Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Kamer van Koophandel

Ondernemen kan altijd beter  

Met de introductie van het magazine ‘Eigen Bedrijf’ bevestigen de Kamers van Koophandel hun nieuwe rol binnen de Nederlandse ondernemerswereld. Ze zijn ondersteunende partners met dienstverlening die dicht bij de ondernemer staat en interactief is. Het gaat om toegevoegde waarde waardoor ondernemers nog beter kunnen ondernemen.

 

Begin dit jaar ontvingen alle Nederlandse ondernemers het gloednieuwe magazine ‘Eigen Bedrijf’. Een fris en kleurrijk magazine vol praktische informatie over allerlei zaken waar een ondernemer mee te maken krijgt. Met dit nieuwe magazine slaat de Kamer van Koophandel een nieuwe weg in. Maar het is niet alleen de uiterlijke kant die wijzigt; de dienstverlening over de gehele linie van de Kamers van Koophandel is de afgelopen jaren getransformeerd naar de wensen van deze tijd. Er wordt intensiever en interactiever samengewerkt voor en met ondernemers. Dit om het stimuleren van de economie in de regio’s en verbetering van het ondernemersklimaat, de belangrijkste doelstellingen van de Kamers van Koophandel, goed te kunnen blijven uitvoeren. Het magazine, met een oplage van 800.000 exemplaren en een frequentie van zes keer per jaar, is een voorbeeld van deze nieuwe manier van werken. “Het nieuwe magazine straalt zowel de ervaring van de ondernemer uit als de ondersteuning die de Kamer van Koophandel kan bieden. De magazinevorm is bewust gekozen als nieuwe informatiedrager”, vertelt Ina van Beemdelust, Hoofd Uitgeverij. Uit onderzoek bleek, dat een magazine direct geassocieerd wordt met ‘op een prettige en relaxte manier’ informatie vergaren waarbij de ondernemer zelf het moment kiest. “Het magazine heeft een duidelijke signaalfunctie voor ondernemers. De onderwerpen volgen onze dienstverlening. Hoewel ondernemers zich kunnen afmelden voor de uitgave, verwacht ik niet dat veel mensen dit doen. Vooral omdat wij als onafhankelijke organisatie bruikbare informatie geven, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving”, vult Harm van Veldhuizen, Algemeen directeur Kamer van Koophandel Gooi- Eem- en Flevoland, aan.

Interactieve dienstverlening

“Als Kamer van Koophandel nemen wij op geen enkel onderwerp positie in. We zetten voor ondernemers feiten op een rij en bieden handvatten waarmee zij verder kunnen”, vat Van Veldhuizen de rol samen. “Daarvoor kunnen ondernemers een aantal ingangen gebruiken. We verwijzen daarnaar in het magazine. Het blad biedt ondernemers een breder perspectief, omdat we crossmediaal werken.” De huidige dwarsverbanden binnen de Kamers van Koophandel maken de dienstverlening voor ondernemers beter toegankelijk en brengen bovendien ondernemers met elkaar in contact. Daarnaast ondersteunen ze de ontwikkeling van de Kamer van Koophandel, die via het crossmediale werken sneller in kan spelen op een actueel onderwerp. Hallo!, de zakelijke Community voor ondernemers is een sprekend voorbeeld hiervan. Zo’n 22.000 ondernemers zijn actief op deze communitysite. “Hallo! biedt diverse mogelijkheden. Ondernemers kunnen vragen stellen, ervaringen delen en informatie uitwisselen. Er hebben zich inmiddels 800 groepen gevormd en een aantal daarvan is zeer actief. Het mooie is dat 97 procent van de vragen binnen enkele uren beantwoord wordt door andere deelnemers; ervaringsdeskundigen dus”, vertelt Van Beemdelust. “We zien regelmatig discussies ontstaan vanwaaruit zich subgroepen vormen. En er komen thema’s aan de orde waarvan wij denken ‘daar moeten we wat mee op onze website of in het magazine’. Maar het kan ook zijn dat een hele waardevolle discussie zich leent voor een breder publiek. Wij passen onze producten en diensten daarop aan.”

