Marcel Landeweerd signaleert tien trends waar je als webshophouder op kunt inspelen om je conversie te verhogen. Landeweerd is de oprichter van WebwinkelKeur, een onafhankelijke organisatie die de prestaties van webshops inzichtelijk maakt via een keurmerk- en reviewsysteem. Zodra webwinkels het keurmerk hebben binnengehaald, kunnen ze extra badges verdienen (bijvoorbeeld door veel goede reviews te verzamelen).
1. Mobile first
Als expert op het gebied van e-commerce en conversie ziet Landeweerd op dit moment één dominante trend: mobile ready en mobile first. ‘Het zal bekend zijn: online shoppers oriënteren zich niet alleen steeds vaker mobiel, ze kopen ook steeds vaker mobiel. En die trend zal alleen maar sterker worden met de opkomst van nieuwe technieken als progressive web apps, waarmee je de mobiele website als het ware in een app verandert.’
2. E-wallets
Als webshop zul je er dus voor moeten zorgen dat je site probleemloos werkt op een smartphone, benadrukt Landeweerd. ‘Daar kun je nu echt niet meer onderuit. Ook je checkout-proces moet volledig zijn ingericht op mobiel. Daarbij horen mobiele betaalmethodes. In dat opzicht verwacht ik dat vooral e-wallets een flinke vlucht gaan nemen.’
‘Daarbij denk ik dan vooral aan Apple Pay, en later – als deze betaalmethode in Nederland beschikbaar komt – wellicht ook Google Pay. Sowieso verwacht ik dat er onder de nieuwe PSD2-betaalrichtlijn de komende tijd nog veel meer nieuwe mobiele betaalmethodes worden ontwikkeld.’
Gratis whitepaper: verbeter je online betaalstrategie
Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.
lees verder3. QR-code
Ook consumenten die op hun laptop of desktop shoppen, zullen volgens Landeweerd steeds vaker afrekenen met hun mobiel. ‘De QR-code is in dit opzicht aan revival bezig. Klanten scannen die code vanaf het scherm, om op die manier de bestelling mobiel te betalen. Ook op papieren facturen zullen steeds vaker QR-codes komen te staan, zodat klanten deze rechtstreeks kunnen scannen. Bijvoorbeeld via hun bank-app.’
4. Fast checkout
Een andere opkomende trend die Landeweerd ziet, is de fast checkout. ‘Als webwinkel moet je er alles aan doen om het afrekenen zo eenvoudig mogelijk te maken, zonder onnodige drempels. Bij de fast checkout zijn de betaling en orderinformatie gebundeld. Ook onthoudt de fast checkout je gegevens voor een volgende keer. Betalen wordt zo vaak een kwestie van één druk op de knop.’
‘De betaalstap vindt bovendien plaats op de productpagina zelf of via een versneld winkelwagentje. De betaalmethode wordt nog wel gefaciliteerd door een payment service provider, maar de consument merkt daar niks van. Zo zorg je ervoor dat de betaling qua beleving naadloos aansluit bij de volledige shopervaring.’
5. Personalisatie
Een andere dominante trend die Landeweerd ziet, is personalisatie van de klantreis. ‘Data over je klant gebruik je daarbij om hem of haar een ervaring op maat te bieden. Een vrouwelijke klant laat je dus alleen de damescollectie zien. Of, nog beter: kleding die past bij haar persoonlijke stijlvoorkeuren.’
6. Betaalmethodes
Die personalisatie kun je volgens Landeweerd ook doortrekken naar het betaalproces. ‘Sommige PSP’s bieden de mogelijkheid om de favoriete betaalmethodes van de klant standaard bovenaan te plaatsen. Is dat bijvoorbeeld iDEAL? Dan kun je er vaak ook voor kiezen om de voorkeursbank van de klant direct te tonen. Zo neem je drempels in het betaalproces weg.’
7. Support your locals
Verder wijst Landeweerd op de huidige coronacrisis, en hoe die bij veel consumenten leidt tot een ‘support your locals’-sentiment. ‘In dat licht kun je personalisatie ook zien als het persoonlijke verhaal dat je uitdraagt naar de buitenwereld. Mensen steunen graag een ondernemer met een gezicht dat ze – letterlijk – kennen. Des te belangrijker om online je verhaal te vertellen op de ‘Over ons’-pagina, op social media, en op de productpagina’s van je webwinkel. Als mensen weten wat jou beweegt als ondernemer, doen ze graag zaken met je.’
8. Prijsoptimalisatie
Prijs is verder nog altijd een belangrijke factor bij de conversie, schetst Landeweerd. ‘Online tools als Pricemotion, Omnia en Prisync kunnen je helpen om je prijzen te optimaliseren. Ook voor kleinere webwinkels zal het gebruik van zulke tools steeds meer de standaard worden.’
9. Klantervaring
Verder is het volgens Landeweerd belangrijk om je website niet alleen te optimaliseren voor conversie, maar ook voor klantervaring. ‘Meestal gaan conversie en klantervaring hand in hand, maar dat is niet altijd het geval. Zo kun je je producten positiever presenteren dan ze zijn. Dat leidt dan weliswaar tot meer conversie, maar de klant is uiteindelijk wel minder tevreden over zijn aankoop. Onder aan de streep is het dus beter om zowel de voordelen als de nadelen van een product te benoemen. Eerlijkheid duurt ook hier het langst.’
10. AI
Ten slotte wijst Landeweerd op de steeds grotere rol van automatisering en artifical intelligence (AI). ‘Technieken als AI en Voice hebben zich de laatste jaren flink ontwikkeld en komen nu samen. Praktische toepassingen hiervan zijn chatbots en smart speakers, die je gebruikt in combinatie met bijvoorbeeld Alexa, Siri en Google Assistant. In beide gevallen verandert de interactie; de klant vult niet langer een formulier in, maar voert een gesprek met een bot of praat zelfs tegen de computer.’
Landeweerd adviseert webwinkeliers zich alvast eens te verdiepen in deze technieken. ‘Op die manier scoor je hoog in de voice search van Google.
Lees ook:
- Hoe je als webshop laagdrempelig betalen in heel Europa mogelijk maakt
- Op deze websites betalen mensen met liefde
- 10 conversieboosters voor je webshop
- Hoe JohnBeerens.com jaarlijks flink groeit en de omzet zag verdubbelen in de coronacrisis