Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De beste innovator van Nederland? Misschien wel Theo Maassen

Theo Maassen oogst lof als presentator van Zomergasten. Voor innovatie-expert Simone van Neerven is dat geen verrassing. De cabaretier vindt zichzelf al jaren opnieuw uit en past – bewust of onbewust – lessen uit de innovatieleer toe.

theo maassen zomergasten
Foto: VPRO

Zomaar een stukje uit een van de voorstellingen van Theo Maassen:

‘Wat was er vroeger fijner dan na het warme eten een pak chocoladevla en een pak vanillevla en dat samen in een bakje te gieten. En wat gebeurt er? Komen ze met dubbelvla! Dat wil ik godverdomme zelf doen! Er komen steeds meer producten, maar wat levert dat nou op? Word je daar gelukkiger van? Er is nog nooit zoveel speelgoed geweest en tegelijkertijd hebben kinderen zich nog nooit zo verveeld. Uitvindingen zijn niks anders dan betere middelen naar een minder doel. Maar waarom gebeurt het dan allemaal toch?’

Deze passage is kenmerkend voor hoe Maassen naar de wereld kijkt. Observerend, vol verwondering, verrassende verbanden leggend, hete hangijzers niet uit de weg gaand en maatschappelijk betrokken. En natuurlijk veel humor.

Innovatie brengt inherent onzekerheid, creativiteit en een speciale mentaliteit met zich mee die niet alle mensen hebben of willen omarmen. Wat onderscheidt innovatieve individuen van anderen? En wat heeft Theo Maassen daarmee te maken?

Theo Maassen is ongekend nieuwsgierig

Maassen is enorm op z’n gemak met zichzelf. Hij gedijt bij chaos, is verbaal sterk, sociaal slim, superintelligent, geestig en ongekend nieuwsgierig.

De drang naar alles willen weten en begrijpen is een eigenschap die hij deelt met de goede innovators. En dat begint bij het scherp kunnen observeren en jezelf afvragen hoe dingen dan precies werken. Zo is bijvoorbeeld ook TikTok ontstaan, zijn er wieltjes onder koffers gekomen en is de ketchupfles op z’n kop komen te staan.

Lees ook: Innovatie begint vaak helemaal niet met een geweldig idee

Verwonderen over absurditeiten

Maassen verwondert zich over de absurditeit van ogenschijnlijk normale dingen van het leven: ‘Vroeger op school met de gym was apenkooien het allermooiste dat er was. En dan vraag ik me af, waarom zijn er dan geen apenkooi-verenigingen? Je kunt bij voetbal, bij hockey, bij tennis, maar niet bij apenkooien. Waarom is dat?’

In die verwondering liggen vaak de kansen om met een nieuw concept of service te komen. Zo zijn antibiotica en Viagra ontstaan, maar ook de magnetron is een gevolg van een toevalligheid die op het juiste moment werd opgemerkt. Het is zoals Socrates ooit zei: ‘Wijsheid begint bij verwondering.’

Verrassende verbanden kunnen leggen

Maassen is een razendsnelle denker en zeer breed geïnteresseerd. Hij leest veel en verdiept zich in allerlei verschillende onderwerpen. Dat maakt dat hij opmerkelijke verbanden kan leggen tussen onderwerpen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben, want wat heeft dubbelvla nou te maken met verveling bij kinderen.

Door te associëren is hij in staat om grote, complexe problemen kleiner en begrijpelijk te maken en ze terug te brengen tot de kern.

Theo Maassen is een rebel pur sang

Maassen is een echte ontregelaar en houdt ervan om mensen te desoriënteren. Hij is koppig en wordt bokkig als hij te maken krijgt met schoolse regels die in zijn ogen absurd zijn of dingen die eigenlijk nergens op slaan: ‘Waarom draag je een stropdas op de plek die het rottigst zit?’

Hij heeft een hekel aan kuddegedrag en de zo-doen-we-het-altijd-hier-mentaliteit. ‘Waar zouden wij nu zijn, als miljoenen jaren geleden, toen het allereerste beestje voorzichtig aan land kroop, dat die andere beestjes hadden geroepen: Hé, da’s niet de bedoeling, hè.’

Met feilloze, soms sarcastische grappen zet hij mensen aan het denken in de hoop dat zij zich vaker gaan afvragen waarom ze dingen achteloos doen of denken.

Lees ook: Innovatie aanjagen? 6 tips om rebellen in je team in hun kracht te zetten

Sterk moreel kompas

Iedere keer weer wijst Maassen ons erop hoe moeilijk het is om de morele integriteit te behouden in onze complexe wereld. Maassen maakt zich in zijn shows oprecht kwaad over wat er gebeurt in de wereld.

‘Twee derde van de wereld lijdt honger, maar wij hebben Pedigree Fresh Bastard. Dat zijn brokjes voor honden die uit hun bek stinken. Het zal je maar overkomen: je hebt een leuke vrouw, een mooi huis, je kinderen doen het goed op school, maar je hond stinkt uit z’n bek!’

Met dit soort grappen laat hij de krankzinnigheid zien van de wereld waarin wij leven. De ene innovatie is nog absurder dan de andere. En wordt de wereld er beter van? Tegenwoordig zou het toch bijna ondenkbaar moeten zijn dat er nog innovaties op de markt komen die niet echt maatschappelijk relevant zijn.

Provocatieve overdrijving

Wat Maassen briljant doet, is zorgen voor een lach. Hij heeft er echt lol in om de confrontatie aan te gaan, maar hij zorgt wel altijd voor een goede sfeer waarin alles gezegd mag en kan worden.

Ondanks dat hij een totaal ander perspectief of idee deelt, wat vaak juist tot polarisatie leidt, is Maassen in staat om te verbinden via humor. Hij maakt zijn punt duidelijk door te overdrijven tot op het randje. Hij laat je lachen terwijl je tegelijkertijd even goed achter je oren krabt en bij jezelf te rade gaat over je eigen denkbeelden en handelen.

Uit talloze onderzoeken komt naar voren hoe belangrijk humor ook op de werkvloer is. Door regelmatig flink te lachen kunnen mensen vrijer denken (ook buiten de bekende ‘veilige’ box) en leggen ze makkelijker verbanden tussen allerlei losse ideeën, waardoor ze beter kunnen nadenken over problemen die om creatieve oplossingen vragen.

Theo Maassen vindt zichzelf continu opnieuw uit

Maar Maassen is niet alleen een kritische grappenmaker. Zoals de meeste succesvolle innovatoren blijkt ook hij een multipotentialite te zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hij begon als cabaretier maar kreeg al snel een paar bijrollen, en later zelfs een hoofdrol in een aantal series en films. Hij bracht twee singles uit die de Mega Top 50 bereikten, startte met presenteren in 2014, maakte in 2018 zijn regiedebuut en werd in 2020 podcastmaker. Ondertussen is hij ook mentor voor jongere cabaretiers en geeft hij zelfs masterclasses aan Amsterdam Kleinkunst Festival kandidaten die op het conservatorium zitten of aan modern variété doen.

Eigenlijk zit in alles wat Theo Maassen doet het creëren van iets nieuws. En het is dus een kwestie van wachten totdat hij zijn eerste innovatie op de markt zal zetten.

Lees ook deze columns van Simone van Neerven: