Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2021

Beterboeken

moonback team

Hotelplatform Beterboeken bindt de strijd aan met ‘meedogenloze winstmachines’ als Booking.com en Expedia. Een succesvolle crowdfunding gaf de startup vanaf dag 1 een vliegende start. 

Wat: Eerlijk hotelboekingsplatform
Wie: Mart Evers (32), Niels Meijssen (33), Rianne Klaren (38), Fer Tummers (53),  Marcel Roelants (55), Sabine te Braake (40) en Michael Noom (33)
Sinds: 2020
Funding: 2 miljoen crowdfunding
Website: beterboeken.nl

Boze LinkedIn-post

Boekingplatforms die hotels uitpersen en klanten gek maken met namaakschaarste, het irriteerde ondernemer Niels Meijssen (33) al een tijdje mateloos. Toen tegen de zomer van 2020 bekend werd dat Booking.com voor 65 miljoen euro aan coronasteun kreeg, kwam hij in actie. Een boze LinkedIn-post hierover kreeg in no time 36.000 likes – terwijl hij had beloofd bij 1000 likes een crowdfundingcampagne op te zetten voor een alternatief boekingsplatform.

Noblesse oblige: samen met oud-studiegenoot Mart Evers (32) zette Meijssen inderdaad een crowdfunding op poten, met steun van een groep mensen onder wie ook experts uit de hotelbranche: Rianne Klaren (38), Fer Tummers (53),  Marcel Roelants (55), Sabine te Braake (40) en Michael Noom (33). De teller van de campagne op CrowdAboutNow ging door het dak: 2 miljoen, in plaats van de benodigde 1 miljoen kwam binnen.

Lage commissie

‘De platformeconomie is stuk en in het bijzonder in de reiswereld. Dat moet veranderen en daarom bouwen we een boekingssite waar zowel consumenten als hotels vrolijk van worden: de consument boekt makkelijk en stressvrij een hotel, zonder knipperende kermisknoppen à la ‘er is nog 1 kamer over’. Hotels betalen een lage commissie en hebben direct contact met de reiziger. Eerlijk zakendoen met iedereen is ons belangrijkste principe’, zegt Meijssen.

Beterboeken is verder dan een bezoek aan zijn website doet vermoeden, stelt hij. Er is al een technische koppeling met hotels getest en die werkt, het is nu vooral zaak de voorkant goed vorm te geven. ‘Met behulp van onze community bepalen we welk jasje het moet krijgen en met welk aanbod we als eerste de markt op gaan. We verwachten halverwege 2021 de eerste versie live te hebben.’

De platformeconomie is stuk en in het bijzonder in de reiswereld

Andere keuzes

Het doel is – met een knipoog – groter te worden dan Booking.com, maar de weg ernaartoe wordt toch echt anders. ‘Om te voorkomen dat Beterboeken ooit in dezelfde valkuilen trapt als de bestaande platformen, maken we andere keuzes dan gebruikelijk. We hebben startkapitaal opgehaald via crowdfunding, we hebben winst- en stemrecht van elkaar gescheiden en we hebben ervoor gezorgd dat we nooit overgenomen kunnen worden. Zo vallen we nooit in handen van grote investeerders die de koers willen bepalen. De missie blijft altijd leidend.’

‘Corona is natuurlijk een drama, maar biedt kansen voor ondernemers en dus ook voor ons. De crisis legt het een en ander bloot qua werkwijze van bedrijven en keuzes die gemaakt worden. Mensen vragen zich mede daardoor af of we als maatschappij wel zo goed bezig zijn. Gezien de reacties die we dagelijks ontvangen, weten we dat alles wat de coronacrisis met zich meebrengt voor veel mensen een eyeopener is. Er is behoefte aan de verandering die we met Beterboeken gaan bewerkstelligen.’