Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob voelt de zweep van het zwerfkapitaal

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer voelt Bob de zweep van het zwerfkapitaal.

VAN Rob 
AAN Bob
ONDERWERP meeting
Bob,
De meeting met de bestuursvoorzitter is verplaatst. Vrijdag kan echt niet doorgaan, want die lui van het Britse hedge fund ITPLKN hebben laten weten vrijdag de hele dag met onze bestuursvoorzitter te willen discussiëren over de paragrafen 234-a en 411-f uit ons jaarverslag. Zoals je zult begrijpen, Bob, moeten we dezer dagen op elk verzoek van welk hedge fund dan ook ingaan. Vandaar dat jij en je mensen nu niet vrijdag maar donderdag om 10 uur worden verwacht.
Met excuses,
Rob van den Hoven
Secretary to the Board

Kees, Michael, Louis, Renate,
Onze meeting met de bestuursvoorzitter is verplaatst van vrijdag naar donderdag. Er komen wat mensen van een hedge fund op bezoek en kennelijk krijgen die tegenwoordig voorrang boven alles. Lullig natuurlijk, temeer daar we de hele donderdag hadden ingeruimd om onze presentatie voor te bereiden, opdat het allemaal wat vlotter gaat dan vorig kwartaal. Ik stel dan ook voor dat we de voorbereiding nu woensdag doen, van 10-17 uur. Ik weet het: lastig om al die agenda’s om te gooien, en zeker lastig voor Renate die haar vrije dag zal moeten inleveren, maar het is nou eenmaal even niet anders.
Met excuses,
Bob

Bob,
Daar ben ik weer. Wederom sorry, maar donderdag gaat ook niet lukken. Onze bestuursvoorzitter krijgt nu ineens een ingelaste video conference call voor de kiezen met het Canadese hedge fund WTPOF dat zestien splitsingopties wil bespreken en trouwens ook 112 vragen heeft over ons internationale fiscale beleid van de afgelopen acht jaar. Dat vergt nogal wat voorbereiding, dus willen we de meeting met jou en je mensen verplaatsen naar volgende week maandag. Oké?
Met excuses,
Rob van den Hoven
Secretary to the Board

Kees, Michael, Louis, Renate,
Héél lastig, maar de meeting is nu weer verzet naar aanstaande maandag. Nu weer omdat het Canadese hedge fund WTPOF een ingelaste meeting eist. Lastig dat we nu weer onze agenda’s moeten herschikken, maar het is niet anders. En Kees: ja, ik weet dat je een lang weekend in Rome hebt gepland, maar als onze belangrijkste financiële man kan ik je maandag toch echt niet missen. Voorbereiden doen we nu vrijdag.
Met excuses,
Bob

Bob,
Ja, je zult mij nu wel erg vervelend gaan vinden, maar wij worden hier op het Hoofdkantoor zelf ook helemaal tureluurs van die hedge funds. Nu eist het Argentijnse hedge fund FGVBMP dat we hen zondagavond om 23 uur op Schiphol uitleggen wat paragraaf 131-k in het supplement van ons jaarverslag precies voor financiële consequenties heeft voor de komende twee kwartalen. Het zal in elk geval nachtwerk worden en dus kunnen we de meeting op maandag met jou en je mensen beter cancellen. Zullen we zeggen volgende week woensdag? Dat zal dan wel vanaf 20.45 uur worden, want we vliegen die dag eerst naar Berlijn om aan het Duits-Russische hedge fund DWATPL uit te leggen waarom wij vooralsnog weigeren om nog voor 1 juli zes van onze zeven divisies in de etalage te zetten.
Met excuses,
Rob van den Hoven
Secretary to the Board