Typische ondernemersvragen

Een andere rol van de Kamer van Koophandel is om registratie om te zetten in interessante ondernemersinformatie. Het aanbieden van deze informatie maakt dat de organisatie dichter bij de ondernemer staat. Het bieden van betrouwbare en accurate informatie waarmee een ondernemer slagvaardiger kan acteren, vraagt echter om ook inspanning en ondersteuning van die ondernemer. En dat krijgen we soms nog onvoldoende voor het voetlicht. “Registreren wordt sterk gekoppeld aan een verplichting. Er is nu bijvoorbeeld een discussie gaande over het verplicht deponeren van de jaarrekening”, vertelt Van Veldhuizen. “Toch is dit eerder een kans dan een verplichting. Pas wanneer je volledig bent qua registratie kun je optimaal informatie verstrekken waarmee ondernemers hun voordeel kunnen doen. Daar kom je pas achter als je registratie afschaft. Ik verwacht wel dat het komende jaar een aantal van die registratie- en informatiestromen samen gaat vallen.” Door informatie zo volledig en toegankelijk mogelijk te maken is de Kamer van Koophandel in staat typische ondernemersvragen te beantwoorden. “Het hele jaar door doen wij onderzoeken. Zo proberen we trends en ontwikkelingen te ontdekken. Bijvoorbeeld ontwikkelingen binnen een branche of regio. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is alles wat met e-commerce te maken heeft. Het is de snelst groeiende tak van dit moment en heeft veel invloed in de markt. Ondernemen is bovendien in veel branches internationaler geworden, mede door internet en globalisering van dienstverlening. Daarin biedt de Kamer van Koophandel ondersteuning. Ik denk dat 25 procent van de ondernemers minder succesvol zou zijn wanneer ze niet internationaal werkten. Uiteraard zijn we er ook voor de starter die via zijn huisadres wil werken en daarvoor bijvoorbeeld een vergunning van de gemeente nodig heeft. We zijn er voor alle ondernemers en staan dichtbij en naast hen.”

De Kamer van Koophandel Nederland

Koningskade 30, 2596 AA Den Haag
Postbus 171, 2501 CD Den Haag
Telefoon: (070) 314 34 00
Fax: (070) 314 34 90
E-mail: [email protected]
www.kvk.nl
 

Kika Buhrmann (Nespresso): ‘In Amerika leerde ik hoe weinig ik wist’

Kika Buhrmann (44) omschrijft haar carrière als een 'soort klimwand'. De ceo van Nespresso Nederland kwam ruim vijftien jaar geleden binnen bij het koffiemerk via een LinkedIn-sollicitatie. 'Ze vonden mijn profiel het vreemdste dat ze ooit hadden gezien.'

kika buhrmann ceo nespresso nederland
Kika Buhrmann is ceo van Nespresso Nederland.

Leergierige tiener die alles wil proberen – progressie is belangrijker dan perfectie

‘Als tiener speelde ik saxofoon in een band. Bloedzenuwachtig was ik voor ons eerste optreden. We zouden spelen op Koninginnedag, in een open vrachtwagen. Met eigen muziek, waarvoor ik de teksten had geschreven. Ik heb een verschrikkelijke zangstem en ik vond het superspannend dat iemand anders mijn liedje zou zingen. Tot de zangeres het nummer ten gehore bracht en het klikte: ik hoefde het niet allemaal zelf te kunnen. We hadden het samen gedaan en in dat proces had ik geleerd hoe je een songtekst schrijft.’

‘Ik ben dol op nieuwe dingen leren. Dan wilde ik een nieuwe taal leren, dan iets met mijn handen gaan doen. Ik heb allerlei sporten beoefend, ontelbaar veel bijbaantjes gehad. Alles vond ik leuk. Mijn ouders moedigden dat enorm aan. Zij zorgden voor de stabiele basis, de rest mochten we zelf invullen. Het hoeft niet meteen perfect, zeiden ze altijd, het gaat erom dat je progressie boekt. Steeds een beetje bijschaven, steeds een beetje beter.’

‘De eerste acht jaar van mijn leven speelden zich af in São Paulo, Brazilië. Toen we – ik ben de derde van vier kinderen – richting middelbareschoolleeftijd gingen, hebben mijn ouders bewust de keuze gemaakt om terug naar Nederland te verhuizen. Juist omdat ze ons de ruimte wilden geven om te ontdekken wat we wilden. Ik heb een geweldige tijd gehad in São Paulo, maar het was ook een beschermde omgeving. We woonden in een soort gated community, gingen naar school met de schoolbus.’

