Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2021

Neurolytics

neurolytics

Met Neurolytics maken Belén Hein, Felix Hermsen, en Marnix Naber sollicitaties en het samenstellen van teams objectiever, met een betere cultural fit, door met AI video’s te analyseren op basis van neuropsychologische modellen.

Wat: AI-scans voor een betere cultural fit
Wie: Belén Hein (34), Marnix Naber (36) en Felix Hermsen (31)
Sinds: 2018
Funding: half miljoen euro + o.a. NWO-grant
Website: neurolytics.ai

Video-assessments

Iedereen moet een gelijkwaardige kans krijgen op zijn of haar droombaan, ongeacht leeftijd, geslacht of etniciteit. Dat vindt hr tech-startup Neurolytics, en daarom ontwikkelt het video-assessments met behulp van AI: kandidaten of medewerkers worden geanalyseerd op onder meer stressbestendigheid, motivatie en match met het team en de organisatiecultuur. Dat helpt bedrijven om hun organisatie en teams in kaart te brengen en mensen aan te nemen die daarin goed passen.

Neurowetenschap

Oprichter Felix Hermsen (31) kreeg tijdens zijn studie cognitieve neurowetenschap het idee voor Neurolytics. Door startupadviseur Holland Startup kwam hij in 2018 in contact met Belén Hein (34), die een business achtergrond had en veel ervaring met internationaal zakendoen. Later sloot Marnix Naber (36) aan, die het onderzoek bij Neurolytics leidt en daarnaast assistent-professor Neurowetenschap en Psychologie is aan de Universiteit Utrecht.

Focus op de match

Video-solliciteren is niet nieuw, en assessment bureaus halen steeds vaker games en AI erbij om werknemers door te zagen. Neurolytics vliegt het anders aan. ‘Wij onderscheiden ons door de wetenschappelijk bewezen technologie waarmee we schaalbaar en onbevooroordeeld menselijk gedrag analyseren’, zegt Hermsen. ‘We richten ons bovendien niet  op generieke skills of competenties, maar focussen ons op gedrag en de match met het team en de cultuur. We geven de kandidaten tot slot ook feedback voor hun zelfontwikkeling.’

Het resultaat dat Hermsen belooft: de kosten van recruitment zouden omlaag kunnen als je Neurolytics inzet. Het voorkomt namelijk het vroegtijdig vertrek en uitval van medewerkers door de gevreesde mismatcht en zorgt voor een hogere kwaliteit van de kandidaten aan de poort.

PwC en Defensie

Het verdienmodel is een SaaS-abonnement, waarbij het abonnement is gebaseerd op het aantal mensen dat een organisatie wil testen. Bij het onboarden van een nieuwe klant wordt een specifieke klant scan opgezet met eigen employer branding content erin, Dit kan binnen enkele uren gebeuren. Daarna kan er direct gestart worden met het testen van kandidaten en/of medewerkers.

De HR Tech-startup werkt samen met PwC, het ministerie van Defensie en andere grote organisaties. ‘We merken dat onze oplossing aantrekkelijk is voor organisaties waarin mensen centraal staan, belangrijk zijn of het product zijn. We krijgen ook al aanvragen uit België en Duitsland, maar ook de VS.’

Recruitment op afstand

Corona is wat Hermsen betreft geen tegenslag, maar juist een omstandigheid die het bestaansrecht van zijn startup bewijst: ook recruitment gebeurt immers vaker op afstand. ‘Wij zien dat corona voor een versnelling van digitalisering zorgt en dat werken op afstand steeds meer de standaard wordt. Daarnaast is kostenreductie nog belangrijker geworden en heeft ‘stress’ steeds meer impact op thuiswerkers en de samenleving. Juist deze uitdagingen kunnen wij met Neurolytics tackelen.’

Neurolytics heeft tot nu toe een half miljoen euro funding gekregen, van Holland Startup, maar het won ook subsidies van de Europese Unie en afgelopen september een grant van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Dit jaar gaat het door voor een A-ronde om door te groeien. Op weg naar deze BHAG: ‘Over 10 jaar helpen wij Fortune 500 bedrijven met het selecteren op culturele fit, wordt 1 op de 5 kenniswerkers wereldwijd door ons gescreend en helpen wij miljoenen mensen zichzelf beter te begrijpen.’