Apple-evangelisten hondstrouw
Dure apparaten, enorme winstmarges, een haperende klantenservice en software die allesbehalve open source genoemd
mag worden. Toch blijft de hondstrouwe aanhang Apple de hemel in prijzen. Het is voor Microsoft om gek van te worden.
“Apple is het ultieme bewijs dat marketing werkt”, zegt merkenspecialist Victoria van Keulen van Consult Brand Strategy. Dat bureau presenteert elk jaar de Brandasset Valuator, een wereldwijd merkenonderzoek. “Het merk Apple heeft wat we noemen envy. Iets benijdenswaardigs waar je bij wilt horen. Merken als Jaguar, Rolex en Cosmopolitan hebben dat ook. Microsoft is massa en minder uniek. Apple daarentegen is niche en niet voor iedereen relevant. Het merk heeft iets charmants, roept sympathie op en is origineel. Wie een iPhone heeft gekocht wil dat laten zien. Maar hoe vaak hoor je iemand vol trots zeggen dat hij zojuist Windows 7 heeft geïnstalleerd?”
Tips voor de jongens en meisjes uit Seattle heeft Van Keulen wel. “Neem een groep met jonge innovators in dienst die niet vastgeroest zit in de Microsoft-wereld. Geef ze één opdracht mee: kom met nieuwe cutting edge producten. Dat houdt een merk namelijk levendig en uniek. Apple kwam in 2007 met de iPhone en laat nu de iPad zien. Google presenteerde de laatste jaren Google Maps en Streetview. Niet voor niets doen beide merken het ontzettend goed. Ze blijven zich continu vernieuwen.”
Zo komt u in de krant
Lang leve het persbericht. Liever uw naam gratis en positief in de krant dan via een duurbetaalde advertentie. Robert Kroon, directeur van pr-bureau Kroon, legt de basisregels van free publicity uit.
Regel 1: Journalisten denken in koppen. Probeer daarom bij het schrijven van een persbericht te bedenken wat de kop van een mogelijk artikel moet zijn.
Regel 2: Met een megapicknick in Vinkeveen hoeft u bij een blad over managers niet aan te komen zetten. Breng in kaart welke media uw bericht wél lusten.
Regel 3: Achterhaal welke redacteur mogelijk geïnteresseerd is in uw verhaal. Stuur het persbericht ter attentie van een persoon in plaats van de redactie.
Regel 4: Lever altijd een leuke foto of illustratie bij het persbericht. Een plaatje zegt nog steeds meer dan duizend woorden.
Regel 5: Laat u bijstaan door een professional. Op vpra.nl vindt u een lijst met goede en relatief kleine pr-bureaus.
‘Sjeiks moeten orde op zaken stellen’
Het imago van Dubai heeft flink te lijden. Financiële problemen geven plots een andere kijk op het Golfemiraat. Huizenmakelaar AA Properties, die al zijn bedrijfsactiviteiten op Dubai heeft gericht, zag de vraag naar woningen met 20 procent afnemen.
Was dit te verwachten, directeur Marco de Baat?
“Nee, en het had ook niet gehoeven. Net voor het lange vakantieweekend van eind november maakten de sjeiks bekend dat ze één lening met zes maanden vertraging wilden aflossen. Vervolgens ging Dubai drie dagen dicht en raakte de hele wereld in rep en roer.”
Maar kun je je als bedrijf tegen zoiets wapenen?
“Nauwelijks. Het gedoe rondom de omstreden vastgoedfondsen Palm Invest en Royal Dubai leverden het merk Dubai in het verleden ook imagoschade op, maar daar zijn we als bedrijf goed doorheen gekomen. Onder meer door de media op te zoeken en ons verhaal te doen. Tegen de beeldvorming die nu is ontstaan, kun je als bedrijf niet op. Het is daarom aan de sjeiks om eerst financieel orde op zaken te stellen.”
Roddelen werkt
Netjes is het niet. Werken doet het wel. Met modder gooien naar collega’s of concurrenten is uiterst effectief. Psychologe Aafje Brandt concludeert dit na onderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Het beeld dat mensen via roddels en achterklep van iemand verkrijgen blijkt – hoe onwaar de beweringen ook zijn – nauwelijks weg te poetsen.
Online egostrelen
Als manager is uw digitale reputatie van steeds groter belang. Het internet is hét marketinginstrument voor de BV Ik geworden. Daarom speciaal voor u: de bliksemhandleiding ‘online egostrelen’.
Stap 1. Regel meteen een website met uw eigen naam als url.
Stap 2. Maak profielen aan op Linkedin en Facebook. Link zoveel mogelijk met referenties die er zakelijk toe doen.
Stap 3. Laat uw sporen achter op YouTube. Maak een gelikte videopresentatie over uzelf en zet deze vandaag nog online.
Stap 4. Blog en twitter er lustig op los. Met een programma als WordPress heeft u binnen een uur al een eigen weblog.
Stap 5. Werk actief aan een hoge Google-ranking. Heel simpel, door overal
Schone straatreclame zonder vergunning
Met een reclameboodschap prominent aanwezig in een drukke winkelstraat, bij de bushalte of pal voor een pinautomaat. Marketeers smullen ervan. Wel eens aan ‘reverse graffiti’ gedacht?
Een sjabloon met daarop uw boodschap, water en een speciale hogedrukreiniger. Dat is al wat er bij komt kijken. Vervolgens is het een kwestie van de waterstraal richten en korte tijd daarna staat uw reclameboodschap op de stoep afgebeeld. Een boodschap die maandenlang zichtbaar blijft. Noël Janssens is eigenaar van Graffitinetwerk en een van de weinige mensen in ons land die deze vorm van guerrillamarketing toepassen. “De boodschap wordt zichtbaar doordat we de straat schoonspuiten. Vergelijk het met een autoraam waarop iemand met zijn vingers geschreven heeft: ik ben vies.”
Philips, Vodafone en de FNV klopten al bij Janssens aan. “Het heeft iets spannends. Bovendien is het relatief goedkoper dan andere outdoor reclame.” Een vergunning aanvragen is er (nog) niet bij. De wet in Nederland verbiedt het immers niet.
Meeste merkwaarde
1. Coca Cola (49.152)
2. IBM (43.057)
3. Microsoft (40.508)
4. General Electric (34.165)
5. Nokia (24.931)
Bedragen in miljoenen euro’s – Bron: Interbrand
73
procent van de Europese MBA-studenten hecht zeer veel waarde aan de reputatie van een toekomstige werkgever. Dat blijkt uit onderzoek door bureau Hill & Knowlton onder 500 Europese toptalenten.
Heineken?
Adidas is de bekendste voetbalsponsor van Europa. Dat valt op te maken uit het ‘Sport+Markt report European football brands Top 20’, waarvoor meer dan 3.000 voetbalfans zijn ondervraagd. Na het Duitse kledingmerk volgen Nike, Puma, Coca-Cola en Emirates. Heineken, officieel partner van de Champions League, zien we pas terug op plaats 20.
VS populairste land
Twee oorlogen, roekeloze bankiers en miljoenen huishoudens met betalingsachterstanden. Blijkbaar maakt het allemaal niet uit. De Verenigde Staten zijn toch weer het populairste land ter wereld, zo valt op te maken uit de jaarlijkse Nation Brand index. Obama kan in het buitenland dus nog wel rekenen op voldoende steun. Onder George Bush waren de Verenigde Staten afgegleden naar plaats zeven.