Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de beste bedrijven in digital consultancy

IBM is wederom het beste bedrijf in de digital consultancy volgens MT-lezers. Vorig jaar deelde het bedrijf de eerste prijs nog met Capgemini, dit jaar is er één procent verschil.

In de categorie 'Digital Consultancy' wordt gevraagd naar het oordeel van de lezer over bedrijven met activiteiten rond ICT-consultancy, zoals behoefteanalyse, architectuur, implementatie, de selectie van partners en budgettering. Dit zijn de bedrijven die het meest worden aanbevolen, met het percentage dat hen aanbeveelt erachter:

1.IBM 19%
2.Capgemini 18%
3.Atos 16%
4.HP16%
5.Accenture 15%
6.KPN 15%
7.Oracle 14%
8.Deloitte Consulting 13%
9.KPMG 13%
10.Cisco 12%
11.Ordina 9%
12.Philips 9%
13.BMC Software 8%
14.Siemens 8%
15.Avanade 6%

Bekijk de volledige ranglijsten in de categorie:

            Onderzoeksverantwoording MT Digital 2016

Vraag een gratis proefnummer aan

Dit verhaal komt uit de meest recente papieren editie van Management Team, die 30 juni verschenen is en in het teken staat van de lijst van de beste digitale dienstverleners. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!

Van minor-project naar ‘major’ speler: hoe DuckDuckGoose wereldwijd deepfakes detecteert

In samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - Van studentenproject aan de TU Delft tot prominente speler in de strijd tegen deepfakes: DuckDuckGoose maakt in slechts vier jaar tijd een indrukwekkende groei door. Mede-oprichter Parya Lotfi deelt haar ervaringen als ondernemer in de techsector en belicht hoe haar startup, met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), zich opmaakt voor verdere internationale expansie.

duck duck goose ai parya lotfi

Markante speeches van Barack Obama of Mark Rutte, of video’s waarin Nicolas Cage in iédere denkbare filmrol verschijnt: in 2017 en 2018 gingen de eerste deepfake-video’s viraal. Zes jaar later is de technologie, mede door de verdere ontwikkelingen op het gebied van AI, in staat om de grenzen tussen echt en nep nóg verder te vervagen.

‘Er waren een paar grappig bedoelde deepfake-video’s in omloop, maar we realiseerden ons snel dat als iemand een deepfake kon maken met heel andere intenties’, vertelt Parya Lotfi, medeoprichter van DuckDuckGoose. 

Want, zegt Lotfi, we presenteren ons gezicht tegenwoordig overal. ‘Een korte opname is genoeg om een live deepfake-model van te maken, in video- of audio-vorm, waar vervolgens fraudepogingen mee gedaan kunnen worden. We zagen al snel dat er veel usecases waren die negatief konden uitpakken. Van het verspreiden van nepnieuws en identiteitsfraude tot het maken van X-rated content of zelfs zelfmoordfilmpjes met een beeltenis. Er moest een oplossing komen.’

Echtheid binnen enkele seconden verifiëren

Intussen kan DuckDuckGoose met geavanceerde software binnen enkele seconden de echtheid van een audiofragment, video of foto laten zien. Met een nauwkeurigheid van zo’n 95 procent. Na constructieve feedback van potentiële eindgebruikers, zoals de politie en inlichtingendiensten, besloten drie van de vijf oorspronkelijke teamleden door te gaan. 

Die keuze had voor Lotfi óók een persoonlijk tintje. ‘Ik deel zelf niet veel op social media, maar ik kreeg ineens een bericht op LinkedIn van iemand die via Telegram een berichtje van mij zou hebben ontvangen. Het was iemand die mijn profielfoto, mijn naam én mijn trackrecord aan opleidingen en werkervaring had gekopieerd, om zo anderen te benaderen met een businesspropositie. In mijn geval ging het slechts om een foto, maar ze hadden er ook een live deepfake van kunnen maken. Wij ontwikkelen nu tools die niet alleen constateren of een video nep is, maar ook uitleggen waarom.’

Internationale ambities en uitdagingen

Intussen werkt DuckDuckGoose voor instanties in onder meer Singapore, de Verenigde Staten en Brazilië. Vanaf het prille begin had DuckDuckGoose al een internationale focus, zegt Lotfi. ‘We zijn vanaf dag één internationaal bezig geweest. Ons algoritme en platform zijn zo ontworpen dat we overal ter wereld kunnen opschalen.’

Die mondiale benadering brengt echter ook uitdagingen met zich mee. ‘We lopen tegen juridische en culturele obstakels aan’, erkent Lotfi. ‘Wet- en regelgeving verschillen uiteraard per land, en als startup hebben we niet de luxe van een groot juridisch team. Culturele verschillen spelen ook een rol. In Nederland zijn we gewend aan directe communicatie, maar elders werkt dat anders. Het is een constante leerervaring.’

