Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opmerkelijk

Apple-evangelisten hondstrouw
Dure apparaten, enorme winstmarges, een haperende klantenservice en software die ­allesbehalve open source genoemd
mag worden. Toch blijft de hondstrouwe aanhang ­Apple de hemel in prijzen. Het is voor Microsoft om gek van te worden.

“Apple is het ultieme bewijs dat marketing werkt”, zegt merkenspecialist Victoria van Keulen van Consult Brand Strategy. Dat bureau presenteert elk jaar de Brandasset Valuator, een wereldwijd merkenonderzoek. “Het merk Apple heeft wat we noemen envy. Iets benijdenswaardigs waar je bij wilt horen. Merken als ­Jaguar, Rolex en Cosmopolitan hebben dat ook. Microsoft is massa en minder uniek. Apple ­daarentegen is niche en niet voor iedereen ­relevant. Het merk heeft iets charmants, roept ­sympathie op en is origineel. Wie een iPhone heeft gekocht wil dat laten zien. Maar hoe vaak hoor je ­iemand vol trots zeggen dat hij zojuist Windows 7 heeft ­geïnstalleerd?”
Tips voor de jongens en meisjes uit Seattle heeft Van Keulen wel. “Neem een groep met jonge innovators in dienst die niet vastgeroest zit in de Microsoft-­wereld. Geef ze één opdracht mee: kom met nieuwe cutting edge producten. Dat houdt een merk namelijk levendig en uniek. Apple kwam in 2007 met de ­iPhone en laat nu de iPad zien. Google ­presenteerde de laatste jaren Google Maps en Streetview. Niet voor niets doen beide merken het ontzettend goed. Ze blijven zich continu vernieuwen.”

Zo komt u in de krant

Lang leve het persbericht. Liever uw naam gratis en positief in de krant dan via een duurbetaalde advertentie. Robert Kroon, directeur van pr-bureau Kroon, legt de basisregels van free publicity uit.

Regel 1: Journalisten denken in koppen. Probeer daarom bij het schrijven van een persbericht te bedenken wat de kop van een ­mogelijk artikel moet zijn.

Regel 2: Met een megapicknick in Vinkeveen hoeft u bij een blad over managers niet aan te komen zetten. Breng in kaart welke media uw bericht wél lusten.

Regel 3: Achterhaal welke ­redacteur mogelijk geïnteresseerd is in uw verhaal. Stuur het pers­bericht ter attentie van een ­persoon in plaats van de redactie.

Regel 4: Lever altijd een leuke foto of illustratie bij het pers­bericht. Een plaatje zegt nog steeds meer dan duizend woorden.

Regel 5: Laat u bijstaan door een professional. Op vpra.nl vindt u een lijst met goede en relatief kleine pr-bureaus.

‘Sjeiks moeten orde op zaken stellen’

Het imago van Dubai heeft flink te lijden. ­Financiële problemen geven plots een ­andere kijk op het Golfemiraat. Huizenmakelaar AA Properties, die al zijn bedrijfsactiviteiten op Dubai heeft gericht, zag de vraag naar ­woningen met 20 procent afnemen.

Was dit te verwachten, directeur Marco de Baat?
“Nee, en het had ook niet gehoeven. Net voor het lange vakantieweekend van eind november maakten de sjeiks bekend dat ze één lening met zes maanden vertraging ­wilden aflossen. Vervolgens ging Dubai drie dagen dicht en raakte de hele wereld in rep en roer.”

Maar kun je je als bedrijf tegen zoiets wapenen?
“Nauwelijks. Het gedoe rondom de ­omstreden vastgoedfondsen Palm Invest en Royal Dubai leverden het merk Dubai in het verleden ook imagoschade op, maar daar zijn we als bedrijf goed doorheen gekomen. Onder meer door de media op te zoeken en ons verhaal te doen. Tegen de beeldvorming die nu is ontstaan, kun je als bedrijf niet op. Het is daarom aan de sjeiks om eerst ­financieel orde op zaken te stellen.”

Roddelen werkt

Netjes is het niet. Werken doet het wel. Met modder gooien naar collega’s of ­concurrenten is uiterst effectief. ­Psychologe Aafje Brandt concludeert dit na ­onderzoek aan de Radboud ­Universiteit Nijmegen. Het beeld dat mensen via ­roddels en achterklep van ­iemand ­verkrijgen blijkt – hoe onwaar de ­beweringen ook zijn – nauwelijks weg te poetsen.

Online egostrelen

Als manager is uw digitale reputatie van steeds ­groter ­belang. Het internet is hét marketinginstrument voor de BV Ik geworden. Daarom speciaal voor u: de bliksemhandleiding ‘online egostrelen’.

Stap 1. Regel meteen een website met uw eigen naam als url.

Stap 2. Maak profielen aan op Linkedin en Facebook. Link zoveel mogelijk met ­referenties die er zakelijk toe doen.

Stap 3. Laat uw sporen achter op ­YouTube. Maak een gelikte videopresentatie over uzelf en zet deze vandaag nog online.

Stap 4. Blog en twitter er lustig op los. Met een programma als WordPress heeft u binnen een uur al een eigen weblog.

