Met Manufy bouwen Michiel Dicker, Karel Bosman en Rob ten Hoove aan een digitale schakel tussen modemerken en (duurzame) producenten in Europa.
Wat: Marktplaats voor duurzame kledingproductie
Wie: Michiel Dicker (29), Karel Bosman (32) en Rob ten Hoove (28)
Sinds: 2020
Website: manufy.com
Dicker, Bosman en Ten Hoove speelden zichzelf al eerder in de kijker met hun boxershortmerk Pockies (boxers met zakken). Ze verkochten er al meer dan 400.000, maar een zoektocht om hun product duurzamer (biologisch katoen) te maken, bleek lastiger dan gedacht. Europese textielproducenten zijn, anders dan hun Aziatische concurrenten, online niet zo goed vindbaar.
De boxermannen besloten de handschoen op te pakken. Het Pockies-trio vroeg mentor Rene van Doren (44) om aan te haken als co-founder, vertelden ze eerder aan MT/Sprout. De ondernemer uit Groningen, die vorig jaar zijn declaratie-app Declaree verkocht, is nu verantwoordelijk voor het development team en de financiën.
Samen startten ze in 2020 Manufy, dat moet uitgroeien tot hét platform voor duurzame kledingproductie in Europa. ‘We brengen op laagdrempelige wijze producenten en merken met elkaar in contact om voor hun supply chain zo gestroomlijnd mogelijk te maken’, belooft Dicker. ‘Manufy is het antwoord op Alibaba. Wij staan voor near shoring, duurzame of in elk geval duurzamere productie en een sterke focus op de EU.’
Wij willen de Europese duurzame Alibaba worden
Stap één was het aansluiten van producenten op de marktplaats. Het platform staat nu klaar met een database van 18.000 Europese producenten. En zeer binnenkort gaat Manufy live voor de ‘merkenkant’ van het platform. ‘Het coronamonster is voor ons een katalysator: door het wegvallen van tradeshows kampt de branche met het probleem dat veel producenten lastig aan nieuwe leads kunnen komen. Wij vullen dat gat door hen online een gezicht te bieden.’
Manufy is tot nu toe grotendeels zelf gefund, al maakt het – net als het gros van de startups in deze verkiezing – gebruik van de COL en de innovatiesubsidie VIA.
Manufy wil op termijn ook een digitale hub voor freelancers toevoegen, met tools waarmee zij makkelijker – en precies volgens de eisen van de kledingbranche – orders kunnen uitzetten. Dicker: ‘Daarna willen we alles wat we hebben geleerd met fashion ook ombuigen naar andere markten, zoals meubels en voeding. We moeten dit in één keer Europees aanpakken, want je wil een goede mix van producenten.’
De BHAG van Manufy is wat dat aangaat ook niet mis: ’De Europese Duurzame Alibaba worden.’