Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Welke les draagt voormalig activist Zita Schellekens (KLM) mee in haar carrière?

MT/Sprout vraagt leiders uit de Next Leadership 50 het hemd van het lijf. In deze aflevering: Zita Schellekens, die KLM moet gaan verduurzamen, over onder meer de les die ze als jonge activist opstak en nog steeds meeneemt in haar carrière.

Zita Schellekens KLM DSM

Ze hebben een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. De jaarlijkse MT/Sprout Next Leadership 50 (voorheen Goudhaantjes) herbergt het grootste leiderschapstalent van Nederland tot en met 45 jaar. En die leiders vragen we het hemd van het lijf in de videoreeks Next Leadership.

In deze aflevering: Zita Schellekens (per maart sustainability director KLM)

Zita Schellekens ging na haar studie International Business de politiek in om invloed te kunnen uitoefenen op misstanden die ze voorheen als activist had geprobeerd te bestrijden. Wilde ze de wereld veranderen, dan moest ze het bedrijfsleven in, besloot ze na de val van het kabinet-Balkenende IV. Ze was toen 26 jaar.

Het bracht haar onder meer bij Heineken, waar Schellekens opklom tot directeur corporate affairs. Ze maakte zich hard voor een duurzame manier van werken in tientallen landen in Afrika en Azië, zoals in Nigeria, Congo, Burundi, Papoea-Nieuw-Guinea, Vietnam, Haïti, Singapore en Myanmar. In de twee laatstgenoemde landen was ze gedurende enkele jaren gevestigd.

Goeddoen en winst gaan wél samen

Schellekens ontpopte zich daarna ook als sociaal ondernemer, adviseur en spreker voor een economie waarin niet winst maar waarde centraal staat. Vanaf 2020 combineerde ze die werkzaamheden met de rol van sustainability director bij chemieconcern DSM.

‘Er bestaat een hardnekkige gedachte dat goeddoen ten koste gaat van je winst’, zei Schellekens eerder tegenover MT/Sprout. Een misvatting volgens haar.

‘Je moet naar drie dingen kijken: waar je goed in bent, om welke problemen je je druk maakt én waar je impact kunt maken en tenslotte hoe je daar ook nog geld mee zou kunnen verdienen. Als je deze drie aspecten als het ware over elkaar heen legt, dan zit daar vaak een oplossing die parallel loopt aan je businessmodel.’

Lees ook: Zita Schellekens: ‘Leiders onderschatten hoeveel macht ze hebben’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met voormalig DSM-ceo Feike Sijbesma investeert ze in duurzame startups en scaleups, adviseert ze multinationals over transformatie en probeert ze de vrijwillige markt voor CO2-rechten beter vorm te geven.

KLM verduurzamen

Per 1 maart begint een nieuw hoofdstuk in haar carrière. Bij luchtvaartmaatschappij zal ze aantreden als senior vice president sustainability & strategy, een nieuwe rol bij KLM. ‘Ik ga mij inzetten voor een geweldige opdracht: KLM duurzaam transformeren. Het is een grote en uitdagende opdracht, één die zeer noodzakelijk is. In deze rol komen strategie, transformatie en sustainability samen’, zei ze daarover in een persbericht.

Benieuwd naar andere afleveringen in de serie?