Thomas Rietrae is niet zomaar een tandarts, maar bouwt met Lassus Tandartsen aan een keten van tandzorgklinieken die landelijke dekking moet krijgen. Hij investeert nu – samen met enkele andere angels die niet bij naam genoemd willen worden – 2 miljoen euro in Boombrush.
Tandenborstel op abonnement
Boombrush is het tandenpoetsmerk rond de strakke, zwarte elektrische borstel die vooral op abonnement wordt geleverd. Bij dat abonnement horen ook de opzetborstels die regelmatig moeten worden ververst, de tandpasta en straks ook flos- en ander materiaal waarmee je je gebit onderhoudt.
Het verse geld komt van een partij die je wat Boombrush-oprichter Elias van der Linden betreft als strategisch mag beschouwen. ‘Wij zijn net als de tandartsen actief in de mondzorg, en dan met name aan de kant van de preventie. Daar is Thomas natuurlijk helemaal voor, die wil niet alleen maar gebitten repareren. Maar zodra iemand zijn praktijk uit loopt, heeft hij daar geen controle over. Boombrush maakt het leuk en makkelijk om je gebit goed te onderhouden met de juiste producten. Dat sluit dus perfect aan. We gaan samen een compleet mondzorgpakket ontwikkelen.’
Miljoenenomzet tijdens corona
Achter de schermen is Roland Verbeek de founder achter Boombrush, maar hij stelt zich vooral op als aandeelhouder. Van der Linden en Kim Hiemstra zijn de ondernemers die het mondzorgmerk groot maken. Behoorlijk groot, als je bedenkt dat ze midden in de coronacrisis zijn begonnen.
Tienduizenden borstels zijn inmiddels verkocht, en 90 procent van de klanten neemt er een abonnement bij. ‘Mensen zien het echt als extra service, niet als iets waar je aan vast zit. Vorig jaar hadden we een miljoenenomzet, dit jaar gaat de groei richting 400 procent’, zegt Hiemstra. Van der Linden: ‘Of we last hebben gehad van corona of juist voordeel is niet te zeggen. We bestonden voor corona nog niet.’
Bod tijdens Dragons’ Den
Het duo (ook privé een stel) schitterde vorig jaar al met Boombrush in de finale van de 25 onder de 25-award voor veelbelovende jonge ondernemers. En even daarvoor speelden ze zich echt in de picture met hun pitch bij Dragons’ Den. Dragons Pieter Schoen en Michel Perridon boden tijdens de uitzending 6,5 ton voor aandelen in de uitdager van Braun en Philips.
Die uitzending van Dragons’ Den heeft ons superveel opgeleverd
Maar die deal blijkt op de lange baan geschoven. Wat Hiemstra er vooral over kwijt wil: ‘We hebben nog een heel goede relatie met ze en we sluiten niets uit. Die uitzending van Dragons’ Den heeft ons sowieso superveel opgeleverd.’
Assortiment rond borstel
Boombrush was tot nu toe gefinancierd met geld van friends and family en enkele angels. Volgens Van der Linden heeft dat de groei nauwelijks gehinderd. ‘We hebben altijd gezorgd voor een minimaal voldoende voorraad om onverwachte pieken in de sales op te vangen. Dat kon allemaal net uit de cashflow. Gelukkig hebben we geen last gehad van de logistieke problemen die de laatste tijd voor tekorten zorgen.’
Boombrush bouwt een merk rond een borstel die geen toeters en bellen heeft, maar wel drie maanden meegaat zonder op de lader te hoeven en gewoon goed poetst. En rond de Boombrush moet een heel assortiment met mondzorgproducten groeien.
Boompaste tandpasta
Verwacht binnenkort daarom de eerste eigen tandpasta: Boompaste. ‘Die hebben we de afgelopen tijd ontwikkeld met de tandartsen van Lassus. En we geven er ook weer een unieke draai aan: een recyclebare verpakking, geen microplastics en een opening die niet zo groot is dat je onnodig tandpasta verspilt.’
We willen iets saais als mondzorg aantrekkelijk maken
Het aanbod van Boombrush blijft voorlopig strikt online. Een eigen website is de basis. Ook bij Coolblue en Bol.com kun je terecht voor een borstel, maar de ondernemers zoeken nog niet de ‘fysieke’ retail op, zoals scheermesjesmerk Boldking bijvoorbeeld wel deed. ‘We sluiten niets uit hoor, maar we zetten nu vol in op het bouwen van een merk voor mondzorg. We willen iets saais als mondzorg aantrekkelijk maken. Daar hoort een belevenis bij die je alleen op je eigen website goed kunt vormgeven.’
Doorstoten naar de top 3
Boombrush spreekt zelfs van een community rond zijn merk. Zijn er inderdaad fans? Hiemstra: ‘Kijk maar eens wat er in de reviews op Trustpilot wordt gezegd. We hebben sinds kort ook een Boom-panel: duizend klanten die we constant vragen welke verbeteringen ze willen zien, wat ze vinden van een nieuw borstelkopje, of ze die tandpasta zien zitten. We proberen klanten echt een stem te geven.’
Het doel is om door te stoten naar de top 3 van tandenborstelmerken in Europa. De huidige nummers 1 en 2 in die top laten zich raden: Philips en Braun domineren de markt voor elektrische tandenborstels. Van der Linden: ‘Maar we noemen zelf geen namen. We zijn een challenger, maar we veroveren de markt liever door goede nieuwe dingen toe te voegen aan het bestaande. We willen niet andere partijen omlaag halen.’
Van startup naar scaleup
Van der Linden: ‘Onze grootste uitdaging zit in deze periode in het gaan van startup naar scaleup. Als startup is het zoeken naar de juiste product-marketfit. Die hebben we wel gevonden: de borstel verkoopt heel goed, de reviews zijn enthousiast. Nu is de fase aangebroken waarin we moeten zorgen dat we alle processen efficiënter regelen, dat we het team uitbreiden en schalen, ook in het buitenland.’
In Duitsland en België is Boombrush al actief, maar zonder dat daar echt gas wordt gegeven aan de marketingkant. Hiemstra: ‘We zijn er aan het testen wat werkt en wat niet. In Duitsland speelt vertrouwen in een merk nog meer dan bij ons. Ze willen daar een product toch even zien, even vasthouden voordat ze tot de aanschaf overgaan.’ Dat wordt dus een flagshipstore in Berlijn? ‘Ha ha, ik sluit niets uit.’
Lees meer over startups en investeerders:
- Zo bepaal je de waardering van je startup
- 4 redenen om medewerkers te belonen met aandelen
- Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers
- Bootstrappen: de ultieme checklist voor groeien zonder extern kapitaal