Uitgeefconcern Wegener komt binnenkort met Sweetdeal een antwoord op Groupon, de Amerikaanse kortingsbonnensite die in Nederland snel groeit. 'Wij kunnen lokale adverteerders veel beter van dienst zijn'.
Het concept werd al eerder gelanceerd in Denemarken, Noorwegen en Zweden door Wegener-moederconcern Mecom. Het lijkt als twee druppels water op dat van Groupon: per stad krijgen gebruikers een aanbieding met fikse korting, die slechts één dag geldig is. De aanbieders zijn vaak horeca-ondernemers, die in ruil voor korting meer aanloop hopen te krijgen.
Sweetdeal
Wegener zet Sweetdeal op in Houten als aparte businessunit, net zoals het eerder deed met Autotrack en Jobtrack. Op dit moment wordt er druk geworven om Sweetdeal van een team te voorzien. De site bevat nu nog geen deals, maar zal in Arnhem en Nijmegen live gaan. 'We beginnen in de regio's waar we sterk aanwezig zijn, de rest van Nederland volgt 'in de loop van dit jaar', laat business development manager Mireille van Engelen weten.
Lokale adverteerders
De start-up Sweetdeal zal gebruik maken van de database met lokale adverteerders. Die doen al zaken met Wegener via de talloze huis-aan-huisbladen en de regionale kranten van het concern. 'Natuurlijk werken we ook hecht samen met de lokale verkopers en lokale marketingmensen," zegt Engelen, die Sweetdeal bij Wegener opzet. "Vooral in het oosten en het zuiden van het land zijn we sterk, maar in steden als Amsterdam en Leeuwarden hebben we net zo goed weekbladen."
Reactie op Groupon
Van Engelen bevestigt, dat Sweetdeal een antwoord is op Groupon. Concrete doelstellingen of een gewenst marktaandeel kan Wegener nog niet geven. "Groupon is heel goed bezig in Amsterdam. Maar wij zijn ervan overtuigd dat wij lokaal in het hele land de ondernemers betere dienstverlening kunnen geven."
Concurrenten
Groupon heeft als grootste zogenoemde group buying site internationaal zijn vleugels uit geslagen. In Nederland kreeg het voet aan de grond, via de overname van CityDeal. Inmiddels werken er 100 man bij Groupon in Amsterdam. Daaruit blijkt het dubbele karakter van de group buying aanbeiders: het zijn webbedrijven, maar aan de achterkant moeten advertentieverkopers nog steeds 'de straat op' om deals te sluiten.
Succes
Het succes van de Groupon en zijn navolgers lijkt verzekerd: de lokale ondernemer geeft korting weg, in ruil voor een flinke aanloop van Groupon-leden die op de dagelijkse aanbieding reageren. Via de drankjes en de blijvende toeloop is de eetcaféhouder uit de kosten, Groupon strijkt een onbekende fee op. Andrew Mason begon in 2008 met Groupon, de magie van zijn businessmodel – de lokale ondernemer kan eindelijk gericht adverteren via het web – maakte dat zijn bedrijf inmiddels 5 miljard waard is.
> Woensdag op TechBusiness: de Nederlandse uitdagers van Groupon. Met Slideshow.
Lees ook:
-
Miljardendeals Facebook en Groupon
-
Groupon wijst Google af
-
Tech TV: Groupon redt de kruidenier
-
Groupon snelst groeiende bedrijf ooit
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.