Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob is bezorgd over Willem-Jan

Bob is divisiedirecteur van een groot concern hij doet zijn best. Deze keer zijn de kwartaalcijfers ineens niet meer kil.

 

VAN Wouter jansen
AAN Bob
ONDERWERP Zorgen over Willem-Jan

Hoi Bob,
Weet jij wat er met Willem-Jan aan de hand is? We waren net de begroting aan het doornemen. Nou, ik ken hem dus al jaren niet anders dan als de man van twee cijfers achter de komma. Jij toch ook? Maar ineens vroeg hij: “Waarom leg jij ­dingen altijd buiten jezelf, Wouter?”
Ik dacht eerst dat hij een grapje maakte, ­begon dus ook te lachen. Maar toen zei Willem-Jan: “Dingen weglachen is zó ­makkelijk – en dat is zó evident weer iets buiten jezelf leggen.”
Ik maak me, kortom, een beetje zorgen.
Wouter Jansen
Deputy CFO

Hoi Wouter,
Ja, ik weet het, ik heb het inmiddels van meerdere mensen gehoord en heb er zelf intussen ook al mee te maken gehad. Ik vroeg hem van de week nogal geïrriteerd waar de cijfers van het derde kwartaal ­bleven en toen zei hij: “Is dat ­werkelijk wat je dwarszit, Bob, of ben je aan het ­verschuiven?” Heel irritant, ja, vooral ­omdat ik die kwartaalcijfers gewoon ook echt nodig heb, Hoofdkantoor zeurt er ook al om. Ik denk dat het aan zijn nieuwe vrouw ligt, die Annejet. Ruim 20 jaar ­jonger, nou ja, je kent het wel: klassiek ­geval van een middelbare manager die in de ban raakt. Het schijnt dat ze samen op donderdagavond naar reiki-managementworkshops gaan om god weet wat te doen. En heb je dat vorige week vrijdag gezien? Had hij ­ineens van die felrode hippe gymschoenen aan. Echt waar – onder zijn pak! Als dat zo doorgaat, vrees ik net als jij voor die ­gezonde twee cijfers achter de ­komma.
Bob

Bob,
Maar dan moet jij toch met hem praten? Jij bent immers zijn direct leidinggevende. Weet je wat hij vanochtend zei tegen ­Verkouteren, toch duidelijk de beste boekhouder die we hier hebben rondlopen?
“Jij moet eens heel snel je denkpatronen helemaal loslaten. Kijk eens naar je schouders… laat jezelf los, Johan!”
En toen moest die Verkouteren naast zijn bureau gaan staan en denken dat hij een bloem in de lente was, waar je zo’n ­Verkouteren bepaald geen plezier mee doet. Dat zal vast allemaal wel liggen aan die Annejet – overigens zo lelijk als de nacht, ik bedoel, als je dan toch zo’n ­middelbare-managerscrisis hebt, wees dan een beetje kieskeurig met wie je je tweede leg begint, toch? – maar het zorgt wel voor een hoop onrust. En straks moet hij – samen met jou, Bob! – met de ­kwartaalcijfers naar Hoofdkantoor. En als hij dan aan onze bestuursvoorzitter vraagt of die een bloem in de lente wil zijn, denk je dat dit dan goed valt, Bob? Ik bedoel maar: je moet echt wat doen.  
Wouter Jansen
Deputy CFO

