Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Kleur bekennen

Kleuren vertellen meer over je dan je in eerste instantie denkt. Door kleuren te dragen die meer over jezelf vertellen, zet je een verandering in gang, stelt Podiumauteur Marieke Blok.

In het artikel van Podiumauteur Callista Roelofs staat hoe wij in Nederland omgaan met onszelf ten aanzien van opvallen en laten zien dat je goed bent. Opvallen; zelfs positief opvallen is iets wat we als lastig ervaren. Zeggen dat je goed bent laten we liever over aan anderen die dat over ons zeggen.

Geel, oranje en groen

Heel veel Nederlanders, zowel mannen als vrouwen, houden niet heel erg van de kleuren geel, oranje en groen. En laten dat nou net de kleuren zijn die iets vertellen over opvallen, het lef hebben en luisteren naar je hart. Het grappige is dat wanneer je vraagt aan mensen wat ze het liefste zouden willen doen, dat vaak dingen zijn die juist te maken heben met die kleuren. We willen graag naar ons hart luisteren, maar durven het niet. We willen graag het lef hebben om die dingen te doen die we willen doen. En willen graag gehoord, gezien en gekend worden in onze kwaliteiten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Door heel simpel deze kleuren te gaan dragen kan je het proces van luisteren naar jezelf, het lef hebben en gezien worden, op gang brengen. Door het dragen ben jij je bewust van de kleuren die je draagt. Maar veel belangrijker; door het dragen van deze kleuren gaan anderen anders op je reageren. Immers; actie roept reactie op. En zo kan je iets op een zachte manier doorbreken.

Non-verbaal

Werken met kleuren is non-verbaal iets vertellen over jezelf. En omdat kleur op een onbewust niveau werkt, hoef je het niet van de daken te schreeuwen om het toch effectief te laten zijn. Kleuren komen nooit zomaar in je leven en vertrekken ook nooit zo maar weer uit je leven. Jouw kledingkast kan veel vertellen over waar je nu staat en wat je volgende stap kan zijn.

Tips:

  1. Draag vooral keuren die je kiest van uit je hart.
  2. Laat je geen kleuren aanpraten; al is het mode.
  3. Laat jouw kleding communiceren wat je de wereld wilt vertellen over jezelf.
  4. Stel jezelf de vraag of de kleur(en) van je visitekaartje jouw doelen en/of persoonlijkheid ondersteunen.

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Marieke Blok, eigenaar van Kleurkracht, een adviesbureau voor personal branding en imagoadvies. Marieke geeft trainingen en lezingen.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Inclusive30: Wie maken Nederlandse bedrijven écht inclusiever?

MT/Sprout publiceert in april de Inclusive 30 van 2025, dé lijst met mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. Wie mag er volgens jou niet ontbreken?

inclusive 30 2024
Inclusive30-alumni Eva de Mol (CapitalT), Sander van't Noordende (Randstad), Ingrid Tappin (Techleap), Jasper Kool (Social Capital) en Nancy Poleon (BrandedU).

Als het over diversiteit en inclusie gaat, zijn goede intenties een mooi begin, maar maken daden pas het verschil. Wie zijn de mensen die over de daadkracht, kennis en visie beschikken die de BV Nederland aantoonbaar diverser, maar vooral inclusiever maken?

MT/Sprout publiceerde in 2021 de eerste Inclusive30: hét podium voor inclusieve doeners, leiders en denkers die aantoonbaar impact maken. Die anderen inspireren om hun voorbeeld te volgen, zodat Nederlandse bedrijven inclusiever worden. Iemand aanmelden voor de Inclusive30 van 2025? Dat kan onderaan het artikel.

Wie maakt echt meters?

Waarom een lijst? Diversiteit en inclusiviteit versterken de slagkracht en de kwaliteit van Nederland, dat is al vaak genoeg bewezen. Het beter benutten van (schaars) talent, besluitvorming die is afgestemd op de belangen van alle stakeholders, nieuwe marktkansen door inspelen op behoeften van onderbelichte doelgroepen: nut en noodzaak van D&I zijn zonneklaar. En natuurlijk staan ze op de agenda van elke leider. Maar: wie maakt er echt meters mee?

Lees ook: De Inclusive30 van 2024: deze leiders maken het Nederlandse bedrijfsleven écht inclusiever

Leiders, rolmodellen, ondernemers

Die mensen zoeken we, en geven we graag een podium. Zij dragen bij aan inclusiviteit door als rolmodel te dienen en zelf diversiteit en inclusiviteit actief uit te dragen. Door binnen bedrijven concrete projecten op te pakken, of door als leider de transitie op de strategische agenda te verankeren.

De MT/Sprout Inclusive30 geeft een podium aan mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. De jaarlijkse lijst wordt mede mogelijk gemaakt door Whyz Executive Search.

Ondernemers die het goede voorbeeld geven of met hun (tech)producten of diensten het Nederlandse bedrijfsleven pluriform succes brengen, horen wat ons betreft ook op de lijst. En ook de denkers en bestuurders die ‘vanaf de zijlijn’ de BV Nederland in beweging krijgen.

Aantoonbaar verschil maken

MT/Sprout laat zich bij het samenstellen van de Inclusive30 adviseren door D&I-experts, recruiters en andere bronnen uit ons netwerk. Toch willen we geen kandidaten missen voor onze longlist. Daarom vragen we ook jou input, met de vertrouwde vraag: ben jij/ken jij…?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor toelating tot de Inclusive30 zijn natuurlijk niet mathematisch. We zoeken boven alles personen die, al dan niet als leider van hun bedrijf, ten minste aantoonbaar verschil hebben gemaakt in de bevordering van inclusiviteit in het Nederlandse bedrijfsleven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor opname in de lijst:

  • de persoon maakt zich sterk voor de bevordering van inclusiviteit en diversiteit;
  • binnen, met of gericht op een onderneming;
  • vanuit een rol als leider, expert, dienstverlener of rolmodel;
  • die inspanning heeft een meetbaar, aantoonbaar of ten minste inspirerend verschil gemaakt op weg naar meer inclusiviteit en diversiteit in het Nederlandse bedrijfsleven;
  • de persoon heeft niet eerder in de Inclusive30 gestaan.

Aanmelden kan tot woensdag 5 februari.

Laat ons hieronder weten wie absoluut op de lijst moet: