Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wegener komt met Groupon concurrent

Uitgeefconcern Wegener komt binnenkort met Sweetdeal een antwoord op Groupon, de Amerikaanse kortingsbonnensite die in Nederland snel groeit. 'Wij kunnen lokale adverteerders veel beter van dienst zijn'.

 

Het concept werd al eerder gelanceerd in Denemarken, Noorwegen en Zweden door Wegener-moederconcern Mecom. Het lijkt als twee druppels water op dat van Groupon: per stad krijgen gebruikers een aanbieding met fikse korting, die slechts één dag geldig is. De aanbieders zijn vaak horeca-ondernemers, die in ruil voor korting meer aanloop hopen te krijgen.

Sweetdeal

Wegener zet Sweetdeal op in Houten als aparte businessunit, net zoals het eerder deed met Autotrack en Jobtrack.  Op dit moment wordt er druk geworven om Sweetdeal van een team te voorzien. De site bevat nu nog geen deals, maar zal in Arnhem en Nijmegen live gaan. 'We beginnen in de regio's waar we sterk aanwezig zijn, de rest van Nederland volgt 'in de loop van dit jaar', laat business development manager Mireille van Engelen weten.

Lokale adverteerders

De start-up Sweetdeal zal gebruik maken van de database met lokale adverteerders. Die doen al zaken met Wegener via de talloze huis-aan-huisbladen en de regionale kranten van het concern. 'Natuurlijk werken we ook hecht samen met de lokale verkopers en lokale marketingmensen," zegt Engelen, die Sweetdeal bij Wegener opzet. "Vooral in het oosten en het zuiden van het land zijn we sterk, maar in steden als Amsterdam en Leeuwarden hebben we net zo goed weekbladen."

Reactie op Groupon

Van Engelen bevestigt, dat Sweetdeal een antwoord is op Groupon. Concrete doelstellingen of een gewenst marktaandeel kan Wegener nog niet geven.  "Groupon is heel goed bezig in Amsterdam. Maar wij zijn ervan overtuigd dat wij lokaal in het hele land de ondernemers betere dienstverlening kunnen geven."

Concurrenten

Groupon heeft als grootste zogenoemde group buying site internationaal zijn vleugels uit geslagen. In Nederland kreeg het voet aan de grond, via de overname van CityDeal. Inmiddels werken er 100 man bij Groupon in Amsterdam. Daaruit blijkt het dubbele karakter van de group buying aanbeiders: het zijn webbedrijven, maar aan de achterkant moeten advertentieverkopers nog steeds 'de straat op' om deals te sluiten.

Succes

Het succes van de Groupon en zijn navolgers lijkt verzekerd: de lokale ondernemer geeft korting weg, in ruil voor een flinke aanloop van Groupon-leden die op de dagelijkse aanbieding reageren. Via de drankjes en de blijvende toeloop is de eetcaféhouder uit de kosten, Groupon strijkt een onbekende fee op. Andrew Mason begon in 2008 met Groupon, de magie van zijn businessmodel – de lokale ondernemer kan eindelijk gericht adverteren via het web – maakte dat zijn bedrijf inmiddels 5 miljard waard is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
> Woensdag op TechBusiness: de Nederlandse uitdagers van Groupon. Met Slideshow.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

Hoe de Indiase gierencrisis een perfecte metafoor is voor falend management

Toen miljoenen gieren stierven in India, volgde een economische ramp van 32 miljard euro en stierven honderdduizenden mensen. Dezelfde fatale denkfout die daartoe leidde, zien we dagelijks terugkomen in Nederlandse boardrooms, schrijft innovatie-expert Simone van Neerven.

india gierencrisis
Foto: Getty Images

Halverwege de jaren 90 van de vorige eeuw begint het sterftegetal in bepaalde regio’s in India toe te nemen. Het is onduidelijk waarom mensen te vroeg sterven, maar de problemen lijken het grootst in drukke verstedelijkte gebieden. Al gauw ontdekt men dat ook het aantal gieren ontzettend is afgenomen. Nog niet zo heel lang geleden telde India zo’n 50 miljoen gieren, maar daarvan is ondertussen zo’n 97 procent verdwenen. Die gieren blijken een cruciale rol te vervullen.

In India is de koe heilig en mag die niet worden opgegeten. Zodra een koe overleed, doken de gieren erop af en aten het karkas in een mum van tijd op. Het was een fantastisch werkend systeem voor afvalverwerking en ziektepreventie, maar door het verdwijnen van de gier bleven de karkassen lang liggen.

