Friesland Bank kiest voor langdurige relatie
Friesland Bank is boven alles een ondernemende bank. Eugénie Krijnsen, lid van de Raad van Bestuur, legt uit dat een nauwe relatie met de klant met de nadruk op advisering, de basis vormt voor het succes van deze middelgrote zelfstandige bank.
"Ondernemerschap en relatie zijn onze kernbegrippen. Wij doen het uiterste om onze klanten verantwoorde keuzes te laten maken. Onze helderheid in zeggen en doen geeft zekerheid", aldus Krijnsen.
Onderscheidend vermogen
De oorsprong van Friesland Bank ligt bij ondernemers. Deze bank begon in 1913 als Coöperatieve Zuivelbank in Friesland. Krijnsen: "Als je kijkt naar onze wortels, naar onze mission statement en ons huidige klantenbestand, dan valt op dat alles erop wijst dat onze natuurlijke doelgroep bestaat uit ondernemende klanten." Zij vervolgt: "De nadruk ligt op het ‘middensegment'. Hierbij moet gedacht worden aan het mkb, dga's en particulieren vanaf ongeveer twee keer modaal. Bij het mkb heb je het over bedrijven vanaf circa vijf medewerkers tot aan firma's met een eigen Chief Financial Officer, die zelf zorgdragen voor financiële expertise. Belangrijk hierbij is natuurlijk ook het particuliere deel van de financiën van de ondernemer. Ook daar is Friesland Bank, met name via de specialisten van Private Banking, uitstekend op toegesneden. En we willen natuurlijk de relatie met alle klanten in Friesland behouden. Want daar zitten onze wortels en die koesteren we."
Tegenover de ondernemer een ondernemende bank neerzetten. Dat is het onderscheidend vermogen van Friesland Bank. Krijnsen: "Dat uit zich bijvoorbeeld in de hele korte, strakke beslisstructuren die wij hebben. Wij zijn niet al te groot en kunnen daardoor snel reageren en advies geven. Niet voor niets hebben we op de billboards en onze reclamecampagne het motto ‘Willen is kunnen' centraal gesteld. We durven keuzes te maken, hebben het lef om dat te doen."
Langdurige relaties
Wie bij Friesland Bank bankiert, krijgt te maken met een vaste accountmanager. De accountmanagers bouwen een langdurige relatie met hun klanten op. Krijnsen legt uit dat dit tal van voordelen biedt. "Ze bouwen hiermee kennis op, ze weten wat er speelt in de wereld van hun klanten. Omdat ze een vaste relatie met hun klanten opbouwen, kennen ze die klanten ook door en door, waardoor ze hen zeer goed met advies terzijde kunnen staan. Wij zijn niet de bank van de korte relaties. Wij zijn niet de bank van de product push. Wij zijn de bank van de langdurige relaties en het totaaladvies. We willen een klant niet afschepen met: ‘Hier hebt u een hypotheek en dat was het dan'. Nee, we verdiepen ons in de klant. We kijken naar wat hij zou willen en proberen een totaaladvies te geven waarin we zijn hele financiële handel en wandel meenemen." Bovendien wil Friesland Bank betrokken zijn bij de hele levenscyclus van een onderneming en/of particulier. Krijnsen legt uit: "Vanaf de start van een onderneming, tijdens de groeiperiodes, bijvoorbeeld als er machines gekocht moeten worden, tot en met de bedrijfsoverdracht naar de volgende generatie; bij dit alles is Friesland Bank actief betrokken. We hebben een dochteronderneming die Friesland Bank Investments heet. Die kan desgewenst met risicodragend kapitaal investeren in deze bedrijven. Dit is een zeer succesvolle participatiemaatschappij. Een andere dochter is Friesland Bank Assurantiën, een verzekeringstussenpersoon."
Productaanbod
Ook uit het assortiment van bancaire producten van Friesland Bank komt duidelijk naar voren dat de bank zich sterk richt op de klant. "In de strategie heb je te maken met de driehoek customer intimacy, operational excellence en product leadership. Wij kiezen met nadruk voor customer intimacy, om de klant heel goed te kennen en van de beste advisering te voorzien. Als je zo zwaar de nadruk legt op die as van de strategie, dan moet je voor de andere twee iets vinden. Dan zie je het ondernemerschap van Friesland Bank weer opduiken. Wij zeggen dat we niet alle producten zelf hoeven te maken, we kunnen ze ook inkopen. Zo hebben we medio dit jaar een alliantie gesloten met Optimix Vermogensbeheer. Hierin heeft Friesland Bank een belang van 45 procent genomen, waardoor we onze klant nog beter kunnen bedienen op het gebied van beleggingsmogelijkheden en vermogensbeheer. We hebben ook afspraken gemaakt met Strix Lease. Dit is een onafhankelijke autoleasemaatschappij, waarmee we onze ondernemende klanten goed kunnen bedienen. En als de klant voor grote investeringen staat, bijvoorbeeld in machinerie, dan hebben we een alliantie met KBC Lease, een dochter van de Belgische bank-verzekeraar KBC. Deze is echt toegespitst op bedrijfsmiddelenlease."
Crisis
Dit gesprek vindt plaats terwijl de mondiale krediet- en liquiditeitscrisis steeds heviger vormen aanneemt. Wat merkt Friesland Bank hiervan? Krijnsen: "Deze crisis laat geen enkele bank ongemoeid. Gelukkig doen wij het relatief goed, maar ook wij merken de effecten ervan, dat is wel duidelijk. We hebben het geluk dat wij van oudsher een solide financiële vermogenspositie hebben en een zelfstandige, niet-beursgenoteerde onderneming zijn. Wij hoeven geen dividend aan aandeelhouders uit te keren. De winsten hebben we in huis kunnen houden om zo een forse buffer te vormen. Daarnaast hebben wij ons de afgelopen jaren vooral geconcentreerd op het zakendoen met onze klanten. We zijn dicht bij huis gebleven en hebben dus weinig hoeven afschrijven. Met als resultaat sterke financiële ratio's.
Hieruit blijkt dat Friesland Bank een zeer solide bank is. Krijnsen: "Dit wordt gewaardeerd, dat zie je aan de groei van het aantal klanten dat voor Friesland Bank kiest. Ondernemende klanten kiezen voor een ondernemende bank."