Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Miljoenenronde Orderchamp is ‘kers op de taart na heftig jaar’

Orderchamp, een inkoopplatform voor retailers, schudt de conacrisis van zich af met een nieuwe investering van 16 miljoen euro. 'Als je echt gelooft in je propositie dan kan investeren in crisistijd extra goed uitpakken.’

Orderchamp Orderchamp
Je leest nu: Miljoenenronde Orderchamp is ‘kers op de taart na heftig jaar’

De coronapandemie zette de retailwereld op stelten, maar wat Orderchamp-CEO Joost Brugmans (foto midden) betreft was het ook een test die bewijst dat zijn dienst potentie heeft. Winkels en vakbeurzen gingen dicht, maar dat zorgde tegelijk voor een vlucht naar online. ‘Het was een wilde schommel, want je kon die lockdowns in verschillende landen niet voorspellen. Maar we zijn geen maand niet gegroeid.’

Orderchamp bedient nu 30.000 retailers in meerdere landen. Die kunnen (geholpen door een aanbevelingsalgortime) kiezen uit 200.000 producten afkomstig van 1800 merken. Om retailondernemers tijdens de coronapandemie tegemoet te komen introduceerde het platform gratis verzending. Ook kunnen winkeliers nu kiezen voor gespreid betalen.

Omzetcijfers deelt de eerdere startup van het jaar-finalist niet. Volgens Brugmans gaat er dit jaar voor ‘tientallen miljoenen’ aan volume door het platform.

Investeerder Prime Ventures zag die cijfers ook, en stapt nu in met een ronde van 16 miljoen euro. Bestaande investeerders waaronder Henq en business angel Stefan van den Berg (Afterpay) leggen ook geld bij.

Oude bekende

De oprichters van Orderchamp, naast Brugmans ook Ruud Stelder, Max Verduyn, Menno Wolvers en Dennis Cuijpers kenden Prime nog van hun vorige startup SEOshop (exit naar Lightspeed). De investeerder zit precies in de ‘gouden driehoek’ waar Orderchamp in opereert, zegt Brugmans: marktplaatsen (TakeAway, Tripaneer), e-commerce (Greetz) en fintech (iwoca).

Lees ook: Beurs-app Bux vangt 67 miljoen euro, promoveert vroege medewerker tot CEO

Volle bak op Duitsland

Orderchamp gebruikt het groeigeld om vooral in Duitsland flinke te stappen te zetten, met een nieuw kantoor in Berlijn als een van de opties. Om zoveel mogelijk merken aan te sluiten en de technologie door te ontwikkelen, groeit het personeelsbestand dit jaar naar verwachting van 40 naar 80 fte’s.

We kunnen laten zien dat als je er meer instop, je er meer uit kan halen

De hoogte van de investering baseerde Orderchamp op de begroting voor de komende 12 tot 18 maanden. Het uiteindelijke bedrag viel volgens Brugmans nog wat groter uit dan gepland. ‘Als vervolgens blijkt dat je bedrijf goed draait, dan zijn investeerders bereid meer in te zetten. We kunnen laten zien dat als je er meer instopt, je er meer uit kan halen. Vooral in de Benelux groeien we snel, en we zien een stevige opkomst in Duitsland. Daar gaan we nu volle bak op inzetten.’

Zorg daarnaast dat je altijd genoeg cash op de bank hebt om in ieder geval 18 maanden door te kunnen gaan, stelt Brugmans. ‘Met die runway kun je in ieder geval fijn slapen en zorgen dat het team er goed bij zit.’

Lees ook: Dott laat Invest-NL meesteppen in ronde van 70 miljoen euro

Nieuwe league

Dat team groeit de komende tijd flink, met bijvoorbeeld tien vacatures voor de Duitse markt. Of Brugmans er al naar uitkijkt om zoveel mensen aan te sturen? ‘Het precieze aantal doet er niet toe, als je maar de juiste mensen hebt. We komen met Orderchamp nu in een nieuwe league, en willen alle aspecten van het bedrijf verder professionaliseren. Nieuwe medewerkers kunnen je als het goed is ook trainen en beter laten worden.’

De oprichters van Orderchamp krijgen ook advies van de drie business angels. Naast Stefan van den Berg zijn dat Thomas Plantenga (Vinted) en Zhong Xu, die met zijn Belgische startup Deliverect net een ronde van 65 miljoen dollar achter de rug heeft.  ‘We gaan nu een level omhoog. Dan is het heel belangrijk dat je goede adviseurs hebt. Zorg goed voor je team en jezelf, leer ik ook van hun. Dat betekent ook af en toe rust pakken.’