Bacteriën en ziekteverwekkers kwamen in het drinkwater terecht en konden zich onbelemmerd verspreiden. Straathonden namen de rol van de gieren over, maar die zijn veel minder effectief in het opruimen van rottende resten en werden bovendien zelf ook ziek. Dat leidde tot meer hond-gerelateerde problemen, zoals agressie en een stijging van hondsdolheid, die ernstige gevolgen hadden voor de volksgezondheid. Elk jaar stierven er zo’n 100.000 mensen.

Grote stappen, snel thuis

Bij nader onderzoek bleek dat de gieren stierven door nierfalen. De koeienkarkassen die ze aten zaten namelijk vol met diclofenac, een goedkope pijnstiller die voor vee prima werkt maar dodelijk is voor gieren. Naarmate de boeren dat middel steeds vaker en in grotere hoeveelheden aan hun zieke koeien toedienden, steeg ook de sterfte onder de gieren.

In plaats van de tijd te nemen om op zoek te gaan naar de kern van het probleem, neemt men maar al te graag het snelle pad. De nadruk ligt veel te vaak op het snel fixen van problemen. Er wordt niet ingezien dat het herstellen van ontstane problemen achteraf juist veel meer tijd, geld en energie kost.

In het voorbeeld van de gierensterfte in India sprong Elam Pharma maar al te graag in het gat om zieke koeien beter te maken met medicijnen en daar flink veel geld mee te verdienen. Uiteindelijk was de gevolgschade enorm. De inschatting is dat het de Indiase samenleving zo’n 32 miljard euro per jaar heeft gekost.

Pleister op pleister

Bij het oplossen van problemen wordt er vaak opportunistisch en reductionistisch gehandeld zonder de tijd te nemen om goed te onderzoeken wat er daadwerkelijk aan de hand is. We verliezen daarmee het grote geheel volledig uit het oog. De oplossingen die worden bedacht zijn suboptimaal en zorgen op hun beurt vaak juist weer voor nieuwe problemen.

Dit fenomeen van compartimenteren zie je overal terug. Bij de overheid die complexe problemen opknipt en verdeelt over de ministeries waardoor er vervolgens geen logisch en zelfs onuitvoerbaar beleid ontstaat waar geen touw aan vast te knopen is.

Verzuiling en interne concurrentie

In veel organisaties gebeurt precies hetzelfde. Daar werken afdelingen als strategie, innovatie, sustainability, (digitale) transformatie, IT en D&I nauwelijks met elkaar samen, terwijl ze wél veel raakvlakken en uiteindelijk óók hetzelfde doel hebben. Sterker nog, ze concurreren met elkaar om dezelfde resources en vechten daar hard voor om zo hun eigen KPI’s te halen, volledig blind voor het grotere plaatje.

In plaats van met elkaar samen te werken, werken ze elkaar tegen en zijn ze druk bezig om problemen weg te werken die een andere afdeling heeft veroorzaakt. De organisatie wordt er niet beter van en de echte problemen blijven onopgelost.

Bezint eer ge begint

Ren dus niet achter de feiten aan. Het loont vaak om wat langer stil te staan bij het probleem. Want door daar dieper in te graven, komt men tot andere inzichten.

Toen Jerry Sternin van Save the Children jaren geleden de opdracht kreeg om de ondervoeding van Vietnamese kinderen aan te pakken, trok hij de dorpen in om in gesprek te gaan met bewoners en met eigen ogen te zien wat er aan de hand was. Hij ontdekte dat er ook arme gezinnen waren waar de kinderen wel gezond waren.

In plaats van na te denken over hoe hij de logistiek van een enorm voedsel distributieprogramma van de grond zou krijgen, stelde hij zichzelf de vraag: “Hoe kan het dat de kinderen van sommige arme gezinnen wel gezond zijn?”. De inzichten die hij kreeg door hier verder op door te gaan, hielpen hem om een programma op te zetten dat gebruik maakte van lokale voedselbronnen die voorheen niet werden gebruikt waardoor het probleem veel structureler werd opgelost.

In het geval van de gieren in India had de vraag niet moeten zijn “Hoe krijgen we de koeien weer gezond?”, maar “Waarom worden die koeien eigenlijk ziek?”.

Lees ook deze columns van Simone van Neerven: