Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Utrechts communicatieplatform Trengo haalt 31 miljoen op bij Amerikaanse investeerder

De in Utrecht gevestigde startup voor bedrijfscommunicatie Trengo krijgt een investering van 31 miljoen euro. Het kapitaal is afkomstig van de New Yorkse private equity- en venture capitalist-partij Insight Partners en bestaande investeerder Peak Capital uit Nederland. Ceo en mede-oprichter Patrick Meutzner droomt intussen van een beursgang. 'We streven naar werelddominantie.'

Trengo
Je leest nu: Utrechts communicatieplatform Trengo haalt 31 miljoen op bij Amerikaanse investeerder

Trengo levert een platform waarmee waarop bedrijven al hun kanalen voor klant- en interne communicatie gebundeld krijgen. Berichtjes van Facebook en Whatsapp, mailtjes, en voiceberichten komen op hetzelfde platform binnen. Het idee is dat medewerkers van de klantenservice hierdoor eenvoudiger hun werk kunnen uitvoeren. De Nederlandse durfkapitalist Peak Capital zag er al begin vorig jaar geld in en stak toen 1,75 miljoen euro in het bedrijf. Nu, zo’n anderhalf jaar later, mag mede-oprichter en ceo Patrick Meutzner (foto rechtsonder) een voor Nederlandse begrippen zeer hoge Serie A-investering bekendmaken: 31 miljoen euro, in een ronde die geleid wordt door de Amerikanen.

‘Ik ben enorm trots’, zegt de ondernemer als we met hem videobellen. ‘De deal werd al drie maanden geleden gesloten en ik kon niet wachten het naar buiten te brengen.’ Ze hebben het bedrag naar eigen zeggen in één keer op de rekening gestort gekregen, dus niet in tranches. Peak Capital zal vermoedelijk hebben bijgelegd om te voorkomen dat zijn – onbekende – belang in Trengo verwatert. Hoeveel aandelen hoofdinvesteerder Insight Partners in het Utrechtse bedrijf heeft vergaard, wil Meutzner niet zeggen. ‘Het gaat in ieder geval om een minderheidsbelang. Met de drie oprichters hebben we nog steeds de meerderheid van de aandelen in handen.’

Begonnen in antikraakpand

Die drie oprichters, dat zijn naast hem Marcel van de Weerd en Igo Trampe. In 2017 begonnen ze hun bedrijf vanuit een 30 vierkante meter tellend antikraakpand in Utrecht, dat ze indertijd voor 250 euro per maand huurden. Onder meer de toenemende digitalisering en de recente thuiswerkhausse door de coronapandemie zorgden ervoor dat het bedrijf sindsdien snel groeide. Hadden ze een jaar geleden nog 700 klanten, inmiddels hebben ze er ruim 2.000, waaronder autoverhuurbedrijf Europcar, uitzendbureau Yobbers en telecommunicatiebedrijf Oppo. Maandelijks verwerkt de startup tegenwoordig 12,5 miljoen berichten voor ruim 20.000 gebruikers. Vorig jaar had Trengo nog vijftien medewerkers op de loonlijst staan, maar inmiddels zijn dat er zeventig. Omdat ze uit hun huidige kantoor groeien, openen de Utrechtenaren binnenkort een nieuw kantoor in de Domstad.

Hoeveel omzet Trengo draait, wil Meutzner niet zeggen. De dienst maakt volgens hem in ieder geval nog geen winst, omdat de ondernemers ‘investeren op de groei’. Die groei is nog lang niet voorbij, als het aan Meutzner ligt. Binnen een jaar tijd wil hij zijn klantenbestand laten groeien naar 6.000 afnemers. Uiteindelijk moet Trengo de beurs op, als het aan de ondernemer ligt. ‘We hebben nog niks concreets op tafel liggen, maar hebben wel die ambitie.’ Gek zijn deze weinig concrete beursplannen allerminst, want Trengo is nog maar aan zijn Serie A-investering bezig. De meeste bedrijven gaan pas veel later, na hun Serie C- of D-ronde, naar de beurs – als ze dat überhaupt al doen.

Internationaliseren

Een deel van de kersverse miljoenen is bedoeld om Trengo sneller te laten internationaliseren. Trengo heeft al afnemers in zestig landen, vertelt Meutzner. ‘Op basis van al die data kunnen we zien welke landen het goed doen en welke niet. We gebruiken die data om te bepalen waar we ons nu het eerst op zullen richten.’ Om te beginnen zullen dat Spanje, Duitsland en Italië worden, landen waar Trengo tot nu toe een succes is. Meutzner vertelt dat hij voor ieder land een country manager wil aanstellen, die vanuit Utrecht de buitenlandse markt probeert te veroveren. Lukt dat, dan komt er per land een marketingteam bij. Idealiter in die landen zelf. De ondernemer verwacht eind volgend jaar in Spanje, Duitsland en Italië een kantoor te hebben geopend.

Een ander deel van het groeigeld zet de ondernemer in om extra mensen aan te nemen. Meutzner wil eind 2022 ‘richting de 200 man’ in dienst hebben. Het gaat daarbij niet alleen om nieuwe marketeers, ook verkoopmanagers en onder meer programmeurs zullen nodig zijn om Meutzners groeiplannen waarheid te laten worden. Die laatste groep moet de software van Trengo perfectioneren, iets waar Meutzner ook een deel van de investering voor zal gebruiken. Momenteel krijgt zijn bedrijf nog geregeld benaderd door klanten, die bijvoorbeeld niet snappen hoe je een bepaald social media-kanaal op Trengo aansluit. Trengo zal de techniek daarom nog verder moeten vereenvoudigen, vindt Meutzner. ‘Met Slack hang je immers ook niet aan de lijn, omdat je iets niet snapt.’

Investeerders

Meutzner vertelt dat zijn bedrijf ‘wekelijks’ aanbiedingen van investeringsmaatschappijen krijgt. ‘We hielden de boot meestal af, want we zochten geen actieve investeerder. Onze investeerder Peak vertelde ons echter begin dit jaar dat ze benaderd werden door Insight Partners. Echt een hele mooie partij, zeiden ze. We moesten maar eens praten.’ Dat deden ze. Toen Meutzner en zijn collega’s via een videoverbinding met de Amerikanen onderhandelden, was hij zelf net op vakantie in Mallorca. Even alleen weg, zonder de drukte. ‘Uiteindelijk had ik er iedere dag twee meetings; één in de namiddag en één avonds laat.’ Van rust nemen kwam weinig meer terecht, maar ‘gelukkig ben ik daarna nog met mijn vriendin op vakantie geweest. We hebben het ruimschoots goedgemaakt’.

Insight Partners zit in bedrijven als Shopify, Vinted en Pipedrive. Daar kunnen wij van leren

Dankzij private equity- en venture capitalist-firma Insight Partners hebben ze bij Trengo nu een forse investering te pakken. Insight Partners heeft dan ook 30 miljard dollar onder beheer. Private equity wordt echter geregeld omschreven als aasgierenbranche, die bedrijven opkoopt, van hun waardevolle activa ontdoet en compleet uitgekleed doorverkoopt. Maken dergelijke verhalen Meutzner niet bang om in zee te gaan met een club als Insight Partners? Nee, antwoordt hij direct: ‘Ze hebben meer dan vijftig unicorns voortgebracht en ongeveer net zo veel naar de beurs gebracht. Ze zitten in succesvolle bedrijven als Shopify, Vinted en Pipedrive. Daar kunnen wij ook weer van leren. Uiteindelijk streven wij naar werelddominantie en Insight Partners kan ons daar heel goed bij helpen.’