Ruim de helft van alle betalingen in Nederland (53 procent) wordt tegenwoordig gestart of afgerond via de smartphone. Daarbij is de e-wallet als betaalmiddel in opkomst. De koppeling tussen app en bankrekening biedt allerlei mogelijkheden om het checkout-proces te versnellen en de conversie te verhogen. Dankzij de e-wallet kunnen klanten producten zelfs steeds vaker afrekenen zonder tussenkomst van een ‘winkelmandje’; de zogenoemde fast checkout.
Ook in de horeca stijgt het aantal transacties via e-wallets. Verder stijgt de waarde van goederen die via mobiele telefoons worden afgerekend, een teken dat het vertrouwen in e-wallets en in de veiligheid ervan groeit.
In geografische zin zijn e-wallets vooral in Azië, Australië en Nieuw-Zeeland erg populair. In Noord-Amerika wint de e-wallet aan populariteit. En ook in Europa neemt het gebruik van e-wallets snel toe. Mede dankzij bijvoorbeeld het Zweedse Swish en Noorse Vipps. Deze instant payment-oplossingen zijn goed voor respectievelijk 6 en 3 miljoen gebruikers. Rijst de vraag: wat zijn momenteel de belangrijkste e-wallets voor Nederlandse (web)winkels?
1. Payconiq
In Nederland kunnen consumenten steeds vaker betalen met Payconiq: in webshops, maar ook in winkels, restaurants of op evenementen. De Payconiq-app is gekoppeld aan de bankrekening van de consument en kan worden gebruikt om direct geld over te maken en te ontvangen. Betalen gaat via een QR-code, die wordt gescand met de smartphone.
Payconiq (dat eind 2015 werd gelanceerd door onder meer ING en Rabobank) is een zogenoemde omnichannel betaalmethode, voor zowel online als offline betalingen. Payconiq kun je koppelen aan een kassasysteem of aan een checkout (verkrijgbaar via een Payment Service Provider), waarbij de consument betaalt door een QR-code te scannen vanaf een display, sticker of webpagina.
Inmiddels bieden ruim 50.000 winkels Payconiq aan hun klanten aan. Zeker voor (web)winkels die een omnichannel betaalmethode zoeken (zonder daarvoor noodzakelijk een kassasysteem te hebben) kan het aanbieden van Payconiq interessant zijn.
Gratis whitepaper: verbeter je online betaalstrategie
Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.
lees verder2. Apple Pay
Wereldwijd wordt Apple Pay steeds populairder. In de VS is de betaalmethode van Apple inmiddels de meestgebruikte e-wallet: eind 2019 maakten zo’n 30 miljoen Amerikanen er actief gebruik van.
Ook in Nederland is Apple Pay aan een gestage opmars bezig. Zo liet directeur betalen Roel Popping van ING afgelopen oktober in het AD nog weten dat van de 4,5 miljoen klanten die de mobiele ING-app gebruiken, een ‘substantieel deel’ Apple Pay gebruikt.
Sinds afgelopen zomer bieden meerdere Nederlandse banken Apple Pay aan. Klanten kunnen hun bankpas of creditcard koppelen aan hun Apple Wallet en zo vervolgens contactloos betalen met hun telefoon. Ook kunnen webshops de klant vanuit de productpagina direct laten afrekenen via een Apple Pay-knop. Zeker voor webwinkels die zich (ook) op de buitenlandse markt richten, kan het interessant zijn om Apple Pay aan te bieden.
Andere techgiganten
Techgigant Google biedt zijn e-wallet Google Pay inmiddels in meerdere Noord-Europese landen aan, maar nog niet in Nederland. Hetzelfde geldt voor Samsung Pay, de betaaloplossing van smartphonefabrikant Samsung; ook die is op dit moment niet beschikbaar in Nederland. Verder werkt ook social-mediaplatform Facebook inmiddels aan een eigen betaaldienst: Facebook Pay.
3. AliPay en WeChat Pay
De Chinese e-wallets AliPay en WeChat Pay (van respectievelijk AliExpress en WeChat) worden ook in Nederland steeds vaker gebruikt. Niet per se door Nederlandse consumenten, maar vooral door Aziatische toeristen die Nederland bezoeken. AliPay en WeChat Pay zijn interessant voor webwinkels met veel Aziatische klanten. Maar ook voor fysieke winkels met veel Aziatische klandizie kunnen deze Chinese e-wallets interessant zijn. Gebruikers kunnen op locatie betalen door een QR-code te scannen.
Naast AliPay en WeChat Pay zijn er tal van kleinere Aziatische spelers die een elektronische portemonnee aanbieden. Denk aan namen als: Paytm, PhonePe, LINE Pay, Rakuten Pay en GO-PAY.
4. PayPal
PayPal is een populaire internationale online betaalmethode. In sommige landen, zoals Duitsland, is het zelfs de favoriete manier van betalen. Consumenten koppelen hun PayPal-account aan een bankrekeningnummer of creditcard. Online kunnen PayPal-gebruikers direct betalen door in te loggen met e-mailadres en wachtwoord. Ook kunnen ze online opwaarderen en vervolgens betalen op saldo.
PayPal ondersteunt ook herhaalbetalingen. Daarmee is deze betaalmethode geschikt voor aanbieders van abonnementsdiensten. Ook biedt PayPal mogelijkheden voor een fast checkout, waarbij klanten snel kunnen betalen zonder steeds opnieuw te hoeven inloggen.
E-wallets: belangrijke uitdager van iDEAL
In Nederland staat iDEAL nog altijd onbetwist bovenaan als het gaat om online betalingen. Elke dag worden er 1,5 miljoen betalingen gedaan via deze online bankoverschrijving, die een conversiepercentage van 93 procent kent. Op korte termijn zal iDEAL dan ook niet snel verdwijnen, zo is de algehele verwachting.
Tegelijkertijd ervaren zeker de jongere generaties weinig drempels als het gaat om het omarmen van nieuwe, mobiele betaalmethodes. De verwachting is dan ook dat e-wallets zich op termijn tot een belangrijke uitdager van iDEAL zullen ontwikkelen.
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.
Lees ook:
- Hoe je als webshop laagdrempelig betalen in heel Europa mogelijk maakt
- Op deze websites betalen mensen met liefde
- Win in 4 stappen een abonnee terug
- Abonnementen aanbieden? Dít zijn de uitdagingen van subscription services