Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Vrouwen moeten meer uren werken”

De gemiddelde werkweek van een Nederlandse vrouw is 25 uur, die van een man bedraagt 37 uur. Pia Dijkstra, voorzitter van de Taskforce DeeltijdPlus vindt dat dit 'hoe je het ook wendt of keert' voortkomt uit een luxepositie.

"Wij zijn in Europa koploper als het gaat om het aantal vrouwen dat werkt, maar alleen dat gegeven is niet genoeg", meent Dijkstra. De Taskforce DeeltijdPlus is met ingang van 1 april 2008 voor twee jaar aan de slag gegaan. Doelstelling van de taskforce is vrouwen met kleine deeltijdbanen stimuleren meer uren te gaan werken. "Als je kijkt naar het aantal uren dat we werken, dan lopen we weer achter. De gemiddelde werkweek van een Nederlandse vrouw is 25 uur, die van een man bedraagt 37 uur. Een luxepositie. Zo wordt er in ieder geval vanuit de Scandinavische landen naar ons gekeken. En, laten we eerlijk zijn, veel mensen (lang niet iedereen, maar toch nog veel mensen) kunnen rondkomen van een of anderhalf inkomen. En zolang  de economische noodzaak niet zo hoog is, is het binnen onze cultuur kennelijk vanzelfsprekend dat vrouwen thuisblijven en hun talenten minder ontwikkelen dan mannen."

Talentontwikkeling is een van de speerpunten van Taskforce.  "Vrouwen hebben ook ambities, zowel in hun werk als hun privéleven. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat vrouwen geen concessies doen aan die ambitie. We hebben het immers niet alleen over economische noodzaak, maar ook over emancipatie."

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

"Het is natuurlijk ook een kwestie van willen", meent Dijkstra. "Er is een aantal bedrijven dat heel bewust kiest voor een beleid waarbij vrouwen gezin en werk goed kunnen combineren. Wij willen die bedrijven graag als voorbeeld stellen en zullen dan ook de nodige pilots gaan doen. Met name om andere bedrijven, die zeggen ‘bij ons kan het niet'. Waar een wil is is een weg. Dat geldt overigens ook voor vrouwen. Flexibiliteit komt uiteindelijk van twee kanten. Van werkgevers en van werknemers."

Generatie Z is snel afgeleid – en niemand durft het te bespreken

Premium - Jonge medewerkers worstelen met hun focus - met een schermtijd op sociale media van gemiddeld 3,5 uur per dag is dat geen verrassing. Maar wijs niet te snel met de vinger, schrijft Gen Z-expert Laura Bas. Dit is nog maar het begin van een veel groter probleem.

laura bas generatie z focus

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.