Kees, Michael, Louis, Renate,
Het wordt nu héél vervelend, maar de meeting is nu volgende week woensdag, vanaf 20.45.
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
Sorry, Bob, sorry, sorry, sorry: hedge fund DMKXW uit Los Angeles laat ons net telefonisch weten dat ze ons hele concern willen rippen in 87 onderdelen en die allemaal tegelijk in de etalage zetten. Onze bestuursvoorzitter ontplofte bijna letterlijk toen ik het hem net vertelde. Maar goed, een en ander heeft wel als consequentie dat we volgende week vanaf Berlijn meteen doorvliegen naar Los Angeles, waar we zullen proberen om DMKXW dit idee uit het hoofd te praten. Ik vermoed dat we dan meteen doorgaan naar Chicago, want hedge fund MNPKLP heeft zojuist per e-mail geëist dat onze bestuursvoorzitter binnen twee weken opstapt.
Met excuses,
Rob van den Hoven
Secretary to the Board

Kees, Michael, Louis, Renate,
Ik heb net Rob van den Hoven aan de lijn gehad. Onder voorbehoud hebben we nu volgende week zaterdag een video conference call met onze bestuursvoorzitter. De meeting is om 3 uur ’s nachts, wegens het tijdsverschil met Chicago, en Rob waarschuwt bij voorbaat dat het enkele uren later kan worden en staat niet in voor het humeur van onze bestuursvoorzitter.
Bob

Meer Bob de manager?

CSRD: Last of kans? Dit vinden NS en Renewi ervan

In samenwerking met Renewi - Bedrijven kunnen er niet meer omheen: de nieuwe EU-regels (CSRD) verplichten ze om hun impact op mens en milieu inzichtelijk te maken. Is dit een administratieve last of juist een kans om slimmer en duurzamer te ondernemen? NS en Renewi lopen voorop en delen hun ervaringen, valkuilen en tips.

sacha göddeke mulder ns sanders leenders renewi
Sacha Göddeke-Mulder, directeur Duurzaam Ondernemen bij de NS, en Sander Leenders, commercieel directeur Benelux bij Renewi.

Sander Leenders is commercieel directeur Benelux bij Renewi en Sacha Göddeke-Mulder directeur Duurzaam Ondernemen bij de Nederlandse Spoorwegen. Wat zijn hun inzichten, voortgang en tips?

Wat houdt de CSRD precies in?

Sander Leenders (Renewi): ‘De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven vanaf 2024 verplicht stelt te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Ik zie de CSRD niet alleen als een verplichting, maar juist als een enorme kans om duurzaamheid structureel te verankeren in bedrijfsvoering. Het gaat niet alleen om het voldoen aan regelgeving, maar om het creëren van een toekomstbestendig bedrijfsmodel waarin duurzaamheid centraal staat. CSRD is geen eindpunt, maar een startpunt voor verdere verduurzaming.’

Sacha Göddeke (NS): ‘Ik zie de CSRD vooral als een kans om te verbeteren. Je moet heel precies rapporteren over je duurzaamheidsinspanningen, van uitstoot tot governance. Dat is niet eenvoudig, maar op den duur geloof ik dat dit veel kan opleveren. Het biedt waardevolle inzichten en stimuleert bedrijven om van elkaar te leren.’

Wat doen jullie op het gebied van circulariteit, één van de onderwerpen binnen CSRD?

Göddeke: ‘Bij NS zijn we zuinig met grondstoffen. Door circulair ontwerpen en circulair inkopen hebben we minder (nieuwe) grondstoffen nodig en voorkomen we afval in de toekomst.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment recyclen we 66,2 procent van het afval, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.

Is de CSRD een lust of een last?

Leenders: ‘Duurzame en commerciële impact gaan uiteindelijk hand in hand. Wij en klanten zoals NS hebben al heel hoge duurzaamheidsambities. Nu we hier uitgebreid over moeten rapporteren, kost dat extra tijd. Maar uiteindelijk brengt de CSRD versnelling: door inzichtelijk te maken waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo kunnen we uiteindelijk sneller grote stappen zetten.’

Göddeke: ‘Het is veel werk, maar vooral een lust. Mijn team besteedt de helft van de tijd aan meten en rapporteren. Dit noem ik “vertragen om te versnellen”. Als we onze administratie nu op orde brengen, hebben we later meer inzicht in welke duurzaamheidsinitiatief de meeste impact heeft. Bovendien verplicht de richtlijn ook bedrijven die minder met duurzaamheid bezig waren om ermee aan de slag te gaan. Dat is een groot voordeel. Vanwege de ketenverplichting hebben wij duurzaamheidsdata nodig van bijvoorbeeld retailers op onze stations. Dat zijn grote bedrijven als Albert Heijn en Hema, maar ook eenmanszaken. Dankzij CSRD hebben we meer info, spreken we dezelfde taal en wordt verduurzaming nog meer een gezamenlijk doel.’

Samenwerking tussen Renewi en NS, hoe pakken jullie het minimaliseren van restafval aan?

Renewi en NS werken al vijf jaar samen om restafval te minimaliseren door zoveel mogelijk te scheiden voor recycling. Leenders: ‘Afval is slechts een deel van de CSRD, maar wel heel tastbaar aspect. Ons Renewi EcoSmart-team helpt NS dagelijks met verduurzaming. We proberen, testen, verbeteren. Vaak beginnen we met een kleine pilot, bijvoorbeeld op één stationslocatie. Wanneer die slaagt, breiden we uit. We hebben bijvoorbeeld de afvalscheiding van stations nog verder uitgebreid. Zo zamelen we bijvoorbeeld etensresten gescheiden in op stations als er een professionele keuken is. Op kantoren en werkplaatsen heeft onze samenwerking in twee jaar tijd al geleid naar 19 procent minder restafval door onder andere betere scheiding van papier en etensresten.’

ns afvalbakken
NS realiseerde een daling van 19 procent restafval op kantoor met nieuwe afvalscheidingsbakken en heldere communicatie.

Göddeke: ‘De samenwerking omvat meer dan alleen afval. We leren hoe de afvalstromen lopen, of de afvalstromen zuiver zijn en wat we kunnen doen om afval te verminderen. Op dit moment werken we samen aan CSRD. Zo leren we data te delen met ketenpartners.’

Wat zijn concrete projecten die zorgen voor minder afval?

Leenders: ‘We werken aan slimme afvalscheiding op meerdere manieren. Zoals met containers die gesplitst zijn in twee of drie soorten afvalstromen. Betere scheiding aan de bron, verhoogt het recyclingpercentage. Zo hebben we speciale containers waar bijvoorbeeld over de datum brood in kan zonder dat het uitgepakt hoeft te worden. Dat is extra logistiek voor ons, maar maakt recycling voor de retailers op de stations makkelijker.’

Göddeke: ‘Gedragsverandering en bewustwording spelen een grote rol. We gebruiken data om te analyseren hoe afval wordt weggegooid en passen vervolgens verpakkingen en prullenbakken aan. Zo stimuleren we personeel, reizigers en retailers om beter te recyclen. Daarnaast zetten we in op het voorkomen van afval. Reizigers kunnen hun waterflessen gratis bijvullen bij watertappunten op stations en krijgen korting wanneer ze hun eigen beker meenemen voor een kopje koffie. Hierdoor maken we duurzame keuzes aantrekkelijker én verminderen we de afvalberg.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment kunnen we 66,2 procent van het afval recyclen, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.’

ns tafeltennistafel recycling
Afval bestaat niet voor NS. Deze tafeltennistafel is gemaakt van 20 jaar oude treinvloeren, die vrijgekomen zijn bij de modernisering van dubbeldekkers.

Wat is jullie belangrijkste tip voor andere bedrijven?

Göddeke: ‘Zie rapporteren op CSRD vooral als een kans. Maak inzichtelijk hoe je ervoor staat en met welke partners in de keten je moet samenwerken. Een belangrijke verandering is namelijk dat bedrijven niet langer alleen naar hun eigen activiteiten kijken, maar naar de gehele waardeketen. Dit betekent ook de impact van leveranciers en productieprocessen. Kijk naar circulaire ketenoplossingen en focus op samenwerking binnen ecosystemen om impact te verminderen. Dat is niet eenvoudig, dus begin op tijd.’

Leenders: ‘Met afval reduceren kun je vandaag al beginnen. Bijvoorbeeld door goed naar je inkoopproces te kijken welk afval er binnenkomt via leveranciers. Begin klein met een pilot. Laat zien dat het kan en loont. Zoek partners en leer van elkaar. Je kunt het niet alleen.’