Wouter,
Maar dat heb ik ook geprobéérd. Tijdens het MT-overleg zei hij ineens tegen Agnes: “Jij bent veel zachter dan je denkt…”
Nou was Agnes net bezig met de presentatie van haar powerpoint over intrinsieke waardecreatie via digitale cross selling, waar ze altijd helemaal in opgaat, dus dit viel niet goed, zul je begrijpen. Na afloop vraag ik Jan-Willem dan ook: “Wil je dat niet meer doen? Zo raken mensen uit hun concentratie.” Waarop hij me aankijkt, mijn hand vastpakt en zegt: “Wat wil je nou werkelijk zeggen, Bob?” Dus ik leg het hem nog een keer uit, dat hij mensen niet in de rede moet vallen en zo, waarop hij herhaalt: “Ja, maar Bob, wat wil je nou werkelijk kwijt?”
Ik heb dan toch nog honderd keer liever een Arthur die ­tijdens meetings altijd ­overdreven geeuwt om iedereen te laten weten dat hij en z’n nieuwe liefde weer de halve nacht bezig zijn geweest. Ook pathetisch, maar herkenbaarder.
Toen ik wat had met Jessica heeft toch ook bijna niemand er iets van gemerkt? Nou goed, die ene keer, toen ik per se dat gifgroene jasje van haar aanmoest, maar verder heb ik dat volgens mij allemaal heel professioneel opgepakt, toch?
Maar Willem-Jan… dat is toch anders. Ja, ook ik maak me grote zorgen en ben nu zelfs van plan om maar alleen met die ­kwartaalcijfers naar Hoofdkantoor te gaan. Maar dan moet ik die cijfers natuurlijk wel eerst hébben.
Bob

Bob,
Ja, dat gifgroene jasje, dat deed je ­autoriteit geen goed. Maar goed, lessons learned, zullen we maar zeggen. En wie ben ik om er wat van te zeggen – als ik ­terugdenk aan Annemieke en dat lange weekend in CenterParcs De ­Kempervennen, denk ik ook nog steeds: was ík dat? Maar dat is nou juist het punt: bij ons gaat het over, maar bij Willem-Jan niet. Weet je wat hij vandaag draagt? Een roze trui.
Wouter Jansen
Deputy CFO

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Willem-Jan,
Urgente vraag: kan ik vandaag nog de ­kwartaalcijfers krijgen? Graag snel een helder antwoord.
Bob

Bob,
Helder antwoord: ja. Ik heb er trouwens Annejet even naar laten kijken. Dankzij haar is het nu geen kil, koud cijferoverzicht maar een warm, weelderig verhaal ­geworden. Echt, je zult ­ervan opkijken.
Willem-Jan

Meer Bob de manager?

Hoe hard rent een garnaal op een loopband? De simpele truc waarmee Elon Musk altijd zijn zin krijgt

Elon Musk bespeelt de media als geen ander. Met een simpele tweet over een rennende garnaal zet hij de Amerikaanse overheid te kijk. Zijn methode is even simpel als briljant, ziet investeerder Jeroen Bertrams.

elon musk media garnaal loopband

Elon Musk is misschien wel de meest succesvolle serial-entrepreneur ter wereld. Hij is (min of meer) oprichter van PayPal, Tesla, SpaceX, Neuralink, OpenAI, The Boring Company en nog een stuk of vijf bedrijven. Knap hoe hij in staat is om al die bedrijven in het oog te houden en ook nog eens een andere aangekocht bedrijf, X, te vullen met zijn gedachten.

Ik volg al enige tijd het X-account van Elon Musk. Hoewel hij praat over uiterst serieuze zaken – met name nu hij een soort onofficiële rol heeft gekregen in de Trump regering – beschouw ik het af en toe als een cabaretvoorstelling. Elke dag heeft hij wel een tweet of een reactie die zo absurd is dat ik moeite heb om mijn lach in te houden.

Lees ook: Hoe Elon Musk en de PayPal Mafia de macht grijpen in het Witte Huis

Media bespelen

Het opvallende (en volgens veel mensen het gevaarlijke) is wel dat hij met zijn berichten in toenemende mate de media bespeelt en beheerst. Dat doet hij uiterst knap.

Voor ondernemers is het uitermate interessant om te zien op welke wijze Musk in staat is om zijn berichten viraal te laten gaan. Hij creëert een slimme waterval van reacties op zijn eigen berichten, die hij vervolgens weer retweet. En mensen die tegen hem zijn, trappen er met open ogen in. Hun berichten worden op uiterst nuchtere wijze tegen hen gebruikt. Zo blijft het balletje rollen en blijft er aandacht gaan naar de ideeën van Musk.

Musk is de leider van DOGE, het Department of Government Efficiency, een semi-officiële organisatie die tot doel heeft om ‘verkeerde’ uitgaven van de Amerikaanse overheid te beëindigen. Ze zijn uitermate voortvarend van start gegaan. Dat kunnen ze ook, want bij DOGE werken, volgens Musk, de allerbeste engineers die in rap tempo toegang krijgen tot overheidsfinanciën en met algoritmes heel snel ‘ongewenste’ uitgaven vinden.

Garnaal op een loopband

Hoewel er uiteraard tegengas is, weet Musk op vrij gemakkelijke wijze al die weerstand te ridiculiseren. Afgelopen week nog maakte hij bekend dat de Amerikaanse overheid 3 miljoen dollar subsidie heeft verstrekt aan iemand die wilde onderzoeken hoe snel een garnaal op een loopband kan rennen.

Dat het bedrag achteraf een stuk lager bleek te zijn, doet er niet toe. Het nieuws is overal verspreid (met hilarische filmpjes tot gevolg zoals hier en hier). Met als resultaat dat veel Amerikanen het eigenlijk allemaal wel prima vinden. Want: waarom zou je belastinggeld in rennende garnalen steken? Dat Musk daarnaast ook allerlei nuttige zaken wil beëindigen, doet er niet meer toe.

Lees ook: Elon Musk is te machtig: Europa moet digitaal onafhankelijk worden

Sinds een paar dagen heeft Musk USAID in zijn vizier. Die organisatie besteedt jaarlijks miljarden aan onzin, zo vindt Musk. Wat hem betreft wordt de organisatie volledig opgedoekt. Volgens hem is de organisatie mede verantwoordelijk voor covid (hier) en financiert het onder meer transgender opera’s (een van zijn kinderen is nota bene transgender) en steekt het geld in transgender stripboeken. Met dit soort kleine haakjes weet Musk een hele organisatie in een kwaad daglicht te zetten en zijn doel (waarschijnlijk) te bereiken.

Les voor ondernemers

Als ondernemer kun je leren van de wijze waarop Musk de media bespeelt. Op LinkedIn zie ik vaak berichten van startups waarom ze hun gehele product proberen te beschrijven en pushen. Saai allemaal. Ik lees het na één regel al niet meer. Veel te wollig. Niet scherp genoeg.

Het zou een stuk slimmer zijn om een heel klein (maar briljant) stukje van het product te beschrijven. Welke pijnlijke probleem los je nu eigenlijk op? Wat is jouw haakje? Dat wil ik lezen. Dan kijk ik verder en kun je interesse opwekken in het volledige product.

Denk er maar eens over na: als jij Elon Musk was, hoe zou jij dan jouw product verkopen? Hoe zorg jij ervoor dat ze over jou gaan praten? Heel plat gezegd: wat is jouw ‘garnaal’?

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams:

8 irritante types op de werkvloer – en hoe daar toch de positieve dingen van te zien

Je kent ze wel: die collega die overal 'ja, maar' op zegt of die betweter die altijd gelijk moet hebben. Irritant? Zeker. Maar juist deze 'lastige' types kunnen onmisbaar zijn voor je team, schrijft innovatie-expert Simone van Neerven. Kijk maar eens anders naar hun gedrag.

irritante collega's werkvloer kantoor
Foto: Getty Images

Johan Cruijff wordt wereldwijd gezien als een van de beste voetballers aller tijden. Niemand anders dan hij doorgrondde het spelletje zo intens. Hij werd geroemd om zijn techniek, snelheid en spelinzicht. Maar hij was ook iemand die het vaak beter wist. Hij kwam met talloze ongevraagde adviezen op de proppen en gaf opdrachten aan zijn medespelers.

Cruijff floreerde onder trainers die daar goed mee om konden gaan. In zijn beginjaren bij FC Barcelona vormde hij een magische combinatie met Rinus Michels.