‘Dat ik in Nederland op de fiets naar school mocht, helemaal zelf, maakte diepe indruk. Die ‘Hollandse vrijheid’ – die niet overal vanzelfsprekend is, weet ik nu – willen mijn man Rutger en ik ook voor onze kinderen. Die zijn nu 7, 9 en 11. Daarom zijn ook wij, na twintig jaar in het buitenland, terug naar Nederland gegaan. History repeats itself.’

Student Internationale Economie, Marketing & Organisation – als het je leuk lijkt, ga ervoor

‘Business gerelateerde vraagstukken interesseren me en ik wilde iets met een internationale focus doen. Daarom schreef ik me in voor Internationale Economie, Marketing & Organisation aan de UvA. Waar dat me zou brengen, wist ik nog niet. Wel dat deze studie vast een goede basis zou zijn. Maar het waren juist de activiteiten naast mijn studie die bepalend bleken.’

‘Via hockey ontmoette ik Inez van Oord, de oprichter van studentenuitzendbureau LinQ. Ik was haar doelgroep, dus ze vroeg me regelmatig om mijn mening. Op een gegeven moment opperde ze om studenten in te schakelen voor de salesactiviteiten. Ik had geen enkele verkoopervaring, maar het leek me leuk. Dus ik zei: laat mij het doen.’

‘En zo stond ik, tussen de colleges door, ineens namens LinQ te onderhandelen en deals te sluiten op de gang. Drie dagen per week, naast mijn studie. Een goede manier om bij veel verschillende soorten bedrijven een kijkje in de keuken te krijgen, van Unilever tot NRC Handelsblad.’

Lees ook: Actievoerders bij Unilever: ‘Meneer de ceo, u en uw bestuur zijn chief plastic polluters’

‘Die bijbaan bleek de ideale aanvulling op mijn opleiding. Het studeren vond ik interessant – nieuwe manieren van denken leren, omgaan met ingewikkelde vraagstukken en met tijdsdruk. Maar de studie zelf? Mwoah. Ik vond het vooral heel droog. In mijn economieboeken las ik over boekhoudkundige systemen, voor LinQ werkte ik ermee. Dat maakte het heel concreet.’

Managing director LinQ Spain – creëer je eigen kansen

‘Net als mijn ouders is ook Inez iemand die me al op jonge leeftijd veel vertrouwen heeft gegeven. Voor mijn afstudeerscriptie onderzocht ik hoe we het concept van LinQ internationaal konden trekken. Ik heb mezelf direct aangedragen voor de baan.’

‘En zo vertrokken Rutger, die toen nog mijn vriend was, en ik na mijn afstuderen met drie verhuisdozen naar Barcelona. Ik was 24. Over een half jaar zou ik wel weer terug zijn, zei ik tegen mijn moeder. Misschien iets langer. Het werd uiteindelijk twintig jaar.’

‘Noem het jeugdige overmoed. We zagen kansen in Barcelona en besloten de sprong te wagen. Het gewoon te gaan doen. Managing director van de Spaanse tak klinkt als heel wat, maar laten we wel wezen, LinQ Spain startte als eenmanszaak. Vanuit huis.’

‘Wat ik niet realiseerde: als jij het bedrijf bent, moet je alles zelf doen. Een notaris regelen voor de oprichting van de bv, een website bouwen, opdrachtgevers en studenten werven. Er waren dagen bij dat ik e-mails naar mezelf stuurde. Om te checken of mijn inbox het eigenlijk wel deed, aangezien ik al uren niets binnen had gekregen.’

kika buhrmann nespresso
Kika Buhrmann: ‘Over zes maanden zou ik wel weer terug zijn, zei ik tegen mijn ouders toen ik naar Barcelona ging. Het werd twintig jaar.’ Foto: Daniel Niessen

‘Niemand wist wie we waren en geld voor grote marketingcampagnes was er niet. We moesten het hebben van creativiteit en free publicity. Het kantelpunt kwam na een publicatie in een landelijke krant, over jonge ondernemers. Daarop volgde een stortvloed van aanvragen. Toen kon ik het team uitbouwen en een kantoor huren.’

Overstap naar Nespresso in Spanje – durf jezelf te zijn en van je eigen kracht uit te gaan

‘Na vier jaar bij LinQ werd het tijd voor een ander type organisatie. Ik wilde me verder ontwikkelen binnen een groter bedrijf: met ruimte voor ondernemerschap, maar ook met meer structuur. Na een uitstapje van een jaar bij Interlead vond ik uiteindelijk bij Nespresso wat ik zocht. Het was 2008 en het merk was net begonnen in Spanje. In een tijd waarin je eigenlijk maar één smaak had – een grote pot filterkoffie die je de hele dag liet pruttelen – wilde Nespresso de koffiecultuur eigenhandig op zijn kop zetten.’

‘Die frisheid vond ik leuk, plus het feit dat het een pionierend merk binnen een grote organisatie was (Nestlé, red.). Al had ik nog nooit Nespresso gedronken. Ik had niet eens een koffiezetapparaat, we haalden onze cortadito bij het barretje beneden. Ik besloot de hr-verantwoordelijke een LinkedIn-bericht te sturen. Ze vond mijn profiel het ‘vreemdste’ dat ze ooit had gezien. Wat ook zo is, nog steeds. Het is een soort klimwand, verre van een lineair traject. Maar ze hadden een vacature, waarvoor ik overigens totaal niet aan de voorwaarden voldeed, en ze zag wel iets in me.’

‘Twee jaar na mijn aantreden verliet de commercieel directeur het bedrijf. Hij liet een zootje achter. Daarop heb ik voorgesteld: zal ik zijn rol overnemen en de boel straktrekken? Ik had niet de commerciële achtergrond die ze zochten. Maar ik kreeg de kans om me te bewijzen én ik kreeg de baan. Ik kwam in een machomannencultuur terecht. Onderhandelen met de keiharde inkopers van grote retail- en warenhuisketens. Aan tafel was ik de enige vrouw. En vaak ook de jongste.’

Lees ook: Nancy Poleon helpt al 10 jaar vrouwen naar de top. ‘Goed zijn in je werk is niet genoeg’

‘In het begin deed ik vreselijk mijn best om erbij te horen. Ik geloof enorm in langetermijnrelaties op basis van vertrouwen. Terwijl hier het tegenovergestelde gebeurde en er steeds opportunistische kortetermijndealtjes gesloten werden. Quick wins, waarbij het vertrouwen steeds verbroken werd. Een manier van zakendoen waarin ik in eerste instantie meeging. Maar ik was helemaal niet trots als ik zo’n deal gesloten had. Dit wás ik gewoon niet.’

‘Gelukkig had ik een goede coach, Inma. Zij liet me zien hoe belangrijk het is om van je eigen authenticiteit en kracht uit te gaan. Mensen prikken er zo doorheen als je jezelf niet bent. En teams hebben niets aan een leider die nergens voor staat en met alle winden meewaait, die hebben juist baat bij consistentie. Ik heb vrij snel besloten om me niet meer mee te laten slepen in de gekkigheid en chaos. Het ging direct beter. Daarna is het is nooit meer een issue geweest, ook in latere functies niet.’

Naar het Nespresso-hoofdkantoor in Zwitserland – bouw aan communities, ook op afstand

‘In 2013 werd op het hoofdkantoor in Zwitserland een groot project gestart, richting een duidelijkere omnichannel-strategie. Dat was tien jaar geleden het toverwoord. Daarvoor werd uit verschillende markten om input gevraagd. Ik was een van de mensen die mocht meedenken en zag al snel dat het project vol gaten zat. Dat heb ik aangekaart. Waarop ik werd uitgenodigd om naar Lausanne te komen en me aan te sluiten bij het Business Excellence-team.

‘Het interessante aan de rollen op het hoofdkantoor is dat ik van een ‘eigen’ markt naar een positie ging waarin ik, op afstand, beslissingen voor andere markten moest nemen. Beslissingen waar ze heel blij van kunnen worden of juist niet. Mijn uitgangspunt was dan ook helder. Wat zijn dingen waar mijn team waarde kan toevoegen en waarvan moeten we wegblijven?’

