Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50-winnaars Hydraloop: ‘Je product is maar de helft van het werk’

De Leeuwarder startup voor waterrecycling Hydraloop is dinsdagmiddag door onze vakjury verkozen tot Challenger van 2020. Hoe dagen oprichters Arthur Valkieser en Sabine Stuiver met hun waterzuiver de markt uit? Een interview met de kersverse winnaars van de Challenger50.

Je leest nu: Challenger50-winnaars Hydraloop: ‘Je product is maar de helft van het werk’

Gefeliciteerd, jullie hebben de Challenger50-bokaal gewonnen! Wat betekent het voor jullie om challenger van het jaar te zijn?

Stuiver: ‘Heel veel. We hebben de afgelopen jaren in de waterbranche enorm veel weerstand kunnen overwinnen bij mensen. We proberen een shift te creëren op het gebied van waterrecycling en hebben daar ontzettend voor lopen duwen.’

Valkieser: ‘Het belangrijkste voor ons is dat dit bijdraagt aan onze missie. Het leven is gelijk hebben en gelijk krijgen. Door het winnen van zo’n mooie award krijg je weer beetje gelijk.’

Stuiver: ‘Dit voelt als een erkenning voor wat we doen. Deze zichtbaarheid is zo belangrijk, wanneer je een totaal nieuw product hebt. Als meer mensen over ons horen, zal het idee van decentraal water recyclen steeds normaler worden.’

Valkieser: ‘Weet je, zo’n 90 procent van alle mensen en organisaties zien het liefst dat alles hetzelfde blijft. Die zijn niet zo voor verandering. Nadat we een paar jaar werkten aan het ontwikkelen van het product, was de Hydraloop eind 2017 klaar. Dan ben je er nog lang niet. We hadden iets nieuws waar nog geen vraag naar was, dus moesten we echt de bühne op om over ons product te vertellen. We moesten het voor elkaar spelen een podium te krijgen. Uiteindelijk zijn we naar wel 27 beurzen gegaan, in Kaapstad, Abu Drhabi, München, Parijs en ga maar door. We namen dan steeds een Hydraloop mee en toonden die aan voorbijgangers. Aan hun gezichten kon je zien dat ze verrast waren. Uiteindelijk zijn we zelfs naar CES gegaan, waar we merkten dat mensen in ons geloofden. Het was een soort olietanker die van koers moest veranderen. Dat jullie ons product nu ook erkend hebben, betekent dat we op de goede weg zijn. Bovendien staan we weer in the picture.’

Met de Hydraloop kunnen particulieren en bedrijven hun water in gebouwen recyclen. Leg eens uit hoe dat werkt.

Valkieser: ‘Per persoon gebruiken we in Nederland gemiddeld 120 liter leidingwater per dag. Denk hierbij aan de toiletspoeling, de douche, wasmachine, keuken en aan het wassen van je handen. De hoeveelheid water die je per dag gebruikt om te douchen, valt perfect samen met wat er nodig is voor de toiletspoeling en wasmachine. Vang je het douchewater daarom op, dan daalt je watergebruik al met 45 procent.’

Stuiver: ‘Ons apparaat ziet eruit als een soort koelkast. De leidingen van je douche, bad en wasmachine gaan naar de bovenkant van het apparaat. Daar zit een soort schoonmaakfabriekje. Het gerecyclede water wordt vervolgens getransporteerd naar het onderste deel van het apparaat, vanwaar het water wordt gepompt naar bijvoorbeeld de toiletten. Ook kun je het naar je waterkraan in de tuin laten transporteren, bijvoorbeeld wanneer het zomer is. Met je app kun je dit zelf instellen.’

Een watertekort dreigt voor onze planeet. Lost deze innovatie dit probleem op?

Valkieser: ‘Ja, het levert een bijdrage aan de oplossing. De komende tien jaar komen er 1 miljoen mensen bij in Nederland. Die hebben 120 miljoen liter water nodig. Wat je kunt doen, is alle nieuwbouwwoningen voorzien van een waterrecyclingsysteem. Wij doen er ons best voor dat dit Hydraloop zal worden, maar er zullen ook andere bedrijven opstaan. Wij vormen een inspiratie voor hen om een dergelijke productie op te zetten. Je hebt een paar mensen nodig die de beweging in gang zetten. In boardrooms kijken ze naar wat er met ons gebeurt. Ik weet dat, want deze mensen nemen contact met ons op. We delen onze techniek met hen. Uiteraard tegen betaling, want wij hebben ook aandeelhouders en we hebben zelf geïnvesteerd.’