Maar toen die half 1975 werd ingeruild voor trainer Hennes Weisweiler, zakten de prestaties van het team direct in. Weisweiler stond erom bekend geen raad te weten hoe om te gaan met sterspelers en het boterde dan ook helemaal niet met Cruijff. Toen Cruijffs contract een jaar later afliep, wilde hij alleen bijtekenen als Michels zou terugkeren. En zo geschiedde.

Omgaan met onmogelijke collega’s

Cruijff was niet de makkelijkste om mee samen te werken. Maar als hij in zijn kracht werd gezet, dan was hij niet te stoppen. Daarin zit een parallel met de werkvloer. Want ook daar moeten verschillende types met elkaar samenwerken.

Omgaan met lastige collega’s blijkt een van de meest uitdagende aspecten op de werkvloer te zijn, zo blijkt uit talloze onderzoeken. En op bijna iedere werkplek zijn ze wel te vinden, van die collega’s die het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen.

Maar je groen en geel ergeren en niets doen verergert de situatie en zal snel leiden tot conflicten. Hoog tijd dus om de positieve kanten te zien van die onuitstaanbare collega’s.

Acht irritante types op de werkvloer

#1 De ja-maarder

Gooit altijd de kont tegen de krib en komt voortdurend met bezwaren. Deze medewerkers zijn fantastisch als je weer eens iets groots gaat implementeren, zoals een IT-systeem of een procesverandering. Want deze mensen zien alle beren op de weg en helpen je om de risico’s in kaart te brengen waardoor er geen puinhoop ontstaat als je overgaat op de nieuwe manier van werken.

#2 De ja-enner

Ben je net lekker toe aan het werken naar een besluit, wordt de boel weer opengegooid met “Ja, en ….”. Deze types zijn ideaal voor brainstorms, want de stroom aan ideeën houdt nooit op. Maar houd ze ver weg als je projecten gaat implementeren, want anders haal je helemaal nooit meer een deadline.

#3 De controlfreak

Wil van de hoed en de rand weten en overal grip op houden. Deze types kunnen ontzettend irritant zijn als ze zich gaan bemoeien met jouw werk, maar zijn ideaal om een implementatie van een verandering te leiden. Ze zitten strak op het proces, waken erover dat niets over het hoofd wordt gezien en zorgen dat de deadlines worden gehaald.

#4 De volharder

Bijt zich in iets vast en laat zich dan niet meer van de wijs brengen. Die standvastigheid wordt weleens verward met stugheid, maar zorgt er juist voor dat iedereen continu op scherp wordt gezet en dat het team niet van de rails af raakt, ook als het even moeilijk wordt.

#5 De aanpakker

Gaat al in de actie nog voordat er helder is wat er precies moet gebeuren of afspraken zijn gemaakt. Dit kan contraproductief zijn en tot veel extra werk zorgen. Maar deze persoon is goud waard, want ben je met iets nieuws of innovatiefs bezig? Dan leer je veel meer door te doen dan door er ellenlang over te praten. En als het wel duidelijk is wat er moet gebeuren, is het voor je het weet gepiept.

#6 De klager

Zeurt over alles wat niet goed gaat, maar komt nooit met oplossingen. Kan een flinke domper geven aan het moraal van het team, maar is ook een fantastische ‘bullshit-spotter’. Met zijn scherpe oog voor onnodige regels of onbegrijpelijke procedures weet deze persoon als geen ander de vinger op de zere plek te leggen.

#7 De betweter

Corrigeert anderen vaak en lijkt overal een antwoord op te hebben. Wees eerlijk, vaak hebben ze ook wel een punt maar brengen ze het wat onhandig. In het verleden zijn ze daardoor vaak genegeerd en zijn ze wat cynischer geworden. Prik daardoor heen en luister echt naar ze. Meestal hebben ze goede ideeën waar je echt wat aan hebt of verder op door kunt bouwen. Laat de betweter met de klager en de aanpakker werken en de bureaucratie verdwijnt als sneeuw voor de zon.

