Digitale transformatie. Een radicale focus op de klant. CO2-neutrale businessmodellen. Er wordt veel gepraat en nagedacht over hoe we de wereld gaan redden. Hoe business beter kan. Hoe we klanten écht gelukkig maken.
Maar wie komen in actie? Wie gaan de uitdaging aan om zaken die schoner, beter, sneller of goedkoper kunnen écht te lijf te gaan? In het bedrijfsleven zijn dat de challengers. Oftewel: ondernemers die de gevestigde orde uitdagen met een vernieuwend model, betere techniek of een socialere en groenere business.
MT/Sprout geeft jaarlijks vijftig van die eigenwijze koplopers een podium met onze Challenger50-lijst. Om te laten zien welke redelijk jonge bedrijven na het stadium van startup doorbreken. Laten voelen aan de gevestigde orde dat zij er zijn, en niet om de boel de boel te laten. Ook tijdens corona, want dat is een uitdaging die de challengers er ook nog wel bij kunnen hebben.
👉 Bekijk hier de complete Challenger50 lijst van 2021
We geven ook elk jaar de titel Challenger van het Jaar weg aan het bedrijf dat de meeste indruk maakt en de grootste potentie heeft. Wie in 2021 met de titel en de grote, lelijke beker naar huis gaat, wordt donderdag 11 november bekend. Dan pitchen drie finalisten ten overstaan van een stevige jury, met daarin Janneke Niessen (CapitalT), Jacqueline van den Ende (Carbon Equity), Erik de Heer (EYnovation), Niels van Deuren (ex-HousingAnywhere) en Sabine Stuiver (Hydraloop, Challenger van 2020).
Maar eerst stellen we graag een (brede) selectie uit de lijst aan je voor:
Creative Fabrica
In Nederland zijn Anca Stefan en Roemie Hillenaar nog niet eens zo heel bekend met Creative Fabrica. Maar hun online all you can eat-marktplaats voor creatieve hobbyisten en grafisch ontwerpers is huge in het buitenland, met name in Amerika. Rond de 80 procent van de omzet komt uit de VS, het VK, Canada en Australië. En juist daar dagen de twee niet de minste partijen uit: Lovecrafts en Craftsy, bijvoorbeeld.
Met 2 miljoen gebruikers en een recente investering van 7 miljoen dollar op zak is Creative Fabrica hard aan het doorgroeien. Hillenaar: ‘Ook tijdens corona. We hebben goed door kunnen pakken met het team en vooral het seniorteam zijn we flink gaan uitbreiden.’
Vakanties.nl
Hoe uitdagend wil je het hebben? In de beroerdste periode sinds decennia (oké, dat was niet gepland) zet Judith Eyck samen met Joost Romeijn de schouders onder Vakanties.nl. Ja, ondanks de ervaring van beiden en het kapitaal van Romeijn, die we nog kennen van Sunweb, kan de aanbieder van pakketreizen die de klant zelf bij elkaar klikt niet op tegen het coronageweld.
Maar hier bewijst zich de echte challenger: de dip in de reismarkt zorgt ook voor kansen, zoals de overname van vakantievergelijker Zoover.nl. Onder de Zoover-vlag kunnen Eyck en Romeijn de TUI’s en andere gevestigde tour operators aan zodra alles weer gaat vliegen. Eyck: ‘We hebben iedereen kunnen behouden en kunnen we weer snel opschalen. We zullen binnen drie jaar tien keer groei moeten laten zien om echt onze plek in de reiswereld te claimen.’
Trengo
Patrick Meutzner, Marcel van de Weerd en Igo Trampe bouwden met Trengo een all-in-one-communicatieplatform voor bedrijven en gaan daarmee knetterhard. Het idee: je medewerkers worden via de mail, Facebook, WhatsApp en zelf de telefoon benaderd, scaleup Trengo presenteert al dit soort berichtjes op één platform.
Maar er bestaan toch al een Zendesk, Freshdesk en FrontApp? Klopt, alleen is Trengo nieuwer, rolt het sneller nieuwe functies uit en, niet onbelangrijk, het heeft ook een flinke zak geld meegekregen van investeerder Insight Capital Partners. ‘Zij hebben meer dan vijftig unicorns voortgebracht en ruim 45 beursgangen begeleid. We maken gebruik van hun kennis en kunde om de concurrentie voor te blijven.’ Alsof het met 2.000 klanten in zestig landen nog niet hard genoeg gaat.
Partner Challenger50: EY
Bij EY zetten we ons in voor een beter werkende wereld: Building a better working world. We helpen organisaties, van start-ups tot Fortune 500-bedrijven, om hun moeilijkste uitdagingen op te lossen en hun grootste ambities te realiseren.
lees verderQlayers
Voordat iemand gaat klagen over platforms die zo makkelijk schalen: de Challenger50 heeft ook plaats voor hardware die de wereld kan veranderen. Lees hoe Josefien Groot en Ruben Geutjens met Qlayers onder meer de scheepvaart willen verduurzamen met hun coatingsysteem.
De crux is dat een robot met printkop die coating aanbrengt. Dat scheelt niet alleen een hoop uitstoot, maar maakt ook patronen mogelijk die een schip ‘gladder’ en daarmee zuiniger maken, of windmolenwieken efficiënter. Zo daagt Qlayers de traditionele coatingindustrie uit, maar eigenlijk ook klanten, om na te denken de nieuwe mogelijkheden die Groot en Geutjens bieden met hun technologie.
Equalture
Tweelingzussen Charlotte en Fleur Melkert zetten met hun hr-tech-bedrijf Equalture gamification in om het aannemen van werknemers objectiever te maken. Want bias, dat is het grootste probleem in de wereld van hr. Vooroordelen, mensen selecteren ‘met wie je een klik hebt’: heel menselijk, maar het leidt niet altijd tot de beste en passende kandidaat. En de diversiteit gaat er ook niet op vooruit.
De Melkerts geloven dat je met technologie die bijziendheid eruit kunt krijgen. ‘We dagen alle mensen uit die nog steeds weigeren te geloven dat je altijd biased bent en je daarom nooit iedereen een eerlijke kans zult geven tijdens een recruitmentproces’. Bij Equalture kunnen klanten met games en andere vormen van online assessment kijken wat de sollicitanten waard zijn (qua skills, lerend vermogen en en IQ) en of er de befaamde cultural fit is met het bestaande team en hun persoonlijkheid.
‘Wij onderscheiden ons van de gevestigde orde doordat we lef hebben. We gaan niet voor halve innovaties die nog veilig zijn, maar willen echt een rigoureuze verandering doorvoeren bij bedrijven.’
Hardware, AI en SaaS: de Challenger50 is van alle markten thuis. Maar ondernemers kunnen ook uitdagen met een oeroud ambachtelijk product als bier. Onder de talloze kleine biermerken is dat van Frederik Kampman een wel heel bijzondere. Hij brouwt botanische bieren met Lowlander. Speciaalbiertjes met kruidige toevoegingen, soms zelfs uit afgedankte sinaasappels of kerstbomen.
Lowlander is als merk aan een opmars bezig omdat zijn bier herkenbaar lekker smaakt. Maar de brouwer is ook idealistisch: dit jaar werkte hij zelfs aan een klimaatpositief biertje. Per verkocht flesje plant het bedrijf in het Waddengebied een zeegrasplantje dat 25 kilo CO2 kan opslaan. ‘Als bedrijf maken we ideële keuzes. ‘We werken zo bewust mogelijk, bijvoorbeeld bij onze verpakkingen en ingrediënten. We kijken altijd hoe we de beste smaken krijgen, maar net zo belangrijk is hoe duurzaam het is.’
Nog een redelijk vertrouw product, maar dan wel helemaal anders: deodorant. Die kan ook beter en vooral milieuvriendelijker, vonden de oprichters van Nuud: Martijn van Seters, Loek van Doorn, Wilbert Leering, Jeroen van der Sluis en Tom Baas. Hun veganistische anti-odorant is drie tot zeven dagen effectief maar bevat louter natuurlijke ingrediënten.
En ja, daar zaten bewuste consumenten op te wachten: in 100 landen levert Nuud, aan 500.000 oksels. En dat afgezien van een crowdfunding, zonder een cent extern kapitaal. ‘Het veranderen van iets wat relatief klein is, zoals de dagelijkse deodorantgewoonte van mensen, kan een enorme, positieve impact hebben op de planeet. Daarom besloten we deodorant opnieuw uit te vinden.’
Geen garanties
Is opname in de Challengerlijst een garantie voor succes? Natuurlijk niet: ondernemers die de wereld naar hun hand willen zetten met een gewaagd plan krijgen nergens de zekerheid van slagen. Maar voor MT/Sprout is het een eer en een genoegen om jaarlijks vijftig challengers het podium te geven dat ze verdienen.
Soms slaan ze werkelijk een bres in een markt, om uit te groeien tot een wereldbedrijf. Zoals gebeurde bij alumni MessageBird, Mollie, fietsmerk VanMoof of uitzendgroeiwonder YoungCapital.
Bekijk ook: