Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Meer vrouwen aan de top van (tech)bedrijven, zo doen we dat

In samenwerking met EY - Nederland telt steeds meer vrouwelijke ondernemers, maar niet veel snelle groeiers. Investeerder Janneke Niessen en Marita de Hair van EY over de oorzaken van dit diversiteitslek.

Je leest nu: Meer vrouwen aan de top van (tech)bedrijven, zo doen we dat

De één richtte twee succesvolle ondernemingen op en investeert nu volop in techbedrijven. De ander maakt al sinds midden jaren negentig carrière bij EY. Toch jagen Janneke Niessen (foto boven) en Marita de Hair (foto onder) hetzelfde doel na: meer vrouwelijke ondernemerschap en meer diversiteit aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven.

We kennen jou vooral van Improve Digital, Janneke. Waarom werd dat bedrijf een succes?

Janneke: “Op de eerste plaats omdat we met een goed product kwamen. Ons platform waarmee uitgevers hun online advertentieruimte kunnen veilen kwam bovendien op precies het juiste moment. Timing is een belangrijke voorwaarde voor ondernemerssucces.  Daarnaast dachten mijn compagnon Joelle Frijters en ik vooral in kansen in plaats van problemen. Die problemen komen er toch wel, heb ik geleerd. Daar moet je je niet zo druk om maken, die moet je gewoon oplossen.”

 

Marita: “In 2014 werd Janneke Entrepreneur of the Year, als beloning voor haar creativiteit, innovatie en leiderschap. We reiken deze awards al meer dan 20 jaar uit, in 60 verschillende landen maar liefst. Zo zetten we vernieuwend ondernemerschap op een voetstuk. Inmiddels is Janneke, net als 400 andere oud-kandidaten, lid van ons het Entrepreneur of the Year netwerk.”

Tech wordt al jaren gedomineerd door mannen, best opvallend eigenlijk.

Janneke: “Dat klopt, al was ik me daar destijds nog niet zo van bewust. Maar nu terugdenkend aan die tijd hebben we zeker moeten dealen met vooroordelen. Er zijn wel 100 voorbeelden die ik kan opnoemen. Maar het gaat niet om anekdotes, kijk gewoon naar de cijfers. Die liegen niet.”

Marita: “Binnen het Entrepreneur of the Year programma speelt diversiteit in ieder geval een cruciale rol. Vrouwelijk ondernemers zijn al goed vertegenwoordigd in ons jurypanel en we streven in de toekomst naar een gelijke verdeling: 50/50. Bij het scouten zoeken we in eerste instantie naar talentvolle ondernemers en zetten we net een stapje extra als het om vrouwelijke ondernemers gaat. Dat is nog wel steeds nodig.”

Hoe zorgen we ervoor dat er meer vrouwelijke ondernemers komen?

Janneke: “Die zijn er al volop, er is alleen geen level playing field. Dat heeft er vooral mee te maken dat er veel minder geld van investeerders naar bedrijven gaan die door een vrouw worden geleid. De meeste investeerdersnetwerken zijn vrij homogeen, met blanke mannen tussen 35 en 55 jaar. Als je niet in dat plaatje past, is het veel moeilijker om daartussen te komen. Bovendien is het wetenschappelijk bewezen dat mensen bij voorkeur investeren in ondernemers die op ze lijken. Mannen krijgen dan automatisch vaker de voorkeur.

Marita: “En dat is een gemiste kans. Er zijn namelijk al heel wat onderzoeken verschenen die laten zien dat bedrijven met een divers teams succesvoller zijn. Op basis van harde feiten is diversiteit dus ook gewoon een slim besluit. Van investeerders vergt het naast besef ook moed om serieus met dit thema aan de slag te gaan. ”

Janneke: “Een paar jaar geleden moest ik nog uitleggen waarom een gebrek aan diversiteit een probleem was. Nu zie ik dat steeds meer vrouwen, maar ook mannen het op de kaart zetten. Of het snel genoeg gaat? Verandering kost nu eenmaal tijd. Van mij mag het allemaal wel wat sneller, maar ik zie duidelijk vooruitgang.”

Op welke manier stimuleert Entrepreneur of the Year succesvol ondernemerschap?

Marita: “Ondernemers krijgen hiermee toegang tot een zeer waardevol netwerk, met collega-ondernemers die elkaar voortdurend opzoeken. Dat werkt ontzettend goed. We merken dat nu weer tijdens de coronacrisis, want er komen veel verzoeken van ondernemers bij ons binnen om hen actief aan elkaar te koppelen. Zo hebben we bijvoorbeeld bijgedragen aan RedjeBoeketje. Dat initiatief ontstond aan het begin van de coronacrisis in maart, toen verschillende ondernemers uit ons netwerk bij elkaar kwamen en een oplossing bedachten voor het overschot aan bloemen.”

Janneke: “Ik geloof sowieso heel erg in kennis delen, dat je leer van andere ondernemers. Zo’n netwerk helpt daarbij. Zelf verzorg ik regelmatig presentaties en één van de aspecten die ik daarin altijd opnoem gaat over lef. Als je ergens voor gevraagd wordt wat buiten je comfortzone ligt, zeg dan in eerste instantie ja. Ga daarna pas nadenken over hoe je het kunt doen, nee zeggen is dan geen optie meer. Overigens is er niet perse iets mis met iemand die wat meer behoudend is, of dat nu om mannen of vrouwen gaat. Zo krijg je meer balans in het team en dat is weer een belangrijke voorwaarde voor duurzaam ondernemerssucces.”


Over Janneke en Marita
Janneke Niesen investeert via CapitalT in veelbelovende techbedrijven. Ze werd bekend met Improve Digital, de onderneming die ze groot maakte met Joelle Frijters en in 2013 verkocht aan Swisscom.
Marita de Hair is als accountant en adviseur al jarenlang verbonden aan EY. Ze helpt bedrijven duurzaam te groeien, is lid van het internationale leadership-team en werkt in Nederland als programmaleider voor het Entrepreneur of the Year programma.

EY
Het artikel is een productie van MT/Sprout in samenwerking met EY – Entrepreneur Of The Year.

Lees ook:

Hoe Ticketswap omgaat met hun grootste crisis ooit

Van alles naar niets in een paar weken tijd. Ticketswap gebruikt een festival- en concert loos seizoen om zich op technologisch gebied klaar te maken voor de toekomst.

Lees meer

Van berichtenservice voor disco’s tot internationaal techbedrijf

De CEO van CM.com verdiepte zich in het coronavirus en zorgde ervoor dat zijn mensen niets tekortkwamen. Intussen groeit het bedrijf gestaag door. ‘Het is niet gemakkelijk, maar je moet het lef hebben steeds betere mensen aan te nemen dan jezelf.’

Lees meer
/