Tussen kunst en pitch
Op het Media Park van Hilversum verzamelde zich een grote groep oud-winnaars, oud-deelnemers en genodigden voor de EY Entrepreneur Of The Year Awards. Aangekleed met een optreden van een Oekraïens ballet en een keynote van de wereldberoemde portretfotograaf Jimmy Nelson, was het thema van de avond duidelijk. Parallellen tussen kunst en ondernemerschap zijn namelijk óveral.
‘Kunst prikkelt en motiveert’, zegt programmaleider Marita de Hair (EY). ‘Maar dat geldt ook voor de genomineerde ondernemers. Ze worden allen gedreven door de wil om iets te veranderen en een maatschappelijk thema aan te pakken. Het zijn stuk voor stuk mooie verhalen die prikkelen door de verandering die ze met hun onderneming teweeg willen brengen. Het gaat hier niet om jaarverslagen, maar om de mensen erachter.’
Ali Niknam grote winnaar
In de mastercategorie kregen de vier finalisten de kans om nog één keer te pitchen voor de winst. ‘Wie heeft er allemaal van bunq gehoord?’, vroeg Ali Niknam aan het publiek, dat massaal de handen omhoog stak. ‘Dat is mijn droom die werkelijkheid wordt.’ Die 90 seconden resulteerden in de eerste prijs van de avond voor Niknam: de publieksprijs.
Enkele minuten later stond Niknam alweer op het podium, ditmaal om de EY Entrepreneur Of The Year-award in de mastercategorie in ontvangst te nemen. Als Nederlandse winnaar maakt Niknam ook kans om EY World Entrepreneur Of The Year te worden. Deze internationale verkiezing vindt volgend jaar juni plaats in Monaco.
‘Visionaire ondernemer’
Chris Ouwinga, voormalig winnaar en EY-jurylid, beschrijft Niknam als een ‘visionaire ondernemer’. ‘Hij is niet bang om het tegen de gevestigde orde op te nemen’, aldus Ouwinga. ‘Hij ziet kansen en zet technologie in om zaken te verbeteren. Vanuit zijn persoonlijke drive om sociale verandering tot stand te brengen, kenmerken de bedrijven van Ali zich door duurzaamheid en impact op het algemeen belang.’
Unanieme winnaar aanstormend talent
In de emerging-categorie, de prijs voor aanstormend ondernemerstalent, viel de unanieme keuze op Gijs Coppens van OpenUp. Met zijn scaleup wil Coppens mentale gezondheid toegankelijk maken voor iedereen.
‘Ik heb de behoefte om iets goeds neer te zetten in de maatschappij’, aldus de stralende Coppens. ‘Ik kijk met een wiskundige, systemische blik naar de wereld. Dan zie je dat veel systemen beter kunnen. Het is vooral mooi dat ik mensen daadwerkelijk kan helpen met hun mentale gezondheid, een onderwerp dat mij erg aan het hart gaat.’
De jury was het unaniem eens, vertelt oud-winnaar Josefien Groot (QLayers). ‘Coppens onderscheidt zich als visionair en een methodische uitvoerder. Hij is doordacht, nuchter en heeft een inspirerende focus op structuur en planning. Het is een prachtig voorbeeld van een ondernemer met een maatschappelijk doel. Hij wil de wereld een betere plek maken.’
Springplank naar impact
Hetzelfde geldt voor Jamal Oulel, oprichter van Socialdebt én winnaar van de EY Social Impact Award. Met Socialdebt helpt Oulel jongeren van 18 tot 27 jaar met het aflossen van schulden.
‘Je moet de schulden zien als een soort web’, zegt Oulel. ‘Het staat in verbinding met zo ontzettend veel aspecten van het leven van jonge mensen. Van hoe het fysiek met je gaat tot je mentale welzijn. Dat doen we door een alternatieve aanpak te bieden die goed gedrag beloont en door geen boetesysteem te hanteren. We nemen de schulden van jongeren over en betalen de schuldeisers binnen 24 uur.’
Toch was Oulel nuchter over zijn eigen aanwezigheid op het evenement. ‘Ik sta hier tussen titanen die miljoenen omzet boeken. Dan voel je je best een beetje misplaatst. De winst die wij behalen is niet uit te drukken in omzet, maar we besparen de maatschappij wél miljoenen. Ik ben lang onzeker geweest over onze deelname, omdat ik me afvroeg of we genoeg impact hadden gemaakt. Het systeem is namelijk nog niet veranderd, maar dat is dan ook onze missie. Ik zie deze prijs dus vooral als een geweldige springplank naar nóg meer impact.’
Prijswinnend familiebedrijf
Dan was er nog één prijs te verdelen: de EY-oeuvreprijs voor familiebedrijven. Die keuze viel op Van Tilburg-Bastianen Group. Wat begon als een klein garagebedrijf in 1934 is onder de hoede van Marie-Anne Bastianen, derde generatie eigenaar, uitgegroeid tot een internationale organisatie in de dienstverlenende automotive- en truckbranche. ‘Het is heel gaaf om zoveel erkenning te krijgen’, zegt Bastianen.
‘Je bent als familiebedrijf áltijd bezig met het feit dat je op de schouders van je voorouders staat. We zitten in een ingewikkelde branche, dus je staat als ondernemer continu aan. Als ik het bedrijf van mijn vader op dezelfde voet had moeten doorzetten, dan had ik dat saai gevonden. Maar dat vind ik het mooie van het ondernemerschap. Een ondernemer houdt niet van saaiheid. Want als dat wel het geval is, dan moet je iets anders gaan doen.’
Timing is everything
Met trofee in hand blikt de glinsterende EY Emerging Entrepreneur Of The Year Coppens terug op een geslaagd proces. ‘Om de verhalen van de ondernemers in de mastercategorie te horen was voor mij toch een soort hoogtepunt. Ondernemen is bepaald geen halleluja-verhaal. De tegenslagen die het viertal heeft moeten overwinnen en hoe ze zich opnieuw hebben moeten uitvinden: dat vind ik heel inspirerend.’
De ondernemersprijs van EY kende in 2023 wederom een sterk deelnemersveld. Maar hoe bepaal je als ondernemer of de tijd nu rijp is om mee te doen? ‘Timing is sowieso een heel belangrijk onderwerp voor ondernemers’, ziet Coppens. ‘Als je nog aan het puzzelen bent en jouw product-market fit nog zoekt, dan weet ik niet of je al mee wil doen. Als je jouw stukje van de markt hebt geclaimd en aan het opschalen bent, dan is het een prachtig platform om aan mee te doen. Het voelt als een prijs die niet alleen voor mezelf als ondernemer is, maar een award voor de hele onderneming.’