Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bas Timmer

b as timmer sheltersuit

Met zijn Sheltersuit helpt Bas Timmer (1990) al jaren daklozen de winter door. Hij was nog maar een jochie toen hij voor het eerst met een dakloze in aanraking kwam, spelend in de beddenwinkel van zijn moeder in Enschede.

‘Regelmatig kwamen er daklozen langs die van mijn moeder een slaapzak kregen. Zo ook de ‘Vrije Vogel’, een bekende in de stad voor wie ik als kind een beetje bang was. Grote baard, riekend, altijd een beetje tipsy.’

Op een dag stapte hij de zaak binnen met een bosje bloemen om zijn moeder bedanken. In één keerde kantelde Timmers beeld. ‘Daklozen blijken vaak heel lieve mensen, die simpelweg pech in het leven hebben gehad.’

Die bevestiging volgde jaren later nog eens, toen de vader van een goede vriend aan onderkoeling stierf, liggend voor de dichte deur van een opvang. De situatie raakte hem diep en binnen vijf uur had de jonge ArtEZ-modestudent de eerste Sheltersuit-versie in elkaar gezet, gemaakt van een oude slaapzak en een tent.

Hij gaf ‘m aan een dakloze, en tot de dag van vandaag vormt dat ene kleine moment zijn grote drijfveer. ‘Ik dacht: ik stel mezelf teleur als ik mijn creativiteit niet inzet om anderen te helpen.’

Sheltersuit en Shelterbag

Daarna ‘is het een beetje uit de hand gelopen’, lacht Timmer. Inmiddels hebben meer dan twintigduizend daklozen een warmer onderkomen –  van Griekenland en de VS tot Australië. De Sheltersuit Foundation heeft ateliers in Enschede en Zuid-Afrika, met een distributietak in Amerika.

De stichting drijft op donaties en geldstromen uit samenwerkingen, waarmee de producten gefinancierd worden. Die bestaan uit ge-upcyclede materialen, en worden gemaakt door daklozen en vluchtelingen, die hiermee een baan hebben.

Naast de bekende Sheltersuit, een winddichte jas met aanritsbare slaapzak, is er ook een kleiner zusje bijgekomen: de Shelterbag, een matrasje dat je tot een tentje kunt uitrollen en geschikt is voor warmere klimaten. Het ingebouwde matras wordt geleverd door samenwerkingspartner Auping.

Eigen kledinglijn

In 2022 lanceerde hij een eigen kledinglijn, Sheltersuit Label. Timmer wil uitgroeien tot een wereldmerk à la The North Face, maar wel volgens het buy-one-give-one-principe, waarmee Sheltersuits en Sheltersbag de weg naar daklozen blijven vinden. ‘Overdag verkopen, ’s nachts uitdelen, zo zie ik het voor me.’

Een wereldwijd winkelnetwerk hoort daarbij, vindt hij, ‘want als iedereen je kent, maak je veel meer impact.’

Om zijn droom achterna te gaan verruilde Bas Timmer dit jaar zijn hometown Enschede voor Parijs. ‘Over een jaar hoop ik dat we nog een mooie collaboration met het label naar buiten kunnen brengen. En volgende winter wil de Sheltersuit Foundation zevenduizend mensen in de kou helpen, tweeduizend meer dan nu. Want mensen warmte, bescherming en waardigheid bieden, daar doen we het uiteindelijk voor.’

Lees ook het interview dat MT/Sprout in 2022 had met Bas Timmer: ‘Er is geen weg meer terug, ik wil de verbinding blijven maken’