#8 Kwik, Kwek en Kwak

Zo’n kliekje dat altijd bij elkaar zit en vaak grappen maakt. Ze vormen een blok waar bijna niet tussen te komen is. Maar als puntje bij paaltje komt, zijn ze loyaal en bedenken ze creatieve oplossingen als het echt lastig wordt. Ideaal dus als je een verandering wil doorvoeren, want met hun vindingrijkheid zorgen ze voor betere oplossingen. En met hun humor maken ze het tegelijkertijd ook leuk.

Omarm de diversiteit

In plaats van gedrag te snel als lastig te bestempelen, helpt het om stil te staan bij de mensen in het team en na te gaan wat de positieve kanten van hun gedrag zijn. Als je dat eenmaal weet, ga je ook beter zien waarom dingen in het verleden mis gingen en hoe je het team juist kunt laten vliegen.

Sterker nog: mis je een van deze types in je team, zorg dan als de wiedeweerga dat je die aan boord haalt.

Lees ook deze columns van Simone van Neerven:

Het is hoog tijd voor een Europees moonshot-project

Opinie — De VS en China domineren de digitale machtsstrijd met miljardeninvesteringen in AI en infrastructuur. Tijd voor een Europese technologische renaissance, schrijven Stijn Grove (Dutch Data Center Association) en Kees Verhoeven (techexpert en voormalig Tweede Kamerlid). 'We hebben alles in huis om onze eigen AI-fabrieken en digitale platforms te realiseren.'

europa moonshot project
Foto: Getty Images

Vijfhonderd miljard in vier jaar voor AI. Die duizelingwekkende deal sloten OpenAI, Oracle en Softbank vorige week met president Trump. Onder de naam Stargate gaat het consortium gigantische datacenters en energiecentrales bouwen: ‘het grootste AI-infrastructuurproject ooit’.

Eerder deze maand schreef Microsoft dit jaar 80 miljard dollar te gaan investeren in de uitbreiding van datacenters voor kunstmatige intelligentie: ‘The Golden Opportunity for American AI.’ Ook Google kondigde aan de komende jaren meer dan 100 miljard dollar in AI te steken.

Digitale technologie de bepalende factor

De Amerikanen hebben heel goed door dat digitale technologie de bepalende factor is voor geopolitieke machtsverhoudingen, concurrentievermogen en dus bestaanszekerheid. Ook China handelt volgens deze visie. Het land zit bovenop de schaarse aardmetalen en halfgeleidermaterialen en investeert tot 2027 zo’n veertig miljard dollar in de ontwikkeling van AI.

Goldman Sachs becijfert dat de wereldwijde AI-investeringen zullen uitstijgen boven de 1 biljoen dollar. Dat is duizend miljard dollar, oftewel een miljoen keer een miljoen dollar, oftewel een één met twaalf nullen.

Deze AI-revolutie valt samen met ingrijpende veranderingen in het digitale medialandschap. Ook hier bepalen Amerikaanse en Chinese spelers zowel de richting als de snelheid.

Dit is een ingezonden bijdrage. Wil je reageren en je ideeën delen over hoe Nederland en Europa hun kracht beter kunnen benutten?  Of heb je mooie voorbeelden? Mail naar [email protected].

Pervers verdienmodel

Sociale media als Facebook, X en TikTok hebben zich ontpopt tot plekken waar desinformatie, intimidatie en discriminatie welig tieren. Er is amper controle en de algoritmes stimuleren extreme bijdragen. Dit gebeurt allemaal onder het mom van meer vrijheid van meningsuiting en minder censuur, maar de echte reden is het perverse verdienmodel van sociale media platforms. Hoe controversiëler de content, hoe langer gebruikers blijven hangen, hoe meer online advertenties er verkocht worden.

Afgelopen decennia zijn traditionele media verstrikt geraakt in dit online spinnenweb en zich ook steeds meer gaan richten op eyeballs, clicks, likes en shares. Met als gevolg dat journalistieke keuzes steeds meer bepaald worden door commerciële belangen.

In haar boek Autocratie bv beschrijft historicus en journalist Anne Applebaum treffend hoe autocraten en oligarchen steeds inniger samenwerken om hun eigenbelang te dienen en, erger nog, om de liberale democratie, de internationale rechtsorde en het stelsel van universele mensenrechten om zeep te helpen. Afgelopen jaren heeft dit proces steeds scherper gestalte gekregen.

