Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opmerkelijk

Apple-evangelisten hondstrouw
Dure apparaten, enorme winstmarges, een haperende klantenservice en software die ­allesbehalve open source genoemd
mag worden. Toch blijft de hondstrouwe aanhang ­Apple de hemel in prijzen. Het is voor Microsoft om gek van te worden.

“Apple is het ultieme bewijs dat marketing werkt”, zegt merkenspecialist Victoria van Keulen van Consult Brand Strategy. Dat bureau presenteert elk jaar de Brandasset Valuator, een wereldwijd merkenonderzoek. “Het merk Apple heeft wat we noemen envy. Iets benijdenswaardigs waar je bij wilt horen. Merken als ­Jaguar, Rolex en Cosmopolitan hebben dat ook. Microsoft is massa en minder uniek. Apple ­daarentegen is niche en niet voor iedereen ­relevant. Het merk heeft iets charmants, roept ­sympathie op en is origineel. Wie een iPhone heeft gekocht wil dat laten zien. Maar hoe vaak hoor je ­iemand vol trots zeggen dat hij zojuist Windows 7 heeft ­geïnstalleerd?”
Tips voor de jongens en meisjes uit Seattle heeft Van Keulen wel. “Neem een groep met jonge innovators in dienst die niet vastgeroest zit in de Microsoft-­wereld. Geef ze één opdracht mee: kom met nieuwe cutting edge producten. Dat houdt een merk namelijk levendig en uniek. Apple kwam in 2007 met de ­iPhone en laat nu de iPad zien. Google ­presenteerde de laatste jaren Google Maps en Streetview. Niet voor niets doen beide merken het ontzettend goed. Ze blijven zich continu vernieuwen.”

Zo komt u in de krant

Lang leve het persbericht. Liever uw naam gratis en positief in de krant dan via een duurbetaalde advertentie. Robert Kroon, directeur van pr-bureau Kroon, legt de basisregels van free publicity uit.

Regel 1: Journalisten denken in koppen. Probeer daarom bij het schrijven van een persbericht te bedenken wat de kop van een ­mogelijk artikel moet zijn.

Regel 2: Met een megapicknick in Vinkeveen hoeft u bij een blad over managers niet aan te komen zetten. Breng in kaart welke media uw bericht wél lusten.

Regel 3: Achterhaal welke ­redacteur mogelijk geïnteresseerd is in uw verhaal. Stuur het pers­bericht ter attentie van een ­persoon in plaats van de redactie.

Regel 4: Lever altijd een leuke foto of illustratie bij het pers­bericht. Een plaatje zegt nog steeds meer dan duizend woorden.

Regel 5: Laat u bijstaan door een professional. Op vpra.nl vindt u een lijst met goede en relatief kleine pr-bureaus.

‘Sjeiks moeten orde op zaken stellen’

Het imago van Dubai heeft flink te lijden. ­Financiële problemen geven plots een ­andere kijk op het Golfemiraat. Huizenmakelaar AA Properties, die al zijn bedrijfsactiviteiten op Dubai heeft gericht, zag de vraag naar ­woningen met 20 procent afnemen.

Was dit te verwachten, directeur Marco de Baat?
“Nee, en het had ook niet gehoeven. Net voor het lange vakantieweekend van eind november maakten de sjeiks bekend dat ze één lening met zes maanden vertraging ­wilden aflossen. Vervolgens ging Dubai drie dagen dicht en raakte de hele wereld in rep en roer.”

Maar kun je je als bedrijf tegen zoiets wapenen?
“Nauwelijks. Het gedoe rondom de ­omstreden vastgoedfondsen Palm Invest en Royal Dubai leverden het merk Dubai in het verleden ook imagoschade op, maar daar zijn we als bedrijf goed doorheen gekomen. Onder meer door de media op te zoeken en ons verhaal te doen. Tegen de beeldvorming die nu is ontstaan, kun je als bedrijf niet op. Het is daarom aan de sjeiks om eerst ­financieel orde op zaken te stellen.”