‘Nespresso is in tachtig landen actief, waarvan deels via agenten en distributeurs. We zijn met iedereen in gesprek gegaan. Indirect bouw je zo op afstand aan een gemeenschap. Wat ik snel leerde, is dat die relaties gebaat zijn bij duidelijkheid. Mensen meenemen in de stappen die gezet gaan worden en transparant zijn als plannen veranderen. Dat zijn ervaringen waar ik veel aan heb gehad toen ik de overstap naar Nespresso USA maakte; een gigantische markt én een gigantisch land.’

VP-rollen bij Nespresso USA – je denkt te weten hoe het allemaal in elkaar steekt, tot je ontdekt dat je helemaal niets weet

‘Ken je dat? Dat je ergens aan begint en denkt wel ongeveer te weten hoe het allemaal in elkaar steekt. Tot je erachter komt dat je eigenlijk helemaal niets weet. Dat gevoel had ik toen ik in 2018 de overstap naar Nespresso in Amerika maakte.’

‘De toenmalige vice president B2B was gevraagd om te vertrekken en mijn baas vroeg of ik iemand wist voor die rol. We kwamen op hetzelfde idee: dat het misschien wel iets voor mij zou zijn. Ik ben in gesprek gegaan met Nespresso-ceo Guillaume Le Cunff, destijds president van Nespresso USA. Die vroeg: ‘Wanneer kun je beginnen?’’

‘Mijn beeld van Amerika was dat van een vooraanstaand land, waar het op sociaal gebied goed geregeld is. Ik werd negatief verrast. Door het grote aantal mensen dat op straat leefde en, het meest schrijnende, dat de maatschappij die mensen niet eens meer zág.’

‘Amerika is een hard land, het is ieder voor zich. Zo wil ik over drie jaar niet ook rondlopen, dacht ik, zo ben ik niet opgevoed. Mijn ouders zijn heel maatschappelijk betrokken. Vooral mijn moeder, die in Brazilië enorm actief was voor kinderen in achterstandswijken door bijvoorbeeld scholing en kinderopvang te verzorgen. Als kind hielp ik haar vaak mee.’

kika buhrmann ceo nespresso nederland
In New York raakte Kika Buhrmann meer maatschappelijk betrokken. ‘Ik wilde niet langer vanaf de zijlijn toekijken.’ Foto: Nespresso

‘Het ergste moest toen nog komen, want twee jaar later kwam covid. Een tijd waarin veel mensen hun baan verloren, of van salarisstrook naar salarisstrook leefden. In Amerika is het angstaanjagend makkelijk om af te glijden. De verschillen tussen arm en rijk werden snel groter.’

‘Ik wilde niet meer vanaf de zijlijn toekijken en ben vrijwilligerswerk voor een lokale daklozenorganisatie gaan doen. Daarna heb ik de stap naar de Sheltersuit Foundation gemaakt en oprichter Bas Timmer als lid van de Raad van Advies geholpen met de uitbreiding naar de Verenigde Staten en het plannen voor de activiteiten in Zuid-Afrika.’

Lees ook: Bas Timmer wil met Sheltersuit Label een wereldmerk bouwen (en daklozen blijven helpen)

‘Een soortgelijke rol nam ik op me als board observer voor Farmshelf, een agrotech-startup die zich richt op verticale landbouw. Dat is niet alleen maatschappelijk ingegeven. Buiten mijn werk voor Nespresso probeer ik actief met andere realiteiten bezig te zijn. Wat ik daar leer over hoe bijvoorbeeld een startup als Farmshelf denkt en georganiseerd is, neem ik allemaal mee naar het bedrijf.’

‘Een ander moment waarop ik realiseerde hoe weinig ik wist, was toen de Black Lives Matter-beweging wereldwijd oplaaide na de moord op George Floyd. Nespresso USA heeft bijna duizend mensen in dienst, waarvan destijds 700 in mijn commerciële organisatie, en ik kon de pijn en frustratie gewoon in hun ogen zien. Mensen meldden zich met burn-outverschijnselen, konden zich niet meer concentreren op hun werk. Ze zeiden: ‘Hier wordt gewoon geschiedenis geschreven. En wij verkopen koffie.’’

