Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wundermart haalt 3 miljoen op om onbemande supermarkt op te schalen naar kantoren

Na hotels wil onbemande supermarkt Wundermart nu ook kantoren veroveren. Oprichters Laurens de Kleine en Patrick Dekker krijgen daarvoor 3 miljoen euro van investeerder Slingshot Ventures.

Wundermart installeerde in Nederland en Duitsland tot nu toe dertig onbemande foodmarkets in de lobby’s van hotelketens Marriott, Accor Hotels, Hyatt, NH Hotels en Best Western. Ook werd er een Wundermart neergezet in een ziekenhuis in München. Die klanten betalen zo’n 25.000 euro voor de hardware (schappen, koeling en verlichting). Daarna verdienen zij ongeveer een deel van de omzet die de winkel oplevert.

Het Amsterdamse bedrijf presenteert zich als een techplatform, met een zelflerend systeem dat bijhoudt welke producten het meest in trek zijn, en dat zorgt voor automatische bevoorrading en dynamische prijzen. ‘We opereren als een softwarebedrijf in de foodwereld’, zegt Laurens de Kleine, die het bedrijf in 2016 begon met Patrick Dekker.

De hotelwereld krijgt door de coronacrisis flinke klappen, en dat voelen ook toeleveranciers zoals Wundermart. Om de afzetmarkt te vergroten, wil het bedrijf zich nu ook vastbijten in kantoren. Een onbemande foodcourt is goedkoper dan een gangbare cateraar in de arm nemen, is de pitch van Wundermart, en past naadloos in de anderhalvemetereconomie.

Investering

Wundermart haalde onlangs 3 miljoen euro op bij Slingshot Ventures, delen De Kleine en Dekker met Sprout. Die investeerder kennen we ook als geldschieter van onder meer VanMoof, Boldking en Temper. Het groeikapitaal investeert Wundermart naast internationale expansie, in meer en betere technologie voor ‘enerzijds meer interactie met de consument en anderzijds meer controle en schaalbaarheid aan de achterkant’, zegt Dekker.

Slingshot is ‘super enthousiast over dit bedrijf, dat helemaal past bij de bedrijven waar wij mee werken, consumentgericht en met een belangrijke technologie-component’, zegt investeerder Ernst Rustenhoven. ‘Cashless concepten als deze gaan de retail veranderen door de toepassing van tech.’ Slingshot stak ook geld in Wasteless, dat met dynamische prijzen zorgt voor minder weggegooid eten en meer omzet voor supermarkten.

Slingshot wil ondernemers de vrijheid geven om te ondernemen en te doen waar zij goed in zijn, zegt Rustenhoven. Tegelijk helpt de investeerder bij het zoeken van talent, het vormgeven van een internationale groeistrategie, het samenstellen van een raad van toezicht, het aantrekken van vervolgfinanciering en het openen van deuren in de vastgoed- en hotelwereld.

Ondernemen

De Kleine en Dekker kozen een paar jaar geleden voor het ondernemerschap, nadat de corporate wereld geen ideale plek voor hen bleek. ‘We kregen het altijd voor elkaar om ruzie te krijgen, omdat we een ander beeld hadden van hoe bedrijf beter zou kunnen’, zegt Dekker. ‘We hebben beide een a-politieke inslag, en kunnen slecht tegen hiërarchie en ‘lijntjes’. We zijn wars van de status quo, dat dingen nu eenmaal zijn zoals ze zijn.’ 

We zijn wars van de status quo

De twee oud-studiegenoten besloten het eerstvolgende probleem te pakken dat ze tegenkwamen. In een kroeg (zonder keuken) viel het ze op dat de eigenaar vanwege voorschriften geen kaas of bitterballen mocht serveren. De Kleine en Dekker besloten een voorverpakte borrelplank te ontwikkelen, en strikten – toen nog met het bedrijf Jutters Speijs – vrij snel hotelketen CitizenM als klant. ‘Dat plankje was bepalend voor de latere richting van ons bedrijf’, zegt De Kleine. ‘Het moest er supergoed uitzien en je moest het langer op tafel kunnen zetten. Dat bestond nog niet in die markt.’ 

