Nee, het feit dat Soly de miljoenen aan groeigeld deels aan de andere kant van de Atlantische Oceaan ophaalde, betekent niet dat de onderneming daar nu direct de markt opgaat. Maar zeg nooit nooit, zegt Milan van der Meulen, samen met zijn broer Patrick oprichter van het Groningse zonne-energiebedrijf. ‘We hebben altijd de stille wens gehad om naar Amerika te gaan. Maar we focussen nu eerst op het vergroten van onze Europese footprint.’
De Canadese durfkapitaalverstrekker ArcTern Ventures en de Amerikaanse investeerder Fifth Wall, waar ze ‘via via’ mee in contact zijn gekomen, scharen zich achter die plannen. Zij steken samen met bestaande investeerders ABP en Shell Ventures 30 miljoen euro in verdere groei. Soly maakt niet bekend welke aandelenbelangen tegenover de kapitaalinjectie staan.
Kijk terug: Milan van der Meulen (Soly): ‘Scenario’s worden gemaakt voor de prullenbak’
Beide partners zijn met zorg uitgezocht: ArcTern zit in schone energie en andere klimaatoplossingen, Fifth Wall in het vastgoed. ‘We zoeken de synergie’, zegt Van der Meulen. ‘ArcTern investeerde eerder in een Europees bedrijf in warmtepompen, een markt waarin wij niet opereren. Daar is misschien synergievoordeel te halen. En als Fifth Wall vastgoed wil verduurzamen, is het heel logisch om dat met een partner te doen waarin ze al investeren.’
Verder dan veel concurrenten
Zulke deuren gaan niet zomaar open. ‘Bij de case van Soly waren twee factoren bepalend’, zegt hij. ‘Eerste is het feit dat we ons platform en onze processen volledig hebben gedigitaliseerd. Wij hoeven geen monteur langs te sturen voor een inventarisatie en offerte, die informatie verzamelen we via onze online configurator en videogesprek met een adviseur.’
Daarin zijn ze verder dan veel concurrenten, ziet hij. ‘De digitaliseringsslag verloopt in de installatiewereld moeizamer. Zeker buiten Nederland. We hebben een efficiënte machine staan, met daarachter een sterk managementteam. En we hebben ons concept al met bewezen succes in andere landen uitgerold.’
Sinds vorig jaar liggen de zonnepanelen op daken in vijf landen (Nederland, België, Duitsland, Engeland en Zuid-Afrika), met in totaal 31.000 klanten. Het team telt nu 160 medewerkers. Van der Meulen: ‘We doen veel met relatief weinig mensen. Dat krijg ik ook van onze investeerders terug.’
Lees ook: Deze startups pakken zonne-energie net even anders aan
Investeringsklimaat onder druk
Ook opvallend: de broers halen de groeimiljoenen binnen in een tijd waarin het investeringsklimaat onder druk staat. Gedreven door de hoge fossiele energieprijzen groeide de markt voor zonne-energie vanaf 2022 harder dan ooit (+40 procent volgens brancheorganisatie SolarPower Europe), maar die stijging zal de komende twee jaar naar verwachting vertragen. Bovendien maakt de oplopende rente het volgens het FD moeilijker om projecten financieel rond te krijgen.
Soly lijkt hier geen last van te hebben. Volgens Van der Meulen ziet het ernaar uit dat de onderneming over 2023 in omzet gaat verdrievoudigen, al kan hij nog niet zeggen of de eerder bij MT/Sprout aangekondigde doelstelling van 100 miljoen euro gehaald is. Aanjager voor die groei is de verbreding in markten, diensten en producten – mede gerealiseerd door een eerdere kapitaalinjectie van ABP en Shell Ventures.
Soly zette de stap naar nieuwe markten (België, Duitsland en Engeland) en biedt naast de verkoop en verhuur van zonnepanelen nu ook thuisbatterijen en laadpalen aan. Die kunnen worden gekoppeld aan het recent gelanceerde slimme energiemanagementsysteem, Soly Brain. Van der Meulen: ‘Dat regelt bijvoorbeeld dat de laadsessie voor je elektrische auto pas start op het moment dat de stroomprijs laag of zelfs negatief is.’
Op naar Europese dekking
Met de nieuwe investeringsronde willen de broers verder Europa in. ‘Naar Frankrijk, Italië, Spanje en Scandinavië’, somt Van der Meulen op. ‘Landen die concrete doelstellingen voor het gebruik van hernieuwbare energie hebben geformuleerd en waar de druk wordt opgevoerd om die te halen. Italië is een interessante casus; dat land heeft een harde doelstelling van 30 procent en een markt die wordt gedomineerd door spelers die nog niet zo digitaal zijn ingericht als wij. Daar kunnen we meerwaarde bieden.’
Lees ook deze artikelen over de energietransitie:
- Deze duurzame airco uit Overijssel kan het klimaatprobleem helpen oplossen
- Delftse startup vindt de boiler opnieuw uit: ‘Tot 5x goedkoper dan een thuisbatterij’
- DeWarmte haalt energie uit je afvalwater: ‘Mensen smeekten of we langs konden komen’