Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zita Schellekens moet KLM vergroenen: ‘Ze gaat door muren heen, maar altijd met een glimlach’

Als iemand KLM een flinke duw kan geven om sneller duurzamer te worden, dan is het Zita Schellekens. Een profiel van een sociaal ondernemer, adviseur en ex-activist. 'Ze laat zich gewoon niet wegzetten, ze denkt niet in beperkingen.'

zita schellekens heineken dsm klm

Zita Schellekens

2003-2008
Studie International Business and Management
2011-2019
Heineken, diverse functies
2020-2023
DSM, sustainability director
2023-heden
KLM, senior vicepresident sustainability & strategy

Zita Schellekens (1984) is op 1 maart begonnen in een gloednieuwe rol bij KLM: senior vicepresident sustainability & strategy. Ze rapporteert rechtstreeks aan Marjan Rintel. De KLM-ceo wijst al bij de aankondiging van deze move op de ‘gedrevenheid en daadkracht’ van haar nieuwe collega.

Dat is ook de ervaring van oud-DSM-ceo Feike Sijbesma, vertelt hij tegen MT/Sprout. ‘Ik wil niet zeggen dat ik de activist in haar ken, maar ik ken wel de maatschappelijk geëngageerde persoon die zich wil inzetten voor de maatschappij en daar ook een mening over heeft.’

Hij heeft dan ook al de nodige discussies met haar achter de rug. ‘Ze is volhardend, in haar argumentatie en in haar standpunten. Maar ze kan ook luisteren. Ze begrijpt dat sommige dingen trager gaan dan ze soms zou willen. Dat vindt ze niet altijd leuk, maar ze kan er wel mee omgaan.’

Op dezelfde lijn

Bij DSM was Schellekens de afgelopen 2,5 jaar sustainability director en adviseur voor Sijbesma. Een samenwerking waar hij met plezier op terugkijkt. ‘We hadden dezelfde filosofie. Op hoog niveau zaten we op dezelfde lijn over wat er moest gebeuren aan vergroening en verduurzaming.’

Energiek, dat is het eerste woord dat bij hem opkomt om Schellekens te beschrijven. ‘Maar ze is ook vrolijk en gepassioneerd, ze heeft een hart voor duurzaamheid. Ze wil de wereld een klein beetje beter maken en zeker ook rechtvaardiger. Daar wil ze zich maximaal voor inzetten, en dat typeert Zita. ‘

Als veranderingen niet snel genoeg gaan, wordt ze een beetje ongeduldig

Samen bezochten ze onder meer het World Economic Forum in Davos en de klimaattoppen in Schotland en Egypte. Bijeenkomsten waar veel wordt gepraat, maar weinig concrete vooruitgang wordt geboekt. En dat is voor daadkrachtige types best een uitdaging.

zita schellekens heineken klm
Zita Schellekens was tussen 2011 en 2019 werkzaam bij Heineken.

Het mag wel sneller gaan

‘Zita vindt dat de veranderingen, en dat vind ik zelf ook, in de wereld een beetje sneller kunnen gaan’, aldus Sijbesma. ‘Daar wordt ze dan wat ongeduldig en onrustig van. Maar de klimaatconferenties waren niet alleen maar teleurstellingen. Je moet ook de lichtpunten eruit halen, en dat kan ze ook.’

‘Je moet kunnen voortbouwen op de vooruitgang die er wel gemaakt is. Zita is iemand die dat kan, die verbindt en doelen bereikt. Ze is communicatief, ze kan makkelijk praten en uitdrukken wat ze wil. Ze begrijpt de problematiek snel. Ze kan goed met mensen omgaan, mensen motiveren en bewegen. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat het goed zal gaan bij KLM.’

Focus op een doel

KLM is, na DSM en Heineken, de derde grote naam waar Schellekens echt haar tanden in kan zetten. Ze focust ook liever op een doel in plaats van op zichzelf. Bezig zijn met de missie laat weinig ruimte voor onzekerheid. Dat ze daarbij tegen muren aanloopt, hoort erbij. Ze leert ervan, zei ze al eerder tegen MT/Sprout.

Typisch Zita is dat ze zich altijd afvraagt wat er nog meer kan worden gedaan

Ze laat zich namelijk best wel vaak gelden, ook als daar niet om gevraagd wordt, en ook buiten haar eigen vakgebied. Ze wil nieuwe manieren van denken introduceren bij bedrijven. Bij Heineken, waar ze opklimt tot director corporate affairs, organiseert ze voor managers ervaringen buiten het bedrijf, zoals bezoeken aan regionale opleidingscentra en de afvalverwerking.

Masterclass voor dj’s

Leen De Schutter, vandaag marketingdirecteur voor Heineken in Egypte, herinnert zich nog hoe Schellekens in Myanmar een masterclass voorstelde met dj Armin van Buuren. Ze zaten samen in het managementteam om een vestiging van Heineken op te bouwen in een land dat nog maar net de grenzen had geopend.

‘We sponsorden een concert van hem. Ze stelde voor om ook een masterclass voor inspiring dj’s, voor jonge mensen te organiseren. Typisch Zita is dat ze zich altijd afvraagt wat er nog meer kan worden gedaan. Hoe kunnen we meer mensen erop aanspreken om extra moeite te doen en hoeveel impact heeft dat?

