Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Ik heb geen tijd’ is slechts een excuus, durf als ondernemer te kiezen

Ondernemers schermen vaak met een gebrek aan tijd als ze aan bepaalde taken niet toekomen. Maar is dat het echte probleem, vraagt columnist en organisatiepsycholoog Mariska Wijbenga zich af? 'Het is nooit een kwestie van tijd. Jij kiest voor een andere prioriteit.'

prioriteiten stellen ondernemen tijdgebrek
Foto: Getty Images

Ik hoor ‘m de laatste tijd weer geregeld: ‘Maar ik heb geen tijd.’ Is dat echt zo? Geen tijd om gesprekken te voeren met medewerkers, geen tijd om bij te sturen qua cultuur, geen tijd om grenzen te stellen?

Het gevoel van tijdgebrek kom ik bij veel leidinggevenden tegen. Ze werken hard, houden al die ballen in de lucht en toch hebben ze het gevoel dat ze steeds achter de feiten aan lopen. Ze roepen elke dag dat ze het zo druk hebben en het wordt nooit minder.

Heb je als leider inderdaad geen tijd of is er iets anders aan de hand? Als je maar blijft roepen dat je geen tijd hebt, is een ding zeker: dan zal je het ook nooit krijgen.

Tijdgebrek is een handig excuus

Laatst las ik een post waarin een collega-ondernemer haar Apple-watch als foto had toegevoegd met het plaatje dat ze haar beweging voor die dag er al op had zitten, de eerste liter water al binnen had en 10 minuten had gelezen. Het was op haar horloge 7.14u.

Geen tijd om te sporten, geen tijd om gezond te eten, geen tijd om familie te bezoeken, geen tijd om met je medewerkers in gesprek te gaan om te horen hoe het echt met ze gaat en wat ze nodig hebben…. Maar zoals mijn collega-ondernemer met haar verhaal liet zien, als je wil kan je al een heleboel bereiken voordat de eerste mensen ook maar zijn opgestaan. En zij heeft precies dezelfde 24 uur als jij in een dag.

Lees ook: Om 5 uur opstaan: hoe goed is dat echt?

Het hebben van geen tijd is dus niet het probleem. Toch wordt het te pas en te onpas gebruikt als excuus om iets niet te hoeven doen. Iets waar je tegenop ziet, iets waar je niet echt energie van krijgt, iets wat je nog niet vaak heb gedaan en daarom spannend vindt.

Wat het ook is, je kan je mooi verschuilen achter het hebben van geen tijd. En het voelt ook echt zo. Want je werkt je wel de hele dag te barsten. Je loopt te rennen en te vliegen en doet een heleboel. Dus dat er dingen blijven liggen, is niet zo gek toch?

De juiste prioriteiten stellen

Maar de vraag is welke dingen dit zijn. Zijn dit niet vaak de dingen die eigenlijk juist belangrijk zijn, zo niet het belangrijkst? Als je nooit investeert in je gezondheid en fitheid, dan krijg je een keer die deksel op je neus. Als je niet weet wat er in je team speelt, dan ontstaan die brandjes. Als je je medewerkers niet goed kent, gaan ze ineens verzuimen of zelfs weg.

Geen tijd hebben is nooit het probleem. Het daadwerkelijk probleem heeft een korte ij in plaats van een lange. Het heeft niks te maken met tijd. Maar alles te maken met prioriteit.

Als leider van jouw bedrijf heeft maar één ding prioriteit: je mensen. Zij zijn je goud.

Iedereen heeft die 24 uur in een dag. De vraag is hoe je die 24 uur gebruikt. Waar besteed je je tijd aan? Wat is nu het allerbelangrijkste? Wat is dat ene ding dat je nu kunt doen dat al het andere overbodig of makkelijker maakt (uit: The One Thing van Gary Keller). Dit vind ik altijd een heerlijke vraag.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het gaat er dus niet om dat je druk bent en al die ballen maar in de lucht houdt. Het gaat erom dat je je schaarse tijd zo goed mogelijk besteedt. Wat doet er echt toe? Wat maakt daadwerkelijk het verschil?

Durf te kiezen

Als leider van jouw bedrijf heeft maar één ding prioriteit: je mensen. Zij zijn je goud. Zonder je medewerkers komt er weinig of zelfs niks van die hele business terecht. Ik ben dus altijd verbaasd als ik hoor: ‘Ja maar, ik heb geen geen tijd voor al die gesprekken met mijn medewerkers.’

Het is nooit een kwestie van tijd. Jij kiest voor een andere prioriteit. En dat is je goed recht. Weet dat je dan ook een keer de rekening gepresenteerd krijgt. En dat kan een dure zijn.

Hoor je jezelf regelmatig roepen ‘ik heb geen tijd’, stop daar dan nu mee. Ten eerste omdat je alleen maar nadruk legt op wat je niet wil en daar krijg je juist meer van. Maar ook omdat je zo je power buiten jezelf legt. Alsof je geen invloed hebt. Maar die heb je wel. Op elk moment.

Dus kies. Kies voor de juiste prioriteit. De juiste prioriteit voor jou en voor je business. De keuze ligt volledig in jouw handen. En het uiteindelijke resultaat ook.

Lees meer artikelen over leidinggeven als ondernemer: