soms wel groter mogen durven dromen. Voor Source.ag hebben de ambitie om de eerste Nederlandse AgTech-unicorn te worden, maar wél met een positieve impact op de wereld.’

‘Dat maakt het ook wel heel clean. Niet iets heel slechts doen voor de wereld en af en toe wat doneren. Als wij ons doel bereiken, betekent het dat we een positieve impact hebben op het inkomen van boeren én op voedselproductiviteit. Omzet is niets anders dan dat je waarde voor je klanten levert en zij bereid zijn om een stukje waarde terug te geven.’

Constante transformatie

De groei van twee naar honderd medewerkers in vier jaar tijd vraagt om continue aanpassing. ‘Je bent de facto iedere zes tot negen maanden een ander bedrijf’, zegt Kamman. ‘We zijn begonnen in een klein kantoor in de hoek van de eerste verdieping, en konden steeds een stukje erbij nemen naarmate we groeiden. Nu zitten we op de vierde verdieping in een groot kantoor. Die flexibiliteit was onmisbaar, want als startende onderneming weet je nooit precies hoe snel je gaat groeien.’

Die groei vraagt wel om een bepaalde mentaliteit, zegt Kamman. ‘Je moet snel durven accepteren dat het niet meer hetzelfde bedrijf is. In het begin was ik een founder, nu ben ik een CEO, verantwoordelijk voor honderd medewerkers en driehonderd klanten. Dat vind ik ook heel erg leuk, maar het is ook de uitdaging. Je moet jezelf rigoureus iedere zes tot negen maanden blijven uitvinden.’

Voortrekkersrol Nederland

Vanuit het kantoor in B. Amsterdam kijkt Kamman verder dan alleen de groei van zijn eigen bedrijf. Hij ziet in de uitdaging van wereldwijde voedselzekerheid een sleutelrol voor Nederland. ‘We staan bekend om onze inventieve oplossingen op gebied van waterbouw én watermanagement, maar we hebben hier ook zoveel zaadveredelaars, hardwarebouwers, kasbouwers, klimaatsystemen en sensoren.’

‘We hebben hier alle puzzelstukjes in huis om wereldwijd impact te maken op voedselzekerheid’, concludeert Kamman. ‘We kunnen het niet alleen, maar Nederland kan een voortrekkersrol spelen om die drie miljard mensen te helpen.’