Stap 5. Werk actief aan een hoge ­Google-ranking. Heel simpel, door ­overal

Schone straatreclame zonder vergunning

Met een reclameboodschap prominent aanwezig in een drukke winkelstraat, bij de bushalte of pal voor een pinautomaat. ­Marketeers smullen ervan. Wel eens aan ­‘reverse graffiti’ gedacht?

Een sjabloon met daarop uw boodschap, water en een speciale hogedrukreiniger. Dat is al wat er bij komt kijken. Vervolgens is het een kwestie van de waterstraal ­richten en korte tijd daarna staat uw ­reclameboodschap op de stoep afgebeeld. Een boodschap die maandenlang zichtbaar blijft. Noël Janssens is eigenaar van Graffitinetwerk en een van de weinige mensen in ons land die deze vorm van guerrillamarketing toepassen. “De boodschap wordt zichtbaar doordat we de straat schoonspuiten. Vergelijk het met een autoraam waarop iemand met zijn vingers geschreven heeft: ik ben vies.”
­Philips, Vodafone en de FNV klopten al bij Janssens aan. “Het heeft iets spannends. Bovendien is het relatief goedkoper dan andere outdoor reclame.” Een vergunning aanvragen is er (nog) niet bij. De wet in Nederland verbiedt het immers niet.

Meeste merkwaarde

1. Coca Cola (49.152)
2. IBM (43.057)
3. Microsoft (40.508)
4. General Electric (34.165)
5. Nokia (24.931)

Bedragen in miljoenen euro’s – Bron: Interbrand

73

procent van de Europese MBA-­studenten hecht zeer veel waarde aan de reputatie van een ­toekomstige werkgever. Dat blijkt uit onderzoek door bureau Hill & Knowlton onder 500 ­Europese toptalenten. 

Heineken?

Adidas is de bekendste voetbalsponsor van Europa. Dat valt op te maken uit het ‘Sport+Markt report European football brands Top 20’, waarvoor meer dan 3.000 voetbalfans zijn ­ondervraagd. Na het Duitse kledingmerk volgen Nike, Puma, ­Coca-Cola en Emirates. Heineken, ­officieel ­partner van de Champions ­League, zien we pas terug op plaats 20.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

VS populairste land

Twee oorlogen, roekeloze bankiers en miljoenen huishoudens met betalingsachterstanden. Blijkbaar maakt het ­allemaal niet uit. De Verenigde Staten zijn toch weer het populairste land ter wereld, zo valt op te maken uit de jaarlijkse Nation Brand index. Obama kan in het buitenland dus nog wel rekenen op ­voldoende steun. Onder George Bush waren de Verenigde Staten ­afgegleden naar plaats zeven.

 

Moovd krijgt groen licht voor digitale traumatherapie: ‘Beter dan dit kun je niet krijgen in de zorg’

Een doorbraak voor Menno en Sander Kamphuis. Hun startup Moovd heeft groen licht gekregen voor opschaling van digitale traumabehandeling in de Nederlandse zorg. Het bedrijf, dat wekelijks ook tientallen nieuwe therapeuten verwelkomt in de VS, gaat op zoek naar groeikapitaal. 'We zijn echt ready to grow.'

moovd angst bestrijden
Menno (L) en Sander Kamphuis maken met Moovd traumabehandeling digitaal. Foto: Lizet Beek

Het is een mijlpaal waar Menno Kamphuis (30) al jaren naartoe werkt. Het digitale behandelplatform WeMind van zijn startup Moovd is goedgekeurd voor brede uitrol in Nederland. De erkenning komt van Digizo.nu, het platform dat namens alle grote zorgverzekeraars en GGZ-instellingen innovaties beoordeelt.

‘Beter dan dit kun je niet krijgen in de zorg. Nu zijn we door alle hoepels heen’, zegt Kamphuis, die samen met zijn broer Sander (27) het bedrijf in 2020 oprichtte.

STOZ-subsidie aanvragen

Moovd ontwikkelt software waarmee therapeuten traumatherapie digitaal kunnen uitvoeren in de behandelkamer of volledig online. Overigens doet concurrent Psylaris iets vergelijkbaars. Dat bedrijf heeft tegelijk met Moovd groen licht gekregen van Digizo.nu.

De goedkeuring opent deuren bij Nederlandse zorginstellingen. Via de zogeheten STOZ-subsidie kunnen instellingen financiering aanvragen voor implementatie.

‘Het is een ingewikkeld spel dat lang duurt’, zegt Kamphuis. ‘Maar als je er eenmaal door bent, en dat zijn we nu, dan heb je wel laten zien dat het goed is.’

Effectieve behandeling digitaliseren

Bij de angst- en traumatherapieën die Moovd aanbiedt, roept de therapeut traumatische herinneringen op terwijl de patiënt wordt afgeleid. EMDR is hiervan een voorbeeld. Dat is een bewezen effectieve therapie voor mensen die last blijven houden van schokkende ervaringen, zoals ongevallen of geweldsincidenten.