Stuiver: ‘Als je dit systeem gebruikt, hoeft er 45 procent minder water naar het riool te gaan. De piekbelasting voor het riool wordt daardoor ook lager. Als nieuwe woningen hier automatisch mee worden uitgerust, kan de infrastructuur van rioleringen ook weer kleiner worden.’

Valkieser: ‘Daarnaast geldt dat onroerend goed bij professionele beheerders een bepaalde waarde op de balans heeft. Als een woning duurzamer wordt, kun je deze waarde vergroten. Als je water bespaart, krijg je er duurzame punten bij, wat je weer terugziet op je balans. Hetzelfde geldt voor particulieren met een woning, ook voor hen zal dit een waardeverhogend effect hebben. De komende tien tot dertig jaar zal minstens de helft van alle woningen in Nederland gerenoveerd moeten worden. het is een fantastische aanleiding om de leidingen aan te passen zodat je een recyclesysteem voor water kunt integreren.’

Stuiver: ‘Bovendien hebben we te maken met de hydrologische cyclus, waarbij water verdampt en via regen en sneeuw de rivieren en het grondwater aanvult. Die heeft miljarden jaren gefunctioneerd, want er is een bepaalde hoeveelheid water die valt – niet meer. Er komen echter 2 miljard mensen bij op deze wereld en die hebben allen behoefte aan water, anders gaat het helemaal mis. Ons product is niet de oplossing voor alles, maar het is wel een heel eenvoudige oplossing als consumentenproduct. Mensen verliezen er geen comfort door, het apparaat doet gewoon zijn werk en je kan er zoveel mee recyclen als je wil.’

Valkieser: ‘Sommige gebruikers zijn er heel fanatiek mee. Ze zien dan op de app dat er over een uur meer recycled water is en wachten vervolgens nog even tot ze de wasmachine aanzetten.’

Zijn er dan niet ontzettend forse investeringen nodig om dit systeem in woningen geïntegreerd te krijgen?

Valkieser: bij nieuwbouwwoningen zijn de meerkosten zo’n 500- tot 800 euro. Vervolgens kan een bewoner de Hydraloop meenemen in de hypotheekaanschaf en krijg je misschien korting op je hypotheekrente, omdat je zo duurzaam bouwt. De Hydraloop moet net zo’n toevoeging aan je huis worden als zonnepanelen dat nu al zijn. Bij bestaande woningen hangen de kosten af van het type woning. Als je toch je badkamer gaat verbouwen en je een kruipruimte onder je huis hebt, is de kans groot dat je dit relatief eenvoudig kunt meenemen. Is je huis echter net gerenoveerd en is alles in beton gegoten, dan moet je het wel érg graag willen.’

Stuiver: ‘Wij doen ook grotere projecten, waar je te maken hebt met een cascade-opstelling. Een bedrijf uit Eindhoven gebruikt onze producten voor een nieuw hoofdkantoor. Als je de entree binnenkomt, zie je er tegen de achtermuur een cascade aan Hydraloop-units. Zoiets kun je ook in een kamer achteraf plaatsen, maar zij willen het juist laten zien. Ze willen ermee zeggen: kijk, bij ons wordt het water gerecycled. Wij hebben de Hydraloop dan ook bewust zo mooi gemaakt. In de badkamer misstaat het product ook niet. Je kunt hem overigens ook in de muur inbouwen, zodat hij wegvalt en je alleen de frontplaat ziet.’

Er zijn ook veel Nederlanders die in een appartement wonen, in bijvoorbeeld een flat. Kunnen zij ook gebruikmaken van dit systeem?

Valkieser: ‘Zeker, bijvoorbeeld door middel van een centrale cascade in de flat, of door hem in je eigen appartement te plaatsen.’

Stuiver: ‘Volgend jaar komen we met de Hydraloop 150. Die is kleiner en kan worden geïntegreerd in de muur. Die kan handig zijn voor appartementen, omdat daar doorgaans wat minder ruimte beschikbaar is.’

Zien jullie je innovatie nou vooral als B2B-, of als B2C-product?

Valkieser: ‘Als beide. We hebben ervoor gekozen om ons bij de marketing tot de consument te richten, want uiteindelijk is een projectontwikkelaar of architect ook gewoon consument. Die bereiken we door ons te richten op consumentenmarketing. We leggen uit dat je als huiseigenaar of bewoner zelf controle krijgt over je energiebesparing, wat ons weer leads oplevert bij partijen en potentiële partners. De afgelopen twee weken hebben we 450 nieuwe aanvragen gekregen van partners die ons product willen verkopen. Die genereren we primair door ons product bij consumenten te promoten. Uiteindelijk is ons de Hydraloop vooral B2B en deels B2C. Als een partij bij ons binnenkomt, leiden we die door naar een partner in de regio. Als we een jaar verder zijn, zul je zien dat we misschien wel duizend partners hebben op nationaal niveau. Is er nog geen partner in de regio, dan gaan we partijen aanbieden dit te worden. Zij volgen dan een online trainingsprogramma, waarin we uitleggen hoe de installatie werkt. Het is niet veel ingewikkelder dan de installatie van een wasmachine.’

Hydraloop werkt momenteel met een team van dertien mensen. De productie van de machines besteden ze daarbij uit aan een bedrijf in Emmen. Valkieser en Stuiver hebben onlangs iemand aangenomen die vanaf januari een kantoor op zal zetten in de Verenigde Staten. Stuiver: ‘Daar komen drie mensen te werken. We hebben veel nieuwe mensen nodig, want we hebben wel drieduizend projecten waar we als bedrijf mee bezig zijn.’

Jullie zijn tevens te zien in de waterdocumentaire Brave New World op Netflix. Hoe kwam dit tot stand?

Stuiver: ‘In september 2018 wonnen wij voor de tweede keer in ons bestaan een award, ditmaal tijdens de European Water Technology Week. Dit is een week voor de waterbranche en we kregen we een innovatieprijs. Daar aanwezig waren mensen van het bedrijf Bluetech. Ze benaderden ons en vertelden dat ze een documentaire wilden maken over bijzondere waterprojecten. Of we ook mee wilden doen. Dat wilden we wel en uiteindelijk zijn ze vorig jaar in juni langsgekomen om te filmen. We haalden de documentaire en daar waren we blij mee, want voor hetzelfde geld word je er toch uitgesneden. De projectie vond afgelopen december plaats in Hollywood. Ze zeiden toen: we hopen hem over een paar jaar te kunnen verkopen aan Amazon of Netflix. Een paar maanden later kregen we echter al een telefoontje dat ze hem aan Netflix hadden verkocht en dat de documentaire in 29 talen vertaald was. Het leverde wereldwijde aandacht in ons product op.’

Valkieser: ‘En dat allemaal uiteindelijk omdat we die waterprijs hadden gewonnen. Je ziet dus dat het winnen van prijzen voor ons ontzettend belangrijk is. Tijdens de finale van de Challenger50 waren we dan ook ontzettend nerveus. Tuurlijk, als we niet hadden gewonnen, waren we ook hartstikke blij geweest dat we in de finale waren gekomen. Win je daarentegen, dan kan zoiets onmiddellijk impact hebben, zo hebben we geleerd. Vandaar onze emotionele reactie toen bleek dat we gewonnen hadden.’

En dat hebben jullie! Tot slot, hebben jullie als winnaar van deze editie nog een waardevolle tip voor aspirant-challengers?

Valkieser: ‘Realiseer je dat je pas halverwege bent als je je product hebt afgerond. Je moet minstens zoveel tijd, geld en energie stoppen in het vermarkten van je product. Dankzij de Netflix-documentaire is onze merknaam in één keer ongelooflijk veel in waarde gestegen, omdat deze over de hele wereld bekend is geworden. Hadden we dat zelf aan pr moeten uitgeven, dan waren we miljoenen kwijt geweest. Het moet je daarom gegund worden en als ondernemer moet je er veel moeite in stoppen om dat voor elkaar te krijgen.’