Al in onze jeugd leren we dat werken beter is dan spelen. Maar we leren het spelen nooit af. Ook als we volwassen zijn en een serieuze baan hebben, grijpen we (nog steeds) iedere kans aan om te kunnen spelen. En terecht, vinden de aanhangers van gamification. Want gamen is niet alleen leuk en leerzaam, je kunt er gedragsveranderingen mee tot stand brengen die anders niet of heel langzaam zouden plaatsvinden.
Next level
Een goed gemaakt spel bevat een aantal elementen waardoor de deelnemers het willen blijven spelen. Bijvoorbeeld het krijgen van directe feedback; wie goede resultaten behaalt verdient bonuspunten en gaat een level omhoog. Doordat je jezelf steeds blijft verbeteren, blijf je doorspelen.
Daarnaast is het belangrijk dat de speler zelf invloed heeft op het verloop van het spel: kiest hij route A of B? Speelt hij nu of begint hij later? Zet hij boosters in en zo ja, welke? En tenslotte is het competitie-element belangrijk. Spelen is leuk, maar winnen van je vrienden is nog veel leuker. Daar zet iedereen graag een stapje extra voor.
Performance Cup
Niet alleen King en Playstation, ook de makers van managementgames passen deze en andere elementen in hun spellen toe. Maar de reden dat spelen op de werkvloer zo snel populair wordt, is vooral dat de resultaten ervan zo overtuigend zijn.
De Performance Cup is een voorbeeld van een spel dat een wedstrijdje maakt van veranderingen. Of het doel nou hogere KPI’s zijn, een cultuurverandering of het verbeteren van de teamspirit, dit spel maakt er een wedstrijdje van. En dat werkt. De dagelijkse routine wordt leuker én effectiever.
Ervaringsdeskundige: ‘Ik ben al 2 jaar bezig om met de lean-filosofie mensen uit te dagen verbeteringen door te voeren, en nu met deze Performance Cup lukt dat in 12 weken.’
In de Performance Cup kunnen teams binnen een bedrijf tegen elkaar spelen, zoals Bruna dat deed, maar bedrijven kunnen ook tegen elkaar uitkomen. Zo spelen op dit moment teams van een verzekeringsmaatschappij, een overheidsorganisatie en een transportbedrijf tegen elkaar. De winnaar is niet degene die het best presteert, maar wie het snelst verbetert. In de woorden van de organisator: het team met de steilste leercurve.
Topsport
In dit spel worden elementen uit de topsport gekoppeld aan het leren en ontwikkelen van de teams op de werkvloer. Elk team krijgt vijf missies, en bij iedere missie hoort een filmpje waarin een topsporter vanuit zijn eigen ervaringen de link legt naar de opdracht.
Voormalig topbasketballer Ralph van den Bosch bijvoorbeeld, is lang geblesseerd geweest. Hij trekt een parallel tussen zijn herstelproces en presteren op de werkvloer. In beide gevallen kijk je eerst waar je nu staat en stel je vervolgens vast waar je naar toe wilt. Waar zijn jij en je team nu al goed in en wat kun je nog verbeteren?
Ervaringsdeskundige: ‘De kracht van de Performance Cup is dat je parallel aan je werk iets doet waar je beter van wordt.’
De kantine
Met die opdracht gaan de teams vervolgens aan de slag. Iedereen krijgt een eigen inlogcode voor de website en kan daar de filmpjes terugkijken, de opdrachten doorlezen, vragen stellen in de ‘kantine’ en de resultaten uploaden. En, niet onbelangrijk, online zijn in één oogopslag alle resultaten en de ranglijst te zien. Want het is wel een wedstrijdje natuurlijk.
Deelnemers formuleren de criteria waaraan ze getoetst willen worden deels zelf. De jury bestaat uit organisatiedeskundigen van wie een groot deel een topsportverleden heeft. Dat blijkt wel uit het feit dat de deelnemers ook sportieve KPI’s moeten bereiken, zoals iedere dag 10 trappen lopen, of 10.000 stappen tellen. Ook die bedenken ze zelf. Er zijn overigens bonuspunten te winnen voor originelere ideeën. Tijdens een ‘offline’ missie van een dag ontmoeten de deelnemende teams elkaar en gaan ook daar een sportieve strijd aan.
Ervaringsdeskundige: ‘Het grote verschil is de competitie. …De tijdsdruk geeft een stok achter de deur om te doen wat je moet doen. Je bent er continu mee bezig en dat geeft focus. Een ‘regulier’ adviesrapport geeft je tips maar daar doe je vervolgens weinig mee.’
Bonuspunten
De eerste missie bestaat bijvoorbeeld uit het maken van een aansprekende one pager over het team. Op één (web)pagina stellen alle leden zich voor, wordt de doelstelling van het team geformuleerd en de teamwaardes en gedrag benoemd. Er zijn 10 bonuspunten te verdienen als iedere deelnemer ook nog zijn individuele krachten en zwaktes opschrijft. Een extra uitdaging is die one pager zo creatief mogelijk vorm te geven en daar zijn natuurlijk ook weer punten mee te verdienen.
Leuk hoor, maar wat levert het op?
Dat het werkt blijkt wel uit de cijfers. Prestaties zijn goed meetbaar. Het verbeteren van de klantprestatie bijvoorbeeld is af te meten aan een groeiende klanttevredenheid of teruglopende wachttijden. Tel daarbij de punten voor sportiefste en origineelste bijdragen aan de 16-weken durende challenge en je hebt een winnaar.
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Continu Verbeteren’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het radicaal verbeteren van prestaties op de werkvloer, onder andere met behulp van gamification.
Lees ook:
- Daarom wil jij ook overstappen op lean leiderschap
- Integer presteren dankzij het dilemmabord
- Gedragsverandering doorvoeren? Maak er een spelletje van