Ze ziet vaak als eerste een link tussen mensen, in hun compatibiliteit, in de win-win

‘Als je echt in iets gelooft, er genoeg mensen achter schaart en het op de juiste manier benadert, kun je echt verandering teweegbrengen. Dit was maar iets kleins, natuurlijk heeft ze ook wel dingen gedaan met een grotere impact, zoals de Road Safety-campaign in Myanmar. Dat thema is toen zelfs met de president besproken, een hele prestatie.’

Zita Schellekens stond in 2018 in de Next Leadership 50 (voorheen Goudhaantjes) van MT/Sprout, de jaarlijkse ranglijst met leiderschapstalent in Nederland tot en met 45 jaar. Bekijk ook het video-interview dat we met haar hadden: ‘Als ik eenmaal iets in mijn kop heb, dan wil ik ook dat het echt gebeurt’

Duwen, blijven duwen

‘Een idee van Zita was om de nationale trots te gebruiken in de campagne: cartoons. Daar ligt haar kracht: lokaal draagvlak en relevantie creëren. Ze ziet ook vaak als eerste een link tussen mensen, in hun compatibiliteit, in de win-win’, zegt De Schutter.

‘Ze is daar dan best wel pushy op. Als zij dat ziet, zelfs al zien anderen het niet, gaat ze daar heel erg op duwen zodat die mensen bij elkaar komen. Maar eigenlijk komt dat ook bijna altijd goed.’

Met een opstandige houding kom je bij een multinational niet ver

‘Zita is gepassioneerd bezig met haar baan, ze staat voor het werk dat ze doet. Ze is een van de meest gedreven mensen die ik ken. Bovendien is ze ook altijd iemand geweest die zich het lot van mensen enorm aantrekt.’

‘Ze is echt allergisch voor onrechtvaardigheid. Zij kan ertegen in opstand komen. Maar als je eenmaal in Myanmar zit en je werkt voor een multinational als Heineken, dan heb je besloten om van binnenuit de verandering teweeg te brengen. Dan kom je met een opstandige houding niet ver en kan je beter constructief de verandering maken. Zo zit zij in haar rol en dat doet ze goed.’

De Schutter vindt het ‘geweldig’ dat haar oud-collega nu de wereld van de luchtvaart gaat vergroenen. ‘Bij KLM zit ze mee aan tafel, waar ze echt impact kan maken in haar rol. Duurzaamheid is op haar lijf geschreven, ik weet zeker dat ze het goed zal doen.’

Groots in haar dromen

De link tussen Schellekens en Myanmar, het voormalige Birma, bestaat al wat langer dan Heineken. Hadewich Rieff, bekend van haar werk als communicatie- en programmamanager voor Dance4Life, kent Schellekens vanuit haar prille begin in de politiek.

‘Zita was heel erg actief vanuit de Jonge Socialisten, de jongerenpartij van de PvdA. Vanuit die hoedanigheid is de Free Burma-campagne opgestart, en Zita was daar de drijvende kracht achter. Zita was de bedenker, het gezicht, de leider, de aanjager.’

Zita laat zich gewoon niet wegzetten, ze denkt niet in beperkingen

‘Toen ze dit begon, was ze begin twintig, maar ze had toen al zo’n ongelooflijke power. Ze kon alleen al vanuit haar geloof door muren gaan. Echt groots in haar dromen, maar ook in staat om die dromen op te pakken.’

Ook haar collega’s dachten daar trouwens zo over, gaat Rieff verder. ‘Zita laat zich gewoon niet wegzetten, ze denkt niet in beperkingen. Ze is heel creatief ook, want we hadden nul geld, nul middelen. Maar ze dacht dan juist: wat kunnen we wel?’

Ontembare energie

Het resultaat: een demonstratie voor Birma op de Dam, volledig georganiseerd door Schellekens, en ‘met toestemming’. Of de dag dat ze met een taart bij Bert Koenders stonden, toen minister van Ontwikkelingssamenwerking. ‘Ze kreeg het voor elkaar dat hij naar buiten kwam en de tijd voor haar nam.’

Die ontembare energie, het geloof, het enthousiasme, ik heb dat nooit bij iemand anders gezien

Samen zijn ze ook met de trein naar Brussel gegaan, om Europees te lobbyen. ‘Ze kwam overal binnen. Het lukt haar gewoon om iets op de agenda te krijgen en aandacht te vragen. Die ontembare energie, het geloof, die drive, het enthousiasme, maar ook om ons daar allemaal in mee te krijgen is eigenlijk heel uniek. Ik heb dat nooit bij iemand anders gezien.’

Positief ingesteld

Rieff vindt het ‘stoer’ dat Schellekens in de corporate wereld actief is. ‘Dat is niet het geijkte pad voor een ex-activiste’, vertelt ze. ‘Je kan wel staan schoppen aan de buitenkant van die corporates, maar je moet ook van binnenuit kunnen veranderen.’

‘Daarvoor moet je leiders hebben die groots kunnen dromen en denken. Je hebt daar geen junior nodig die idealistisch is, maar iemand die op strategisch niveau het verschil kan maken. Ik geloof dat zij dat kan, omdat ze mensen meekrijgt, en dat is heel knap.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Schellekens valt bovendien op door haar positieve instelling, vervolgt ze. ‘Zita wil de wereld veranderen met een open blik en een glimlach. Zo van jongens dit is zoiets groots en belangrijks waar wij in geloven. Daar was ze echt een leider in, toen al en nu nog.’

Lees ook ons interview met Zita Schellekens: ‘Leiders onderschatten hoeveel macht ze hebben’