Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een zelflerende checkout, hoe werkt dat?

Circa 52 procent van alle betalingen gaat inmiddels via de smartphone. Nieuwe initiatieven spelen hierop in door het betaalgemak te vergroten en zo het aantal afhakers te doen afnemen. De slimme checkout past in dat rijtje. Maar hoe werkt het? ‘Belangrijke voorwaarden voor maximale conversie zijn: vertrouwen, gemak en snelheid.’

De customer journey van een online consument is niet zonder gevaren. Vaak zijn er tal van afhaakmomenten: momenten waarop de consument het bestelproces – om wat voor reden dan ook – alsnog afbreekt. Soms zelfs als de winkelmand al gevuld is en er alleen nog maar hoeft worden afgerekend.

Het kan zijn dat de consument te veel stappen moet doorlopen. Of dat de favoriete betaalmogelijkheid niet meteen zichtbaar is. Of dat de consument het niet meer helemaal vertrouwt, bijvoorbeeld omdat de betaling in een nieuw en onbekend scherm wordt opgestart.

Nieuwe oplossingen dankzij PSD2

Dankzij PSD2 (de nieuwe Europese richtlijn voor het betalingsverkeer) is het mogelijk het online en mobiele betaalproces te verbeteren. Met name voor Europese landen buiten Nederland levert dit verbeteringen op. In Nederland werkt iDEAL goed en snel, maar andere landen hebben geen iDEAL. Op de richtlijnen van PSD2 wordt er nu een soort Europese iDEAL uitgerold: Request to Pay. Ook zie je dat e-wallets een steeds belangrijkere betaalmogelijkheid worden.

De zelflerende Smart Checkout past in datzelfde rijtje, vertelt Joeri van Puffelen, Project Manager Business Development bij Buckaroo. ‘De Smart Checkout zorgt voor meer betaalgemak en snelheid voor de consument, en voor een hogere conversie voor de webwinkelier.’

Zelflerende betaalmodule

Hoe werkt het? De Smart Checkout van Buckaroo helpt afhakende betalers voorkomen, schetst Van Puffelen. ‘Deze zelflerende betaalmodule past zich aan de betaalvoorkeuren van de consument aan. Ook voldoet de oplossing aan drie belangrijke voorwaarden voor een succesvolle checkout en maximale conversie: vertrouwen, gemak en snelheid.’

Vertrouwen vergroten

Vertrouwen is belangrijk voor een succesvolle aankoop, vertelt Van Puffelen. ‘Al helemaal tijdens het betaalmoment. Consumenten die het op het moment suprême niet helemaal vertrouwen, zijn sneller geneigd om de webwinkel te verlaten. Dat heeft vaak vooral te maken met de externe betaalomgeving waarnaar de consumenten vaak geleid worden. Bevonden zij zich net nog in de vertrouwde omgeving van de winkel, komen ze nu ineens in een totaal andere omgeving terecht. Klopt dit wel?’

Om dit vertrouwensprobleem te ondervangen, biedt de Smart Checkout de mogelijkheid om de betaalomgeving volledig aan te passen aan de branding van de webwinkel of het merk. Van Puffelen: ‘Het kleurgebruik, het logo, het lettertype: de betaalomgeving verschilt qua uiterlijk in niets van de webwinkel zélf. Verder kun je kiezen voor een custom url, zodat de naam van de webwinkel bovenin de browser zichtbaar blijft. Voor dat extra beetje vertrouwen.’

Bij creditcard- en Bancontactbetalingen speelt dit vertrouwensprobleem nog meer. Specifiek daarvoor biedt de slimme checkout zogenoemde Client-Side Encryption (CSE), vervolgt Van Puffelen. ‘Normaal gesproken krijgen consumenten een tussenscherm om gegevens veilig en versleuteld te kunnen versturen. Veel consumenten haken hier af, omdat ze worden doorgestuurd naar een nieuw scherm dat ontzettend verschilt van de webshop. Met CSE is het mogelijk om deze betalingen gewoon op de eigen betaalpagina van de webshop veilig af te ronden, waardoor het aantal succesvolle conversies omhoog gaat.’

Afhaken bij te veel kliks

Snelheid is een andere factor die het aankoopgedrag van consumenten vergaand beïnvloedt. Van Puffelen: ‘Online consumenten die té vaak moeten klikken of swipen, haken op een gegeven moment af. Hoe minder stappen in het keuzeproces, hoe beter. Bij betalingen via desktop ligt het gemiddelde aantal handelingen op acht kliks en/of swipes voordat de betaling is afgerond.’

‘De Smart Checkout is zó ingericht, dat consumenten nog maar twee handelingen hoeven te verrichten bij een iDEAL-betaling. Ook voor creditcardbetalingen is het aantal handelingen sterk teruggebracht: van – soms wel – negentien naar vijf. De drempel voor een daadwerkelijke aankoop wordt zo een stuk lager.’

Voorkeur voor betaalmethode

Gemak is een derde belangrijke factor. Consumenten leggen graag een rimpelloze, soepele klantreis af. Ook daarvoor zorgt de Smart Checkout, schetst Van Puffelen. ‘De module is namelijk zelflerend: de onderliggende technologie past zich aan het betaalgedrag van de consument aan. Daardoor staan bijvoorbeeld de voorkeursbetaalmethode en de voorkeursbank van de consument altijd direct bovenaan. Ook consumenten die gebruikmaken van Apple Pay, worden automatisch herkend; de wallet van Apple wordt dan als eerste betaaloptie gepresenteerd.’

Gegevens inlezen

Creditcardgegevens invoeren? Ook dat is niet meer nodig; via de smartphonecamera kan de consument deze automatisch inlezen. Verder ‘weet’ de smart checkout of de consument via een mobiel device of via een desktop aan het shoppen is. De betaalmodule past de layout automatisch aan het apparaat aan waarmee de consument de betaling uitvoert.

Geïntegreerde betaaloplossing

De Smart Checkout is in principe geschikt voor elke webwinkel. Wel is het zo dat e-commerceplatforms als Magento, Shopware, Lightspeed en WooCommerce een geïntegreerde betaaloplossing kennen. Van Puffelen: ‘Voor webshops die gebruikmaken van een van deze platforms is het interessant om aanvullend gebruik te maken van de Client-Side Encryption (CSE) voor creditcardbetalingen. Buckaroo adviseert webwinkels graag over de voor hen optimale keuze.’

Andere oplossingen dankzij PSD2 zijn: 

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.