iLost, in 2013 nog door Sprout genomineerd als Startup van het Jaar, voert op Oneplanetcrowd een campagne met als inzet 100.000 euro. Met nog 50 dagen te gaan staat de teller donderdagochtend op 100.100 euro.
Dé plek voor zoekers en vinders
iLost moet dé plek worden waar zoekers en vinders van verloren voorwerpen naartoe gaan. Gemeenten en bedrijven kunnen hun gevondenvoorwerpenbalie bovendien uitbesteden aan de dienst: dat scheelt een hoop telefoontjes en bewaarkosten. De objecten die niet worden opgeëist, veilt Stegweg voor het goede doel. Inmiddels gebruiken 230 organisaties iLost, waaronder gemeenten Hilversum en Zutphen, Amsterdam Arena en Pathé bioscopen. Dit jaar hoopt iLost in Nederland cashflowpositief te worden.
Benelux
Met het gecrowdfunde kapitaal wil oprichter Hanneke Stegweg haar dienst verder uitbouwen in Europa. Het doelbedrag van een ton is voldoende om daarmee te beginnen in België en Luxemburg en de software achter de site en apps doorontwikkelen. Maar de volgende 2,5 ton biedt de kans om ook Duitsland, Frankrijk en Engeland in te trekken. Om een idee te geven over de schaalbaarheid van haar business: jaarlijks duiken in de VS en EU 528 miljoen gevonden voorwerpen op. Als iLost daarvan 0,3 procent op zijn site krijgt en terugbezorgt, is dat goed voor een omzet van 25 miljoen euro.
Communities stapelen
Prima businesscase, maar hoe krijg je de vaart in een crowdfundingcampagne? Hanneke Stegweg legt desgevraagd uit hoe ze daarvoor verschillende netwerken heeft inzet. ‘Allereerst hebben we natuurlijk de 30.000 mensen kunnen aanschrijven die ooit met iLost te maken hebben gehad, of met het door ons overgenomen Doormijgevonden.nl. Daarnaast heeft Oneplanetcrowd 14.000 investeerders die het op de hoogte houdt van nieuwe campagnes.’
The Next Women
Als extra community kon Stegweg ook nog The Next Women bijschakelen, het vrouwenplatform dat haar ooit uitriep tot beste startup pitcher. ‘Dat verklaart ook waarom we gekozen hebben voor Oneplanetcrowd: The Next Women heeft een programma waarmee het female entrepreneurs steunt: de tweede 10 procent van het doelbedrag is gestort door hen.’
Kickoff meeting
Wat volgens Stegweg ook geholpen heeft om de crowd te activeren, is een kick-off event een week voor de start van de campagne. ‘We hielden bij een klant, de Stadsschouwburg van Amsterdam, een informatie-avond. Daar kwam een man of zeventig op af, die met andere vragen kwamen dan we hadden voorzien. We hebben iedereen naar huis gestuurd met het uitdrukkelijke verzoek: laat dit weten aan 5 anderen. Zet het niet zomaar op Facebook of zo, maar benader echt vrienden van wie je weet: die vinden het vast leuk om mee te doen.’
Publiciteit
De crowdfundingcampagne is ook echt bedoeld om de community achter iLost te vergroten: toegang tot geld van informals had de startup al, mede dankzij het acceleratorprogramma Startupbootcamp. Publiciteit was geen doel op zich. ‘Per dag gaan ik weet niet hoeveel campagnes live, daar haal je de pers niet mee. We sturen ook nu pas een persbericht uit, nu we ons doel hebben gehaald. Anders heb je niks te melden.’
Sprintje
Stegweg verzekert dat het snel behalen van het doel niet is voorgekookt. ‘Afgezien van The Next Women kan ik van geen enkele investeerder zien wie erachter zit, dat hoor ik pas aan het eind. Maar het is wel belangrijk om in het begin de vaart erin te houden. Dat snelle sprintje is echt hard nodig, dat hebben we iedereen ook op het hart gedrukt. Om de gang er in te houden, hebben we ook onze community gefaseerd ingelicht. Telkens een plukje, om iedere dag progressie te kunnen laten zien.’
Convertible notes
Voor de fijnproevers: de crowd investeert middels een achtergestelde in converteerbare lening met een looptijd van vijf jaar, tegen een rente van 4 procent per jaar. Zodra een grote investeerder instapt in die tussentijd, kan de obligatielening worden omgezet in certificaten van aandelen. ‘Bij Oneplanetcrowd is de ervaring dat 90 procent van de investeerders daarvoor kiest.’
Hier legt Stegweg haar plannen uit: