Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Friesland Bank

Friesland Bank kiest voor langdurige relatie

Friesland Bank is boven alles een ondernemende bank. Eugénie Krijnsen, lid van de Raad van Bestuur, legt uit dat een nauwe relatie met de klant met de nadruk op advisering, de basis vormt voor het succes van deze middelgrote zelfstandige bank.

"Ondernemerschap en relatie zijn onze kernbegrippen. Wij doen het uiterste om onze klanten verantwoorde keuzes te laten maken. Onze helderheid in zeggen en doen geeft zekerheid", aldus Krijnsen.

Onderscheidend vermogen

De oorsprong van Friesland Bank ligt bij ondernemers. Deze bank begon in 1913 als Coöperatieve Zuivelbank in Friesland. Krijnsen: "Als je kijkt naar onze wortels, naar onze mission statement en ons huidige klantenbestand, dan valt op dat alles erop wijst dat onze natuurlijke doelgroep bestaat uit ondernemende klanten." Zij vervolgt: "De nadruk ligt op het ‘middensegment'. Hierbij moet gedacht worden aan het mkb, dga's en particulieren vanaf ongeveer twee keer modaal. Bij het mkb heb je het over bedrijven vanaf circa vijf medewerkers tot aan firma's met een eigen Chief Financial Officer, die zelf zorgdragen voor financiële expertise. Belangrijk hierbij is natuurlijk ook het particuliere deel van de financiën van de ondernemer. Ook daar is Friesland Bank, met name via de specialisten van Private Banking, uitstekend op toegesneden. En we willen natuurlijk de relatie met alle klanten in Friesland behouden. Want daar zitten onze wortels en die koesteren we."

Tegenover de ondernemer een ondernemende bank neerzetten. Dat is het onderscheidend vermogen van Friesland Bank. Krijnsen: "Dat uit zich bijvoorbeeld in de hele korte, strakke beslisstructuren die wij hebben. Wij zijn niet al te groot en kunnen daardoor snel reageren en advies geven. Niet voor niets hebben we op de billboards en onze reclamecampagne het motto ‘Willen is kunnen' centraal gesteld. We durven keuzes te maken, hebben het lef om dat te doen."

Langdurige relaties

Wie bij Friesland Bank bankiert, krijgt te maken met een vaste accountmanager. De accountmanagers bouwen een langdurige relatie met hun klanten op. Krijnsen legt uit dat dit tal van voordelen biedt. "Ze bouwen hiermee kennis op, ze weten wat er speelt in de wereld van hun klanten. Omdat ze een vaste relatie met hun klanten opbouwen, kennen ze die klanten ook door en door, waardoor ze hen zeer goed met advies terzijde kunnen staan. Wij zijn niet de bank van de korte relaties. Wij zijn niet de bank van de product push. Wij zijn de bank van de langdurige relaties en het totaaladvies. We willen een klant niet afschepen met: ‘Hier hebt u een hypotheek en dat was het dan'. Nee, we verdiepen ons in de klant. We kijken naar wat hij zou willen en proberen een totaaladvies te geven waarin we zijn hele financiële handel en wandel meenemen." Bovendien wil Friesland Bank betrokken zijn bij de hele levenscyclus van een onderneming en/of particulier. Krijnsen legt uit: "Vanaf de start van een onderneming, tijdens de groeiperiodes, bijvoorbeeld als er machines gekocht moeten worden, tot en met de bedrijfsoverdracht naar de volgende generatie; bij dit alles is Friesland Bank actief betrokken. We hebben een dochteronderneming die Friesland Bank Investments heet. Die kan desgewenst met risicodragend kapitaal investeren in deze bedrijven. Dit is een zeer succesvolle participatiemaatschappij. Een andere dochter is Friesland Bank Assurantiën, een verzekeringstussenpersoon."

Productaanbod

Ook uit het assortiment van bancaire producten van Friesland Bank komt duidelijk naar voren dat de bank zich sterk richt op de klant. "In de strategie heb je te maken met de driehoek customer intimacy, operational excellence en product leadership. Wij kiezen met nadruk voor customer intimacy, om de klant heel goed te kennen en van de beste advisering te voorzien. Als je zo zwaar de nadruk legt op die as van de strategie, dan moet je voor de andere twee iets vinden. Dan zie je het ondernemerschap van Friesland Bank weer opduiken. Wij zeggen dat we niet alle producten zelf hoeven te maken, we kunnen ze ook inkopen. Zo hebben we medio dit jaar een alliantie gesloten met Optimix Vermogens­beheer. Hierin heeft Friesland Bank een belang van 45 procent genomen, waardoor we onze klant nog beter kunnen bedienen op het gebied van beleggingsmogelijkheden en vermogensbeheer. We hebben ook afspraken gemaakt met Strix Lease. Dit is een onafhankelijke autoleasemaatschappij, waarmee we onze ondernemende klanten goed kunnen bedienen. En als de klant voor grote investeringen staat, bijvoorbeeld in machinerie, dan hebben we een alliantie met KBC Lease, een dochter van de Belgische bank-verzekeraar KBC. Deze is echt toegespitst op bedrijfsmiddelenlease."