‘Als het niet goed gaat met je mensen, gaat het niet goed met het bedrijf. Ik wist: ik kan het niet oplossen. Maar ik kan wel een cultuur creëren waarin medewerkers zich kunnen uitspreken en elkaar kunnen opzoeken. We hebben tien interne netwerken opgezet voor onder andere de zwarte, Aziatische en Latijns-Amerikaanse gemeenschap.’

‘Een belangrijk moment voor mij als witte Europese vrouw, was toen ik gevraagd werd als sponsor voor de Black@Nespresso-groep. Juist omdat ik durfde uit te spreken hoe weinig ik van hun problemen wist, en dat ik graag wilde leren.’

Ceo Nespresso Nederland – impact maken kan ook vanuit een corporate rol

‘Na twintig jaar in het buitenland werd het tijd om terug te keren. Met de ervaring die ik in Amerika heb opgedaan, de inhoudelijke en strategische uitdagingen die ik daar voor mijn kiezen heb gehad, wist ik dat ik klaar was voor mijn ‘eigen’ land. En idealiter was dat Nederland. Voor mij kwam alles mooi samen. De toenmalige ceo Daniel Schneider maakte de overstap naar Oostenrijk en ik volgde hem in april 2023 op. Mijn eerste Nederlandse baan, zeg ik altijd tegen mijn team.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Titels interesseren me niet. Dat is nooit een drijfveer geweest, het gaat me om de inhoudelijke uitdaging. Ik ambieerde deze rol, omdat ik aan een organisatiecultuur kan bouwen waarin iedereen het maximale uit zichzelf kan halen. En het is een bepalende functie, in die zin dat je kan sturen waar de tijd en energie van het team naartoe gaat.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Waar we ons voor gaan inzetten? We doen al veel op het gebied van duurzaamheid, onder meer met onze recycleprogramma’s, en gaan meer aandacht besteden aan diversiteit en inclusie. Bijvoorbeeld door onze winkels beter toegankelijk te maken voor mensen die slechtziend of slechthorend zijn. Thema’s die belangrijk voor me zijn en waarvoor ik juist vanuit een corporate rol impact kan maken.’

Lees ook deze interviews uit de serie Route naar de top:

IT-schaarste? 7 redenen waarom remote teams een logische oplossing zijn

In samenwerking met Gapstars - Terwijl de vraag naar IT-talent stijgt, blijft het aanbod nog altijd schaars. Daarin wint het samenstellen van remote teams als oplossing steeds meer terrein. 'Je moet het zien als het inhuren van een team aan nieuwe IT-collega's die fulltime op afstand werken', zegt Hugo Hemmen, ceo en oprichter van Gapstars.

gapstars hugo hemmen ceo it schaarste remote werken
Hugo Hemmen is ceo van Gapstars. Foto: Getty Images / Gapstars

1. IT’ers zijn schaars

Het is bepaald geen breaking news, maar mocht je het toch hebben gemist: IT’ers zijn extreem schaars. Momenteel zijn er zo’n 580.000 Nederlanders werkzaam in IT-functies. Van deze groep heeft slechts 6,8 procent een actieve positie op de arbeidsmarkt, significant lager dan het landelijk gemiddelde van 11,5 procent voor de hele Nederlandse beroepsbevolking.

‘Die schaarste zal de komende jaren verder uitbreiden’, zegt Hugo Hemmen, oprichter en ceo van Gapstars, dat bedrijven helpt met het bouwen, onderhouden en ontwikkelen van remote IT-teams. ‘Je ziet dat het gebrek aan IT-talent nog steeds invloed heeft op de beslissingen van bedrijven én de businessplannen die eraan hangen. Ik heb in de acht jaar dat wij zelf bezig zijn de schaarste alleen maar nijpender zien worden.’

2. Groei van IT houdt aan

Terwijl het aantal IT’ers op de arbeidsmarkt dus bovenal schaar is, zit er geen rem op de groei van de techindustrie. Nederland heeft er recent met Mews en DataSnipper weer twee nieuwe tech-unicorns bijgekregen. ‘Je ziet steeds meer bedrijven, groot of klein, inzetten op automatisering, digitalisering en robotisering’, zegt Hemmen. ‘Dat zorgt alleen maar voor meer vraag naar talentvolle IT’ers.’

