Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ZUS & ZO

Al het nieuws over vrouwen & carrière vindt u in deze Zus & Zo

Topvrouwen leveren meer op dan topmannen
Bedrijven met een vrouw in de board halen gemiddeld ruim 23 procent rendement op eigen vermogen. Bij ondernemingen met alleen mannen in de top is dat bijna 14 procent.

Vrouwen moeten fulltime thuisblijven
Vrouwen gaan minder werken als op de kinderopvang wordt bezuinigd. Vijftien procent overweegt zelfs helemaal te stoppen (Lees meer).

 
Mannen zijn vaker managers
Mannen zwaaien nog altijd de scepter in het land der leidinggevenden. Wel is het aantal vrouwelijke managers toegenomen (Lees meer).

Mannen staan topvrouw in de weg
Het hardnekkige glazen plafond bestaat voor vrouwen nog steeds. Vooral mannen staan in de weg. Maar de oplossing is simpeler dan we denken (Lees meer).
 

Mens (m/v)
Vrouwen zijn de nieuwe mannen en mannen de nieuwe vrouwen. Met de opkomst van de metroseksueel en het toenemend aantal vrouwen in leidinggevende functies, lijken de seksuele rolpatronen steeds meer te vervagen. Zijn we op weg naar één ‘mensensoort' m/v? (Lees meer)

Huilen moet kunnen
De Yinfactor, iedereen heeft het. U ook. Maar het is een zwaar ondergeschoven kindje. Tijd om daar verandering in te brengen, vanaf nu mag u zich kwetsbaar opstellen (Lees meer).
 

Vrouwen nog lang niet aan de macht
Nederland heeft vergeleken met het buitenland veel te weinig topvrouwen. Daarom is de Charter Talent naar de Top opgezet. Geen verplichte minimumeis. "Een van bovenaf opgestelde quotum werkt niet." (Lees meer)
 

Vrouwen willen niet meer werken
Vrouwen willen niet meer werken. Ook als de kinderen de luiers allang ontgroeid zijn, blijven ze liever deeltijd werken (Lees meer).
 

Vrouwelijke managers moeten vrouw worden
Weg met dat vormloze en onopvallende donkerblauwe broekpak. Vrouwelijke managers mogen weer echt vrouw worden. "Vrouwelijke leiders hebben de neiging kleding en gedrag van hun mannelijke collega's te kopiëren." (Lees meer)

Het bestuur vervangen door vrouwen kan niet
De eerste stap om meer vrouwen aan de top te krijgen, is het vaststellen van een streefcijfer. Toch heeft het merendeel van de 45 bedrijven die afgelopen mei het charter Talent naar de Top ondertekenden, dat nog steeds niet gedaan. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Financieele Dagblad (Lees meer).

Nederlands bedrijfsleven levert topvrouwen
Maar liefst twee vrouwen werkzaam in het Nederlandse bedrijfsleven behoren tot de meest invloedrijke vrouwen ter wereld. Dat blijkt uit de nieuwste 'International Power 50' die jaarlijks wordt samengesteld door Fortune (Lees meer).

Vrouwelijke managers maken werknemers depressief
Vrouwelijke werknemers hebben meer last van depressies, slapeloosheid en hoofdpijn als hun manager ook een vrouw is. Een reden hiervoor zou het 'Queen Bee Syndrome' kunnen zijn, zo stellen onderzoekers van de universiteit van Toronto (Lees meer).

Vrouwen moeten pensioeninhaalslag maken
Vrouwen bouwen in hun leven gemiddeld slechts een derde op van het pensioen dat mannen opbouwen. Oudere vrouwen staan er aanzienlijk slechter voor dan jonge vrouwen (Lees meer).

Vrouw muist graag klein
Een damesmuis moet door een vrouw uitgeprobeerd worden. Dus werd de Evolution Stress Relieving Mouse All Black, een ergonomische muis voor dameshanden, getest door MT's beeldredacteur Nienke (Lees meer).

Top 20 powervrouwen
Van het glazen plafond hebben ze nog nooit gehoord. Van parttime werken in de meeste gevallen ook niet. Ontmoet de twintig machtigste vrouwen van Nederland (Lees meer).

