Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wegener komt met Groupon concurrent

Uitgeefconcern Wegener komt binnenkort met Sweetdeal een antwoord op Groupon, de Amerikaanse kortingsbonnensite die in Nederland snel groeit. 'Wij kunnen lokale adverteerders veel beter van dienst zijn'.

 

Het concept werd al eerder gelanceerd in Denemarken, Noorwegen en Zweden door Wegener-moederconcern Mecom. Het lijkt als twee druppels water op dat van Groupon: per stad krijgen gebruikers een aanbieding met fikse korting, die slechts één dag geldig is. De aanbieders zijn vaak horeca-ondernemers, die in ruil voor korting meer aanloop hopen te krijgen.

Sweetdeal

Wegener zet Sweetdeal op in Houten als aparte businessunit, net zoals het eerder deed met Autotrack en Jobtrack.  Op dit moment wordt er druk geworven om Sweetdeal van een team te voorzien. De site bevat nu nog geen deals, maar zal in Arnhem en Nijmegen live gaan. 'We beginnen in de regio's waar we sterk aanwezig zijn, de rest van Nederland volgt 'in de loop van dit jaar', laat business development manager Mireille van Engelen weten.

Lokale adverteerders

De start-up Sweetdeal zal gebruik maken van de database met lokale adverteerders. Die doen al zaken met Wegener via de talloze huis-aan-huisbladen en de regionale kranten van het concern. 'Natuurlijk werken we ook hecht samen met de lokale verkopers en lokale marketingmensen," zegt Engelen, die Sweetdeal bij Wegener opzet. "Vooral in het oosten en het zuiden van het land zijn we sterk, maar in steden als Amsterdam en Leeuwarden hebben we net zo goed weekbladen."

Reactie op Groupon

Van Engelen bevestigt, dat Sweetdeal een antwoord is op Groupon. Concrete doelstellingen of een gewenst marktaandeel kan Wegener nog niet geven.  "Groupon is heel goed bezig in Amsterdam. Maar wij zijn ervan overtuigd dat wij lokaal in het hele land de ondernemers betere dienstverlening kunnen geven."

Concurrenten

Groupon heeft als grootste zogenoemde group buying site internationaal zijn vleugels uit geslagen. In Nederland kreeg het voet aan de grond, via de overname van CityDeal. Inmiddels werken er 100 man bij Groupon in Amsterdam. Daaruit blijkt het dubbele karakter van de group buying aanbeiders: het zijn webbedrijven, maar aan de achterkant moeten advertentieverkopers nog steeds 'de straat op' om deals te sluiten.

Succes

Het succes van de Groupon en zijn navolgers lijkt verzekerd: de lokale ondernemer geeft korting weg, in ruil voor een flinke aanloop van Groupon-leden die op de dagelijkse aanbieding reageren. Via de drankjes en de blijvende toeloop is de eetcaféhouder uit de kosten, Groupon strijkt een onbekende fee op. Andrew Mason begon in 2008 met Groupon, de magie van zijn businessmodel – de lokale ondernemer kan eindelijk gericht adverteren via het web – maakte dat zijn bedrijf inmiddels 5 miljard waard is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
> Woensdag op TechBusiness: de Nederlandse uitdagers van Groupon. Met Slideshow.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

Waarom ‘bleisure’ de nieuwe norm is voor zakenreizigers

In samenwerking met Pillows Hotels - Wie op zakenreis gaat, combineert steeds vaker business met leisure. Die combinatie, door de toeristenindustrie wat onhandig 'bleisure' gedoopt, biedt kansen voor de aanbieders in die sector.

pillows hotel zwolle
Pillows Hotel in Zwolle.

Bleisure, waarbij zakenreizigers werk en plezier combineren, mag een opvallende trend genoemd worden en belooft een belangrijke rol te gaan spelen in het zakenreissegment. Meer dan tachtig procent van de zakenreizigers maakte het afgelopen jaar een bleisure-reis, wijst onderzoek uit.

