Voor het groeiprogramma Rise selecteert Techleap startups die omzet genereren, internationale groeiplannen willen uitrollen, op zoek zijn naar een flinke investering en die veel nieuwe medewerkers moeten aannemen. Kortom, het opschalen waar iedere startup vanaf dag 1 naar streeft.
Het concept van het ongeveer 8 maanden durende programma: zet die ondernemers bij elkaar, bouw er een sterke community omheen en zorg dat die bedrijven ook in het buitenland zo veel mogelijk aandacht krijgen. Het programma wordt afgesloten met een ‘Connection Day’, met behalve investeerders ook vertegenwoordigers van Nederlandse ambassades die ondernemers in verschillende landen verder kunnen helpen.
Rise-deelnemers kunnen tijdens het programma terecht bij ervaren mentors zoals Steven Schuurman, Corinne Vigreux en Jitse Groen. maar ze leren ook veel van elkaar. ‘We maken ze onderdeel van een exclusief peer-netwerk’, zegt Tjarda Voorneman, die het programma leidt. ‘Met mensen die elkaar helpen en deuren voor elkaar openen.’
Zelfde fase
De uitdaging voor Techleap is om ondernemers te vinden die zo’n beetje in dezelfde groeifase zitten. ‘Zodat er een goede peer-discussie ontstaat over de topics waar ze ‘s nachts van wakker liggen’, zegt Voorneman. Zoals het – ook in coronatijd – behouden van de cultuur van je bedrijf, het samenstellen van een raad van toezicht en het aannemen van C-level-managers.
De eerste Rise-groep werd bijna een jaar geleden gepresenteerd, waaronder bedrijven als Starred, Easee en Floryn. Techleap mag zichzelf alvast voorzichtig op de borst kloppen over de resultaten. Het aantal investeringen in Rise-bedrijven verviervoudigde in het laatste half jaar en het aantal fte’s per bedrijf verdubbelde.
Nu staat de vierde lichting Rise-ondernemers te trappelen. Techleap stelde die groep samen uit bijna 100 aanmeldingen. Het resultaat is een select gezelschap dat de trouwe lezer van MT/Sprout weleens bekend zou kunnen voorkomen:
1. Brenger
Brenger koppelt consumenten en bedrijven met relatief grote spullen aan koeriers (die vaak toch al in de buurt zijn), eventueel met extra diensten zoals een sjouwhulp of een bus met laadklep. Dat scheelt bijvoorbeeld kopers van een bankstel op Marktplaats gelijk het moeten huren van een bestelbus. Omdat het platform van Wisse Koedam en Derk van der Have slim rekening houdt met routes van koeriers, kunnen die hun laadruimte zo efficiënter vullen.
2. CodeSandbox
Met CodeSandbox kunnen programmeurs volledig online apps en websites maken, en die projecten makkelijk met elkaar delen. De dienst van Buursma en Ives van Hoorne baarde opzien door als Nederlandse vroegefase-startup een (seed-)investering op te halen in Silicon Valley. In februari vorig jaar werden zij Startup van het Jaar, een paar maanden later gevolgd door een nieuwe investeringsronde van ruim 12 miljoen dollar.
3. Fixico
Schadeherstelplatform Fixico blaast de garagemarkt nieuw leven in met een online platform waar reparateurs (via een app) offertes uitbrengen op ingediende schades. Een concept dat ook in de smaak viel bij verzekeraars, wagenparkbeheerders en leasemaatschappijen. Het bedrijf van Derk Roodhuyzen de Vries en Mark van Laar haalde tot nu toe ruim 19 miljoen euro groeikapitaal op, waarmee ze hun dienst naar zes landen uitrolden.
4. Kaizo
Kaizo levert een platform waarmee klantenservicemedewerkers – ook remote – efficiënt kunnen werken. Dankzij een combinatie van realtime data, AI en gamification verbeteren klanten zoals Marley Spoon en Foot Locker proactief de prestaties van hun support heroes. Het Amsterdamse bedrijf haalde vorig jaar 3 miljoen dollar op bij Partech Ventures.
5. Lepaya
Lepaya maakt (online) bedrijfstrainingen voor medewerkers van onder andere Picnic, HelloFresh en Wehkamp. Met op maat gemaakte programma’s die hard en soft skills combineren. Daarmee breidde de dienst ook uit naar België, Duitsland en Zweden. Krantenuitgever Mediahuis investeerde vorig jaar 5 miljoen euro in het bedrijf van René Janssen en Peter Kuperus.
6. Orderchamp
Een aantal voormalige medewerkers van e-commercebedrijf SEOshop boorde een mooie niche aan met Orderchamp, een online inkoopplatform voor retailers. Met slimme aanbevelingen van 200.000 producten (van 1800 merken) daagt de startup de traditionele groothandel uit. Dankzij een recente investering van 16 miljoen euro kan Orderchamp ook de Duitse markt veroveren.
7. Relive
Relive laat outdoor-sporters activiteiten delen en opnieuw beleven met Google Earth-beelden en foto’s en video’s van onderweg. Als semi-verborgen Nederlandse tech-parel heeft Relive stiekem al negen miljoen gebruikers. De startup van Joris van Kruijssen, Lex Daniels en Yousef El-Dardiry viel ook in de smaak bij Kevin Systrom, de oprichter van Instagram.
8. Studyportals
Studyportals helpt jongeren bij het kiezen van een studie in het buitenland (of online), door zo veel mogelijk opties te bundelen op een makkelijk te navigeren platform. Het platform mikt daarnaast op onderwijsinstellingen, die via het Nederlandse platform een netwerk van 45 miljoen potentiële kandidaten kunnen aanboren.
9. The Next Closet
Lieke Pijpers en Talitha van Ogtrop maakten het kopen van tweedehands designerkleding groot in Nederland, en waren daarmee ook een voorloper van United Wardrobe (bredere doelgroep). De marktplaats telt meer dan 1.000 verkopers, waaronder vip’s als Carice van Houten en Daphne Deckers, die kostbare kledingstukken een langere levensduur geven. Het platform gaf tot nu toe 100.000 kilo fashion een nieuwe eigenaresse.
10. Wundermart
Wundermart bouwt met de nieuwste retailtechnologie onbemande supermarkten voor hotels en kantoren. Minstens zo belangrijk als de hardware is een zelflerend systeem dat bijhoudt welke producten het meest worden verkocht en aangevuld moeten worden. Oprichters Laurens de Kleine en Patrick Dekker haalden vorig jaar 3 miljoen euro op om die technologie verder uit te bouwen. Volgende stap is een volledig kassaloze ervaring à la Amazon Go, waarbij de supermarkt zelf bijhoudt wat een (ingecheckte) koper meeneemt, en die producten vervolgens automatisch afrekent.