Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

Voor het einde van het jaar trek in een minimasterclass leiderschap? Lees dan de best gelezen leiderschapsverhalen van 2022. Van de leiderschapslessen van Louis van Gaal tot het nutteloos verklaren van de meeste managementtheorieën.

Louis van Gaal
Getty Images
Je leest nu: Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

1. Louis van Gaal is al 71 jaar, maar verrassend modern als leider: 7 lessen voor managers
Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

Wie goed leiderschap waardeert, werd met bondscoach Louis van Gaal getrakteerd op een mooi wereldkampioenschap voetbal. Hij stak zijn ambitie om wereldkampioen te worden niet onder stoelen of banken – ook al slaagden ‘we’ ook dit WK weer niet in het verwezenlijken van de voetbaldroom. Zijn geloof haalde hij de selectie, maar ook uit zichzelf, uit zijn eigen leiderschap en aanpak. Zeven kenmerken van deze leider, gezien door de ogen van leiderschapsexpert Franka Rolvink Couzy.

2. Oh jee, een rebel in je team! Maar is dat wel zo’n ramp?
Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

Die ene collega die uit de pas loopt en tegendraads is, wordt al snel als lastpak betiteld. Verander eens van perspectief, stelt innovatie-expert Simone van Neerven. Veel organisaties begrijpen rebellen verkeerd; ze zien wel de problemen, maar niet de mogelijkheden. De echte rebellen zijn niet gek of ongecontroleerd. Hun acties zijn niet bedoeld om het huidige regime onderuit te halen, maar juist om het te verbeteren. Die rebel kan de sleutel zijn tot succesvol innoveren.

3. Toon Gerbrands: ‘Weg met Covey, in je gezin vind je alle antwoorden’
Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

Sinds 1 juni van dit jaar is hij PSV-directeur af, drie jaar eerder dan gepland: Toon Gerbrands (64), ook bekend van zijn eigenwijze managementboeken – al hoef je ‘m geen managementgoeroe te noemen. Een gesprek met Suzanne Geurts over de onzin van mensen motiveren, eenzaamheid en hoe je elke dag zestig procent van je agenda leeg krijgt.

4. Voor elke vrouw die opklimt in een bedrijf verlaten er twee de organisatie

Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022Een vergadering missen, omdat je de kinderen van de opvang moet halen? Veel ambitieuze vrouwen zullen dat niet zo zeggen. Ze proberen het moederschap te verstoppen en dat kan voor stress zorgen. Dit verandert pas als vrouwen gewoon vrouw kunnen zijn, schrijft diversiteitsonderzoeker Roos van Dalen.

5. Een narcist kan je organisatie verder helpen, maar zet hem wel in de juiste rol

Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

Weer een narcist niet per definitie uit je organisatie. Een narcistische manager kan in je organisatie op de juiste plek goede dingen doen, stelt Alice Vlottes, psycholoog en auteur van Narcisme in organisaties. Moet je wel weten welk soort persoonlijkheid je voor je hebt. Negen tips om narcisme sneller te signaleren tijdens selectiegesprekken.

6. De 19 signalen van een verwaarloosde organisatie

De wereld kent ontelbaar veel verwaarloosde bedrijven, zegt organisatieadviseur Joost Kampen, die een boek over het fenomeen schreef én hij promoveerde op het onderwerp. De oorzaak is meestal – net als bij ouders en verwaarloosde kinderen – een gebrek aan tijd en aandacht. Wat kunnen we eraan doen? Dit zijn de 19 signalen en manieren om te werken aan het herstel.

7. Remote-ceo en thuiswerkgoeroe Job van der Voort ‘weet exact wat hij wil’
Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

Job van der Voort wist zijn startup Remote in een paar jaar tijd uit te laten groeien tot een unicorn. De voormalig wetenschapper deed zijn sporen op bij het grote Gitlab en geldt nu als een van Nederlands voornaamste pleitbezorgers van het thuiswerken. ‘Hij lijkt werkelijk alles over de business te weten.’

8. De route naar de top van SNS Bank-ceo Angela Eijlander: ‘Mijn bijnaam was ‘De draak van Apeldoorn’’
Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

In de serie ‘Route naar de top’ vraagt MT/Sprout topbestuurders naar de weg die ze aflegden – van basisschool tot boardroom. In deze aflevering Angela Eijlander (38), ceo van SNS Bank: ‘Als ik vragen stelde, deed ik dat niet uit interesse, maar om gaten te schieten in het verhaal van de ander.’

9. We maken dezelfde fout bij hybride werken als bij ‘het nieuwe werken’
Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

Het zal niemand ontgaan zijn dat vooral sinds de covid-crisis de term ‘hybride werken’ overal opduikt. De definitie die Menno Lanting het meeste ziet en hoort is: tijd- en plaatsonafhankelijk je werk kunnen doen; waar aan de orde met behulp van digitale technologie. ‘Nu gun ik elke hype zijn momentje, maar hier raak ik toch een beetje het pad kwijt. Want hadden we niet al ‘het nieuwe werken’?’, schrijft hij in zijn column.

10. De meeste managementtheorieën werken niet (je hebt meer aan lessen uit de oertijd)
Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

Veel managementgoeroes verkopen de illusie dat je als manager succesvol wordt als je naar hun adviezen luistert. Maar je hebt misschien wel meer aan de lessen van de allereerste leiders van 10 miljoen jaar geleden. ‘Bekende goeroes als Michael Porter of Stephen Covey verkopen geen onzin, dat vind ik een te ongenuanceerde uitspraak’, zegt Leon Schaepkens. ‘Maar ze overschatten wel wat je met hun aanpak kunt bereiken. Er zit een soort maakbaarheidsidee achter.’

11. De COO is dood: waarom je carrière zich vooral zal afspelen in projecten
Dit zijn de 11 best gelezen leiderschapsverhalen van 2022

Bereid je er alvast maar op voor: de rest van je werkende leven zal je in projecten doorbrengen. Projecten waren vroeger tijdelijk, maar nu worden ze permanent. Operations houden je organisatie nog wel even boven water, maar verandering is de constante. Anticiperen, managen en die verandering aansturen, zijn nu de focus geworden. De toekomst van werk is projecten, zorg dus dat je die goed managet. ‘Heb je nog een chief operation officer in je organisatie? Die functie is dood.’