In 2018 treden verschillende Europese regels in werking die gevolgen hebben voor digitaal betalen. Feit is dat de markt opengaat. Onder invloed van de Europese regel Payment Services Directive (PSD2) wordt informatie van betaalrekeningen en accountinformatie toegankelijk voor anderen dan alleen de bank.
En dus komen er nieuwe partijen op de markt die hierop inspringen en nieuwe mogelijkheden zien. Daarvoor zijn echter wel duidelijke spelregels en afspraken nodig. De Nederlandse banken en de overheid zijn daar nu mee bezig. Wat betekent dat voor de betaalstrategie van bedrijven en voor de privacy van de consument?
Privacy
Door PSD2 gaat de manier waarop de identificatie en authenticatie plaatsvindt bij digitaal betalen verder aangescherpt worden. Goede, transparante informatie en communicatie is daarbij cruciaal. Het moet voor de consument altijd duidelijk zijn welke informatie hij precies weggeeft. Als een bedrijf bijvoorbeeld alleen wil checken of iemand boven de 18 is, hoeft de consument niet ook zijn rekeningnummer prijs te geven.
Vertrouwen geven
Hoe weet je als consument aan wie je betaalt? En hoe weten bedrijven dat de koper kredietwaardig is? Michel van Westen: ‘Checken of iemand daadwerkelijk is wie hij zegt te zijn kan nu ook al. Bijvoorbeeld met een digitale incassomachtiging (eMandate). Hierbij wordt een persoon aan een rekeningnummer gekoppeld en geeft deze een mandaat af. Dit geeft een winkelier de extra zekerheid die nodig is om bijvoorbeeld een product of dienst periodiek te leveren en af te rekenen via een automatische afschrijving.’
Identificatie
Momenteel is nog onduidelijk welke (nieuwe) partijen straks aan de consument vragen een betaling rechtstreeks van de rekening te halen. Maar dat er verschillende bedrijven opstaan die dit gaan proberen staat als een paal boven water.
Deze bedrijven gaan gebruikmaken van de diverse identificatie- en authenticatiemogelijkheden die er nu al zijn en op korte termijn gaan komen. In alle gevallen zal de consument zich eerst moeten identificeren. Vervolgens geeft de koper toestemming om het te betalen bedrag rechtstreeks van zijn of haar rekening af te halen.
Huidige identificatiemethodes
Dat betekent echter niet dat alle partijen die kansen zien rustig afwachten tot de spelregels bekend zijn. De belangrijkste Nederlandse initiatieven zijn:
# DigiD en Idensys
DigiD kennen we inmiddels allemaal. Deze combinatie van een code en een wachtwoord is een digitaal paspoort waarmee je kunt inloggen op sites van bijvoorbeeld de overheid. Die controleert daarmee dus jouw identiteit.
Idensys wordt gezien als een alternatief voor de DigiD en moet toegang geven tot digitale dienstverlening en het uitwisselen van persoonlijke informatie. Dit systeem voor elektronische identificatie is nog volop in ontwikkeling. Het bedrijfsleven werkt samen met de overheid aan een nieuwe standaard voor online identificatie.
# iDIN
iDIN is een vergelijkbare dienst als DigiD. Het is ontwikkeld door banken en kent hetzelfde gebruiksgemak als iDEAL. Met iDIN gebruik je de inlogmethode van je bank om je veilig aan te melden bij bijvoorbeeld telecom, webwinkels en verzekeringsmaatschappijen. Het voordeel van iDIN ten opzichte van DigiD is dat die eerste een hogere beveiligingsstandaard kent én ook door private bedrijven kan worden ingezet.
Ander voordeel is dat je geen nieuwe wachtwoorden hoeft te onthouden en bovendien aanvullende informatie mee kunt laten sturen. De Belastingdienst heeft vorig jaar een pilot gedraaid met 65 duizend gebruikers. Zij konden in plaats van hun DigiD, hun bankpas, een app of de inlogcode van hun bank gebruiken om in te loggen bij de Belastingdienst en hun aangifte te doen.
Vertrouwen geven
Nu de identificatie- en authenticatiemarkt open is, zullen er steeds meer partijen komen die elkaar op prijs, functionaliteiten en aanvaarding door de consument gaan beconcurreren. Daarmee komen meerdere oplossingen voor verschillende risiconiveaus en doelen.
Michel van Westen: ‘De consument maakt uiteindelijk altijd zelf de keuze waar en hoe hij wil betalen en welke services hij wilt afnemen. Betalen als onderdeel van de customer journey zal echter steeds meer vanzelfsprekend worden. Voor bedrijven betekent dit dat ze vooral moeten inzetten op engagement en klantenbinding.’
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Verbeter je cashflow’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.
Lees ook:
- De digitale alternatieven voor een factuur
- Creëer een happy cashflow
- Een lesje cash management van Richard Branson