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Waarom impactgedreven leiders de toekomst hebben en hoe jij er een kunt worden

In samenwerking met Impact Centre Erasmus - De toekomst vraagt om impactgedreven leiders, beslissers die voorbij macht denken en streven naar betekenis. En het goede nieuws is: dat is te leren. Maar dan moeten we investeren in ander onderwijs op alle niveaus.

impactgedreven leiders
Het is de hoogste tijd voor impactgedreven leiders. Leiders die niet alleen sturen op financiële resultaten, maar ook op maatschappelijke waarde. Die duurzaam denken én doen. Foto: Getty Images

Klimaatverandering, technologische disruptie, toenemende ongelijkheid en maatschappelijke onrust dwingen organisaties tot fundamentele herbezinning. De klassieke leiderschapsmodellen, gericht op winstmaximalisatie en aandeelhouderswaarde, voldoen niet meer. Het is de hoogste tijd voor impactgedreven leiders. Leiders die niet alleen sturen op financiële resultaten, maar ook op maatschappelijke waarde. Die duurzaam denken én doen. Die weten dat hun succes onlosmakelijk verbonden is met het welzijn van mens en planeet.

Verder kijken

Impactgedreven leiderschap is een manier van leidinggeven waarbij maatschappelijke, ecologische en ethische overwegingen centraal staan in strategische besluitvorming. Het zijn  leiders die verder kijken dan kwartaalcijfers. Ze vragen zich af: welke kansen biedt impactgedreven ondernemen? Hoe ben ik langdurig een aantrekkelijke werkgever? Hoe bereiken we de benodigde transformatie? Impactgedreven leiders geven richting aan organisaties die een positieve bijdrage willen leveren aan de samenleving, gepaard met goede economische prestaties. Sterker: steeds vaker blijkt dat organisaties met een duidelijke maatschappelijke missie innovatiever zijn, aantrekkelijker voor talent en weerbaarder in crisistijd.

‘Maar ze zijn ook hard nodig’, stelt Emiel Gieles, impact researcher bij Impact Centre Erasmus (ICE) in Rotterdam. Gieles doet onderzoek naar impactgedreven organiseren. ‘De uitdagingen waar we voor staan – van klimaatverandering tot ongelijkheid, en de energietransitie tot digitalisering – zijn complex en met elkaar verweven. Impactgedreven leiders beschikken over het vermogen om in ecosystemen te denken en te handelen. Ze zien samenwerkingen, ketens en netwerken als een hefboom voor verandering’.

Steeds belangrijker

Ook de omgeving vindt het steeds belangrijker. Overheden, investeerders, klanten en partners stellen steeds strengere eisen op het gebied van milieu, diversiteit en transparantie. Leiders moeten hun commerciële belangen en maatschappelijke verantwoordelijkheid integreren.

En nieuw talent heeft een sterke voorkeur voor impactgedreven werkgevers. De generaties Y en Z – nu al een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking – kiezen bewust voor werkgevers die hun waarden delen. Ze willen werken voor bedrijven die iets betekenen, die bijdragen aan het oplossen van grote vraagstukken. Gieles: ‘Ik vrees dat bedrijven zonder maatschappelijke relevantie hun aantrekkingskracht verliezen en daarmee hun toekomst.’

Naast kennis ook waarden

Volgens impact researcher Gieles heeft de roep om impactgedreven leiderschap grote implicaties voor het onderwijs. Business schools, hogescholen en universiteiten staan voor een belangrijke opgave: zij moeten niet alleen kennis overbrengen, maar ook waarden, kritische denkvaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid stimuleren.

‘Verbreding van perspectief is nodig om het bedrijfsleven een force for good te laten zijn’, vindt Gieles. ‘We moeten van winst- naar waardedenken. Dit begint in het onderwijs, waar we de volgende generatie leiders moeten uitrusten met zowel financiële vaardigheden als een diep begrip van maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Daarbij is het belangrijk dat er meerdere perspectieven aan bod komen, dus naast bijvoorbeeld het neo-klassiek economisch gedachtegoed ook het brede welvaart-perspectief, impactdenken en transitiekunde. Dus niet alleen financiële waarde, maar meervoudige waardecreatie. Niet alleen for-profit & not-for-profit onderscheid, maar allerlei vormen van hybride ondernemerschap, zoals sociaal ondernemerschap, impactecoystemen en steward-ownership.’

