Vreselijk kerstnieuws voor deelbakfietsbedrijf Cargoroo: het is failliet verklaard. Een betaalbare oplossing voor korte ritjes met spullen of kinderen, dat geld en materialen voor aanschaf van een bakfiets bespaarde. En een duurzamer alternatief voor de auto.
Maar ja. Nederlands. Tech. Milieubesparend. Lokaal van waarde, in samenwerking met gemeentes. In het huidige ondernemersklimaat is dit een bijna suïcidaal bedrijfsmodel. Cargoroo mag net als duurzame scaleups EVBox (laadpalen), Umincorp en tientallen recycling, zonnepanelen- en warmtepompbedrijven de deuren sluiten.
Lees ook: Volle daken, politiek gezwabber en slechte pers: ‘perfect storm’ treft solarbedrijven
Stormram van Uber
Laten we het in perspectief plaatsen. Het Amerikaanse deelplatform Uber mocht met goedkoop geld in zijn eerste vijftien jaar 32 miljard (!!) dollar verlies maken en was pas in 2023 voor het eerst winstgevend. Op prijs verdrong het zo (Europese) concurrenten.
Als bijna monopolist pakt het nu hoge marges van chauffeurs, bezorgers en klanten. En waar Cargaroo een onnodige aanbesteding in Amsterdam verloor, wat mede leidde tot hun faillissement, had Uber onder andere oud-Eurocommissaris Nelie Kroes als adviseur om overheden te beïnvloeden.
Regelgeving uitgekleed
Als je verbaasd bent over het zoveelste Nederlandse bedrijf dat omvalt, is het tijd om je beeld aan te passen. Duurzame uitdagers hebben niet alleen minder geld en schaalvoordelen, concurrenten ontvangen hier miljarden (fossiele) subsidies, terwijl ze niet afrekenen voor fijnstofvervuiling, brandstofklimaatschade of arbeidsuitbuiting.
Lees ook: Duurzame startups hebben het in Nederland extra moeilijk: ‘Terwijl we ze keihard nodig hebben’
Beleid dat Cargoroo had geholpen, is recent juist ontmanteld, zoals de fijnstofvrije binnensteden (verbod op zware diesels). Dankzij een klaagzang over regeldruk van een conservatieve bedrijvenlobby. Ja, verduurzamen kost wat op de korte termijn. Maar het bespaart veel meer op de langere termijn aan zorgkosten, klimaatschade, grondstoffen en opvang van (economische-) vluchtelingen.
Dividend vloeit Nederland uit
Natuurlijk moet regelgeving simpeler en flexibeler. Maar is de grote rem op ons ondernemerschap nu echt klimaat- en mensenrechtenbeleid? Als je als ondernemer UBO-verklaringen moet uploaden, het arbocircus door moet, een bankrekening moet openen, dan kom je bureaucratie tegen die onnodig is.
En: wat pas echt een molensteen aan onze concurrentiepositie is? Tientallen miljarden dividenduitkering die grotendeels Nederland uitvloeien, ten koste van R&D, lokaal en duurzaam ondernemerschap. En wat te denken van die miljarden fossiele subsidies?
Lees ook: Fossiele subsidie is als een cocaïne-infuus voor een verslaafde
Steun voor impact-ondernemers
De winnaars van 2024 zijn de conservatieve bedrijven achter dieselbusjes, importplastics en ultrafastfashion. Hun klaagzang onder het mom van de Nederlandse concurrentiepositie was zo oorverdovend, dat de verliezers in stilte verstikten: Nederlandse impact-ondernemers.
Het ministerie van Economische Zaken werkt aan miljardensteunpakketten voor de allergrootste – in meerderheid buitenlandse – industriebedrijven. Waar zijn de miljardensteunpakketten voor duurzamer, innovatief ondernemerschap van eigen bodem? Geef ze niet langer de kruimels, maar de taart. Maak in 2025 van Cargoroo de gouden kans.