Europa onder druk

In het digitale tijdperk is Europa onder druk komen te staan van autocratische (cyber)agressie uit Rusland, staatsgeleide spionage uit het communistische China en nu dus Amerikaanse (tech)dominantie met hyperkapitalistische en radicaal-populistische trekken. Voor softwarepakketten, internetplatforms en cloudoplossingen is Europa bijvoorbeeld sterk afhankelijk van bedrijven uit de VS, hetgeen serieuze afbreuk doet aan de soevereiniteit van ons continent.

Hoewel veel lidstaten van de Europese Unie intern gebukt gaan onder populistische politici, mag Europa vooralsnog beschouwd worden als het laatst overgebleven democratische bastion. Deze positie neemt een zware verantwoordelijkheid met zich mee, maar het bewaken van democratische en morele grenzen is enkel mogelijk op basis van voldoende economische en geopolitieke invloed.

Dit betekent dat de EU naast het reguleren wetten en richtlijnen als de AVG, de Digital Services Act en de AI Act fors moet investeren in een eigen technologische industrie en digitale infrastructuur.

Radicale omslag

Het is tijd voor een radicale omslag in het Europese denken over digitalisering. Van risico’s naar kansen. Van ethiek naar geopolitiek. Van reguleren naar innoveren. Op dit vlak is het eind vorig jaar uitgekomen Draghi-rapport over het beperkte concurrentievermogen van de EU een welkome aanjager.

Lees ook: Europa’s pijnlijke conclusie: onze beste startups vluchten naar Amerika

In een wereld die steeds meer bepaald wordt door technologische ontwikkelingen is gebrekkige innovatiekracht uiterst problematisch. Sterker nog, de enige manier om onze staatsveiligheid, nationale welvaart en bestaanszekerheid te waarborgen is investeren in digitale technologie, met digitale infrastructuur als fundament. Zo niet, dan wordt het scenario van een vervallen openluchtmuseum reëel.

Zeker nu de Duitse economie ernstig hapert, is voor Nederland een sleutelpositie weggelegd. Met zijn strategische knooppuntfunctie en snelle internetverbindingen behoort Nederland tot de koplopers maar die positie staat onder druk. Zo investeren we steeds minder in R&D, groeien onze startups beperkt door en staat de ontwikkeling van de digitale infrastructuur (zeekabels, datacenters, telecomnetwerken) nagenoeg stil.

Proactieve houding Nederland

Natuurlijk spelen zaken als een begrotingstekort, netcongestie en ruimtegebrek hierin een rol. Toch kan Nederland er proactief voor kiezen om minder afhankelijk te worden van Amerikaanse en Chinese leveranciers. We hebben alles in huis om onze eigen AI-fabrieken, supercomputers, cloud-systemen, data-campussen en digitale platforms te realiseren.

Lees ook: Nederland klopt aan bij Nvidia voor eigen AI-fabriek

En we kunnen slimme technologie kansrijk koppelen aan schone energie (zon, wind, batterijen) en menselijke kaders (dataprotectie, transparantie, privacy).

Dit vraagt een ambitieuze aanpak waarbij de productie van slimme technologieën als AI, fotonica en quantumcomputing en de beschikbaarheid van schone energie via zon, wind en batterijen wordt gebundeld in multifunctionele data-campussen en AI-fabrieken.

Om grond en stroom te waarborgen, dienen onder nationale regie geschikte locaties te worden aangewezen. Als overheden, onderzoekers en ondernemers de handen ineenslaan, kan dit een uniek moonshot-project worden van het kaliber Deltawerken, Schiphol of Brainport Eindhoven. Oftewel een historische doorbraak.

De ingrijpende ontwikkelingen op het wereldtoneel vragen om een zelfbewust Europees antwoord. Laat Nederland weer gidsland worden en het Avondland de weg wijzen naar een welvarende en autonome toekomst.