Dit brengt Impact Centre Erasmus zelf ook in de praktijk, door bijvoorbeeld de minor New Economic Thinking & Social Entrepreneurship aankomend academisch jaar voor de negende keer te organiseren. ‘Niet alleen krijgen de studenten hier bredere perspectieven aangeboden, maar moeten ze deze ook daadwerkelijk toepassen op een vraagstuk van een sociale ondernemer uit de praktijk’, aldus Gieles.

Impact Centre Erasmus is om die reden onderdeel van een traject om duurzaamheid in het onderwijs te classificeren. Ook zet academisch directeur prof. dr. Karen Maas zich actief in om vernieuwing te stimuleren via verschillende organisaties die zich richten op mbo, hbo en universitair onderwijs. Dit doet ze onder meer door zitting te nemen in de raad van toezicht van Our New Economy, een denktank die staat voor een economie die goede levens voor alle mensen realiseert binnen de ecologische grenzen van de aarde, en Het Groene Brein, het collectief van bevlogen wetenschappers voor een duurzame samenleving. Ook doet ze in een Europees samenwerkingsverband onderzoek naar de rol en impact van universiteiten.

Ook op masterniveau

Het impactgedreven onderwijs wordt ook op masterniveau aangeboden, waarbij de samenwerking met stakeholders uit de praktijk essentieel is. Zo werken studenten bij de master Economics of Sustainability gedurende een half jaar aan een impact-case, die aangedragen wordt door toonaangevende instanties uit de praktijk. Ook voor het keuzevak Assessing the impact of Culture and Creativity in Society doen studenten onderzoek naar de impact van organisaties in kunst, cultuur en de creatieve sector. ‘Dit type onderwijs, waarbij de praktijk actief betrokken is, wordt door de studenten erg gewaardeerd. Tegelijkertijd is het ook kostbaarder, omdat het niet op massale schaal is én betrokkenheid van de organisaties in de pr vraagt. In het licht van de huidige bezuinigingen op onderwijs dreigt er echter een reëel gevaar.’

Maar ook voor de professional die in de praktijk het verschil kan maken is het essentieel te blijven leren. Zo wordt het Executive Program Corporate Social Responsibility al bijna twintig jaar aangeboden, en wordt het impactgedreven leiderschap onderwezen in het Executive Program Conscious Business voor directeuren en C-level. Jacqueline Scheidsbach, directeur van Impact Centre Erasmus: ‘De toekomst vraagt om business leaders die verder kijken dan het financiële plaatje en de volgende kwartaalcijfers. Daarom moet impact een centrale plaats krijgen in onze benadering van zakendoen.’

ICE - advertorial

Bedrijven willen bijdragen aan de samenleving. Juist bedrijven kunnen een force for good zijn. Om hieraan optimaal vorm te geven is actuele kennis en het mobiliseren van álle krachten binnen én buiten het bedrijf van kardinaal belang. Dit vraagt ondernemen met bewustzijn!

Brochure aanvragen

Maximaliseer jouw impact als CEO of ondernemer

In deze whitepaper vertellen we je wat Conscious Business precies is, 5 redenen waarom het interessant voor je kan zijn en geven we voorbeelden van bedrijven die het doorleven.

Downloaden
/

Hoe een fixed mindset groei saboteert (en wat je eraan doet)

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Een open geest en de wil om jezelf te verbeteren – dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Tal van werksituaties kunnen onbewust een fixed mindset triggeren. Hoe herken je die situaties? En belangrijker nog: hoe buig je ze om naar een groeimindset?

Hoe een fixed mindset groei saboteert (en wat je eraan doet)
Foto: Getty Images

The power of yet

Tijdens een TEDx-talk vertelt de Amerikaanse psychologe Carol Dweck over een bijzondere middelbare school. Scholieren die niet slaagden voor een vak kregen niet simpelweg een onvoldoende, maar de beoordeling ‘nog niet’. Fantastisch, aldus Dweck. ‘Want als je te horen krijgt dat je bent gezakt, denk je: ik ben niets waard, ik ben nergens. Maar als je hoort dat je er nog niet bent, begrijp je dat je in een leerproces zit.’

Bart Heuvingh, auteur, en hoofd topsportbegeleiding bij voetbalclub AZ Alkmaar, is ‘groot fan’ van Dwecks gedachtegoed. Voor hem staat de zogeheten growth mindset voor de overtuiging dat je dingen kunt leren. Capaciteiten zijn geen vast gegeven. ‘Ik gebruik altijd de metafoor van de open hand. Die staat voor de overtuiging dat je meerdere mogelijkheden hebt om naartoe te werken.’

Daartegenover staat de fixed mindset. ‘De gesloten hand. Dat je denkt: dit is wie ik ben, zo ben ik geboren en dit is wat ik goed kan.’

Overigens is dat geen kwestie van of-of. ‘Je mindset is niet zwart of wit, maar zit ergens tussen de twee uitersten in’, zegt ook neurowetenschapper Marcia Goddard. ‘Vanuit welke mindset je denkt, hangt af van de situatie.’

Maar welke situaties triggeren nou een vaste denkwijze? En hoe buig je die om naar een growth mindset?

1. Kritische feedback van anderen

Mary C. Murphy, schrijfster van het boek Cultures of Growth, stelt dat situaties waarin medewerkers verwachten kritiek te krijgen, een fixed mindset kunnen triggeren.

‘Kritiek kan persoonlijk aanvoelen’, zegt Mathijs de Boer. Hij is business development manager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin en helpt organisaties en professionals leren te leren. ‘Je denkt al snel: het gaat over mij als persóón, in plaats van: dit gaat over het wérk dat ik doe.’ Gevolg is dat je ‘uitgelokt’ wordt om vanuit een fixed mindset te handelen, met defensief gedrag als gevolg. ‘Het risico is dat de ruimte om te leren en groeien niet meer optimaal wordt benut,’ aldus De Boer.

Murphy raadt aan om zelf pro-actief feedback te vragen, waardoor je zelf de regie houdt en je je mentaal kunt voorbereiden op kritiek. ‘Het is dan wel verstandig om duidelijk te zijn waar je feedback over wil en hoe je die wil ontvangen’, aldus De Boer. ‘Je kunt bijvoorbeeld vragen wat al goed gaat, want dit blijkt vaak voor onszelf een blinde vlek te zijn. Het versterkt bovendien je gevoel van competentie en geeft informatie wat je de volgende keer kan doen’, aldus de Boer. Vraag vervolgens om advies hoe het de volgende keer nog béter kan.

Ook het vertellen van verhalen over de impact die kritiek kan hebben, dragen bij aan het normaliseren. De Boer: ‘Licht toe hoe je ermee om gegaan bent, wat het met je deed en wat het je uiteindelijk heeft opgeleverd. Ook dit is een manier om feedback een ‘normaal’ onderdeel van je dagelijkse werk te laten worden. Leiders binnen organisaties zijn natuurlijk als geen ander in staat om dit te doen’.

2. Staan voor een nieuwe uitdaging

Een nieuwe baan of functie is mooi, maar het brengt ook spanningen met zich mee. Een high effort situation noemt Murphy dat: een situatie die jou mogelijk in een fixed mindset laat schieten. Het kan je overrompelen, je incompetent laten voelen.

‘Logisch’, zegt De Boer, ‘want het gaat om een nieuwe baan, met nieuwe taken. Voordat je het weet zeg je tegen jezelf: dit leer ik nooit. Daar komt nog bij dat je je graag wil bewijzen en wil bevestigen dat jouw nieuwe werkgever de juiste persoon heeft aangesteld. Mensen kunnen dan hun toevlucht zoeken in makkelijk, herkenbaar werk en de ingewikkelde taken voor zich uit schuiven. Typisch fixed mindset gedrag.’

Murphy’s advies in deze gevallen: hak grote taken op in kleinere, behapbare stukken. Houd het overzichtelijk. De Amerikaanse onderzoeker BJ Fogg spreekt over het nut van zogenoemde tiny habits: kleine, haalbare acties, die bijdragen aan het grote doel.
Typerend voor iemand die denkt vanuit een growth mindset, aldus De Boer. ‘Hij geeft niet op en denkt na over hoe hij zich de nieuwe taken eigen kan maken. Hij past zijn leerstrategie aan.’

3. Prestaties vergelijken

Veel mensen herkennen het wel. Je zit in een vergadering en bent aanbeland bij het onderdeel ‘successen delen en vieren’. De Boer: ‘Je teamleden gaan dan vaak zitten shinen en bewijzen hoe goed ze bezig zijn. Maar realiseer je dat het uitstralen van ‘je hebt het allemaal goed voor elkaar’ typisch gedrag is dat past bij de fixed mindset. En dat vergaderingen, waar ‘successen vieren’ een vast onderdeel vormt, dergelijk gedrag nog eens extra uitlokt.’ Aanwezigen kunnen denken dat het de bedoeling is om te laten zien hoe succesvol je bent en dat laat weinig ruimte om te leren.

Niet dat je successen vieren moet laten. Het geeft erkenning en dat werkt motiverend. Wel is het volgens Murphy dan raadzaam ook te reflecteren en samen te leren: de zogeheten ‘thorns en roses’-interventie.

Dat werkt zo. Aan het begin van iedere week wordt niet alleen besproken waar medewerkers trots op zijn, wat ze zelf zien als grootste succes en waar ze naar uitkijken (roses). Maar er moet volgens De Boer ook worden gevraagd naar de uitdagingen die ze tegen gaan komen en de hordes die genomen moeten worden om dit succes te bereiken: de thorns. Teamleden komen vervolgens met ideeën hoe zij hiermee om zouden gaan.

‘Door hierover samen na te denken, leer je van elkaar. En er gebeurt er nog iets essentieels: je erkent dat succes vaak gepaard gaat met tegenslagen. Degene die hiervan leert en blijft doorgaan, is uiteindelijk het meest succesvol’, aldus de Boer.

Randvoorwaarden

Maar hoe creëer je nu een cultuur waarin leren mogelijk is, en wat is de rol van de leidinggevende daarin?

Als manager is het belangrijk om open te staan voor collega’s die fouten maken, zegt neurowetenschapper Goddard. ‘Goed voorbeeld doet volgen, maar slecht voorbeeld ook. Topmensen zeggen vaak dat fouten maken mag, maar handelen er niet naar. Managers kopiëren dat gedrag weer in hun eigen team. Zo creëer je een cultuur die funest is voor een growth mindset.’

Murphy raadt leidinggevenden aan hun eigen pad naar succes te delen met hun medewerkers: inclusief de tegenslagen. Laat mensen dat proces begrijpen, zegt ze. ‘Als anderen succes hebben, ben je geneigd alleen naar het resultaat te kijken en niet naar het pad dat daartoe heeft geleid.’

Volgens Heuvingh geeft een groeimindset ruimte om jezelf niet meteen te veroordelen als je een fout maakt. ‘Het biedt je een gezond perspectief, door niet direct je prestaties aan je identiteit te koppelen, maar aan het moment.’

Met andere woorden: fouten maken en falen mag. De Boer: ‘Als je vooraf nagedacht hebt over je doel, de risico’s inschatte, je inzet toonde, een aanpak had, maar het toch niet lukte, dan doet zich een uitgelezen kans voor om te leren.’

Geen eindstation

Het ombuigen van een fixed mindset naar een growth mindset is makkelijker gezegd dan gedaan, onderstreept De Boer. ‘Het vraagt om een diepgaand inzicht in wanneer je triggers actief zijn of worden.’

Een groeimindset is geen eindstation, maar een continu proces, zei Carol Dweck al. Het onderhouden van de groeimindset zelf vraagt ook om aandacht. Heuvingh: ‘De open hand kan door de context in een mum van tijd gesloten worden. De kunst is om dit proces te herkennen en je hand open te houden. Te blijven denken vanuit groei en ontwikkeling.’

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/