Volgens dataplatform Statista wordt de waarde van de wereldwijde bleisure-toerismemarkt geschat op 594 miljard dollar (cijfers 2023). Met een geprognosticeerde groei tot 3,5 biljoen dollar in 2033.

Alles in huis

Pillows Hotels – bekend om haar elegante design, oog voor detail en hooggewaardeerde restaurants – is al jaren bekend met de trend. De hotelcollectie met zes hotels in Nederland en België in de vier- en vijfsterrencategorie, waaronder Amsterdam, Brussel en Gent, ziet de afgelopen jaren een groeiend aantal bleisure-reizigers.

Marcel Reijnen, general manager van Pillows Hotels in Gent in België ziet steeds meer zakenreizigers die hun verblijf verlengen met gezin of partner. ‘Daarom verzorgen we vaker activiteiten, workshops en ervaringen, tijdens of na de zakelijke reis. Want naast gratis wifi – nog altijd de belangrijkste voorziening – wil je je gasten in de watten leggen.’

Culturele ervaringen

Voorbeelden daarvan zijn de meetingsalons en de wellnessfaciliteiten in de verschillende Pillows-vestigingen. De gunstige ligging brengt zowel zakelijke verplichtingen als culturele ervaringen binnen handbereik.

‘Werk en ontspanning gaan bij ons perfect samen’, zegt Reijnen. ‘Daarom zorgen we voor mooi vormgegeven salons, moderne technologie, comfortabele stoelen en lunches, borrels en diners van hoog niveau. Ook verzorgen we verschillende activiteiten, zoals wijnproeverijen, private dining en stadstours.’

Loes Dingemans, ceo van Pillows Hotels, focust zich al op bleisure voordat de term überhaupt bestond. ‘Pillows Hotels is ontstaan vanuit de filosofie dat alles draait om genieten en kwaliteit, ongeacht het type gast’ , stelt Dingemans. ‘Een zakelijke gast mag ook genieten tijdens een zakelijke trip. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor het resultaat.’

Dingemans is dan ook blij met de groeiende trend. ‘Ik zie regelmatig gasten vol inspiratie hun dag afsluiten met collega’s, om ze vervolgens te zien genieten in onze restaurants met hun partner. Ik vind het fantastisch dat we zoiets mogen betekenen voor iemand.’

Betere werk-privébalans

Onderzoek onderbouwt de zienswijze van Dingemans. Volgens National Car Rental ervaren werknemers die een zakelijke reis combineren met leisure een betere werk-privébalans dan werknemers die dat niet doen. Uit onderzoek van travelplatform TravelPerk blijkt dat bij 34 procent van de ondervraagde zakenreizigers hun meest innovatieve ideeën tijdens een zakenreis zijn ontstaan.

Dingemans: ‘Een bleisure-reis betekent dus niet alleen tevreden medewerkers, maar ook direct voordeel in termen van productiviteit, innovatie en creativiteit, wat weer bijdraagt aan betere werkprestaties.’

Continu aanpassen

De mix van business en leisure vraagt om een andere gastbenadering in hotels. ‘Het Pillows-team is erop getraind continu te anticiperen op de veranderende behoefte van de gast’, vertelt Dingemans. ‘Wil je een snelle sandwichlunch en weer door, of juist groots uitpakken met fine dining? Wil je na een lange dag direct inchecken of heb je tijd om met je partner te genieten van een glas bubbels? We zijn continu bezig met wat de gast nu en later nodig heeft.’

Dus, reis jij voor business of leisure? Voor je eigen carrière en bedrijf doe je er goed aan jezelf ontspanning te gunnen tijdens een zakelijke reis. Ook Reijnen en Dingemans zien bleisure-reizen als een must.

Dingemans: ‘Het komt regelmatig voor dat een gast bij ons eindelijk goed geslapen heeft en onze kussens of zelfs het bed bestelt voor thuis. Waardevoller dan dat kan een bleisure-reis toch niet worden?’