Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob voelt de zweep van het zwerfkapitaal

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer voelt Bob de zweep van het zwerfkapitaal.

VAN Rob 
AAN Bob
ONDERWERP meeting
Bob,
De meeting met de bestuursvoorzitter is verplaatst. Vrijdag kan echt niet doorgaan, want die lui van het Britse hedge fund ITPLKN hebben laten weten vrijdag de hele dag met onze bestuursvoorzitter te willen discussiëren over de paragrafen 234-a en 411-f uit ons jaarverslag. Zoals je zult begrijpen, Bob, moeten we dezer dagen op elk verzoek van welk hedge fund dan ook ingaan. Vandaar dat jij en je mensen nu niet vrijdag maar donderdag om 10 uur worden verwacht.
Met excuses,
Rob van den Hoven
Secretary to the Board

Kees, Michael, Louis, Renate,
Onze meeting met de bestuursvoorzitter is verplaatst van vrijdag naar donderdag. Er komen wat mensen van een hedge fund op bezoek en kennelijk krijgen die tegenwoordig voorrang boven alles. Lullig natuurlijk, temeer daar we de hele donderdag hadden ingeruimd om onze presentatie voor te bereiden, opdat het allemaal wat vlotter gaat dan vorig kwartaal. Ik stel dan ook voor dat we de voorbereiding nu woensdag doen, van 10-17 uur. Ik weet het: lastig om al die agenda’s om te gooien, en zeker lastig voor Renate die haar vrije dag zal moeten inleveren, maar het is nou eenmaal even niet anders.
Met excuses,
Bob

Bob,
Daar ben ik weer. Wederom sorry, maar donderdag gaat ook niet lukken. Onze bestuursvoorzitter krijgt nu ineens een ingelaste video conference call voor de kiezen met het Canadese hedge fund WTPOF dat zestien splitsingopties wil bespreken en trouwens ook 112 vragen heeft over ons internationale fiscale beleid van de afgelopen acht jaar. Dat vergt nogal wat voorbereiding, dus willen we de meeting met jou en je mensen verplaatsen naar volgende week maandag. Oké?
Met excuses,
Rob van den Hoven
Secretary to the Board

Kees, Michael, Louis, Renate,
Héél lastig, maar de meeting is nu weer verzet naar aanstaande maandag. Nu weer omdat het Canadese hedge fund WTPOF een ingelaste meeting eist. Lastig dat we nu weer onze agenda’s moeten herschikken, maar het is niet anders. En Kees: ja, ik weet dat je een lang weekend in Rome hebt gepland, maar als onze belangrijkste financiële man kan ik je maandag toch echt niet missen. Voorbereiden doen we nu vrijdag.
Met excuses,
Bob

Bob,
Ja, je zult mij nu wel erg vervelend gaan vinden, maar wij worden hier op het Hoofdkantoor zelf ook helemaal tureluurs van die hedge funds. Nu eist het Argentijnse hedge fund FGVBMP dat we hen zondagavond om 23 uur op Schiphol uitleggen wat paragraaf 131-k in het supplement van ons jaarverslag precies voor financiële consequenties heeft voor de komende twee kwartalen. Het zal in elk geval nachtwerk worden en dus kunnen we de meeting op maandag met jou en je mensen beter cancellen. Zullen we zeggen volgende week woensdag? Dat zal dan wel vanaf 20.45 uur worden, want we vliegen die dag eerst naar Berlijn om aan het Duits-Russische hedge fund DWATPL uit te leggen waarom wij vooralsnog weigeren om nog voor 1 juli zes van onze zeven divisies in de etalage te zetten.
Met excuses,
Rob van den Hoven
Secretary to the Board

Kees, Michael, Louis, Renate,
Het wordt nu héél vervelend, maar de meeting is nu volgende week woensdag, vanaf 20.45.
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
Sorry, Bob, sorry, sorry, sorry: hedge fund DMKXW uit Los Angeles laat ons net telefonisch weten dat ze ons hele concern willen rippen in 87 onderdelen en die allemaal tegelijk in de etalage zetten. Onze bestuursvoorzitter ontplofte bijna letterlijk toen ik het hem net vertelde. Maar goed, een en ander heeft wel als consequentie dat we volgende week vanaf Berlijn meteen doorvliegen naar Los Angeles, waar we zullen proberen om DMKXW dit idee uit het hoofd te praten. Ik vermoed dat we dan meteen doorgaan naar Chicago, want hedge fund MNPKLP heeft zojuist per e-mail geëist dat onze bestuursvoorzitter binnen twee weken opstapt.
Met excuses,
Rob van den Hoven
Secretary to the Board

Kees, Michael, Louis, Renate,
Ik heb net Rob van den Hoven aan de lijn gehad. Onder voorbehoud hebben we nu volgende week zaterdag een video conference call met onze bestuursvoorzitter. De meeting is om 3 uur ’s nachts, wegens het tijdsverschil met Chicago, en Rob waarschuwt bij voorbaat dat het enkele uren later kan worden en staat niet in voor het humeur van onze bestuursvoorzitter.
Bob

Meer Bob de manager?

LinkedIn dwingt nu ook professionals in de iktatuur: heel zakelijk Nederland wordt vlogger

Sinds kort beloont LinkedIn het maken van videocontent, waardoor berichten met alleen maar tekst of foto’s minder opvallen. Ondernemers en ambitieuze professionals ontkomen al langer niet aan de iktatuur, maar dankzij LinkedIn worden we allemaal influencer – of we dat nou willen of niet.

linkedin vloggen video
Foto: Getty Images

Menig founder zal onderschrijven dat het aan het begin van een onderneming belangrijk is om ‘kabaal te maken’: zoveel mogelijk mensen laten weten dat je bedrijf bestaat.

Ook ambitieuze professionals werken aan het personal brand. Meer zichtbaarheid zorgt voor een opvallender profiel dan andere kandidaten voor dezelfde vacature. Wie zich wel eens online manifesteert, herkent deze digitale spagaat: het is vrijwel onmogelijk om online helemaal jezelf te zijn.

Schrijver Bas Heijne verwoordde dat mooi in NRC: ‘We leven allemaal in een aandachtscultuur. Je wil jezelf laten zien, aandacht vragen voor iets dat je hebt gemaakt of meegemaakt, iets verkopen of applaus krijgen. Het is een constante competitie in een overvolle arena.’

‘Wie de blik van anderen wil vangen in de digitale wereld, moet zichzelf of zijn waar een beetje aantrekkelijk ensceneren, alsof je een podium beklimt voor een publiek of een studio binnenloopt waarin je alle camera’s op je gericht weet. Je bent het zelf, maar net even anders.’

De digitale dorpspomp

Dat betekent overigens niet dat de hele Zuidas alleen maar bezig is met het maken van TikTok-filmpjes. Kenniswerkers verzamelen zich doorgaans rondom de digitale dorpspomp LinkedIn.

Successen worden er gevierd (‘ik ben dankbaar voor), kwetsbaarheid geveinsd (‘lang getwijfeld of ik dit zou delen) en bescheidenheid getracht (‘mag bekend maken dat’). Zo blijkt maar weer: elk platform heeft eigen mores en jargon. Het zijn stijlregels die dankbaar worden gepersifleerd:

Elke ondernemer of ambitieuze professional wordt uiteindelijk in enige mate (LinkedIn-)influencer, of-ie dat nou wil of niet. Het is de iktatuur: de dictatuur van het ik, dat gezien, gevierd en gedeeld moet worden.

Race to the bottom

Bedrijfspagina’s bereiken namelijk minder gebruikers dan persoonlijke profielen. Tesla heeft zo’n 20 miljoen volgers op X; Elon Musk heeft er 200 miljoen. Mensen doen liever zaken met andere mensen dan met een organisatie; marketeers noemden dat human-to-human-marketing (die term mag je briljant en/of vreselijk vinden).

Het Ik heeft dankzij sociale media een steeds belangrijkere plek in de maatschappij, bewijst ook de verkiezing van Time’s Person of the Year in 2006: You.

LinkedIn staat bekend als een ethischer platform dan X, Facebook, Instagram en TikTok. Het zakelijke sociale medium investeert in een serieuze redactie, drijft niet op polarisatie (zoals X), verpest het zelfbeeld van kinderen niet (Facebook en Instagram) en maakt jongeren niet binnen een half uur moedwillig verslaafd (TikTok). Maar ook LinkedIn is sinds kort gevangen in de race to the bottom om aandacht en schermtijd.

LinkedIn volgt

TikTok groeide als kool, omdat korte filmpjes ervoor zorgen dat gebruikers langer in de app blijven. Jaloers op het succes van TikTok, lanceerde Instagram een soortgelijke feature: Reels. En YouTube ‘bedacht’ Shorts.

Sinds een maand volgt LinkedIn het voorbeeld van andere platformen en beloont makers van videocontent met meer bereik. Anekdotisch bewijs: mijn video’s krijgen 100.000 views, berichten met alleen tekst zo’n 1.000 kijkers (!).

Dankzij video’s blijven meer mensen langer op LinkedIn, zodat Microsoft (eigenaar van LinkedIn) meer advertenties verkoopt en dus meer aandeelhouderswaarde creëert. Kapitalisme en technologie schudden elkaar de hand in het ooit idealistische Silicon Valley.

Meer engagement met vloggen

Daarom mag verwacht worden dat elke ingenieuze ingeving van andere platformen wordt overgenomen door LinkedIn. Het brengt ons op de vraag of YouTube het voorland is van LinkedIn.

Wordt zakelijk Nederland niet alleen influencer, maar na verloop van tijd ook vlogger? Waren de TikTok-dansjes van ceo’s niet cringe genoeg? Volgens LinkedIn leveren video’s 1,4 keer meer engagement op dan andere formats op LinkedIn.

Frankwatching raadt aan een video niet langer te laten duren dan 90 seconden. Met andere woorden: lovenswaardig dat jouw bedrijf bezig is met een relativiteitstheorie 2.0, maar als het niet in een filmpje past van anderhalve minuut jammer dan.

De schaamte ervaren

Heijne, wederom, weet wat ondernemers en managers te wachten staat: ‘En dus moet je je positie voortdurend bevechten. Dat verklaart de verslaving aan clicks en likes, de behoefte om gezien te worden.’

‘Die verleiding om gezien te willen worden is onweerstaanbaar, maar ook is er schaamte – schaamte voor je eigen berekendheid, de al te opzichtige behoeftigheid, het alledaagse exhibitionisme van het kijk-toch-even-naar-mij.’ Schaamte die we allemaal, vroeger of later, ervaren als we voor LinkedIn onze camera in selfiestand zetten.

Meer lezen van Aaron Mirck: