Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De nieuwe fashion-industrie: ‘We gaan naar gepersonaliseerde winkelervaringen’

In samenwerking met Buckaroo - De mode is in beweging. Waar we vroeger massaal winkelstraten afstruinden op zoek naar dat kekke jurkje of die hippe jeans, shoppen we nu liever online. Én duurzaam. Hoe staat de fashion-industrie er voor?

fashion-industrie online
Foto: Getty

Men at Work, CoolCat, Sissy-Boy: het regent momenteel faillissementen in de fashion-industrie. Naast het weer wordt vaak ook de internetconcurrentie als oorzaak genoemd. Wil je dus kans van slagen hebben, dan moet je een webshop starten, toch? Nou nee. ‘Of je kiest voor online, offline of allebei ligt aan wat je wilt’, vertelt Kitty Koelemeijer, Professor of Marketing bij Nyenrode Business Universiteit.

‘Idealiter kies je voor allebei en laat je ze elkaar versterken’, stelt Koelemeijer. Ze staat daarin niet alleen. Veel e-commerce-experts verwachten dat omnichannel de toekomst wordt. Dit wil zeggen dat retailers via verschillende kanalen verkopen en hierin de klant het proces laten bepalen.

Veel modewinkels

Dat het tegenwoordig zo anders gaat, zien we pas als we de vergelijking maken met vroeger. ‘In de jaren ‘70 en ‘80 zijn er ontzettend veel modewinkels bijgekomen. Dat ging fantastisch goed, de bomen groeiden tot in de hemel’, schetst Koelemeijer de situatie.

‘Sindsdien zijn er steeds meer grote ketens met fast fashion bijgekomen zoals H&M en Zara. Zij hebben op hun beurt weer last van discounters als Primark. Zo is de structuur van de markt veranderd. Zelfs de Lidl verkoopt tegenwoordig mode, denk aan de collectie van Heidi Klum.’

Van offline naar online

Tegelijkertijd heeft er een grote verschuiving plaatsgevonden richting online. Er zijn grote buitenlandse partijen als Zalando bijgekomen, maar ook talloze kleinere webshops. ‘De rol van zelfstandige is anders geworden’ vertelt Koelemeijer.

‘Zij kunnen niet tegen de grote spelers opvechten met kleding die voor dezelfde markt bedoeld is. Als je nu wilt beginnen, moet je echt in een niche beginnen. Wil je tegen de giganten vechten, moet je diepe zakken hebben én een geweldig businessplan. Kies liever iets bijzonders en richt je op een specifiek product.’

Kritische keuzes

Een voorbeeld daarvan is The Next Closet, een duurzame online marktplaats waar mensen tweedehands designerkleding verkopen en shoppen. Thalita van Ogtrop is CEO en een van de oprichters. ‘Vroeger werd tweedehands kleding als stoffig gezien. Er werd op neer gekeken alsof je nieuw niet kon betalen. Nu is het juist duurzaam, “cool” en een manier om jezelf te onderscheiden.’

Nieuwe betaalmethodes

Een andere ontwikkeling waar kansen liggen voor de fashion-industrie zijn de innovatieve betaalmethodes. De tijd dat we alleen contant of met de pinpas aan de kassa konden betalen ligt al lang achter ons. Tegenwoordig is er een enorme hoeveelheid aan betaalmiddelen om uit te kiezen, zeker online.

‘Er zijn zo veel verschillende betaalmethodes bijgekomen’, zegt Koelemeijer. Hoe maak je daarin een keuze? Van Ogtrop vertelt hoe ze dat bij The Next Closet deden: ‘Kijk eerst goed naar het land waarin je actief bent. Nederland is bijvoorbeeld een iDEAL-land. iDEAL is voor ons veel goedkoper dan bijvoorbeeld creditcard en paypal. In België is dit weer Bancontact.’

Een andere belangrijke trend op betalingsgebied is achteraf betalen. Dat is bijvoorbeeld extra handig voor de consument die meerdere maten koopt en alleen betaalt voor de maat die goed zit.

Betaaldata gebruiken

De nieuwste kansen liggen echter op het vlak van de betaaldata. Koelemeijer: ‘In de nabije toekomst kunnen partijen veel meer doen met persoonlijke data die vrijkomt bij betalingen. Vroeger mochten banken nooit iets doen met deze data, maar met de komst van de PSD2-wetgeving kunnen bedrijven hier hun voordeel mee doen.’

PSD2 is een nieuwe Europese betaalwetgeving waardoor derden na toestemming toegang kunnen krijgen tot jouw bankgegevens. ‘Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om loyalty cards in het betaalproces in te bouwen. Daarmee kun je interessante samenwerkingen aangaan. Bijvoorbeeld door jouw klant korting te geven bij een andere relevante winkel.’

Toekomstmuziek

Ook Van Ogtrop signaleert een aantal trends voor de fashion-industrie. ‘Ik denk dat we steeds meer naar gepersonaliseerde winkelervaringen gaan. Met data en artificial intelligence kunnen we steeds meer meten. Daardoor kun je alleen maar relevante content laten zien.’ Met als voordeel dat je zo de verkoop van extra artikelen kunt stimuleren.

Daarnaast verwacht Van Ogtrop dat de tweedehands markt nog veel harder gaat groeien. Naar verwachting zal de tweedehands markt de fast-fashion markt voorbij stevenen. ‘Dit is voor mijn platform natuurlijk geweldig nieuws.’ Volgens Van Ogtrop gaat er meer gebeuren in wearable (nano)tech. ‘Zo zijn er al shirts die water- of vetafstotend zijn. Ik denk dat er meer spannende innovaties komen op dit gebied.’

Een nieuwe manier van winkelen

Koelemeijer denkt dat de manier waarop we winkelen enorm gaat veranderen. ‘In de toekomst zullen er steeds meer ondersteunende diensten worden verricht in winkels. Er komt meer stijladvies en vermaak. Dit is wat fysieke winkels nu nog een voordeel geeft tegenover online. Daar moet je het namelijk allemaal zelf uitzoeken. In de winkel krijg je een persoonlijke verkoper. Daarnaast zullen er meer winkels komen met een verrassend en uniek assortiment.’

Koelemeijer verwacht ook dat er nieuwe buitenlandse spelers richting de lage landen zullen komen. ‘De kans is groot dat Amazon ook volledig op de Nederlandse markt beschikbaar komt. Daarnaast komen er waarschijnlijk een paar Chinese platforms.’ Gaan zij de markt overnemen? Dat hangt er vanaf hoe ze zich gedragen, stelt Van Ogtrop. ‘De winnaars zijn de merken met een supersterke brand identity. Steengoed online maar af en toe ook een steengoede offline presence.’

Leer van anderen

Een van de beste manieren om te leren wat werkt voor jouw bedrijf, is door te kijken naar andere succesvolle bedrijven. Maak hierin niet de fout om de strijd te willen aangaan tegen de reuzen.

‘In Amerika is Amazon op dit moment zelfs groter in de fashion dan Inditex, het bedrijf achter bijvoorbeeld Zara.’ Het is niet te doen om tegen deze giganten en de discounters te vechten, stelt Koelemeijer. ‘Probeer niet in hun vaarwater te gaan, maar richt je op iets wat zij niet kunnen imiteren.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.

Lees ook:

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/