Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Alcoholvrije slijterijformule Nix & Nix wil deel groeimarkt opslurpen

Nederlanders dronken het afgelopen jaar een kleine 800 duizend liter aan alcoholvrije alternatieven. Met Nix & Nix spelen Wim Boekema en Frederike de Groot in op deze groeimarkt.

nix nix alcoholvrije slijterij
Nix & Nix
Je leest nu: Alcoholvrije slijterijformule Nix & Nix wil deel groeimarkt opslurpen

Nix & Nix bestaat precies één jaar. Met de alcoholvrije slijterijformule spelen Wim Boekema (42) en Frederike de Groot (42) in op het beschikbaar maken van het flink groeiende aanbod alcoholvrije bieren, wijnen, spirits en hippe elixers.

Want die beschikbaarheid, signaleren de ondernemers, is een probleem. De vraag is groot en de kwaliteit hoog, maar waar haal je die lekkere alcoholvrije dranken vandaan? ‘In dat gat springen wij. In onze alcoholvrije slijterijen mag je alles proeven’, zegt Boekema.

Concept: Nix & Nix
Wat: alcoholvrije slijterijformule
Wie: Wim Boekema en Frederike de Groot
Sinds: 2021
Winkels: 4
Funding: 750.000 euro

Alcoholvrij wint terrein

Alcoholvrije alternatieven zijn duidelijk terrein aan het winnen en lijken uit te groeien tot een volwassen categorie. Zo leert een blik op de cijfers van SpiritsNL, de branchevereniging voor gedistilleerde dranken waar vrijwel de volledige sector bij is aangesloten.

Inmiddels wordt daarvan al 767.000 liter gedronken. Ter vergelijking: de verkoop van gedistilleerde (alcoholische) dranken kwam in 2021 uit op zo’n 64 miljoen liter.

De verkoop van alcoholvrije drank piekt jaarlijks in de eerste maand van het jaar, doordat veel mensen hun drankgebruik op pauze zetten in het kader van Dry January. Alcoholvrij bier is het meest gewild in de eerste maand van het jaar. In januari 2022 was zo’n 9 procent van het verkochte bier alcoholvrij, concludeerde marktonderzoekbureau NielsenIQ.

Lees ook: Laura Hoogland (Sunt Food): ‘Weinig ondernemers weten écht wat ze aan het doen zijn’

Proeven in pop-ups Nix & Nix

Met Nix & Nix willen Boekema en De Groot een deel van die groeiende markt opslurpen. Hiervoor haalden de ondernemers bij ‘friends & family’ 750 duizend euro startkapitaal op. Dat geld werd aangewend voor een eerste slijterij in Haarlem en drie pop-ups in winkelcentra in Leiderdorp, Heerhugowaard en Nieuwegein.

‘Tussen het shoppen door kon men een glaasje komen proeven. In Heerhugowaard waren de bezoekers zo enthousiast dat we besloten om de pop-up daar open te houden.’

Samenwerking horeca

Afgelopen maand tekenden de ondernemers een contract voor een pandje in de Jordaan. Die slijterij opent in september. Einde zomer komt daar ook nog een vestiging in Amersfoort bij en tegen de feestdagen een pop-up in Brabant, Utrecht en Amsterdam. Tegelijkertijd zoeken Boekema en De Groot de samenwerking met onder meer horecapartijen op.

Boekema: ‘Wij horen van horecaondernemers dat hun gasten steeds vaker om “niet-standaard” dranken vragen. Wijn en bier voldoet niet meer. Bubbels, cocktails en elixers zijn de trend, ook in het alcoholvrije segment.’

Nix & Nix voorziet daarin. ‘Wij organiseren horecaproeverijen, maar regelen bijvoorbeeld ook een alcoholvrije cocktailstand op feesten en partijen. Daarnaast zoeken we de samenwerking met het bedrijfsleven op en stellen we alcoholvrije giftpacks voor relaties of medewerkers samen.’

Acceptatie alcoholvrij

Het succes van alcoholvrije drank, hangt volgens Boekema samen met perceptie en acceptatie. Wie kent niet het Buckler-fiasco, waarin cabaretier Youp van ’t Hek het alcoholvrije biertje van Heineken begin jaren 90 met de grond gelijk maakte waarmee het drankje ter grave werd gedragen.

Dat station zijn we ondertussen lang en breed gepasseerd. ‘Een alcoholvrij biertje vinden we inmiddels heel normaal, dus is er ruimte voor een nieuwe trend. Die komt nu vooral op in de vorm van alcoholvrije elixers: destillaten van kruidenbrouwsels of interessante combinaties.’

Lees ook: Hans Scheffer (Helloprint): ‘Schaal je team voor de groei uit’

‘Zo bewegen we van alcoholvrij bier met een biersmaak naar een categorie die volledig op zichzelf staat’, ziet Boekema. ‘Dat vind ik echt enorm cool. Het is echt een ontdekkingsreis voor je zintuigen.’

Neem bijvoorbeeld de ‘Mood Booster’ van Three Spirits, met toevoegingen van cacao en pruikzwammen. En wat denk je van de ‘Party starter’ met cafeïne? Daar neem je echte shotjes van.

Smaak evolueert

Waar de alcoholvrije bieren en hippe shots hun weg naar de consument weten te vinden, is wijn een ingewikkelder verhaal. ‘Dan noem je inderdaad een interessante categorie’, zegt Boekema. ‘Veel mensen zijn op zoek naar een kopie: wijn, maar dan zonder alcohol.’

En daar gaat het mis, volgens de slijter. ‘Deze drank komt voort uit hetzelfde product, want is ook gefermenteerd en heeft dus dezelfde toon en noten, maar mist de alcohol. En juist die alcohol is dominant in wijn. Daardoor proef je direct het verschil met een alcoholvrij exemplaar.’

Negentig procent had niet in de gaten dat er geen alcohol in zat

Niettemin ziet Boekema ook marktkansen voor het alcoholvrije wijntje, ‘want je smaak past zich op den duur aan’. Hij maakt de vergelijking met een kop thee. ‘Drink je altijd thee met suiker? Dan is thee zonder suiker even wennen, maar na een paar weken je standaard. Als je dan weer eens thee met suiker drinkt, proef je pas hoe zoet dat is. Zo is het ook met alcoholvrije wijn. Wen je aan het alcoholvrije product? Dan zit er aan gewone wijn een enorme alcoholsmaak.’

Na dit betoog nog steeds op zoek naar een kopie? ‘Drink dan alcoholvrije wijn met bubbels’, zegt Boekema. ‘Op de Tulpenrallye trakteerden wij alle bezoekers bij aankomst op een glaasje alcoholvrije bubbels. Negentig procent had niet in de gaten dat er geen alcohol in zat!’

Lees ook: