Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hanneke Stegweg (iLost): ‘Naar het buitenland? Laat eerst maar eens zien dat je hier geld kunt verdienen’

In de podcast Drive luister je naar exclusieve diepte-interviews met topondernemers, gepresenteerd door Taco Oosterkamp. In deze aflevering: Hanneke Stegweg, die met iLost een nieuwe wereldwijde standaard neerzet voor gevonden voorwerpen.

Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?

Hanneke Stegweg is oprichter van iLost, een dienst die mensen helpt hun verloren spullen terug te vinden. Dat doet de startup onder meer door deals te sluiten met bedrijven en organisaties zoals hotels, festivals, pretparken en OV-bedrijven. Die zijn via iLost minder tijd kwijt aan het beheren van achtergelaten spullen. Ook verzekeraar Reaal koppelt klanten aan het platform. iLost draait sinds kort een proef met lokale busvervoerder Breng. 

Zaadje

Stegweg kwam op het idee voor iLost tijdens een jarenlange zeilreis, vertelt zij in deze podcast aan presentator Taco Oosterkamp. Stegweg werkte daarvoor bij Philips in de logistieke functie. “Ik moest met vaak reizen voor mijn werk, en raakte met enige regelmaat dingen kwijt, ik ben nogal chaotisch.”

Het voelde inefficiënt dat zij telkens verschillende plekken moest afbellen. “Juist vanuit die logistieke achtergrond kijk je altijd naar hoe je een proces efficiënter kan maken, en beter voor de klant.” Zo groeide langzamerhand het zaadje dat zou uitgroeien tot iLost.

Emotioneel

De vier jaar geleden gelanceerde dienst herenigde tot nu toe ruim 35.000 verloren spullen met hun eigenaar. Die berg spullen is grofweg te verdelen in drie soorten: spullen met financiële waarde, ‘gedoe’-voorwerpen zoals sleutels en pasjes, en de categorie Emotie, zoals een camera met reisfoto’s.

Ondanks de geboekte successen blijft het voor Stegweg een uitdaging om binnen te komen bij klanten. “Gevonden voorwerpen is nooit core business, het is altijd ‘gedoe’ en wordt vaak doorgeschoven.” Maar ondertussen wordt er zo een onderdeel verwaarloosd dat wel degelijk met klantbeleving te maken heeft, zegt Stegweg. “Als iemand drie nachten in je hotel heeft geslapen, en zoiets wordt niet goed afgehandeld, dan maak je een slechte indruk.”

Grote bedrijven

Het koste de nodige tijd voordat iLost binnen kon komen bij grote partijen. “Nu weten we hoe we bepaalde marktsegmenten moeten benaderen”, zegt Stegweg. “Een festival heeft weer hele andere eisen dan een hotel of gemeente.” Het uitbouwen van iLost is daarmee een kwestie van “laagjes bouwen”, zoals Stegweg het omschrijft. “Als wij een hotel hebben, dan zegt de GVB niet ineens ‘wij doen ook mee’. Die willen eerst zien dat een OV-bedrijf aankunnen.”

Stegweg waakt ervoor om te snel de grens over te gaan. “Toen ik uit Startupbootcamp kwam, vroeg iedereen meteen ‘in hoeveel landen zit je, en ben je al wereldwijd actief?’. Maar ik merkte gaandeweg dat dat heel veel focus kostte.”

“We willen juist eerst Nederland ‘afmaken”, doen waar we goed in zijn met een bewezen businessmodel.” Het laatste ‘vinkje’ voordat iLost af is? Winstgevend worden. “Als we dat in Nederland kunnen, dan kunnen we ook naar het buitenland. Als je het in Nederland niet kan, waarom zou je het dan in Duitsland wel kunnen? Ga nou eerst maar eerst kijken of je wel echt geld kan verdienen.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Luister deze podcast ook om te horen: 
– Hoe Stegweg in het begin eigenlijk te hoog mikte, met afspraken bij de NS en Schiphol
– De kracht van emotionele verhalen rondom verloren – en weer teruggevonden – spullen
– Hoe je de beste ideeën van andere mensen kunt filteren met één simpele vraag
– Hoe het voelt als iemand jouw ondernemersidee pikt
– Hoe je keihard kunt onderhandelen, als je nog maar weinig weet
– Hoe je een succes maakt van je eerste crowdfundingcampagne
– Wat de voor- en nadelen zijn van een gratis versie van je dienst

Johan van Mil (Peak Capital)
Jonnie en Thérèse Boer (De Librije)
Kristian Valk (Hotelchamp)
Bastiaan Hagenouw (Fietsenwinkel.nl)
Bart van Olphen (FishTales)
– Marleen Basart (BitesWeLove)
– Rafaël Redczus van Berkel (N8W8)
Will Ditmeijer 
Patrick de Laive (The Next Web)
Thomas Bunnik (Pritle)
 Ria Joosten
– Heske Groenendaal (MetaGlas)
– Raymond Klompsma (Srprs.me)
Janneke Niessen (Improve Digital) 
Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok 
– Marcel de Groot (Flexas) 
Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
Heleen Dura – Van Oord
Rogier van Camp (Leapp)
Hugo de Koning (YoungCapital)
Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
Mark Vletter (Voys)
Martijn van Rossum (Studelta)
Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
Taco Carlier (VanMoof)