Arbeidsmarktdatabedrijf Intelligence Group verwacht dat het IT-vakgebied in 2030 zo’n 8,5 procent van de totale beroepsbevolking zal uitmaken. Op dit moment is dat nog 6 procent. ‘Trends als cloud computing, big data, cybersecurity, artificial intelligence (AI) en het Internet of Things (IoT) zijn de sleutelfactoren die deze groei ondersteunen. Het is een beetje wachten op de volgende techboom.’

3. Onvoldoende IT-personeel kost groei én omzet

En voor wie nog twijfelt aan de gevolgen van die schaarste: het beperkt uiteindelijk de omzetmarges én de groeimogelijkheden, zo stelt onderzoek van Linden-IT. In een onderzoek onder meer dan 1.000 hr-verantwoordelijken geeft 20 procent aan dat hun organisatie de afgelopen twee jaar een lagere winst heeft behaald vanwege een tekort aan IT-talent.

Dat treft voornamelijk grote organisaties, waar meer dan 35 procent van de ondervraagden aangeeft dat dit een negatieve impact heeft op de groei van hun bedrijf. In tegenstelling tot grote bedrijven ervaren kleine en middelgrote ondernemingen minder vaak dit probleem, met slechts 22 procent die dezelfde zorgen deelt. Bovendien missen grote organisaties door deze kwestie ook vaker winst, met een significant verschil van 35 procent tegenover 16 procent bij de kleinere bedrijven.

4. IT’ers werken liever remote

Terwijl IT’ers in de praktijk dus nog vaak een hide and seek-spelletje spelen met potentiële werkgevers, is het vrij duidelijk waar ze precies zijn: thuis. Bijna 68 procent van alle werknemers in de technologiesector wereldwijd werkt volledig remote. ‘Als je IT-talent zoekt, kun je niet van ze verlangen dat ze vijf dagen naar kantoor komen’, zegt Hemmen. ‘Je moet inspelen op hun wensen en behoeften.’

Thuiswerken is voor de IT’er al langer heel gewoon. Professionals in de IT-sector hebben al járen ervaring met het op afstand samenwerken en communiceren. Bovendien hebben IT-experts die samenwerken met teams verspreid over verschillende continenten, zich al vaker aangepast aan flexibele werkschema’s om rekening te houden met de tijdsverschillen.

5. Remote teams zijn productiever

Volledig of gedeeltelijk thuiswerken blijkt ook een positief effect te hebben op de productiviteit van medewerkers, zowel vanuit het perspectief van werknemers als werkgevers. Zo geeft 40 procent van werkend Nederland aan productiever te zijn vanuit huis. Onder IT-professionals ligt dit percentage zelfs nog iets hoger, op 45 procent.

6. Kostenbesparing

Door je IT te outsourcen, hoeven bedrijven geen kantoorruimte te huren, te investeren in dure apparatuur óf te voorzien in vergoedingen voor woon-werkverkeer. Maar dan heb je nog altijd twee opties, ziet Hemmen. Kies je voor een off-shore of een near-shore team? ‘Dat is voor ons letterlijk het verschil tussen Sri Lanka en Portugal.’

‘Off-shore is meer voor bedrijven die wat meer risico durven te nemen en overtuigd zijn van het idee dat de mensen écht niet om de hoek hoeven te zitten. Je krijgt daardoor een betere businesscase, omdat arbeid daar veel goedkoper is. De keerzijde is dat je te maken krijgt met grotere cultuurverschillen én tijdverschil.’

7. Een bredere talentpool

Door te werken met remote teams, gaat er letterlijk en figuurlijk een wervingswereld voor je open. Met een team op afstand zijn bedrijven niet langer beperkt tot de lokale talentenpool. Ze kunnen kandidaten uit de hele wereld aantrekken, waardoor de kans groter wordt dat ze de juiste vaardigheden en expertise vinden.

Dat betekent overigens niet dat je anders met talent moet omgaan, ziet Hemmen. ‘Als je ze eenmaal hebt, wil je ze behouden. Alle dingen die je normaliter voor je personeel in Nederland zou doen, blijven gelden. Je moet het zien als het inhuren van een team aan nieuwe IT-collega’s die fulltime op afstand werken. Dat is wat ons betreft ook de sleutel tot succes én een harde eis als we met nieuwe klanten gaan werken.’