Hotels vroegen de ondernemers of zij niet meer vergelijkbare producten konden ontwikkelen. De Kleine: ‘Maar de voedingsindustrie is toch wel een hele andere tak van sport, die ons iets minder ligt. Wij zijn beter in conceptueel denken en het ontwikkelen van nieuwe technologie.’ 

De omslag naar Wundermart volgde toen een hotel op Schiphol vroeg of de ondernemers meer producten konden leveren. ‘Dat is goed, zeiden we, maar dan doen we het helemaal op onze manier’, blikt Dekker terug. ‘We namen alles uit handen, zijn gaan rijden met busjes en hebben een betaalsysteem ontwikkeld. Zo kwamen we in een domein waar we ons meer op onze plek voelden, een combinatie van technologie, marketing en food.’

Lak aan de regels

De Kleine: ‘We kenden foodservicewereld niet en hadden lak aan de regels. We kochten allerlei producten in, en kwamen er zo achter dat we een rendement konden leveren dat veel beter was dan wanneer een hotel het zelf zou doen. In 2017 lanceerden de ondernemers een oerversie van Wundermart. ‘Het betaalsysteem stond nog in een houten kist. Maar de visie zat er al in. Als we data kunnen verzamelen en een beeld krijgen van de prijzen, dan kunnen we daar slimme dingen mee doen, realiseerden we. Hotels bleken dat ook interessant te vinden.’

We vroegen ons af wat we nu zouden moeten doen om morgen een winkel te starten in Dubai

‘We vroegen ons af wat we nu zouden moeten doen om morgen een winkel te starten in Dubai, die ook nog rendabel is. Daar kwam een overzicht uit van wat we nodig hebben.’ Zo bouwden De Kleine en Dekker, in eerste instantie met hulp van zes business angels, een winkel die zoveel mogelijk geautomatiseerd is. ‘Het runnen ervan kost relatief weinig. Omdat we zo vaak op onze bek zijn gegaan, hebben we alles wat je twee keer moet doen geautomatiseerd.’


Wundermart-oprichters Laurens de Kleine en Patrick Dekker 

Het modulaire concept leent zich voor bedrijven tot 1500 medewerkers. Een eerste locatie (voor 500 gebruikers), gaat in augustus open. De naam van dat bedrijf willen de ondernemers nog niet onthullen. Een tweede locatie is bedoeld voor 800 gebruikers. Dekker: ‘We zetten het ook anders neer dan de klassieke catering. Daarbij is er een moment dat het open is, maar wil verder niemand in die ruimte zitten. Wij zorgen dat het een plek is die 24 uur per dag open is.’

Voor de lunch ontwikkelt Wundermart een aparte ‘module’, waarmee gebruikers hun maaltijd ‘s ochtends via een app kunnen bestellen. Die lunch wordt daarna door een leverancier klaargezet in de Wundermart. 

Kansen aan de bovenkant

Vanaf hoeveel gebruikers het concept geschikt is, vinden De Kleine en Dekker lastig te zeggen. ‘De kans aan de bovenkant is zo groot, dat we niet de tijd nemen om de onderkant uit te zoeken.’ Hun schatting is dat het break-even-punt van een Wundermart ongeveer 10.000 à 15.000 euro omzet per maand is.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De diefstal en derving ligt ‘onder de 3 procent’. De Kleine: ‘Wij hebben diverse tech-oplossingen achter de hand om in te grijpen mocht diefstal opeens stijgen.’ Het bedrijf werkt ondertussen, een beetje à la Amazon Go, aan een camerasysteem dat (anoniem) bijhoudt wat er in een winkel gebeurt.

Aan het einde van de zomer start Wundermart ook in België, Frankrijk en Portugal, later moet ook Londen volgen. De ondernemers willen de wereld van catering flink opschudden. Cateraars die geld vragen aan bedrijven, ‘dat vinden wij bullshit’, zegt De Kleine onomwonden. ‘We gaan onze hand niet ophouden bij pandeigenaren, maar zetten een oplossing neer waarmee direct geld wordt verdiend.’