RVO-ondersteuning 

Bij de groei en internationalisering heeft het bedrijf veel baat gehad bij de ondersteuning van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). ‘We zijn bij RVO terechtgekomen voor subsidies’, legt Lotfi uit. ‘Zonder de financiële steun was het in het begin heel lastig geweest. We hebben in totaal zo’n 600.000 tot 700.000 euro aan subsidies ontvangen, wat ons enorm heeft geholpen bij het robuuster maken van onze technologie.’

Naast financiële steun bood RVO ook waardevolle kennis en netwerkmogelijkheden. ‘RVO heeft ons geholpen bij het aannemen van personeel uit niet-EU-landen’, vertelt Lotfi. ‘Er bleken regelingen te zijn voor startups om buitenlands talent aan te trekken. Dat bleek voor ons van groot belang gezien het personeelstekort in Nederland, vooral voor specifieke technische expertises.’

RVO-handelsmissie opent deuren

DuckDuckGoose staat op het punt om deel te nemen aan haar eerste handelsmissie naar de Verenigde Staten, georganiseerd door RVO. ‘We zijn heel enthousiast over deze kans’, zegt Lotfi. ‘De reis naar de VS biedt ons de mogelijkheid om potentiële klanten en investeerders te ontmoeten in het epicentrum van technologische innovatie. Voor ons is de reis geslaagd als we concrete partnerships kunnen sluiten en ons netwerk in de VS significant kunnen uitbreiden.’

Lotfi benadrukt het belang van goede voorbereiding en teamwork tijdens zulke missies. ‘Het feit dat je met een groep gaat, is ontzettend waardevol. Je kunt van elkaar leren en je beter voorbereiden op gesprekken. De kennisdeling binnen zo’n groep is eigenlijk onbetaalbaar. Alles wat ik weet, probeer ik te delen. In de praktijk krijg je het dan ook áltijd terug.’

‘Benut de kansen die er liggen’

Als vrouwelijke ondernemer in de techsector is Lotfi zich bewust van de ondervertegenwoordiging van vrouwen, maar daar laat ze zich niet door weerhouden. ‘In een van de colleges tijdens mijn minor werd besproken dat het traditionele beeld van een ideale leider een mannelijk figuur is: lang, blond en wat ouder.’ 

‘Daar voldoe ik totaal niet aan’, lacht Lotfi. ‘Ik ben niet lang, niet blond; ik kom uit Iran en ben relatief jong. Toch heb ik me nooit anders gezien in de zakenwereld. Het gaat om je kennis en wat je zegt. Mijn advies aan andere ondernemers: zie jezelf niet als anders. Bouw een sterk netwerk, blijf werken aan jezelf en heb vertrouwen in je eigen kunnen.’

‘Wees een expert in je vakgebied en wees niet bang om hulp te vragen als je die nodig hebt. Maak gebruik van de ondersteuning die er is. Van subsidies tot netwerkmogelijkheden: ga het gesprek aan, lees je in en benut de kansen die er liggen.’

Toekomstplannen en verdere groeiplannen

Met een recente investeringsronde van 1,3 miljoen euro en een omzetgroei die bijna vijf keer zo groot is als voor de investering, kijkt Lotfi ambitieus naar de toekomst. ‘We richten ons nu op digital identity verification, bijvoorbeeld voor het banksegment. Daar liggen nog volop kansen om een specifiek marktaandeel te winnen.’

De startup is ook bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten voor de nieuws- en mediasector en de cybersecuritybranche. ‘Uiteindelijk willen we een platform creëren waar iedereen toegang heeft om content te verifiëren’, zegt Lotfi. ‘We verwachten dat in de nabije toekomst 90 procent van wat we online zien en horen een nepelement kan bevatten. Iedereen moet de mogelijkheid hebben om het verschil te kunnen zien.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Onze internationale groeiplannen zijn ambitieus’, voegt Lotfi toe. ‘We willen onze aanwezigheid in andere Europese landen, de VS en Azië verder versterken, met name in landen als Singapore waar we al actief zijn. Daarnaast verkennen we mogelijkheden in nieuwe markten zoals India en het Midden-Oosten. Ons doel is om binnen vijf jaar een leidende mondiale speler te zijn in deepfake-detectie en digitale identiteitsverificatie.’

Wil jij op handelsmissie?

Met de campagne ‘Groei over Grenzen’ inspireert en stimuleert het RVO, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het RVO publiceert relevante informatie over subsidiemogelijkheden, events & handelsmissies, handige (vrouwen)netwerken én interessante onderzoeken. Kijk voor meer informatie op rvo.nl/ondernemendevrouwen.