Crisis

Dit gesprek vindt plaats terwijl de mondiale krediet- en liquiditeitscrisis steeds heviger vormen aanneemt. Wat merkt Friesland Bank hiervan? Krijnsen: "Deze crisis laat geen enkele bank ongemoeid. Gelukkig doen wij het relatief goed, maar ook wij merken de effecten ervan, dat is wel duidelijk. We hebben het geluk dat wij van oudsher een solide financiële vermogenspositie hebben en een zelfstandige, niet-beursgenoteerde onderneming zijn. Wij hoeven geen dividend aan aandeelhouders uit te keren. De winsten hebben we in huis kunnen houden om zo een forse buffer te vormen. Daarnaast hebben wij ons de afgelopen jaren vooral geconcentreerd op het zakendoen met onze klanten. We zijn dicht bij huis gebleven en hebben dus weinig hoeven afschrijven. Met als resultaat sterke financiële ratio's.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hieruit blijkt dat Friesland Bank een zeer solide bank is. Krijnsen: "Dit wordt gewaar­deerd, dat zie je aan de groei van het aantal klanten dat voor Friesland Bank kiest. Ondernemende klanten kiezen voor een ondernemende bank."    

Generatie Z is snel afgeleid – en niemand durft het te bespreken

Premium - Jonge medewerkers worstelen met hun focus - met een schermtijd op sociale media van gemiddeld 3,5 uur per dag is dat geen verrassing. Maar wijs niet te snel met de vinger, schrijft Gen Z-expert Laura Bas. Dit is nog maar het begin van een veel groter probleem.

laura bas generatie z focus

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

LinkedIn dwingt nu ook professionals in de iktatuur: heel zakelijk Nederland wordt vlogger

Sinds kort beloont LinkedIn het maken van videocontent, waardoor berichten met alleen maar tekst of foto’s minder opvallen. Ondernemers en ambitieuze professionals ontkomen al langer niet aan de iktatuur, maar dankzij LinkedIn worden we allemaal influencer – of we dat nou willen of niet.

linkedin vloggen video
Foto: Getty Images

Menig founder zal onderschrijven dat het aan het begin van een onderneming belangrijk is om ‘kabaal te maken’: zoveel mogelijk mensen laten weten dat je bedrijf bestaat.

Ook ambitieuze professionals werken aan het personal brand. Meer zichtbaarheid zorgt voor een opvallender profiel dan andere kandidaten voor dezelfde vacature. Wie zich wel eens online manifesteert, herkent deze digitale spagaat: het is vrijwel onmogelijk om online helemaal jezelf te zijn.

Schrijver Bas Heijne verwoordde dat mooi in NRC: ‘We leven allemaal in een aandachtscultuur. Je wil jezelf laten zien, aandacht vragen voor iets dat je hebt gemaakt of meegemaakt, iets verkopen of applaus krijgen. Het is een constante competitie in een overvolle arena.’

‘Wie de blik van anderen wil vangen in de digitale wereld, moet zichzelf of zijn waar een beetje aantrekkelijk ensceneren, alsof je een podium beklimt voor een publiek of een studio binnenloopt waarin je alle camera’s op je gericht weet. Je bent het zelf, maar net even anders.’

De digitale dorpspomp

Dat betekent overigens niet dat de hele Zuidas alleen maar bezig is met het maken van TikTok-filmpjes. Kenniswerkers verzamelen zich doorgaans rondom de digitale dorpspomp LinkedIn.

Successen worden er gevierd (‘ik ben dankbaar voor), kwetsbaarheid geveinsd (‘lang getwijfeld of ik dit zou delen) en bescheidenheid getracht (‘mag bekend maken dat’). Zo blijkt maar weer: elk platform heeft eigen mores en jargon. Het zijn stijlregels die dankbaar worden gepersifleerd:

Elke ondernemer of ambitieuze professional wordt uiteindelijk in enige mate (LinkedIn-)influencer, of-ie dat nou wil of niet. Het is de iktatuur: de dictatuur van het ik, dat gezien, gevierd en gedeeld moet worden.

Race to the bottom

Bedrijfspagina’s bereiken namelijk minder gebruikers dan persoonlijke profielen. Tesla heeft zo’n 20 miljoen volgers op X; Elon Musk heeft er 200 miljoen. Mensen doen liever zaken met andere mensen dan met een organisatie; marketeers noemden dat human-to-human-marketing (die term mag je briljant en/of vreselijk vinden).

Het Ik heeft dankzij sociale media een steeds belangrijkere plek in de maatschappij, bewijst ook de verkiezing van Time’s Person of the Year in 2006: You.

LinkedIn staat bekend als een ethischer platform dan X, Facebook, Instagram en TikTok. Het zakelijke sociale medium investeert in een serieuze redactie, drijft niet op polarisatie (zoals X), verpest het zelfbeeld van kinderen niet (Facebook en Instagram) en maakt jongeren niet binnen een half uur moedwillig verslaafd (TikTok). Maar ook LinkedIn is sinds kort gevangen in de race to the bottom om aandacht en schermtijd.

LinkedIn volgt

TikTok groeide als kool, omdat korte filmpjes ervoor zorgen dat gebruikers langer in de app blijven. Jaloers op het succes van TikTok, lanceerde Instagram een soortgelijke feature: Reels. En YouTube ‘bedacht’ Shorts.

Sinds een maand volgt LinkedIn het voorbeeld van andere platformen en beloont makers van videocontent met meer bereik. Anekdotisch bewijs: mijn video’s krijgen 100.000 views, berichten met alleen tekst zo’n 1.000 kijkers (!).

Dankzij video’s blijven meer mensen langer op LinkedIn, zodat Microsoft (eigenaar van LinkedIn) meer advertenties verkoopt en dus meer aandeelhouderswaarde creëert. Kapitalisme en technologie schudden elkaar de hand in het ooit idealistische Silicon Valley.

Meer engagement met vloggen

Daarom mag verwacht worden dat elke ingenieuze ingeving van andere platformen wordt overgenomen door LinkedIn. Het brengt ons op de vraag of YouTube het voorland is van LinkedIn.

Wordt zakelijk Nederland niet alleen influencer, maar na verloop van tijd ook vlogger? Waren de TikTok-dansjes van ceo’s niet cringe genoeg? Volgens LinkedIn leveren video’s 1,4 keer meer engagement op dan andere formats op LinkedIn.

Frankwatching raadt aan een video niet langer te laten duren dan 90 seconden. Met andere woorden: lovenswaardig dat jouw bedrijf bezig is met een relativiteitstheorie 2.0, maar als het niet in een filmpje past van anderhalve minuut jammer dan.

De schaamte ervaren

Heijne, wederom, weet wat ondernemers en managers te wachten staat: ‘En dus moet je je positie voortdurend bevechten. Dat verklaart de verslaving aan clicks en likes, de behoefte om gezien te worden.’

‘Die verleiding om gezien te willen worden is onweerstaanbaar, maar ook is er schaamte – schaamte voor je eigen berekendheid, de al te opzichtige behoeftigheid, het alledaagse exhibitionisme van het kijk-toch-even-naar-mij.’ Schaamte die we allemaal, vroeger of later, ervaren als we voor LinkedIn onze camera in selfiestand zetten.

Meer lezen van Aaron Mirck:

Waarom we regels breken: lef, noodzaak of rebellie?

Regels bieden structuur, veiligheid en duidelijkheid. Toch zijn er momenten waarop mensen bewust besluiten ze te overtreden. Soms uit overtuiging, soms uit noodzaak, en soms simpelweg omdat de regels als onzinnig worden ervaren. Maar wat drijft ons om de ene regel strikt te volgen en de andere te negeren, vraagt innovatie-expert Simone van Neerven zich af.

Uit onderzoek blijkt dat creatievelingen vaker buiten de lijntjes kleuren dan anderen. Foto: Getty Images

Op 20 april 2006 wordt Thomas van der Bijl, een belangrijke getuige in de strafzaak tegen Willem Holleeder, om negen uur in de ochtend doodgeschoten in een café in Amsterdam-West. Een getuige ziet de twee daders de kroeg uit rennen en ze iets weggooien in de gracht. Na een paar duikpogingen vindt de politie uiteindelijk een wapen. Het protocol is dan dat het wapen wordt opgevist en in een bak met water uit die gracht voor nader onderzoek naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) ver buiten Amsterdam wordt gebracht.

Maar John Pel, die het forensisch onderzoek op het plaats delict leidde, was bang dat eventueel DNA dat op het wapen zat verloren zou gaan door het geklots van het water in die bak tijdens de rit naar het NFI. Hij besloot daarom om het wapen naar het laboratorium in de Amsterdamse Sarphatistraat te brengen om het met zijn eigen team te onderzoeken. Na flink wat gesteggel en een reprimande dat hij de voorschriften niet had gevolgd, werd het onderzoek toch voortgezet. Binnen 48 uur was het resultaat binnen, kwam de eerste verdachte in beeld en begon de zaak snel te rollen.

Sterk moreel kompas

Ook verpleegster Gayle Kasparian ging buiten haar boekje. Zij waakte over een veel te vroeg geboren tweeling die ieder in een eigen couveuse lagen. Een van de twee meisjes begon blauw aan te lopen. Kasparian probeerde van alles, maar niets hielp. Ten einde raad besloot ze om van de procedure af te wijken en de meisjes bij elkaar in één couveuse te leggen. Het werkte direct; het sterke meisje legde haar armpje om haar zusje heen en het meisje stabiliseerde. Niet veel later mochten ze naar huis.

Lees ook: De oplossing staat recht voor je neus, toch zie je ‘m niet. Hoe komt dat?

Pel hield zich niet aan de voorschriften omdat hij wilde voorkomen dat belangrijk bewijs verloren ging, Kasparian om een leven te redden. Ook al wisten ze dat ze zich er mogelijk door in de nesten zouden werken, toch deden ze het. Beiden braken de regels omdat ze voelden dat ze geen andere keus hadden. Ze werden gedreven door een sterk moreel kompas en besloten om achteraf dan wel te dealen met eventuele consequesties van hun handelen.

Doorbraak willen forceren

Een andere reden waarom mensen zich niet aan de regels houden, is omdat ze iets willen forceren. Met een provocerende actie zorgen ze voor controversie en levendige discussies. Zo liep de Amerikaanse soldaat Bowe Bergdahl tegen alle protocollen in op 30 juni 2009 van zijn militaire basis in Afghanistan af de woestijn in. Niet lang daarna werd hij gevangen genomen door de Taliban die hem maar liefst vijf jaar lang vasthield.

Later verklaarde hij dat hij een zogenaamde DUSTWUN (duty status – whereabouts unknown) wilde creëren om zo aandacht te krijgen voor de slechte omstandigheden op de basis. Een zeer extreme actie met grote consequenties die hij ternauwernood overleefde.

Onzinnig en bureaucratisch

Niet iedere overtreder handelt vanuit een bepaalde overtuiging. Vaak worden regels ook niet gevolgd omdat men er simpelweg het nut niet van inziet. Maar voor je overweegt een regel die je niet begrijpt of waar je het niet mee eens bent te overtreden, is het verstandig eerst op zoek te gaan naar het waarom van die regel. De kans is dat er een goede reden achter zit, bijvoorbeeld om sporadische maar zeer ernstige ongevallen te voorkomen.

Lees ook: Als iedereen weet dat het geen goed idee is, dan gaan we het niet doen… toch?

Ook gaan mensen hun boekje te buiten als ze het gevoel hebben dat ze worden gekort op hun vrijheid. Door incidentele overtredingen worden procedures vaak steeds complexer gemaakt, door weer een regeltje toe te voegen om te voorkomen dat iets soortgelijks weer zal gebeuren. Maar daarmee wordt ook een wirwar aan regels gecreëerd, en hoe meer regels, hoe sterker de drang om ze niet te volgen.

Hou je creatievelingen in de gaten

Uit onderzoek van Dan Ariely (MIT) en Francesca Gino (Harvard) blijkt dat creatievelingen vaker buiten de lijntjes kleuren dan anderen. In een experiment waar ze ethische dilemma’s voorlegden aan medewerkers van een adverteerdersbedrijf, ontdekten ze dat degenen met de meest creatieve functies, zoals copywriters en designers, vaker de regels overtraden dan bijvoorbeeld de accountants.

Een dunne lijn

Er zitten verschillende motieven achter waarom we ons niet aan de regels houden. In het ene geval is het goed uit te leggen en ook heel waardevol dat het gebeurt, zoals in het geval van Pel en Kasparian, terwijl in andere gevallen zoals dat van Bergdhal het overduidelijk is dat het veel te ver is gegaan. Maar vaak is het niet zo helder en is de lijn tussen acceptabel en onacceptabel buiten de lijntjes kleuren behoorlijk dun.

Luister voordat je oordeelt

In de meeste organisaties is de bureaucratie veel te ver doorgeschoten. Als iemand zich niet aan de regels houdt, oordeel dan niet te snel en luister naar diegene, want er kunnen verdomd goede redenen zijn om af te wijken. Van John Pel werd bijvoorbeeld in eerste instantie gedacht dat hij weer eens eigenwijs was, maar uiteindelijk begreep de leidinggevende dat hij de beste bedoelingen en bovendien een punt had en hielp hem vervolgens om het onderzoek toch doorgang te laten krijgen. En ook een te vroeg geboren tweeling samen in een couveuse leggen is ondertussen in de meeste ziekenhuizen een standaard procedure geworden.

Lees ook: Innovatie begint vaak helemaal niet met een geweldig idee