‘Bij de traditionele methodiek beweegt de therapeut een vinger heen en weer en moet de patiënt die volgen’, legt Kamphuis uit. ‘Wij hebben dat gedigitaliseerd. Patiënten tikken afwisselend links en rechts op een scherm, terwijl ze aan de traumatische gebeurtenis denken. Door het werkgeheugen te belasten, worden de emoties minder sterk.’

Het platform wordt inmiddels ingezet bij de behandeling van uiteenlopende klachten, van posttraumatische stress tot tandartsangst. Ook politieagenten die heftige situaties hebben meegemaakt, maken gebruik van de digitale therapie.

Grote behoefte

In Nederland kampen 1,2 miljoen mensen met een angststoornis en de wachtlijsten in de ggz lopen op. ‘De druk op de zorg is ontzettend groot’, zegt Kamphuis. ‘Er is weinig tijd voor nieuwe dingen, terwijl onze methodiek juist helpt om minder druk te zijn. Het is een beetje het kip-eiverhaal.’

Het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de goedkeuring door Digizo.nu laat zien dat digitale EMDR effectief en veilig is. De behandelingen verlopen efficiënter en leiden tot minder behandelminuten per patiënt, terwijl de kwaliteit van de behandeling gelijk blijft. Dit betekent dat therapeuten meer patiënten kunnen helpen in dezelfde tijd.

AI maakt therapie efficiënter

Het WeMind-platform van Moovd maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en algoritmes om behandelingen efficiënter te maken.

‘Ons systeem wordt aangestuurd door data, AI en algoritmes. Op basis daarvan neemt het werkprocessen van de therapeut gedeeltelijk over’, legt Kamphuis uit. ‘Waar je normaal dertig tot veertig minuten bezig zou zijn met één traumatische herinnering, laat onderzoek zien dat het met ons systeem in de helft van de tijd kan.’

Deze tijdsbesparing is cruciaal in een sector die kampt met lange wachtlijsten en personeelstekorten. Kamphuis: ‘Het proces zelf verandert niet. Alleen door de inzet van nieuwe technologie kun je het efficiënter en effectiever maken.’

Van VR naar digitale therapie

Moovd begon als een VR-project van de broers Kamphuis tijdens hun studie aan Hogeschool Saxion. Ze ontwikkelden eerst virtual reality-software voor bedrijfsbezoeken en later ook voor de behandeling van angsten en trauma’s. Al snel ontdekten ze dat gewone beeldschermen voor therapie net zo goed werken en veel praktischer zijn dan een VR-bril.

In 2022 belandden de broers in de MT/Sprout 25 onder de 25 van veelbelovende jonge ondernemers. Inmiddels heeft het Twentse bedrijf ruim duizend therapeuten en klinieken als klant en is het actief in 38 landen. De omzet is vorig jaar verdubbeld (het bedrijf houdt de financiële details voor zich).

En vooral in de Verenigde Staten gaat het hard: het aantal gebruikers groeit daar met 40 tot 80 therapeuten per week. Daar gaat de implementatie veel sneller. ‘Daar schaft een vrijgevestigde therapeut gewoon het systeem aan en verhoogt zijn of haar prijzen met een paar dollar. In Nederland wordt alles betaald door zorgverzekeraars en is het een ander spel.’

Nieuwe toepassingen

Moovd verkent inmiddels nieuwe terreinen. Het bedrijf draait pilots bij bedrijven waar medewerkers kampen met mentale gezondheidsklachten. ‘We zijn verder bezig met vijf middelbare scholen in de regio om kinderen mentaal weerbaarder te maken’, vertelt Kamphuis. ‘Er zijn veel kinderen die niet meer naar school durven en sociaal contact vermijden. Via een app krijgen ze korte video’s en tools aangereikt in TikTok-stijl.’

De eerste resultaten zijn veelbelovend. ‘Kinderen zeggen dat het hen echt heeft geholpen te begrijpen wat er in hun lichaam en brein gebeurt. Sommigen hoeven daardoor niet meer naar een psycholoog.’

Klaar voor volgende stap

Om de groei te versnellen, bereiden de broers Kamphuis nu een Series A-investeringsronde voor. ‘We zitten nu boven alle KPI’s die je normaal nodig hebt voor een Series A. Het komende halfjaar gaan we de markt op om een goede investering op te halen en echt hard gas te geven, onder andere in Amerika.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Moovd haalde in 2022 een miljoen euro op bij Axivate Capital, de investeringsmaatschappij van Zoover-oprichter Bas Rasker. Met dat geld bouwde Moovd een team op en ontwikkelde het de technologie verder. Nu is het bedrijf winstgevend en klaar voor de volgende stap. De potentie van Moovd spreekt volgens hem voor zich.

De eerste contacten met nieuwe investeerders zijn er, zegt Kamphuis. Maar hij roept meer partijen op om zich te melden als ze interesse hebben. De potentie van Moovd is volgens hem duidelijk. ‘We zitten in een markt die alleen maar harder groeit’, zegt Kamphuis. ‘Steeds meer mensen hebben behoefte aan tools zoals deze. We zijn net door het eerste glazen plafond heen en echt ready to grow.’