Roddelen werkt

Netjes is het niet. Werken doet het wel. Met modder gooien naar collega’s of ­concurrenten is uiterst effectief. ­Psychologe Aafje Brandt concludeert dit na ­onderzoek aan de Radboud ­Universiteit Nijmegen. Het beeld dat mensen via ­roddels en achterklep van ­iemand ­verkrijgen blijkt – hoe onwaar de ­beweringen ook zijn – nauwelijks weg te poetsen.

Online egostrelen

Als manager is uw digitale reputatie van steeds ­groter ­belang. Het internet is hét marketinginstrument voor de BV Ik geworden. Daarom speciaal voor u: de bliksemhandleiding ‘online egostrelen’.

Stap 1. Regel meteen een website met uw eigen naam als url.

Stap 2. Maak profielen aan op Linkedin en Facebook. Link zoveel mogelijk met ­referenties die er zakelijk toe doen.

Stap 3. Laat uw sporen achter op ­YouTube. Maak een gelikte videopresentatie over uzelf en zet deze vandaag nog online.

Stap 4. Blog en twitter er lustig op los. Met een programma als WordPress heeft u binnen een uur al een eigen weblog.

Stap 5. Werk actief aan een hoge ­Google-ranking. Heel simpel, door ­overal

Schone straatreclame zonder vergunning

Met een reclameboodschap prominent aanwezig in een drukke winkelstraat, bij de bushalte of pal voor een pinautomaat. ­Marketeers smullen ervan. Wel eens aan ­‘reverse graffiti’ gedacht?

Een sjabloon met daarop uw boodschap, water en een speciale hogedrukreiniger. Dat is al wat er bij komt kijken. Vervolgens is het een kwestie van de waterstraal ­richten en korte tijd daarna staat uw ­reclameboodschap op de stoep afgebeeld. Een boodschap die maandenlang zichtbaar blijft. Noël Janssens is eigenaar van Graffitinetwerk en een van de weinige mensen in ons land die deze vorm van guerrillamarketing toepassen. “De boodschap wordt zichtbaar doordat we de straat schoonspuiten. Vergelijk het met een autoraam waarop iemand met zijn vingers geschreven heeft: ik ben vies.”
­Philips, Vodafone en de FNV klopten al bij Janssens aan. “Het heeft iets spannends. Bovendien is het relatief goedkoper dan andere outdoor reclame.” Een vergunning aanvragen is er (nog) niet bij. De wet in Nederland verbiedt het immers niet.

Meeste merkwaarde

1. Coca Cola (49.152)
2. IBM (43.057)
3. Microsoft (40.508)
4. General Electric (34.165)
5. Nokia (24.931)

Bedragen in miljoenen euro’s – Bron: Interbrand

73

procent van de Europese MBA-­studenten hecht zeer veel waarde aan de reputatie van een ­toekomstige werkgever. Dat blijkt uit onderzoek door bureau Hill & Knowlton onder 500 ­Europese toptalenten. 

Heineken?

Adidas is de bekendste voetbalsponsor van Europa. Dat valt op te maken uit het ‘Sport+Markt report European football brands Top 20’, waarvoor meer dan 3.000 voetbalfans zijn ­ondervraagd. Na het Duitse kledingmerk volgen Nike, Puma, ­Coca-Cola en Emirates. Heineken, ­officieel ­partner van de Champions ­League, zien we pas terug op plaats 20.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

VS populairste land

Twee oorlogen, roekeloze bankiers en miljoenen huishoudens met betalingsachterstanden. Blijkbaar maakt het ­allemaal niet uit. De Verenigde Staten zijn toch weer het populairste land ter wereld, zo valt op te maken uit de jaarlijkse Nation Brand index. Obama kan in het buitenland dus nog wel rekenen op ­voldoende steun. Onder George Bush waren de Verenigde Staten ­afgegleden naar plaats zeven.

 

Eeuwig zonde, die geflopte flitsbezorging: ‘Hield schreeuwende pubers uit supermarkt’

Getir trekt zich terug uit Nederland, dat is voor investeerder Jeroen Bertrams geen verrassing. Hij had vanaf het begin twijfels bij het verdienmodel van flitsbezorging. 'Veel businessmodellen die tijdens de coronacrisis heel logisch leken, blijken post-pandemie totaal niet te werken.'

flitsbezorgers gorillas flink getir

In 2022 schreef ik een column voor MT/Sprout waarin ik schreef dat ik weinig hoop had voor flitsbezorging in Nederland. Op dat moment haalden bedrijven als Gorillas, Getir en Flink enorme bedragen op.

Zogenoemde ‘retail-experts’ stelden dat flitsbezorgers op termijn zeer winstgevende bedrijven zouden worden. Ahold en Jumbo moesten zich terdege zorgen maken en vergelijkbare diensten gaan aanbieden. Aldus de mensen die ervoor doorgeleerd hadden.

Flitsbezorging geflopt

Ik heb altijd met veel verbazing gekeken naar de ‘analyses’ van die experts. Zelfs schatte ik de kans dat bedrijven als Getir en Gorillas in Nederland ooit een succes zouden worden nogal klein in. In de eerder genoemde column leg ik uit dat het businessmodel vrijwel niet winstgevend te krijgen is. 

En helaas: ik bleek gelijk te hebben. De meeste flitsbezorgers zijn al lang weer uit Nederland vertrokken en deze week maakte ook Getir bekend dat ze ons land gaan verlaten. Het merk Gorillas schijnt zelfs in heel Europa opgeheven te worden.

Lees ook: Wat heeft 4 jaar flitsbezorging opgeleverd? ‘Thuisbezorgd en Picnic plukken de vruchten’

Kortom: nooit meer een zak chips bestellen vanaf je luie bank terwijl je naar een film aan het kijken bent. Of een wc-rol vanaf het toilet, omdat het papier op blijkt te zijn. Dat waren nog eens mooie tijden, met name omdat je middels allerlei kortingscodes vrijwel alles grotendeels gratis kon ontvangen. 

Businessmodel klopte niet

Zeker, de bedrijven groeiden al kool. Niet zo gek natuurlijk. Bedrijven die gratis producten bieden en ze ook nog eens thuis of op het schoolplein komen brengen kunnen ervan verzekerd zijn dat het hard gaat. Het ging inderdaad ook heel hard, maar dan met name met de verliezen die geboekt werden.

Veel businessmodellen die tijdens de coronacrisis heel logisch leken, blijken post-pandemie totaal niet te werken. Dat geldt al helemaal voor flitsbezorging. Nu alle winkels weer open zijn, gaat de doelgroep van Getir gewoon weer naar de winkel toe. Stuk goedkoper, groter assortiment, en vaak net zo snel, al is het wel een heel gedoe om je aan te moeten kleden en naar buiten te gaan.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Overlast bij supermarkten

Toch is het jammer dat de meeste flitsbezorgers het niet hebben overleefd. Nu hangen al die jongeren die grootverbruikers waren van flitsbezorgers weer rond in de supermarkten. Probeer maar eens vlak nadat een school is uitgegaan rustig te winkelen in een Albert Heijn.

De kans is groot dat een stel pubers de winkel heeft overgenomen, schreeuwend en al. Ze lopen kriskras door de winkel en eten de croissantjes soms al op voordat ze afgerekend zijn en drinken blikjes Red Bull leeg voordat ze deze gescand hebben.

Sterker nog, als ik de winkelmanager bij mijn supermarkt moet geloven drinken sommige pubers de blikjes niet alleen leeg, ze leveren het blikje ook nog eens leeg in en strijken zo 15 cent statiegeld op. Dubbele winst dus.

Flink: last one standing

Jammer allemaal. Vooralsnog is alleen Flink in Nederland nog over. Onlangs haalde het bedrijf een overbruggingsfinanciering op, maar er zijn nog altijd grote zorgen over de toekomst van het bedrijf.

Laten we hopen dat ze het redden. En laten we hopen dat jongeren weer massaal bij deze flitsbezorger gaan bestellen. Zodat ik weer rustig in de supermarkt kan winkelen.

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams: