Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

7 miljoen voor Amsterdams creatief platform, dat vooral in de VS succes boekt

Het Amsterdamse bedrijf Creative Fabrica krijgt een investering van 7 miljoen dollar. Het online platform voor creatievelingen is in Nederland nog onbekend, maar boekt succes in de Verenigde Staten.

Creative Fabrica Creative Fabrica
Je leest nu: 7 miljoen voor Amsterdams creatief platform, dat vooral in de VS succes boekt

Creative Fabrica is een online platform voor grafisch ontwerpers en doe-het-zelf-creatieven. Gebruikers kunnen er fonts en illustraties van ontwerpers downloaden om bijvoorbeeld kussenslopen te versieren of stickers mee te maken. Het assortiment aan producten is breed. Zo vind je er ook borduurontwerpen en patronen voor quilts. Alhoewel het platform al 1 miljoen gebruikers heeft, is het in Nederland nog nauwelijks bekend. 60 procent van de omzet komt uit de Verenigde Staten en 20 procent wordt in het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië gemaakt. Ter illustratie: alle prijzen op Creative Fabrica worden in dollar weergegeven, betalen via iDeal is niet mogelijk.

Investering

De Serie A-investering wordt geleid door het Britse Felix Capital. Ook de Amerikaanse partij FJ Labs en het Nederlandse Peak Capital doen mee. Peak investeerde al eerder een half miljoen euro in het Amsterdamse bedrijf. Welk belang Creative Fabrica door middel van deze miljoeneninvestering weg heeft moeten geven, willen de betrokken partijen niet vertellen aan MT/Sprout. Peak wil tevens niet vertellen hoe groot diens aandeel in de nieuwe ronde is en of de investeerder zijn belang uitbreidt of puur mee investeert om de verwatering van diens geldende belang tegen te gaan.

Onbekend

‘In Nederland zijn we met dit soort zaken een stuk minder bezig dan in de Verenigde Staten’, zegt CEO Roemie Hillenaar (links op foto). Hij begon het bedrijf in 2016 met Anca Stefan (rechts op foto), omdat het duo een ontwerpstudio had en merkte dat het niet eenvoudig is om goede ontwerpen voor projecten te vinden. Deels schrijft Hillenaar de onbekendheid van zijn bedrijf in Nederland toe aan het feit dat we in tegenstelling tot veel Amerikanen relatief klein wonen. ‘Stel: je maakt een groot houten bord met een quote erop, dan heb je ruimte nodig. Woon je in een appartement van 50 vierkante meter, dan ga je zoiets minder snel doen.’ Ook kunnen culturele verschillen meespelen, volgens de CEO. ‘De makers movement, het zelf maken van dingen, zit heel erg in de Amerikaanse cultuur. Op universiteiten heb je bijvoorbeeld bake sales, dan bak je zelf bijvoorbeeld koekjes.’

Het zelf dingen maken, zit heel erg in de Amerikaanse cultuur

Lees ook: Hoe online marktplaats Creative Fabrica de Amerikaanse markt verovert als Spotify voor graphics

Markt van 60 miljard

Die Amerikaanse markt voor handwerk is gigantisch, weet Hillenaar: ‘Er gaat jaarlijks wel 60 miljard dollar in om.’ Het bedrijf zet met het verse groeikapitaal op zak daarentegen ook in op andere landen. Zo komt er een Duitse, Franse, Italiaanse en misschien zelfs Poolse variant van het platform. Ook wil Creative Fabrica zijn team fors uitbreiden van dertig werknemers (30 fte) naar eind dit jaar negentig werknemers (90 fte). Tot slot wil het concern extra investeren in marketing, meer productcategorieën toevoegen en speciale artikelen en video’s maken voor de landen waarnaar Creative Fabrica uitbreidt. Een kantoor in het buitenland komt er voorlopig niet, omdat buitenlandse consumentenmarkten relatief gemakkelijk vanuit Amsterdam online te bereiken zouden zijn.

Omzet- en winstcijfers deelt het concern niet, maar volgens Hillenaar is zijn bedrijf vanaf dag 1 in staat geweest winst te maken. Zelf hoefden de oprichters geen kapitaal in hun platform te steken. Wel gebruikt Hillenaar de winst in de regel voor de groei van zijn bedrijf. Groeigeld was niet noodzakelijk, benadrukt de ondernemer. ‘Hadden we dit niet opgehaald, dan hadden we prima door gekund. Nu kunnen we daarentegen wel harder groeien.’

Mogelijk beursgang

De Serie A-investering is wat Hillenaar betreft zonder meer een opmaat naar meer. Een Serie B-investering behoort wat hem betreft tot het toekomstplaatje en een beursgang sluit hij op termijn niet uit. ‘We hebben voor Felix Capital gekozen, omdat zij niet binnen drie jaar een exit hoeven te maken, maar zich op de lange termijn richten. We willen ver komen, dat kan door middel van een beursgang of door verder te groeien.’ Creative Fabrica is bovendien een van de winnaars van de coronacrisis. Doordat mensen wereldwijd thuisgebonden waren, gingen zij sneller met handwerk aan de gang. ‘We groeiden al hard, maar door corona zijn we nog wat harder gegroeid’, aldus Hillenaar.

Ze groeiden al heel hard met enkel 5 ton groeigeld

Stefan Bary, managing partner bij Peak, ziet in Creative Fabrica een bedrijf met een ‘product dat wereldwijd schaalbaar is’. ‘Ze zijn in Amsterdam begonnen omdat ze toevallig hier wonen, maar dat is het dan ook’, zegt hij tegen MT/Sprout. Ook is Bary gecharmeerd van de snelle groei van het concern. ‘We investeerden 2 jaar geleden 500.000 euro in ze en ze zijn afgelopen jaar verdriedubbeld qua omzet. Dat betekent dat ze heel hard groeien met enkel een investering van 5 ton. Het is bovendien ook een positief product dat iedereen omarmt. Zeker in deze tijd willen mensen creatief bezig zijn, dingen maken en delen met elkaar. Het feit dat gebruikers elkaar inspireren, levert het platform continue groei op.’